2011-08-05, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paahlavi
runt 2k i förlust idag.

säljer ni eller fortsätter ni?

Själv är jag likvid för länge sedan, och väntar på guldläge.

Tycker de flesta verkar vara inne på ungefär samma linje, men det kan ju vara omotiverad panik, precis som Magdan hävdar.

Bilda din egen uppfattning
Citera
2011-08-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlar
Själv är jag likvid för länge sedan, och väntar på guldläge.

Tycker de flesta verkar vara inne på ungefär samma linje, men det kan ju vara omotiverad panik, precis som Magdan hävdar.

Bilda din egen uppfattning

Ahhh, jag vill bara sluta på plus minus för att sen gå 100% likvid, efter dagens fall ligger jag runt 3000kr back.
Citera
2011-08-06, 00:00
Medlem
Har inte haft tid att bevaka dagshändelserna, ej heller lägga stop loss-ordrar. Kan bara efter dagens slut se att marknaden deppar ordentligt. Känns som det är för sent att sälja av, bara för att konstatera att det droppar även nästa. Den som är likvid kanske ska överväga aktieköp? Som alltid vid kraftiga fall uppstår köptillfällen. Det är svårt/omöjligt att tajma in botten, dvs optimalt köptillfälle. Jag gör som alltid, behåller långsiktigt.

En smart idé i dagarna kan vara att göra upp kvittningar för taxeringsåret, om man har reavinster sälja av förluster i surdegar man inte vill behålla, sedan satsa frigjorda likvider på inköp av attraktiva innehav på längre sikt.

Valutor, råvaror, reala tillgångar, guld? Varför inte, men att värdera dessa är bland det knepigaste som finns. Mycket av detta prissätts i dollar, och valutautvecklingen är bland det svåraste att förutsäga.

Jag tror att aktieköp är bra nu, även någon bra hedgefond som balanserar eventuella fortsatta fall på börsen. Allt handlar om hur offensiv man är och hur stort tålamod. Tvivlar man på livslånga aktieinnehav kan man ju satsa på högavkastarna som spås ha en bra intjäning de närmaste åren.
Citera
2011-08-06, 03:45
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ahhh, jag vill bara sluta på plus minus för att sen gå 100% likvid, efter dagens fall ligger jag runt 3000kr back.
Fast det är galet tänk och vad blir bättre av att du hamnar mer o mer back?
Citera
2011-08-06, 06:18
Medlem
MunchenCallings avatar
USA forlorade precis sin AAA rating. Det kommer paverka marknaden markat pa Mondag.

Ni blir slaktade.
Citera
2011-08-06, 07:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
USA forlorade precis sin AAA rating. Det kommer paverka marknaden markat pa Mondag.

Ni blir slaktade.

Funderar också på att släppa loss mina investeringar. Hur hårt tror ni att de "tillväxtmarknaderna"(kina, indien, latinamerika, östeuropa) påverkas av detta?
Citera
2011-08-06, 08:50
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
En smart idé i dagarna kan vara att göra upp kvittningar för taxeringsåret, om man har reavinster sälja av förluster i surdegar man inte vill behålla, sedan satsa frigjorda likvider på inköp av attraktiva innehav på längre sikt.
Som?

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=183831
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=217015 ? (Högt PE-tal, kanske mest är förhoppningar? Probi o grejer hade ju lite tristare graf. Står iofs på avanza om mastig värdering tidigare osv. Kollade diverse jag kom på.)
https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=214108 ?
Lite galen graf: https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=216878
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag tror att aktieköp är bra nu, även någon bra hedgefond som balanserar eventuella fortsatta fall på börsen. Allt handlar om hur offensiv man är och hur stort tålamod. Tvivlar man på livslånga aktieinnehav kan man ju satsa på högavkastarna som spås ha en bra intjäning de närmaste åren.
Jag hade velat lägga till Brummer & Partner Manticore.

Till skillnad mot Futuris som normalt har 100% lång exponering + ytterligare -100 till +100% om jag har förstått saken rätt utifrån marknadssyn, dvs 0-200% exponering och som ligger nettolånga alla de här månaderna tyvärr så om man kollar på Manticores senaste rapport så ligger de med ungefär lika mycket i långa och korta positioner. Ändå har de lyckats få till riktigt bra avkastning det senaste året och det verkar ju bara fortsätta hela tiden. Så uppenbarligen har de ju valt rätt bolag i sina val. Deras strategi är ju inte beroende av någon gissning på om börsen skall upp eller ner, det handlar ju bara om stockpicking vad väljer att skilja vinnande bolag och tekniker mot förlorande bolag och tekniker inom it och telekom typ.

Det är ju det jag letar efter hos en hedgefond egentligen.

Zenit har också lyckats skapligt.

Nektar har inte lyckats bra när jag har haft den, vet inte hur väl de skulle kunna göra pengar på nuvarande situation eller inte. Har uppfattat det innan som att de tar låga risker just nu och det är kanske därför det inte blir några positiva resultat? Vet inte.

Lynx har lyckats grymt senaste månaden men det har ju varit stora rörelser med. Ser jag ju också som en vinnare, den genomsnittliga årsavkastningen kanske tappar lite med åren (pga mer konkurrens?) men sålänge den lyckas plocka ut lite kronor så.

Ingen av dem ger ju dock högre avkastning pga inflationen antar jag, och det är ju det som stör mig. Och där jag också borde ha något alternativ.

Om inflationen blev tokhög fungerar realräntefonder då? Inte alls lika bra som guld?
Citera
2011-08-06, 08:58
Medlem
kato85s avatar
jag blir nästan mörkrädd när jag läser att folk redan nu knappt envecka efter rasets början, tänker gå in i aktier... Jag tycker ni är bra modiga som vågar gå in redan nu, enda anledningen till att jag skulle gått in nu vore ifall jag tänkte ligga på aktierna i minst 3 år. Experter tror att det kommer ta runt 5 år innan detta är löst på riktigt och alla skulder är betalda. Att USA förlorat sin AAA-rating är något som inte ens skedde 2001/2008. Detta är större eftersom det också inberäknar en situation i europa (som är långt värre).

Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Exakt vad definierar du som ras?

I min värld är en nedgång på 30% ett ras eller möjligtvis 4-5% på nån timme. Såvitt jag kan se har guldindex sjunkit 0,35% kl: 20.05... Är det verkligen ett ras?

fel av mig att använda ordet ras, det var snarare en rekyl ned efter en rusning de senaste dagarna. Hur som helst, själv brukar jag sitta med hävstång x4 när jag tradar, och vis en sådan rekyl så skulle jag legat på flera procent minus.
Hursomhelst ligger han långt spelar det kanske inte så stor roll, inte heller om han handlar med låg hävstång, men det var iallafall menat som ett gott råd, då guldet faktiskt tappade värde.
Senast redigerad av kato85 2011-08-06 kl. 09:26.
Citera
2011-08-06, 09:18
Medlem
Är det verkligen så att ''krisen'' skulle lösas p.g.a. en ökning av deras skuldtak?

Jag skrev att jag hoppades på ett lättnadsrally dagarna efter vilket i princip uteblev, på något sätt är AA+ även bra då nu USA kanske inser bristerna.

Ska även nämnas att det inte är något direkt kris, media som häller på mer bensin eller vad tycker ni?
Citera
2011-08-06, 09:32
Medlem
Tjena. Ni diskuterar mest aktier här ser jag, men min fråga gäller fonder. Hoppas ni kan hjälpa mig, börjar bli jäkligt nervös.

Jag har ett kapitalspar. Jag har sparat i flera år och har strax under 100k på det sparandet. Det har gått ner lite grann under hela året. Ca 5 k fram till slutet på juli.

Nu har det dock gjort en störtdykning, bara senaste dygnet 1k! Och sammanlagt under de 5 dagar som varit i augusti har jag förlorat 3 k!

Ska jag ta ut alla pengar?

Det kommer väl fortsätta att dyka ner nu. Jag menar 1 k på ett dygn, jag kommer väl förlora ytterligare minst 1k nästa dygn, och nästa och nästa... osv...

Titar jag bakåt ca tre år i tiden, så har jag aldrig förlorat såhär mycket på så kort tid. Inte ens när den förra krisen var som störst. Jag har aldrig tjänat mycket på kort tid heller, vilket talar kanske för att jag kommer att få svårt att få upp saldot igen?

Snälla hjälp mig ni som kan detta. Tack.
Citera
2011-08-06, 09:33
Medlem
kato85s avatar
Krisen handlar lika mycket om Europa som USA. Hur ska man kunna rädda Grekland, och sen i värsta fall Spanien och/eller Italien, det skulle vara omöjligt. Ingen av medlemsländerna vill köpa grekiska italienska och spanska statspapper, det visar ju att de inte tror på någon räddning i sikte.
Sen det med USA, lagom till nästa presidentval kommer detta upp igen, ska det bli en ytterligare kris då med mer ras på börserna, för då är väl situationen om än mer prekär? hur ska USA få fart på ekonomin på under ett år så som det ser ut idag, med runt 9% arbetslöshet (hörde 20% då man inte tar med de som inte aktivt söker jobb, i statistiken). Intressant att folk förlitar sig så mycket på myndigheterna och staten, som om de vore gudar som kunde göra underverk. En lösning måste självklart kommer fram till, men det kommer kosta ofantligt, det kommer inte bli smärtfritt utan det kommer sätta djupa spår i ekonomin.
Citera
2011-08-06, 09:34
Medlem
Citat:
Är det verkligen så att ''krisen'' skulle lösas p.g.a. en ökning av deras skuldtak?

Jag skrev att jag hoppades på ett lättnadsrally dagarna efter vilket i princip uteblev, på något sätt är AA+ även bra då nu USA kanske inser bristerna.

Ska även nämnas att det inte är något direkt kris, media som häller på mer bensin eller vad tycker ni?

Nej detta är som vanligt inte lika med undergången, även om reaktionen på marknaderna efter sänkningen kommer att vara den vanliga. Men S&Ps värderingar är, som de själva många gånger har intygat, just åsikter. De värderade subprimelån och CDOs som AAA investeringar dagar innan det kraschade 2008, och Lehman Brothers som ett mycket sunt företag dagar innan aktien var nere på 0.

Paul Krugman skrev ganska bra om det på sin blogg:
http://krugman.blogs.nytimes.com/2011/08/05/sp-and-the-usa/

Men som vanligt kommer foliehattar att börja förespråka "sälj allt och investera allt du har i guld,
flytta upp i skogen, bygg skyddsrum på tomten, förbered dig på ny guldmyntfot och sedan byteshandel" och liknande trams.

Om denna episod har lärt oss någonting så borde det vara hur viktigt det är för marknaderna att
politiker agerar rationellt och handlingskraftigt i sådana här situationer, och inte som de har gjort
hittills.
Senast redigerad av LastNovember 2011-08-06 kl. 09:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in