2011-08-06, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paahlavi
Är detta en pending order eller går det snabbt att få en order utförd hos Folksam?

Förstår inte riktigt frågan? Det är mitt innehav som jag har haft under en längre period. Hur lång tid det tar att byte fonder vet jag inte i skrivande stund.
Citera
2011-08-06, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakasmet
Förstår inte riktigt frågan? Det är mitt innehav som jag har haft under en längre period. Hur lång tid det tar att byte fonder vet jag inte i skrivande stund.

Kanske fått detta om bakfoten men jag trodde att du bytt fonder efter det annanmedlem skrev till dig.
Citera
2011-08-06, 15:58
Medlem
Citat:
Kanske fått detta om bakfoten men jag trodde att du bytt fonder efter det annanmedlem skrev till dig.

Nej, har inte bytt. Men jag skrev nog otydligt. Ändrade det inlägget också.

Edit: En dum fråga kanske, men säg att jag har exakt 1000kr på kapitalsparkontot. Jag väljer att ta ut allt precis nu i denna stund. Får jag då hela summan, eller kan jag få mindre ifall det tex tar 2 dagar för att utbetalningen sker och börsen hunnit gå ner än mer.
Senast redigerad av kakasmet 2011-08-06 kl. 16:04.
Citera
2011-08-06, 16:08
Medlem
Citat:

Edit: En dum fråga kanske, men säg att jag har exakt 1000kr på kapitalsparkontot. Jag väljer att ta ut allt precis nu i denna stund. Får jag då hela summan, eller kan jag få mindre ifall det tex tar 2 dagar för att utbetalningen sker och börsen hunnit gå ner än mer.

Nu tror jag inte ordern kommer behandlas innan måndag, det jag kommer att göra är att vara vaken så att jag kan se de asiatiska utvecklingarna och därefter lägga min order beroende på utvecklingen.
Citera
2011-08-06, 16:14
Medlem
1Sics avatar
Läsvärd länk:

Citat:
Jag hörde just på Ekot och där ställde man frågan: Vad ska man göra om man är orolig för sin ekonomi nu när marknaden svajar? Rådet som som strömmar ut i sommarmorgonen är: ta kontakt med en expert eller en bank.

Något sämre råd lär inte kunna ges. Bankerna skiter fullständigt i annat än att reducera dig till en lösning för deras problem eller egna önskemål. Och experterna - de välbetalda skojare vars analyser man oftast kan använda som komisk underhållning på fester - har gång på gång avslöjat att deras största intresse är att verka intressanta utifrån principen att tomma burkar skramlar mest.

Hur kan någon vara förvånad över vad som händer? Varför är det så populärt att blunda? Är det möjligen lönsamt?

http://schlaug.blogspot.com/2011/08/daliga-rad.html
Citera
2011-08-06, 16:15
Medlem
Citat:
Nu tror jag inte ordern kommer behandlas innan måndag, det jag kommer att göra är att vara vaken så att jag kan se de asiatiska utvecklingarna och därefter lägga min order beroende på utvecklingen.

När man tar ut hos Folksam så står det att utbetalningen sker inom 30 dagar. Så teoretiskt sett, om det nu skulle ta 30 dagar, menar du att jag inte får värdet av mitt innehav som jag har nu, utan värdet jag har om 30 dagar? Verkar sinnessjukt...

Edit: Talar vi om helt olika saker nu? Jag talar om att ta ut alla mina pengar. Du talar om att byta fonder?
Senast redigerad av kakasmet 2011-08-06 kl. 16:18.
Citera
2011-08-06, 16:31
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

Tack så mycket! Ska sätta mig in lite mer i detta än vad jag gjort tidigare.

Mitt kapitalsparande ligger hos Folksam. Läs här:
http://www.folksam.se/sparalana/tillovrigt/kapitalspar

Fördelningen jag har ser ut så här:
Folksams Aktiefond Asien 5 %

Folksams Aktiefond Europa 5 %

Folksams Aktiefond Sverige 15 %

Folksams Globala Aktiefond 25 %

Folksams Penningmarknadsfond 50 %

Kommentar? Bra eller anus?
Kompositionen är säkert jättesund ur ett standardiserat perspektiv. Det är säkert någon lösning de rekommenderar för många av sina kunder.

Problemet för dig är fortfarande två dock:

1) Du betalar onödigt mycket i avgifter vilket ger dig sämre avkastning vare sig börsen går upp eller ner.
2) Penningmarknadsfonden är dum att ha i kapitalförsäkringen. Fram till det här årsskiftet kan man sälja fonden och ta ur pengarna före nyår och slippa skatta på dem, och då blir det förmånligt. Men om man inte gör det får man betala mycket i skatt (och i Folksams fall även avgifter antar jag) på vad som är rätt dålig avkastning och då är det inget vidare. De pengarna bör du istället ha i exempelvis samma penningmarknadsfond fast i en vanlig fond- och aktiedepå eller i ett vanligt sparkonto. Googla på högsta/bästa sparräntan exempelvis. Nordax finans eller vilka det är har jag för mig låg bra till innan.

Jag orkar inte kolla vad folksam tar ut för avgifter och om du kan avsluta när du vill.

Kan du avsluta din kapitalförsäkring nu borde det ju gå att sälja dina fonder i den på måndag (och om det inte går byta till allt i penningmarknadsfonden?) och sedan begära att få en utbetalning / avsluta / whatever kapitalförsäkringen.

Tar de ut en straffavgift för det så suger de men det är möjligt.

Kanske har du ungefär samma villkor som hos brummer life? Isf borde du kunna avsluta skiten sålänge du har haft den längre än ett år.

Fonderna som sådana vet jag inte om det är något fel på. Marknaden är ju som den är nu, var den skall ta vägen och om det är smart att sälja på måndag vet inte jag. Det är avgifterna och räntesparande i KF som det är fel på. Girig bank.
Citera
2011-08-06, 16:33
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

De flesta fonder säljs väl samma dag om man lägger sälj före kl 13.00. Då säljs de till kursen som skapas vid börsens stängning kl 17.30. Så måndagens rörelser får man åtminstone med.
Citera
2011-08-06, 16:41
Medlem
Annanmedlem:

Fonden Brummer Lynx Dynamic samt Brummer Lynx, vad är skillnaden?

Jag ser tre olika scenarios som kan tillämpas: 1. Behåll, 2. Likvid och 3. Köpa Lynx Dynamic
Citera
2011-08-06, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Kompositionen är säkert jättesund ur ett standardiserat perspektiv. Det är säkert någon lösning de rekommenderar för många av sina kunder.

Problemet för dig är fortfarande två dock:

1) Du betalar onödigt mycket i avgifter vilket ger dig sämre avkastning vare sig börsen går upp eller ner.
2) Penningmarknadsfonden är dum att ha i kapitalförsäkringen. Fram till det här årsskiftet kan man sälja fonden och ta ur pengarna före nyår och slippa skatta på dem, och då blir det förmånligt. Men om man inte gör det får man betala mycket i skatt (och i Folksams fall även avgifter antar jag) på vad som är rätt dålig avkastning och då är det inget vidare. De pengarna bör du istället ha i exempelvis samma penningmarknadsfond fast i en vanlig fond- och aktiedepå eller i ett vanligt sparkonto. Googla på högsta/bästa sparräntan exempelvis. Nordax finans eller vilka det är har jag för mig låg bra till innan.

Jag orkar inte kolla vad folksam tar ut för avgifter och om du kan avsluta när du vill.

Kan du avsluta din kapitalförsäkring nu borde det ju gå att sälja dina fonder i den på måndag (och om det inte går byta till allt i penningmarknadsfonden?) och sedan begära att få en utbetalning / avsluta / whatever kapitalförsäkringen.

Tar de ut en straffavgift för det så suger de men det är möjligt.

Kanske har du ungefär samma villkor som hos brummer life? Isf borde du kunna avsluta skiten sålänge du har haft den längre än ett år.

Fonderna som sådana vet jag inte om det är något fel på. Marknaden är ju som den är nu, var den skall ta vägen och om det är smart att sälja på måndag vet inte jag. Det är avgifterna och räntesparande i KF som det är fel på. Girig bank.

Tack för all goda råd! Jag har tänkt att avsluta denna tidigare, just pga för höga avgifter. Vad jag dock inte visste var att det finns så mycket billigare alternativ. (hade tänkt att avsluta kapitalspar och "bara" ha pengarna på ett sparkonto på banken.).

Det du skrev om penningmarknadsfonden hade jag ingen koll på heller (som så mycket annat)...

Jag har samma villkor, får avsluta efter 1 år. Jag har två avgiftsfria uttag per år, ifall jag inte skulle vilja avsluta kontot helt.

Jag registrerade ett uttag på hela min kapital. Jag kommer också att avsluta kapitalsparandet snarast hos Folksam och välja ett billigare alt. som du nämnt tidigare.

Tack som fan!

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
De flesta fonder säljs väl samma dag om man lägger sälj före kl 13.00. Då säljs de till kursen som skapas vid börsens stängning kl 17.30. Så måndagens rörelser får man åtminstone med.

Tack!
Citera
2011-08-06, 18:17
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Annanmedlem:

Fonden Brummer Lynx Dynamic samt Brummer Lynx, vad är skillnaden?

Jag ser tre olika scenarios som kan tillämpas: 1. Behåll, 2. Likvid och 3. Köpa Lynx Dynamic
De skall ju i grunden vara samma fond men med olika handelsvillkor. Själv har jag tyckt att det ser ut som att dynamic har gått bättre emellanåt men jag vet inte? Jag kör på vanliga lynx.

Lynx = Minst 100.000 kr, 1% fast avgift, handel en gång i månaden.

Lynx Dynamic = Lägre minimibelopp, vet inte vad, 1000? 5000?, daglig handel tror jag, men för att det blir så mycket trams för dem att / hålla likvider osv antar jag så tar de ut 1.5% i avgift för denna istället.

Har man 100.000 att lägga på Lynx känns ju valet givet. Lägre avgift = bra. Det är ju inte lätt att veta vad den sysslar med ändå. Har man inte det kan man ju kanske fundera på att skaffa konto hos brummer life och köra vanliga lynx ändå den vägen. Minst 20.000 kr krävs det i deras kapitalförsäkring som kostar upp till 0.65% / år beroende på hur mycktet pengar man stoppar in (och eventuellt andra avgifter) men då kan man även välja flera av deras svenska fonder lite hur man vill.

Du kan således sprida riskerna genom att slänga på även futuris, nektar, manticore, zenit och ja, kanske tom ta lynx 1.5 (belånad version antar jag) eller multi-strategy 2xl eller vad du nu vill ha istället.

Personligen kände jag att det var dumt att satsa så mycket på bara lynx om den skulle gå dåligt så jag tog med futuris och nektar med. Men hade jag fått göra om det idag (och det kan jag men tar ju ett tag att sälja och ett tag att köpa nya fonder då de månadshandlar) så hade jag blandat in även manticore och zenit som sagt.

Ett annat alternativ beroende på hur mycket pengar man har är att ta multi-strategy därifrån som blandar om det är 10 av deras fonder nu och ju ger lite mer riskspridning och sedan lägga 100.000 genom exempelvis avanza på fonden excalibur som också är någon multi-strategyfond. Då har man ju två stycken med många underliggande fonder får jag anta.

Jag fick ju en uppfattning av lynx som jag inte längre är säkert på är korrekt men den stämmer kanske delvis och kanske kan förklara fonderna iaf. Och den är att de handlar med trender, emot trender, osv i massa olika grejer i hopp om att träffa rätt och göra pengar. Antagligen till jättestor del genom automatik, dvs typ TA.

Futuris å sin sida verkar ju ha mer utav människor som sitter bakom och har sin åsikt om hur saker och ting kommer utveckla sig i världen. De kan välja att gå långa och korta och de väljer till i viss mån områden de tror mer på osv men det är ju kanske inte lika trendstyrt som lynx.

Nektar försöker väl göra klipp på räntemarknaderna. Kan handla valutor o aktier med. Kanske mer?

De bakom Manticore anser sig ha bra koll på it-bolag och dylikt och lista ut vad som är framtidsgrejer och vad som inte är det och vad som kan tänkas vara vinnarna och vad som inte är det. Och agerar utifrån det.

Zenit minns jag inte riktigt men jag tror konceptet är lite likt futuris?

Många av de övriga fonderna som ingår i multi-strategy ser väl jag lite mer som "& partner" fonder som är andra fonder som får vara med för att sprida riskerna, ge intäckter och kanske kan leda fram till något inom bolaget men som kanske inte har varit med så länge och där man inte riktigt vet så mycket om hur det har gått historiskt osv.

Fonder som Observatory kan man inte ha i Brummers kapitalförsäkring. Tror den var riktigt dyr / minimiinvestering annars med.

Har man nu över 20.000 men mindre än 100.000 man vill lägga på hedgefonder tycker ju jag att det kanske kan vara värt att betala de där lite drygt 1.65% eller vad det kan bli för deras KF och få välja o vraka själv bland en stor del av utbudet istället för att köpa lynx dynamic genom någon annan och betala 1.5% men vara begränsad till bara den fonden.

Med reservation för att jag kan ha fel.

Läs på lite om fonderna på deras sidor, det står rätt mycket och om du går under rapportarkiv så kan du ju läsa månadsrapporter och mer intressant deras kommentarer där det ofta står hur de tycker och tänker. Du kan ju kolla vad som stod i manticore o futuris senaste exempelvis. Kvarttals- och halvårsrapport i den mån de existerar och årsrapporter ger väl ännu mer kött på benen.

Jag tycker att det är lite kul att läsa.

Även om jag inte har hållit med Futuristeamet i sina bedömningar de senaste tre månaderna =P

Men de är ju dyra och även Brummer & Partner lägger ner katastroffonder emellanåt. Det kan hända även de här.
Futuris avkastade väl före avgifter en bit över 12% förra året tror jag men efter alla avgifter var det väl drygt 7% kvar. Du får ju ta risken för att "nå" de där över 12% men du får ju inte alla pengar =P (över 12 är väl iofs tom exkl. courtage osv.)
Senast redigerad av annanmedlem 2011-08-06 kl. 18:19.
Citera
2011-08-06, 18:18
Medlem
Point Blanks avatar
Har en del pengar i en Sverige/världen-fond hos SHB. Den har givetvis gått ner ganska mycket det här året, dippar rakt ner just nu. Den placerar det mesta i aktier i Sverige och resten lite runt om i världen.

Vad tror ni om att sälja av detta och fynda lite aktier på svenska börsen istället? Är inte rädd att fonden inte skall gå upp igen men tänker om man kan göra en större hacka nu när många aktier dippat 20% rakt ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in