Citat:
Ursprungligen postat av Paahlavi
Annanmedlem:
Fonden Brummer Lynx Dynamic samt Brummer Lynx, vad är skillnaden?
Jag ser tre olika scenarios som kan tillämpas: 1. Behåll, 2. Likvid och 3. Köpa Lynx Dynamic
De skall ju i grunden vara samma fond men med olika handelsvillkor. Själv har jag tyckt att det ser ut som att dynamic har gått bättre emellanåt men jag vet inte? Jag kör på vanliga lynx.
Lynx = Minst 100.000 kr, 1% fast avgift, handel en gång i månaden.
Lynx Dynamic = Lägre minimibelopp, vet inte vad, 1000? 5000?, daglig handel tror jag, men för att det blir så mycket trams för dem att / hålla likvider osv antar jag så tar de ut 1.5% i avgift för denna istället.
Har man 100.000 att lägga på Lynx känns ju valet givet. Lägre avgift = bra. Det är ju inte lätt att veta vad den sysslar med ändå. Har man inte det kan man ju kanske fundera på att skaffa konto hos brummer life och köra vanliga lynx ändå den vägen. Minst 20.000 kr krävs det i deras kapitalförsäkring som kostar upp till 0.65% / år beroende på hur mycktet pengar man stoppar in (och eventuellt andra avgifter) men då kan man även välja flera av deras svenska fonder lite hur man vill.
Du kan således sprida riskerna genom att slänga på även futuris, nektar, manticore, zenit och ja, kanske tom ta lynx 1.5 (belånad version antar jag) eller multi-strategy 2xl eller vad du nu vill ha istället.
Personligen kände jag att det var dumt att satsa så mycket på bara lynx om den skulle gå dåligt så jag tog med futuris och nektar med. Men hade jag fått göra om det idag (och det kan jag men tar ju ett tag att sälja och ett tag att köpa nya fonder då de månadshandlar) så hade jag blandat in även manticore och zenit som sagt.
Ett annat alternativ beroende på hur mycket pengar man har är att ta multi-strategy därifrån som blandar om det är 10 av deras fonder nu och ju ger lite mer riskspridning och sedan lägga 100.000 genom exempelvis avanza på fonden excalibur som också är någon multi-strategyfond. Då har man ju två stycken med många underliggande fonder får jag anta.
Jag fick ju en uppfattning av lynx som jag inte längre är säkert på är korrekt men den stämmer kanske delvis och kanske kan förklara fonderna iaf. Och den är att de handlar med trender, emot trender, osv i massa olika grejer i hopp om att träffa rätt och göra pengar. Antagligen till jättestor del genom automatik, dvs typ TA.
Futuris å sin sida verkar ju ha mer utav människor som sitter bakom och har sin åsikt om hur saker och ting kommer utveckla sig i världen. De kan välja att gå långa och korta och de väljer till i viss mån områden de tror mer på osv men det är ju kanske inte lika trendstyrt som lynx.
Nektar försöker väl göra klipp på räntemarknaderna. Kan handla valutor o aktier med. Kanske mer?
De bakom Manticore anser sig ha bra koll på it-bolag och dylikt och lista ut vad som är framtidsgrejer och vad som inte är det och vad som kan tänkas vara vinnarna och vad som inte är det. Och agerar utifrån det.
Zenit minns jag inte riktigt men jag tror konceptet är lite likt futuris?
Många av de övriga fonderna som ingår i multi-strategy ser väl jag lite mer som "& partner" fonder som är andra fonder som får vara med för att sprida riskerna, ge intäckter och kanske kan leda fram till något inom bolaget men som kanske inte har varit med så länge och där man inte riktigt vet så mycket om hur det har gått historiskt osv.
Fonder som Observatory kan man inte ha i Brummers kapitalförsäkring. Tror den var riktigt dyr / minimiinvestering annars med.
Har man nu över 20.000 men mindre än 100.000 man vill lägga på hedgefonder tycker ju jag att det kanske kan vara värt att betala de där lite drygt 1.65% eller vad det kan bli för deras KF och få välja o vraka själv bland en stor del av utbudet istället för att köpa lynx dynamic genom någon annan och betala 1.5% men vara begränsad till bara den fonden.
Med reservation för att jag kan ha fel.
Läs på lite om fonderna på deras sidor, det står rätt mycket och om du går under rapportarkiv så kan du ju läsa månadsrapporter och mer intressant deras kommentarer där det ofta står hur de tycker och tänker. Du kan ju kolla vad som stod i manticore o futuris senaste exempelvis. Kvarttals- och halvårsrapport i den mån de existerar och årsrapporter ger väl ännu mer kött på benen.
Jag tycker att det är lite kul att läsa.
Även om jag inte har hållit med Futuristeamet i sina bedömningar de senaste tre månaderna =P
Men de är ju dyra och även Brummer & Partner lägger ner katastroffonder emellanåt. Det kan hända även de här.
Futuris avkastade väl före avgifter en bit över 12% förra året tror jag men efter alla avgifter var det väl drygt 7% kvar. Du får ju ta risken för att "nå" de där över 12% men du får ju inte alla pengar =P (över 12 är väl iofs tom exkl. courtage osv.)