2011-08-03, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av romanov01
USA - skattetryck: 24,0 %

Sverige - skattetryck: 46,4 %

OECD-genomsnitt - skattetryck: 34.8 %

Någon nationalekonom borde kanske förklara för de där republikanerna att det kanske inte vore så farligt med lite högre skatter.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/

Visst visst, men du glömmer att vi har fri sjukvård, utbildning, tanvård till 22 år, dagis mm mm mm mm mm mm mm mm.

En tvåbarnsfamilj i Sverige får flera hundratusen varje år av staten, de går med kraftig vinst. Detta existerar inte i USA. Där kostar sjukvård pengar, utbildning kostar pengar. Vår modell hade inte fungerat i USA eftersom deras sjukvård och utbildning kostar mycket mer. En läkare i USA tjänar tex 5 - 10 ggr mer än en svensk kollega. Medicin är 10 ggr dyrare.

Orkar inte änns skriva om skiten, men de är körda. De har en enda utväg och det är krig.

De lånar numera 41 cent på varje spenderad dollar och det ökar trots senaste "sparpaketet".
Citera
2011-08-03, 22:05
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av romanov01
USA - skattetryck: 24,0 %

Sverige - skattetryck: 46,4 %

OECD-genomsnitt - skattetryck: 34.8 %

Någon nationalekonom borde kanske förklara för de där republikanerna att det kanske inte vore så farligt med lite högre skatter.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/
Om du istället jämför offentliga utgifter/BNP så blir inte skillnaden så våldsamt slående.
Citera
2011-08-03, 22:18
Medlem
MunchenCallings avatar
jag har stått utanför marknaden sedan 2007. Lyckades undvika krisen men missade hela bear-market rallyt.

Läge att gå lång i XACT Bear 2 nu. Vad säger ni?
Citera
2011-08-03, 22:25
Medlem
Har i stort sett inte funnits någon insiderhandel alls sedan i maj i år heller.
Index är -15,7% i år och det är nog försent att dra sig ur vilket som.
Citera
2011-08-03, 22:31
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Om du istället jämför offentliga utgifter/BNP så blir inte skillnaden så våldsamt slående.

Problemet är att största delen av USAs BNP kommer från konsumtion och endast 30%~ från produktion vilket leder en ond spiral
Citera
2011-08-03, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
ziemssen: gör det, om du känner det på dig och har svårt att sova på grund av det så sälj, det kommer kännas skönare. börsen kommer gå upp, säkert imorgon redan, men det tar ett tag innan uppgången är verklig för det kommer gå ner en del först.

om du fortf. vill investera men göra det lugnt kan du väl köpa på dig bull guld eller bear omx (ej hävstång). så tar du kanske 25% av ditt innehav och delar det på dessa värdepapper, så sitter du 75% likvid ifall det skulle gå upp igen mot förmodan.

Nja, jag ligger inte sömnlös direkt, det är mer att jag med tanke på den allmänna finansiella situationen i Europa och världen har börjat ifrågasätta om det verkligen är lönt att spara långsiktigt på börsen. Om vi får kraftiga börsfall framöver kan det ju ta många år innan kurserna återhämtar sig - om de någonsin gör det.

Kan säga så här istället - en allmän rekommendation till folk som sparar på längre sikt brukar ju vara att man ska behålla innehaven nästan vad som än händer. Vad baseras en sådan rekommendation på? Är den giltig i dagsläget?
Citera
2011-08-03, 23:43
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
jag har stått utanför marknaden sedan 2007. Lyckades undvika krisen men missade hela bear-market rallyt.

Läge att gå lång i XACT Bear 2 nu. Vad säger ni?
Lär ju isf vara bättre att sälja rekylen när den nu kommer.

Börjar väl antagligen redan imorgon.
Citera
2011-08-03, 23:45
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spartak
Visst visst, men du glömmer att vi har fri sjukvård, utbildning, tanvård till 22 år, dagis mm mm mm mm mm mm mm mm.

En tvåbarnsfamilj i Sverige får flera hundratusen varje år av staten, de går med kraftig vinst. Detta existerar inte i USA. Där kostar sjukvård pengar, utbildning kostar pengar. Vår modell hade inte fungerat i USA eftersom deras sjukvård och utbildning kostar mycket mer. En läkare i USA tjänar tex 5 - 10 ggr mer än en svensk kollega. Medicin är 10 ggr dyrare.

Orkar inte änns skriva om skiten, men de är körda. De har en enda utväg och det är krig.

De lånar numera 41 cent på varje spenderad dollar och det ökar trots senaste "sparpaketet".

Samma sak gäller i Sverige, tro inget annat.
Citera
2011-08-04, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziemssen
Nja, jag ligger inte sömnlös direkt, det är mer att jag med tanke på den allmänna finansiella situationen i Europa och världen har börjat ifrågasätta om det verkligen är lönt att spara långsiktigt på börsen. Om vi får kraftiga börsfall framöver kan det ju ta många år innan kurserna återhämtar sig - om de någonsin gör det.

Kan säga så här istället - en allmän rekommendation till folk som sparar på längre sikt brukar ju vara att man ska behålla innehaven nästan vad som än händer. Vad baseras en sådan rekommendation på? Är den giltig i dagsläget?

Problemet med att kliva ur är att man nästan aldrig hinner med när det bär iväg uppåt igen.
Det är extremt svårt att lyckas med konststycket att pricka in botten.
Sedan försvinner även courtage, spreadkostnader och skatt vid varje transaktion.
Citera
2011-08-04, 06:55
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Problemet med att kliva ur är att man nästan aldrig hinner med när det bär iväg uppåt igen.
Det är extremt svårt att lyckas med konststycket att pricka in botten.
Sedan försvinner även courtage, spreadkostnader och skatt vid varje transaktion.
Är det så viktigt att träffa precis rätt då?

Sälj på säg månadsstängning under MA 200 och köp på månadsstängning över MA 200? Vet inte om det är sämre än att behålla långsiktigt, för min egen del tycker jag ju att det är intressant hur mycket dragning neråt man accepterar i de två fallen med.

Inte om du köper o säljer Avanza Zero.

Dessutom är väl typ 0.1% i courtage och lite spread inte särskilt farligt om det sker två gånger per konjunkturcykel? ><
Citera
2011-08-04, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Marknaden är i en neråtgående trend. Resultaten från aktierna är sekundärt när det är så stora flykter från aktiemarknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av ladumanen
Juste, men den flykten anser jag inte ha skett i LUPE. Aktien ligger kvar på höga nivåer medan bolag som Atlas Copco, SKF, Alfa Laval, Volvo och Scania redovisat över förväntan men dalat unger 10 - 25% sen rapport. LUPE är nog inte undantag.

Jag fick rätt i och med att den trotsar börsen idag och visar stor svaghet.

Mina affär kan du se i en LUP1W 84SHB.
Citera
2011-08-04, 12:45
Medlem
Madagascars avatar
Vad är det som driver ner börsen så fruktansvärt nu?

OMXS30 på lägsta sedan maj/juni förra året.

OMXS30 var uppe över 1130 i juli, nu 966. Tappat ca 15% på 1 månad.

Vad är det egentligen som har hänt under den månaden som har ändrat värderingarna av de svenska storbolagen så kraftigt?
Senast redigerad av Madagascar 2011-08-04 kl. 12:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in