2010-03-09, 10:31
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeboy
som jag ser det så är det att börsen går bättre i hela världen, antalet arbetslösa minskar i USA, det känns som att värsta krisen med grekland bedarrat även om vi har fler länder på tur som ex. spanien..

samt att riksbankschefen pratar om räntehöjningar tyder på en ljusning i ekonomin

Menar du med att börsen gått bättre att rapporterna är starkare eller att aktierna blivit dyrare?

Antalet arbetslösa i USA är ett hett debaterat ämne, men den senaste rapporten visade väl att det försvunnit ytterligare jobb, fast färre än befarat? Dessutom har de en massa konstigheter för sig när de beräknar arbetslöshet (birth-death model, discouraged workers mm) som gör att man har lite svårt att veta om siffrorna stämmer.

Hur har Greklandsproblemet bedarrat? Dessutom helt riktigt att fler länder står på tur, inte bara spanien och portugal utan även storbritannien och även ev USA.
Citera
2010-04-01, 16:06
Medlem
Lommis avatar
Usch, jag har blivit ruinerad.
Citera
2010-04-01, 16:36
Medlem
Månsans avatar
Jag noterar att börsen sedan denna tråd startades den 21 januari ökat med närmare 10%.
TS sk magkänsla för börsaffärer ger jag därför inte mycket för.
Citera
2010-04-01, 18:27
Bannlyst
Jäkla tur där TS att du hann hoppa av
Citera
2010-04-04, 17:14
Moderator
Semesters avatar
Jag har sedan september successivt plockat ut mina pengar från börsen. Har nu 50% på börsen och resten i kontanter. Känns lite bittert att ha missat en del av uppgången men jag hann iallafall med den stora haussen. Och viktigast är väl att jag slapp förlora pengar. Den känslan är inte lika stark som att vinna pengar men jag tror man måste lära sig uppskatta den.

Jag kan inte säga annat än att det är svårt att hålla sig undan börsen när man har kapital att lägga in och kurserna går uppåt. Jag har dock haft en magkänsla som sagt att jag vill hålla mig borta ett tag. Jag har kvar mina stabila utdelningsaktier som jag tror på i långa loppet.
Annars är jag orolig över utvecklingen för vissa EU-länder. Vad som händer med budgetunderskotten. Hur vi tacklar räntehöjningar. Hur svenska bolag ska konkurrera med de nya asiatiska.
Vi är nu snart tillbaka på toppnivåerna innan krisen. Jag kan dock inte se att vi är där även makroekonomiskt.
Senast redigerad av Semester 2010-04-04 kl. 17:18.
Citera
2010-04-05, 16:16
Medlem
Caparzos avatar
Varje gång jag trott att det blir en korrektion på börsen har jag haft fel. Börsen lär väl fortsätta upp i April, men jag börjar bli orolig när artiklar som den här publiceras i DI: http://di.se/Default.aspx?pid=203215__ArticlePageProvider "Aktieproffsen: Börsuppgången fortsätter i April."

Har 15 % likvider i portföljen och en riktigt saftig rekyl skulle vara härlig. Huvudskälet till att jag sitter på likviderna är att jag öka i AQ vid dålig rapport, men känns skönt att inte vara helt fulltankad, även om det innebär missade uppgångar.

Vad tror ni andra om börsen i April?
Citera
2010-04-05, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Varje gång jag trott att det blir en korrektion på börsen har jag haft fel. Börsen lär väl fortsätta upp i April, men jag börjar bli orolig när artiklar som den här publiceras i DI: http://di.se/Default.aspx?pid=203215__ArticlePageProvider "Aktieproffsen: Börsuppgången fortsätter i April."

Har 15 % likvider i portföljen och en riktigt saftig rekyl skulle vara härlig. Huvudskälet till att jag sitter på likviderna är att jag öka i AQ vid dålig rapport, men känns skönt att inte vara helt fulltankad, även om det innebär missade uppgångar.

Vad tror ni andra om börsen i April?

Upp 5-10%.
Citera
2010-04-05, 16:28
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsmurfen
Upp 5-10%.

Jävlar, det var ingen dålig uppgång för en månad. Tror du att rapporterna kommer överraska så positivt att det motiverar en sådan uppgång?
Citera
2010-04-05, 17:00
Bannlyst
Citat:
Jävlar, det var ingen dålig uppgång för en månad. Tror du att rapporterna kommer överraska så positivt att det motiverar en sådan uppgång?

Går på ren magkänsla men jag tror vi kommer fortsätta rekylen uppåt. Att samhället i övrigt går dåligt betyder inte att börsen behöver gå dåligt. Allt jag säger kan du ta med 10 skoper salt för jag är ingen analytiker.
Citera
2010-04-05, 17:07
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsmurfen
Går på ren magkänsla men jag tror vi kommer fortsätta rekylen uppåt. Att samhället i övrigt går dåligt betyder inte att börsen behöver gå dåligt. Allt jag säger kan du ta med 10 skoper salt för jag är ingen analytiker.

Jag litar mer på medelsvensson än analytiker. Det analytiker säger är ofta lika fel som det vem som helst säger. Skillnaden är att medelsvensson har sunt förnuft, det har inte analytikern. Hm är först ut som vanligt, ska bli intressant att se hur detta slutar.

Jag tror att månaden kan bli ganska volatil, varken starkt upp eller starkt ner.
Citera
2010-04-05, 17:34
Medlem
vats avatar
Citat:

Jag tror att månaden kan bli ganska volatil, varken starkt upp eller starkt ner.

Har du verkligen koll på begreppet pojken min?
Citera
2010-04-05, 17:40
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vat
Har du verkligen koll på begreppet pojken min?

Ja, det har jag, men jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag tror att det kan slå kraftigt fram och tillbaka, men att månaden slutar på plus minus noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in