2010-01-30, 17:18
Bannlyst
Har redan minskat min andel aktier/fonder med ungefär hälften mot tidigare. Funderar på att sälja av och minska ytterligare, har dåliga föraningar för det närmaste året på börsen. Känns som risken ökat rejält senaste 3 månaderna.
Citera
2010-01-30, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Har redan minskat min andel aktier/fonder med ungefär hälften mot tidigare. Funderar på att sälja av och minska ytterligare, har dåliga föraningar för det närmaste året på börsen. Känns som risken ökat rejält senaste 3 månaderna.

Gut feelings? Själv funderar jag på att lägga om mina investeringar lite. Jag känner fortfarande att man kan handla vissa aktier med rabatt. Många företag visar goda resultat med stora vinster, det är snarare the psykologiska planet som försämrar marknaden.
Citera
2010-01-30, 19:30
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Borde du inte sälja rubbet? Jag har för mig att du är en av forumets mest rigida sossar. Är det inte ren och skär kapitalism att ägna sig åt aktiehandel i syfte att få ta del av privata företags snöda profit?
Citera
2010-01-30, 20:19
Medlem
obotlig_realists avatar
En tillförlitlig måttstock är att kolla på de stora börsmarknaderna (New York, Tokyo, Paris, London) Ser man att någon av börserna ligger på antingen över +3 % eller under -3% om så bara för en dag ska man sälja omedelbart! Det är signalen på att något inte står rätt till. Många lockas till att fortsätta köpa om börsen går upp +3 %,men det är så stora och onormala siffror så då kan man vara helt säker på att något inte står rätt till. En stabil börs ska ligga runt spannet - 1% till +1 %.

Jag hörde att många stater har skuldsatt sig då de lånade ut pengar till marknaden. Statsskulderna har alltså ökat på grund av utlåningen som medborgarna får bekosta. Detta är givetvis en helt orimlig situation. Staterna gav marknaden smärtlindrande på medborgarnas bekostnad, men snart bör smärtlindringen släppa och då har vi dessutom en ökad statsskuld på flertalet stater. Vi är inne i en mycket ond cirkel som jag inte tror går att läka utan vidare. Alla som ser det här läget som en vanlig konjunkturnedgång måste tänka om. Det här är ingen vanlig konjunkturnedgång, här sätts hela systemet på prov.

Lägg till detta att centralbankerna världen över ligger kvar på rekordlåga räntenivåer som MÅSTE upp om marknaden och banksystemet ska kunna fungera normalt igen. Men vad händer då räntorna höjs, skenar börserna då? Det är mycket troligt. Och gör börserna det så är vi tillbaka på ruta ett igen.
Citera
2010-01-31, 12:09
Medlem
Sålde av alla mina fonder innan årsskiftet.. ångrade mig när börsen fortsatte öka men nu hurrar jag!

Jag avvaktar iaf och hoppas på en krasch, då ska jag köpa en massa aktier..

Men vad gör man tills dess?
Köpa aktier/fonder i Kina och Indien och gardera med XACT Bear??

MVH
Citera
2010-01-31, 12:31
Medlem
man börjar ju undra när börsen går bra men arbetslösheten ökar
Citera
2010-01-31, 12:39
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce

Börsen bör väl vara procyklisk och arbetslösheten sencyklisk.
Citera
2010-01-31, 14:56
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce
I egenskap av aktieägare tycker jag det är utmärkt när företagen som jag investerat i skär bort massa dödkött i form av övertalig arbetskraft eller förlägger produktionen i något land där arbetskraften är billig.
Citera
2010-01-31, 15:27
Medlem
Omx sjunker väl extra hårt snart eftersom Usa fallit mer än dubbelt.
Korta H&M ser lockande ut här i trakterna..
Citera
2010-02-01, 15:25
Medlem
MunchenCallings avatar
tjena, har varit utanför marknaden sedan sommaren 2008. Missade större delen av nedgången och hela uppgången. I början på året gick jag all-in....ligger för tillfället -2.2%
Citera
2010-02-01, 15:48
Medlem
Karks avatar
Robert Prechter som förutspådde börskraschen 1987 säger såhär om framtiden:

http://www.cnbc.com/id/35086130/site/14081545

Verkar som att det är läge att sälja
Citera
2010-02-01, 17:27
Bannlyst
+3% dom senaste 2 börsdagarna.
Citera