2012-02-01, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobSacamano
Du bör tänka på att du inte kommer åt matematisk statistik utan ca 30-45 poäng matematik innan. Matematiken kommer du vidare inte åt utan att ha läst matte D eller i vissa fall matte E. Men annars så är "vanlig" statistik antagligen lättare, och har mildare förkunskapskrav.

Precis därför jag undrade om den så kallade vanliga statistiken är tillräcklig då jag vet att jag måste läsa en matematisk grundkurs (30hp) i alla fall på Göteborgs Universitet, då jag precis avslutat Matematik E på gymnasiet behöver jag inte läsa någon förkunskaps matematik. Så vad sägs? Finns chansen för IB med vanlig statistik tycker ni?
Citera
2012-02-01, 00:16
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matematik93
Finns chansen för IB med vanlig statistik tycker ni?

Det är troligtvis ingen som någonsin kommer att titta på vilka kurser du tagit, utom du själv.

Läs kurser du tycker verkar roliga så du får ut något av det. Det är ingen 'rocket science' du kommer pyssla med om du inte är modellbyggare i bankens bunker/grotta/dungeon
Senast redigerad av ugglan 2012-02-01 kl. 00:23.
Citera
2012-02-01, 15:35
Bannlyst
Citat:
Precis därför jag undrade om den så kallade vanliga statistiken är tillräcklig då jag vet att jag måste läsa en matematisk grundkurs (30hp) i alla fall på Göteborgs Universitet, då jag precis avslutat Matematik E på gymnasiet behöver jag inte läsa någon förkunskaps matematik. Så vad sägs? Finns chansen för IB med vanlig statistik tycker ni?

Finns många som jobbar inom IB som har läst musik, så allt är möjligt, generellt bryr man sig endast om lärosäte iaf i London. Det kräver inte några speciella förkunskaper utan för att vara duktig behöver du bara vara någorlunda intelligent >125IQ alternativt jobba lite hårdare för att göra bra ifrån dig.

Eftersom musiker ofta har >130IQ så är det nog rätt vanligt med dessa inom IB i vilket fall var det så enligt en kvinna från Ekonomi på UU som berättade i en intervju vilka personer hon jobbade med och deras bakgrund.
Citera
2012-02-01, 18:42
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mesorx
Eftersom musiker ofta har >130IQ så är det nog rätt vanligt med dessa inom IB i vilket fall var det så enligt en kvinna från Ekonomi på UU som berättade i en intervju vilka personer hon jobbade med och deras bakgrund.

Heter kvinnan du träffade Janet Cooke?
Citera
2012-02-05, 21:27
Medlem
Tror ni alltså att en ekonomiutbildning med VG i det flesta ämnen (75-80% MINST) slår en kandidatexamen i Matematik om man man skulle lyckas med ett snitt runt 3.5-4.0 som inte är VG men ändå med mycket mer matematik så man förstår sig på börserna mer troligtvis?

Kollar man bara Warren Buffets citat: "Ekonomiutbildningar belönar komplext beteende mer än enkelt beteende, men enkelt beteende är mer effektivt" så känns det ju som man gynnas mer utav att läsa Kandidatnivå med Matematik & kanske läsa 90/60 hp Nationalekonomi vid sidan om? Vad tror ni alltså är mest storslaget för att lättast få jobb (Inom IB)?
Om man nu skall söka en master inom finans vad ska man då söka om man gått kandidat matematik? GMATen lär man ju troligtvis kunna prestera väldigt mycket bättre på än en "vanlig" ekonom?

Tack på förhand
Citera
2012-02-05, 22:01
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Vad tror ni alltså är mest storslaget för att lättast få jobb (Inom IB)?

Tack på förhand

Beror på vad du vill du göra "(Inom IB)"
Citera
2012-02-05, 23:27
Bannlyst
Citat:

Jäklar låter rätt extremt, matematisk grundkurs på Uppsala är ā 5hp och kräver matematik D som förkunskap.
Citera
2012-02-06, 00:19
Medlem
VandalSavages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mesorx
Jäklar låter rätt extremt, matematisk grundkurs på Uppsala är ā 5hp och kräver matematik D som förkunskap.

En grundkurs i matematik betyder på flera lärosäten ett block om 30 hp med två eller fler delkurser, inkl. envariabelanalys (ofta 15 hp) och algebra (inkl. lite linjär algebra).
Citera
2012-02-06, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Beror på vad du vill du göra "(Inom IB)"

Finansanalytiker eller Aktiemäklare!
Citera
2012-02-06, 14:18
Medlem
Altmans avatar
Citat:

Define finansanalytiker.
Citera
2012-02-06, 15:25
Medlem
ugglans avatar
Citat:

Jag väljer att tolka finansanalytiker som wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Financial_analyst)
Vill du arbeta med analys är det givetvis bra om du har kunskap inom makroekonomi, ekonometri och statistik. Vill du arbeta med analys på en företagsnivå istället för en makronivå är det fördelaktigt med kunskap inom redovisning.

De mäklare (interdealer brokers) jag har/haft att göra med är rena säljare/förmedlare. Det är en ren relationship business och de når framgång p.g.a. säljfärdigheter snarare än akademiska kunskaper. Jämför med fastighetsmäklare. Men givetvis är det bra med en akademisk examen

Oftast spelar skolans namn mer roll än vad du pluggat. Möjligen att folk tittar på vad ditt utbildningsprogram hette, men ner på kursnivå är det nog ingen som bryr sig nämnvärt om du pluggat 10p statistik eller 6p matematisk statistik osv
Senast redigerad av ugglan 2012-02-06 kl. 15:35.
Citera
2012-02-06, 16:06
Medlem
Går just nu i trean på gymnasiet och siktar på att bli investment banker. Jag funderar på att plugga ind ek på kth parallellt med civilekonomi på handels. Är det någon som har några tankar eller vettig info? Kommer en dubbelexamen att ge mig mycket bättre förutsättningar för att i framtiden få IB jobb i New York eller London? Är det värt att läsa både ind ek och ekonomi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in