2012-04-18, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
För din del blir det väl att i först hand fixa basåret med fina betyg för att öht ha en hyfsad chans att komma in på utbildningen? https://www.flashback.org/sp36636685

Haha jo jag vet. Men sa heller aldrig att jag skulle läsa programmet denna kommande termin
Citera
2012-05-01, 21:14
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macronectessg3
Vet att nu for tiden scoutar de stora BBs tidigt framtida prospekt. De brukar "muta" folket pa Examinations pa HHS att lamna ut betygsrankingar for att kunna borja kontakta elitstudenterna redan under 1a terminen.

Haha, såna här gånger skulle det finnas en LIE-knapp på flashback.
Citera
2012-05-01, 23:19
Medlem
macronectessg3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altman
Haha, såna här gånger skulle det finnas en LIE-knapp på flashback.

Garva du. Det skvallras precis lika mycket som overallt annars.

Hur tror du tex Cevian lyckas ta reda pa vem som ar kursetta - inte duktig utan bast av 300 pers?

A andra sidan, hur tror du skolan vet exakt vilka som har sommarjobbat var?

Nyckeln till HHS framgang ar det nara "samarbetet" med naringslivet, inte sa att utbildningen i sig ar ljusar battre an tex Uppsala eller Lund.

Vet att folk har approachats innan Jul under forsta terminen. Det ar ingen slump vilka det galler...
Citera
2012-05-02, 14:26
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Garva du. Det skvallras precis lika mycket som overallt annars.

Hur tror du tex Cevian lyckas ta reda pa vem som ar kursetta - inte duktig utan bast av 300 pers?

A andra sidan, hur tror du skolan vet exakt vilka som har sommarjobbat var?

Nyckeln till HHS framgang ar det nara "samarbetet" med naringslivet, inte sa att utbildningen i sig ar ljusar battre an tex Uppsala eller Lund.

Vet att folk har approachats innan Jul under forsta terminen. Det ar ingen slump vilka det galler...

1. Cevian är ingen bank, det är en HF med ett 30-tal medarbetare och de approachar sista-årselever, inget annat (BBs rekryterar för mycket folk för att ha ork och tid att headhunta 19-åringar som inte vet skillnaden mellan M&A och Trading)
2. De som "approachas" första terminen approachas för att de har sökt spring weeks, inte för att de fått A i marknadsföring och mikro.

Du har givetvis rätt i att HHS styrka ligger i kontakten med näringslivet, men riktigt så bra som du får den att låta är den inte.
Senast redigerad av Altman 2012-05-02 kl. 14:37.
Citera
2012-05-02, 15:46
Medlem
macronectessg3s avatar
Citat:
1. Cevian är ingen bank, det är en HF med ett 30-tal medarbetare och de approachar sista-årselever, inget annat (BBs rekryterar för mycket folk för att ha ork och tid att headhunta 19-åringar som inte vet skillnaden mellan M&A och Trading)
2. De som "approachas" första terminen approachas för att de har sökt spring weeks, inte för att de fått A i marknadsföring och mikro.

Du har givetvis rätt i att HHS styrka ligger i kontakten med näringslivet, men riktigt så bra som du får den att låta är den inte.

1.

Haha, nej du har helt ratt, Cevian ar ingen bank. Har jag patatt det?

Visst att man kan kalla Cevian for en HF rent teoretiskt. Iom HF innebar att du kan ta langa/korta positioner i de flesta instrument sager det egentligen ingenting om en fond.

Cevian skulle jag saga ar en mellanmjolksvariant av vad en av deras storsta privata investerare hallit pa med i USA sedan 1960-talet. Man gar lang med mal att korrigera varden genom styrelseinflytande fran tillrackligt stora agandeposter. Uppkom langt innan man borjade prata om hedgefonder hit och dit...

Visst att manga fonder som kallas HF's idag gor liknande grejjer, men en HF for mig tar bet pa de flesta typer av event, m&a-situationer, makro, mm. - inte enbart pa undervarderad equity. Har dock saklart ingen insyn i Cevians trading...

2.

Vet fran sakra kallor folk som kontaktats pa det satt jag beskriver. Med approachad menar jag knappast att du far respons pa en springweek-ansokan, utan det man kallar headhunting. Kanske nodvandigtvis inte bedrivs av de absolut storsta, men har hort om det i vissa fall...
Citera
2012-05-02, 16:49
Medlem
Altmans avatar
Citat:
1.

Haha, nej du har helt ratt, Cevian ar ingen bank. Har jag patatt det?

2.

Vet fran sakra kallor folk som kontaktats pa det satt jag beskriver. Med approachad menar jag knappast att du far respons pa en springweek-ansokan, utan det man kallar headhunting. Kanske nodvandigtvis inte bedrivs av de absolut storsta, men har hort om det i vissa fall...

1. Ja, när man först säger "Vet att nu for tiden scoutar de stora BBs tidigt framtida prospekt. De brukar "muta" folket pa Examinations pa HHS att lamna ut betygsrankingar for att kunna borja kontakta elitstudenterna redan under 1a terminen." och sedan försvarar det med att Cevian vet vem som har högst betyg så säger man implicit att man inte har förstått skillnaden, men bra, då vet vi alla vad vi pratar om.

Enda anledningen till att Cevian är så betygskåta är att CG själv var kursetta och att Cevian i bästa fall anställer en nyexaminerad elev per år (de har råd att lägga mer resurser per rekrytering). Det betyder INTE att det är standard practice för bankerna att söka efter eleverna med högst betyg (konsulterna har tagit på sig den rollen istället).

2. Kul om du/någon polare har blivit "headhuntad", men tvivlar skarpt på att det har att göra med personens fantastiska betygssnitt efter 15 av 180 avklarade HP.
Citera
2012-05-02, 17:29
Medlem
macronectessg3s avatar
Citat:
1. Ja, när man först säger "Vet att nu for tiden scoutar de stora BBs tidigt framtida prospekt. De brukar "muta" folket pa Examinations pa HHS att lamna ut betygsrankingar for att kunna borja kontakta elitstudenterna redan under 1a terminen." och sedan försvarar det med att Cevian vet vem som har högst betyg så säger man implicit att man inte har förstått skillnaden, men bra, då vet vi alla vad vi pratar om.

Enda anledningen till att Cevian är så betygskåta är att CG själv var kursetta och att Cevian i bästa fall anställer en nyexaminerad elev per år (de har råd att lägga mer resurser per rekrytering). Det betyder INTE att det är standard practice för bankerna att söka efter eleverna med högst betyg (konsulterna har tagit på sig den rollen istället).

2. Kul om du/någon polare har blivit "headhuntad", men tvivlar skarpt på att det har att göra med personens fantastiska betygssnitt efter 15 av 180 avklarade HP.

Har bara hort att det gar till sa mer och mer nu for tiden, du kanske vet mer. Visst, inte standard practise, men hor fler och fler som kanske inte gatt den vanliga vagen in pa BB (aven konsulter, fonder mm). Har sakert att gora med att det anstalls bra mycket mindre folk nu fortiden. Bara googla de artiklar som brukara vara varje ar med nyanstallda...inte lika mkt kanonmat har tagits in efter Lehman och Grekland

Vad galler tex BBs lagger de nog mer pengar per rekryt an tex Cevian, men fine Cevian kanske lagger mer tid. Dock ska man inte glomma att bankerna har valdigt sofistikerade rekyteringsprocesser for att vara sa pass stora.

Intressant att du tar upp det. Du sager att CG var kursetta pa Handels. Var sag du det? Vet att det verkligen inte publiceras sadan info pa skolan. (Jag skulle ocksa saga att CG var kursetta. Kommer ej ihag kalla dock.) Uppenbarligen maste det foras ganska noggrann statistik, som pa ett eller annat satt kommer i ftgs/andras ago da det inte ar en slump vilka som man hor far samtal eller erbjudanden...

Konsulter verkar ju generellt satt ga hardare pa betyg. Verkar ocksa vara en bransch med hogre andel nordar an bankerna. Plugghastar som i manga fall inte kan prestera under press eller ar duktiga praktiskt. I andra fall genuint skillade personer som tycker bankerna ar for lite intellekt och for mkt slit.

For att komma tillbaka till mitt kursiverade citat ovan. Min poang ar att ftg har koll pa HHS studenter. De har kolla pa vilka som ar duktiga. Vilka som gjort vad. De ar hela tiden med och arrangerar events for att lara kanna folk. De sponsrar HHS monetart samt med resurser. De har ett valdigt nara samarbete samt anstaller typ 100% av sina nya medarbetare fran skolan. Att de borjar target'a studenter de hor/vet ar grymma tidigt bor darfor knappast kunna kategoriseras som en LIE
Senast redigerad av macronectessg3 2012-05-02 kl. 18:03.
Citera
2012-05-02, 20:53
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Intressant att du tar upp det. Du sager att CG var kursetta pa Handels. Var sag du det? Vet att det verkligen inte publiceras sadan info pa skolan. (Jag skulle ocksa saga att CG var kursetta. Kommer ej ihag kalla dock.) Uppenbarligen maste det foras ganska noggrann statistik, som pa ett eller annat satt kommer i ftgs/andras ago da det inte ar en slump vilka som man hor far samtal eller erbjudanden...

Självfallet sprider det sig vilka som är duktiga, men tror inte att infon kommer direkt från skolan, utan snarare från wankers som skryter för andra wankers. I CGs fall gissar jag att han själv har varit duktig på att annonsera det hela (bara att googla så hittar du en del artiklar).

Citat:
Konsulter verkar ju generellt satt ga hardare pa betyg. Verkar ocksa vara en bransch med hogre andel nordar an bankerna. Plugghastar som i manga fall inte kan prestera under press eller ar duktiga praktiskt. I andra fall genuint skillade personer som tycker bankerna ar for lite intellekt och for mkt slit.

Nördar finns det nog inom båda yrkeskategorierna (vi sitter själva och skriver i banking-tråden på FB), men precis som du säger varierar kompetensen hos betygshetsarna när det väl kommer till kritan.

Citat:
For att komma tillbaka till mitt kursiverade citat ovan. Min poang ar att ftg har koll pa HHS studenter. De har kolla pa vilka som ar duktiga. Vilka som gjort vad. De ar hela tiden med och arrangerar events for att lara kanna folk. De sponsrar HHS monetart samt med resurser. De har ett valdigt nara samarbete samt anstaller typ 100% av sina nya medarbetare fran skolan. Att de borjar target'a studenter de hor/vet ar grymma tidigt bor darfor knappast kunna kategoriseras som en LIE

Du har helt rätt i att företagen har koll på studenterna. Vad jag försökte få fram (om än på ett något otrevligt sätt) var att jag är högst skeptisk till att informationen kommer direkt från skolan. I samband med events brukar man efterfråga CV och alla som någon gång har sökt till banken/konsultbyrån har fått bifoga betyg etc. Det är snarare så informationen om eleverna sprids, än via någon mutad dam på ett kansli.
Citera
2012-05-03, 00:23
Medlem
Citat:
Självfallet sprider det sig vilka som är duktiga, men tror inte att infon kommer direkt från skolan, utan snarare från wankers som skryter för andra wankers. I CGs fall gissar jag att han själv har varit duktig på att annonsera det hela (bara att googla så hittar du en del artiklar).

Du har helt rätt i att företagen har koll på studenterna. Vad jag försökte få fram (om än på ett något otrevligt sätt) var att jag är högst skeptisk till att informationen kommer direkt från skolan. I samband med events brukar man efterfråga CV och alla som någon gång har sökt till banken/konsultbyrån har fått bifoga betyg etc. Det är snarare så informationen om eleverna sprids, än via någon mutad dam på ett kansli.

Det är inte otänkbart att en del professorer på HHS har kontakt med vissa företag och på så vis tipsar om studenter de tycker utmärker sig. Jag har personlig erfarenhet av detta, fast i mitt fall var det inte på HHS.
Citera
2012-05-03, 15:49
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Det är inte otänkbart att en del professorer på HHS har kontakt med vissa företag och på så vis tipsar om studenter de tycker utmärker sig. Jag har personlig erfarenhet av detta, fast i mitt fall var det inte på HHS.

Vi börjar hamna ganska OT nu, men nej, Håkan Lyckeborg och Jan Bergstrand är inte advisors åt GS...
Citera
2012-05-03, 15:59
Medlem
macronectessg3s avatar
Citat:
Vi börjar hamna ganska OT nu, men nej, Håkan Lyckeborg och Jan Bergstrand är inte advisors åt GS...

Nej, inte vad man vet. Dock vet vi att det ar bla B&P och NC som finansierar skolan. Minns inte exakt men tror atminstone >80%+ ar privatfinansierat.

Stiftelsen HHS syfte ar att producera ledare for Svenskt naringsliv.

Kolla folket i Advisory Board.

Altman, haller helt med - borjar bli OT -- vi kan lamna diskussionen har iom det inte gar att komma sa mkt langre utan konkreta exempel. Jag inte vill borja droppa namn.

Goes without saying, men nar jag skriver muta i en san har (nord)-trad syftar jag saklart inte pa bestickelse.

@Altman: Verkar som du jobbar i London pa en av de stora bankerna? Kan du inte beratta lite om laget just nu osv? Forstar om du inte vill bli for specifik men vore kul med lite anekdoter fran en riktig banker
Citera
2012-05-03, 16:15
Medlem
KonradMorgans avatar
Jag vill absolut inte komma med felaktiga påståenden här. Men efter allt snack om hur viktig HHS är för en investment banker/banker anställning så är det förvånansvärt få ledare inom den Svenska banksektorn som är utbildade på HHS. Jag har undersökt svenska och danska banker och kommit fram till att det inte finns någon gemensam nämnare för någon av ledarnas utbildningar... förutom då ekonomi. Ingenjörer verkar vara ganska överrepresenterade dock, vilket är förståeligt då matten man lär sig som ingenjör är miljarder gånger mer avancerad än den man lär sig som renodlad ekonom.

Jag kan dock ha fel då informationen jag använder mig av kommer från bankernas egna hemsidor och/eller wikipedia. Anställningsposterna som inte är "common kownledge" och wikipedia material är kanske där HHS studenterna gömmer sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in