2012-01-14, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Nej nej för fan, om något är svenska banker betygsrunkare av rang som inte vet att värdera arbetslivserfarenhet. Fan, ta en titt på typ Enskildas off-cycle, jämför deras krav med GS full-time så kan du göra dig en bild av vilka de söker. En klassisk observation gör gällande att om man gjorde ett Venn-diagram med en mängd som utgör studenter som uppfyller GS krav, en mängd som utgör Nordeas/Enskildas/SHBCMs och en mängd som utgör studenter som vill jobba för de senare får man nåt som ser ut såhär: http://bayimg.com/GALAdAaDo

Haha! Intressant iakttagelse. Ligger nog helt klart något i det även om jag tror att det främst gäller studenter från HHS. Som exempelvis indekare från KTH/LiTH/CTH/LTH har jag fått uppfattningen att betygskraven hos bankerna i London är relativt höga vilket såklart är relaterat till att dessa skolor inte har samma renommé som HHS.
Citera
2012-01-14, 14:34
Medlem
Hur högt värdesätter man språk inom IB? Förstår att engelskan ska sitta men utöver det, kan en kandidat som talar tre, fyra språk (givetvis med lämplig bakgrund) komma långt eller är det främst kunskaper inom finans/matematik som räknas?
Citera
2012-01-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avcdefgabcdefg
Jag går nu i 2:an och ska söka in till bla UK till hösten.

Jag har tänkt att söka följande
1, Oxford
3, UCL
4, Warwick
5, Durham
6, York

Skolor att söka utanför England

1, Biconni.
2, HHS
3, Copenhagen Business School.

Vad säger ni om skolorna i ett IB-perspektiv?

Om jag inte kommer in på UCL,Oxford eller Warwick, hur står sig York och Durham?

Jag har skrivit i UCAS-tråden så ni kan kollla där om ni vill se mina meriter tankar om hur jag ska komma in på universiteten.

Borde inte Nottingham med fler komma före Durham? Nottingham är ju med i Russel group.
Citera
2012-01-14, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
För min årskull har det varit väldigt få som lyckats få internships i både konsultsvängen och inom finans innan 4e året. Det handlar mest om att det är en ren waste för företaget att spendera pengar på ett internship/utbildning 3e året när det finns risk att studenten kommer att göra internship 4e året på en annan arbetsplats för att sedan bli rekryterad. Pengar i sjön.

hur är det med internships i Sverige för de som läser Ek kandidat? Går det ens att få mellan säg år två och tre?
Citera
2012-01-14, 14:53
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Hur högt värdesätter man språk inom IB? Förstår att engelskan ska sitta men utöver det, kan en kandidat som talar tre, fyra språk (givetvis med lämplig bakgrund) komma långt eller är det främst kunskaper inom finans/matematik som räknas?

Corporate finance behöver du ingen matte för, språk hjälper troligtvis i den mån att du har fler länder och arbetsplatser att välja mellan

Citat:
Ursprungligen postat av KarateDog1
hur är det med internships i Sverige för de som läser Ek kandidat? Går det ens att få mellan säg år två och tre?

Vet inte hur det ser ut, men det är ju det näst sista året precis som år 4 är näst sista året av 5 så samma resonemang borde gälla.
Senast redigerad av ugglan 2012-01-14 kl. 14:55.
Citera
2012-01-14, 15:26
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Vad som räknas... Det går inte att påstå att det ena räknas och det andra inte, y'dig? Du ska vara "well-rounded", du ska kunna sälja dig under en intervju ("ja jag har lagt all min fritid på att läsa böcker om finansteori" lär inte vara någon hit) och göra det med en bra story. Jag har sagt det här tusen gånger. Men som bekant finns det bättre och sämre meriter, I guess - exempelvis verkar folk som pratar ryska (flytande, inget tjafs här) relativt attraktiva. Svenskar som pratar franska lär vara mindre eftertraktade givet att bankerna lika gärna kan rekrytera någon från HEC men om du redan kan språket är det ingen poäng att gömma det på CV:t.

Also, icke att förglömma och som jag också påpekat tidigare, folk från Italien kommer att vara mer benägna att staffa andra italienare eftersom de tyr sig till lirare från samma kultur eller som åtminstone fattar något annat än deras värdelösa engelska.

Här är ett protip till alla wannabe bankers i tråden: Gör det som är kul och det som intresserar er först, om ni fortfarande har för mycket fritid så ta ett jobb eller en vettig EC. Fabricerade CV:n och personligheter, såtillvida att det är uppenbart att ni har satt er ned och funderat på hur en typisk banker beter sig, funkar inte så bra som man kan tro.
Citera
2012-01-14, 22:56
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarateDog1
Borde inte Nottingham med fler komma före Durham? Nottingham är ju med i Russel group.

Cornell är med i Ivy League, men inte gör det att det är bättre än MIT...

För IB skulle jag definitivt säga att Durham ligger bättre till än Nottingham. Vi har ingen från Nottingham hos oss as far as I know, men en fair amount från Durham.
Citera
2012-01-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Vad som räknas... Det går inte att påstå att det ena räknas och det andra inte, y'dig? Du ska vara "well-rounded", du ska kunna sälja dig under en intervju ("ja jag har lagt all min fritid på att läsa böcker om finansteori" lär inte vara någon hit) och göra det med en bra story. Jag har sagt det här tusen gånger. Men som bekant finns det bättre och sämre meriter, I guess - exempelvis verkar folk som pratar ryska (flytande, inget tjafs här) relativt attraktiva. Svenskar som pratar franska lär vara mindre eftertraktade givet att bankerna lika gärna kan rekrytera någon från HEC men om du redan kan språket är det ingen poäng att gömma det på CV:t.

Also, icke att förglömma och som jag också påpekat tidigare, folk från Italien kommer att vara mer benägna att staffa andra italienare eftersom de tyr sig till lirare från samma kultur eller som åtminstone fattar något annat än deras värdelösa engelska.

Här är ett protip till alla wannabe bankers i tråden: Gör det som är kul och det som intresserar er först, om ni fortfarande har för mycket fritid så ta ett jobb eller en vettig EC. Fabricerade CV:n och personligheter, såtillvida att det är uppenbart att ni har satt er ned och funderat på hur en typisk banker beter sig, funkar inte så bra som man kan tro.

Okej, tack för ett bra svar
Citera
2012-01-24, 02:06
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
För min årskull har det varit väldigt få som lyckats få internships i både konsultsvängen och inom finans innan 4e året. Det handlar mest om att det är en ren waste för företaget att spendera pengar på ett internship/utbildning 3e året när det finns risk att studenten kommer att göra internship 4e året på en annan arbetsplats för att sedan bli rekryterad. Pengar i sjön.

Följer upp med en till fråga: om man inte lyckas få något internship vad är det man skall satsa på att göra under sommaren? Antar att söka vanliga sommarjobb på bank är alternativ 2 men vad är alternativ 3? Är ej intresserad av corporate finance utan tänker mer på kvantitativa roller.
Citera
2012-01-24, 10:46
Medlem
Sitter här och klurar på vilka kurser man ska välja för att komplettera sitt eget intresse för banking med bra kurser på Lunds Universitet. Jag läser just nu Ekonomie Kandidat och klurar på vilka kurser man ska välja för att få så bra förståelse för de nationella såväl som de internationella marknaderna för en framtid inom banking, en LJUS framtid inom banking.

Man har ju två terminer valfritt som man får skräddarsy helt själv. Jag har några kurser här som låter intressanta, vilka bör ge mig bredast kunskap men dessutom en djup kunskap?

Nationalekonomi: Mikroekonomisk analys
Nationalekonomi: Matematiska och statistiska metoder för nationalekonomi
Nationalekonomi: Makroekonomisk analys
Nationalekonomi: Portföljvalsteori
Nationalekonomi: Räntebärande tillgångar
Företagsekonomi: Finansiell planering och ekonomisk analys

Man kanske ska slänga in en kurs om sannolikhetslära, det är alltid användbart.
Citera
2012-01-24, 16:44
Medlem
Betyg på 18.00 (utan meritpoäng) och HP på 1,4. Om man vill in i bankbranschen och vill utbilda sig inom NEK/MAT/STAT, vilka skolor gäller då internationellt/nationellt.

Antar att bästa i Sverige är Lund som jag kommer in på, internationellt är det lite mer diffust.

Att plugga och få bra betyg via Lund och sen ta master på annat ställe, bra eller anus?
Citera
2012-01-24, 19:51
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Följer upp med en till fråga: om man inte lyckas få något internship vad är det man skall satsa på att göra under sommaren? Antar att söka vanliga sommarjobb på bank är alternativ 2 men vad är alternativ 3? Är ej intresserad av corporate finance utan tänker mer på kvantitativa roller.

Undersök varför du inte fick något. Åtgärda det så att du är starkare nästa gång.

Jag vet inte hur det ser ut på andra ställen, men hos oss ses det i flera team som en positiv sak att ha gjort lite backoffice-tid så man får överblick över verksamheten. Du får in foten genom dörren och kan börja lära känna folk att ta hjälp av.

Annars gör något som det finns möjlighet att "krydda" till att se ut som relevant för dina framtida önskade arbetsuppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in