Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Hur högt värdesätter man språk inom IB? Förstår att engelskan ska sitta men utöver det, kan en kandidat som talar tre, fyra språk (givetvis med lämplig bakgrund) komma långt eller är det främst kunskaper inom finans/matematik som räknas?
Vad som räknas... Det går inte att påstå att det ena räknas och det andra inte, y'dig? Du ska vara "well-rounded", du ska kunna sälja dig under en intervju ("ja jag har lagt all min fritid på att läsa böcker om finansteori" lär inte vara någon hit) och göra det med en bra story. Jag har sagt det här tusen gånger. Men som bekant finns det bättre och sämre meriter, I guess - exempelvis verkar folk som pratar ryska (flytande, inget tjafs här) relativt attraktiva. Svenskar som pratar franska lär vara mindre eftertraktade givet att bankerna lika gärna kan rekrytera någon från HEC men om du redan kan språket är det ingen poäng att gömma det på CV:t.
Also, icke att förglömma och som jag också påpekat tidigare, folk från Italien kommer att vara mer benägna att staffa andra italienare eftersom de tyr sig till lirare från samma kultur eller som åtminstone fattar något annat än deras värdelösa engelska.
Här är ett protip till alla wannabe bankers i tråden: Gör det som är kul och det som intresserar er först, om ni fortfarande har för mycket fritid så ta ett jobb eller en vettig EC. Fabricerade CV:n och personligheter, såtillvida att det är uppenbart att ni har satt er ned och funderat på hur en typisk banker beter sig, funkar inte så bra som man kan tro.