2010-10-31, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macko
Tjena!

Har en liten fråga ang. skolor i London. Pluggar ju för tillfället på SU vilket även medför att jag har möjlighet att plugga utomlands under en av terminerna. Vad jag har sett finns det utbyten med ett antal högskolor/universitet (http://fek.su.se/sv/Externa-relationer/Internationella-samarbeten/Universitet-med-utbytesavtal/Europa/#Storbritannien).

Den skola jag tittat mest på är Cass iom att den ligger i London (blir enkelt att nätverka med bankerna), men däremot har jag inte den blekaste aning om hur de övriga skolorna står sig. Man har ju hört att renommé ska betyda i princip allt i UK, varför jag också är ganska lost på vilken skola det är som "gäller", kanske det finns en bättre skola (utan att gå in på Oxford och dyl. för där kommer jag inte in) som inte finns med på listan som t.o.m. skulle lämpa sig bättre för någon som vill börja jobba inom IB?

Tacksam för svar!
Inget som slar jattehogt men bara faktumet att du varit utomlands hjalper dig.
LSE/Warwick/Imperial samt UCL i viss man ser fint ut pa ditt CV.
Citera
2010-10-31, 22:24
Medlem
Oscizs avatar
Någon här som jobbar på trade floor i USA S&P 500 options?
Citera
2010-11-05, 22:28
Medlem
Columbias avatar
SEB Merchant Bankings summer interns från 2009 var fyra teknologer (tre från KTH) och en ekonom från HHG, en från UU och tre från NHH i Norge.

http://www.seb.se/pow/wcp/sebgroup.asp?website=TAB5&ss=/pow/wcp/templates/sebcollection.cfmc.asp%3FDUID%3DDUID_CF7EDE1BEE166 C6AC12573CB00330EBD%26xsl%3Den%26sitekey%3Dsebgrou p.com

KTH verkar onekligen vara den givna tvåan i Sverige (inte långt ifrån HHS).
Citera
2010-11-12, 18:22
Medlem
Är det egentligen möjligt att landa en intervju på någon ut av de stora investment bankerna i London om man har studerat i något av låt säga dessa länder: Dubai, Libanon, Cypern, Israel eller kanske Turkiet eller något annat exotiskt land.

Finns det någon lista på target-schools runt omkring i världen eller tar investment banker inte in någon från dessa länder? Jag vet att många i dessa länder väljer att fortsätta sina studier utomlands i framförallt USA och England, men har dom andra någon chans? I sånna fall vilka universitet i dessa länder betraktas som target schools.
Citera
2010-11-14, 14:08
Medlem
Tjenare! Har läst igenom väldigt många sidor i den här tråden, och den andra investment banking tråden.
Men iallafall till mina frågor. Vilka program på HHS är det som gäller om man vill bli något inom IB, samma om LSE eller andra skolor i utlandet.
Någon som kan länka antagningskraven på dessa skolor? Tänker väl mest på HHS då.

Kandidatexamen fungerar det? En del i mig som säger att, Nej skit i IB arbetstiderna och allt annat som fritid och semester suger verkligen. Men så säger en del i mig att jag vill ha en utmaning i livet. Är än så länge bara 19 år. Men känner väl inte direkt för att plugga i 5 år. 3 år eller möjligen 4 är väl det jag kan sträcka mig som mest.
Känns som att man lär sig allting ute i arbetslivet, och så är det ju också. Mitt drömjobb hade varit något inom trading, då jag själv har läst mig till väldigt mycket det senaste året inom aktiehandel. Och byggt mig min egen portfölj.
Citera
2010-11-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roninho33
Tjenare! Har läst igenom väldigt många sidor i den här tråden, och den andra investment banking tråden.
Men iallafall till mina frågor. Vilka program på HHS är det som gäller om man vill bli något inom IB, samma om LSE eller andra skolor i utlandet.
Någon som kan länka antagningskraven på dessa skolor? Tänker väl mest på HHS då.

Kandidatexamen fungerar det? En del i mig som säger att, Nej skit i IB arbetstiderna och allt annat som fritid och semester suger verkligen. Men så säger en del i mig att jag vill ha en utmaning i livet. Är än så länge bara 19 år. Men känner väl inte direkt för att plugga i 5 år. 3 år eller möjligen 4 är väl det jag kan sträcka mig som mest.
Känns som att man lär sig allting ute i arbetslivet, och så är det ju också. Mitt drömjobb hade varit något inom trading, då jag själv har läst mig till väldigt mycket det senaste året inom aktiehandel. Och byggt mig min egen portfölj.

HHS har bara ett program på kandidatnivå, BSc in Business & Economics. Antagningskrav för HHS är höga, näst intill högsta möjliga får du räkna med, varierar väldigt lite från år till år. Kandidatexamen ÄR det du ska ha för IB i Europa, master vinner du inte mycket på att ta egentligen för den branschen. (Lite annorlunda för Amerika, men det står det mer om i tråden). Satsa på S&T inom en IB låter bra tycker jag enligt det du beskriver.
Citera
2010-11-14, 15:23
Medlem
Tack för ett bra svar. Det var ganska höga intagningskrav kan man säga. Är intagningskraven lika höga i utlandet?
Citera
2010-11-14, 16:19
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roninho33
Tack för ett bra svar. Det var ganska höga intagningskrav kan man säga. Är intagningskraven lika höga i utlandet?
Target schools är target schools av en anledning. Vill du in i trading så kan du ju testa KTH I guess, har hört att det går en del folk till S&T därifrån. IndEk har väl i och för sig rätt höga antagningssiffror också.

Förresten. Trading på en investmentbank har väldigt lite att göra med vad gemene man sitter och gör på fritiden med en portfölj. Visst kan du läsa portföljteori, lite CAPM och allt vad fan det heter, men andra halvan av dina studier borde utgöras av någon sorts försök att ta reda på hur det funkar i branschen. Kolla Vault-guiden om sales & trading, spana hur market making funkar och ta speciellt en titt bort från Equities och in på FICC (fixed income, currencies, commodities).
Senast redigerad av orkarN 2010-11-14 kl. 16:23.
Citera
2010-11-14, 16:54
Medlem
Okej. Vilka utbildningar på KTH kan leda till S&T? Ursäkta om jag låter som en riktig nybörjare, men utbildningar tycker jag är en riktigt jävla djungel rent ut sagt!

Vault guide har jag läst iofs en ganska så tidig upplaga, men där verkar det ju som att Sales and trading har lite bättre arbetstider i mitt tycke. Väldigt högt tempo när man väl jobbar, men inte lika länge som andra IB-nissar.
Citera
2010-11-14, 23:01
Medlem
Aekeis avatar
Alla ingenjörsutbildningar kan i praktiken leda till S&T men de som placerar sig bäst är förmodligen I och F. HHS ger dig fortfarande mycket bättre chanser att landa ett S&T-jobb än någon teknisk högskola i Sverige, även om kunskaperna möjligtvis är sämre.

Det kanske kommer förändras om ett par år men jag känner fortfarande ingen icke-HHS som med bachelor landat ett jobb.

Precis som orkarN säger finns det olika typer av trading och det är väldigt olikt investering. Beroende på vad det är som driver priser är den vanliga uppdelningen teknisk och fundamental trading. Den fundamentala delen är sådan man kan lära sig om i skolan men den tekniska tror jag kommer intuitivt med tiden. T ex är marknaden för high grade bonds väldigt tekniskt medan den för high yield bonds är mer fundamental vilket är naturligt att förstå. För andra produkter är gränsen inte lika tydlig och det är viktigt att kunna båda aspekterna för att vara en duktig trader.
Citera
2010-11-14, 23:24
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
Alla ingenjörsutbildningar kan i praktiken leda till S&T men de som placerar sig bäst är förmodligen I och F. HHS ger dig fortfarande mycket bättre chanser att landa ett S&T-jobb än någon teknisk högskola i Sverige, även om kunskaperna möjligtvis är sämre.

Det kanske kommer förändras om ett par år men jag känner fortfarande ingen icke-HHS som med bachelor landat ett jobb.

Precis som orkarN säger finns det olika typer av trading och det är väldigt olikt investering. Beroende på vad det är som driver priser är den vanliga uppdelningen teknisk och fundamental trading. Den fundamentala delen är sådan man kan lära sig om i skolan men den tekniska tror jag kommer intuitivt med tiden. T ex är marknaden för high grade bonds väldigt tekniskt medan den för high yield bonds är mer fundamental vilket är naturligt att förstå. För andra produkter är gränsen inte lika tydlig och det är viktigt att kunna båda aspekterna för att vara en duktig trader.
Det går rykten om att ett gäng KTH:are för två veckor sen var på besök på toppbanker i London. De flesta var jävligt oklara och förment "bankiga" (såtillvida att de lät ungefär som de oskönaste wannabe-bankersarna på HHS) och kom nog både från Teknisk Fysik och IndEk. De bankers jag pratade med det om sade att de allra flesta i den gruppen var intresserade av S&T så det är väl de lite mer kvantiga positionerna dessa dudes siktar på. Jag tror personligen att rekryteringen på allvar börjar breddas från HHS i takt med att ingenjörerna skaffar sig lite interpersonal skills och business savvy.
Citera
2010-11-14, 23:37
Medlem
Alteregorandoms avatar
Hejsan

vad krävs för att komma in på en prop firm eller bank med trading hur ska man utbilda sig? har hållit på med trading senaste året och har för lite kapital för att kunna trada på heltid. Vill dessutom studera på universitet så därför undrar jag vilken utbildning man ska ta?

Vill in på en propfirm eller bank, vet att t.ex. smb capital (prop firm i NY) har intervjuer med folk och utbildar dom, dom söker efter folk med bakrund utav eliteidrott eller liknande cv.

Jag vet inte om jag vill ägna mig åt trading men jag ska in på en ekonomiutbildning kommande år och tar reda på lite fakta.

Är det en ekonomikandidat som gäller och sedan traineeplats eller liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in