Citat:
Ursprungligen postat av Acre
Vänta här nu. Tidigare skrev du;
Observera ”skulle nog”. Men helt plötsligt ändrar du dig och skriver ”att det aldrig har varit på tal om att du skulle pröjsa”. Helt plötsligt är du säker på att de alltid betalar. Kan du förklara denna plötsliga förändring? Försöker du stödja din ursprungliga "tro" genom att referera till påhittad "personlig erfarenhet"? Men om du nu mot all förmodan skulle ha varit i kontakt och aktuell för IB-intervjuer så är det aningen självsäkert att sätta alla banker världen över i någon sorts kategori, och påstå att alla agerar likadant.
Det här börjar bli löjligt, men vi kör igenom påståendena en runda till. Jag tror ingenting, jag baserar det på erfarenhet från ALLA nämnvärda (shit, droppar ett statusord än en gång) Londonbaserade banker/finanshus.
Och nej, jag är inte aktuell för IB-intervjuer, den tiden är över.
Citat:
Jag fick det klargjort för mig;
Du betalar resan till avslutande intervjun. Vi betalar de legala kostnaderna (vilka är avsevärt högre än själva resan) om du blir antagen till trainee-programmet och även vid eventuell anställning längre fram.
Rent spontant skulle jag vilja påstå att de inte betalar biljetterna eftersom att det inte ligger i deras intresse att betala för någon som eventuellt blir antagen, då de har väldigt många ansökande.
Oavsett om din story är sann eller ej, så utesluter den iaf möjligheten att du jobbar på en av dessa så omtalade "statusbanker", men det har vi nog alla förstått vid det här laget.
Citat:
Vad virrar du om? Jag skrev att en (min) resa till Wall Street var möjlig utan dessa överdriva ”statusambitionerna” som du själv har predikat här i tråden. Rörande skolan var det enda jag skrev att de uppmuntrade mig att söka en bra skola i USA under tiden, vilket jag gjorde tack vare min heminstitution.
Givetvis finns det alltid en möjlighet att "break into Wall Street", men den här tråden handlar i stort om personer som vill veta hur de maximerar sina chanser och det gör man genom att studera vid en target, vilket dina amerikanska kollegor uppenbarligen har upplyst dig om. Skönt att de lär dig något mer än excel-shortcuts.
Citat:
För det andra kommer du aldrig få ett jobb på Wall Street om du går dit med ambitionen om att det är ett statusjobb, och att det är största anledningen till varför du vill ha det.
Det här är nog den första (möjligtvis enda) punkten vi är ense om.
Citat:
Men nej, det kan du inte ha gjort. Hade du gjort det så hade du garanterat hittat både den amerikanska skolan som jag går på, samt dess samarbetspartner i Sverige, vilken är min heminstitution. Sorry to break it to you, men HHS är inte den enda svenska skolan med samarbetspartners i världsklass.
Vad du helt verkar ha missat är att "ranking" av skolor är subjektiv och det är därför omöjligt för dig att hävda att du går på "skola #2 av USA's business undergraduate schools". Det försvårar också mitt potentiella detektivarbete, då jag med största sannolikhet kan argumentera för att du går/gick på både LU, GU, och UU (kanske t.o.m. SU).
Citat:
För det första trodde jag att det var klargjort att det är en trainee-plats jag har fått, inte ett jobb i den definitionen.
Trainee-platser ges efter examen, det vi diskuterar verkar snarare vara ett internship, men det är ganska irrelevant.
Citat:
Varför inte fråga mig rakt ut istället för att fortsätta gissa och ifrågasätta? Du kommer inte lyckas sätta dig på mig med HHS-bubblan du lever i om du tror det. Jag är har uppnått det jag vill och är tillräckligt självsäker för att stöta ifrån mig din uppenbara avundsjuka. Det är ju trots allt en speciell sorts människor som får jobb på WS.
Ja, en trainee-plats på en bank som inte har råd att betala för transport till sina intervjuer är verkligen något jag saknar. Om man dessutom får äta Pad Thai vid desken så hoppar jag på direkt.
Beträffande den här jävla HHS-bubblan är det nog dags att vi spräcker den. Ja, jag har gått på HHS och är väl medveten om skolans "status" samt för- och nackdelar med detta. Kopplingen mellan HHS och ditt trollande har jag dock svårt att se. Återigen, en examen från HHS garanterar ingenting, men det är fortfarande den utbildning i Sverige som ger dig störst sannolikhet att landa ett "statusjobb", genom ren och skär nepotism.
Slutligen ett tidigare citat som troligtvis säger det mesta:
Citat:
Faktum är att jag samtidigt som mitt heltids-trainee-program även läser min 6:e termin på distans nu i höst.
Det är fullkomligt omöjligt, förutsatt att du arbetar på en
riktig investmentbank och slåss om ett full-time offer. Och nej, då är det inte
60 h/vecka som gäller.