2011-11-22, 23:56
Medlem
orkarNs avatar
Acre: Givet att tråden handlar om utbildning och är full av folk som undrar vilken utbildning som är rätt skulle det nog tjäna syftet bättre om du berätta mer om hur du gick till väga, och huruvida det är över huvud taget möjligt att replikera det du gjort. Därtill har du inte berättat vilken sorts bank (det räcker med en indikation för att stilla min nyfikenhet) eller vilken sorts jobb (analyst på IBD? analyst på markets?). Vad innebär trainee i termer av ansvar/arbetsuppgifter osv? Jättebra story, men utan detaljer finns inte många lärdomar att dra förutom något i still med "det går med lite tur".

Notera att de flesta som jag förstått det har erfarenhet främst av London varför eventuella tvärsäkra uttalanden gäller investmentbanker i just London. Exempelvis sätter även jag mitt skägg på att inget Londonkontor skulle låta bli att betala flygbiljetter för folk som ska på intervju.
Citera
2011-11-23, 00:00
Medlem
meisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acre
Förstår inte var all skepticism kommer ifrån. Vi är fyra svenskar på kontoret. Vi är inte gudar, vi är vanliga människor.

När det gäller amerikanska skolor så är det absolut som så att ranking är extremt avgörande gällande jobb på Wall Street. Det var bland annat därför de rekommenderade mig att söka in till en av dessa skolor som min heminstitution råkade ha som samarbetspartner. Folk här har jobberbjudande redan efter 3 år på sina 4-åriga kandidatutbildningar.

Men då väldigt få av amerikanska arbetsgivare har koll på svenska universitet så påstår jag ändå att det det inte spelar speciellt stor roll (kolla på mig) när man som svensk söker sig utomlands. De tittar framförallt på ditt CV och hur du har presterat betygsmässigt.

Visst, HHS har väl störst möjlighet att göra intryck. Men som sagt, det är många där jag jobbar som aldrig har hört talas om HHS, inklusive managers.

Hur det är i USA vet jag inte så mycket om då jag främst har läst/pratat med folk i branschen om Europa. Men utan REJÄLT flyt eller nätverkande (egentligen behövs nog både och) har jag svårt att se en svensk ta sig in på wall street, speciellt på ett så okonventionellt sätt som du. Men som jag tidigare nämnde är inget omöjligt, bara väldigt osannolikt. Svenskar söker sig f ö främst till Europa där kunskapen är lite bättre så skolornas namn blir inte desamma för de som ansvarar för rekryteringen.

Citat:
Precis det vill jag påstå. En arbetsgivare väljer inte en soffpotatis som inte har rört en fena under sin studietid och som snittar A, i jämförelse med en som har lite lägre snitt men arbetslivserfarenhet.

Angående de legala kostnaderna så är det fortfarande skillnad på att betala för någon som eventuellt kan bli antagen, och för en som de har erbjudit en trainee-plats för. Varför de inte tog en amerikan kan jag ej svara på.

Han hade jobbat 2 år på lager INNAN sin universitetsutbildning. Det ser jag verkligen inte som en fördel.
Citera
2011-11-23, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Acre: Givet att tråden handlar om utbildning och är full av folk som undrar vilken utbildning som är rätt skulle det nog tjäna syftet bättre om du berätta mer om hur du gick till väga, och huruvida det är över huvud taget möjligt att replikera det du gjort. Därtill har du inte berättat vilken sorts bank (det räcker med en indikation för att stilla min nyfikenhet) eller vilken sorts jobb (analyst på IBD? analyst på markets?). Vad innebär trainee i termer av ansvar/arbetsuppgifter osv? Jättebra story, men utan detaljer finns inte många lärdomar att dra förutom något i still med "det går med lite tur".

Notera att de flesta som jag förstått det har erfarenhet främst av London varför eventuella tvärsäkra uttalanden gäller investmentbanker i just London. Exempelvis sätter även jag mitt skägg på att inget Londonkontor skulle låta bli att betala flygbiljetter för folk som ska på intervju.

Fast hela min poäng med mitt första inlägg är ju att jag vill uppmuntra folk att tro på sin möjlighet oavsett var de studerar.

Biljetter till London är även i en helt annan prisklass än biljetter till NYC, så det tvekar jag inte på att de kan göra. Det jag motsätter mig är personens indirekta påstående att ALLA BANKER MINSANN BETALAR för att frakta min feta röv över halva jordklotet!

Att replikera exakt min väg är nog dessvärre omöjlig då samarbetspartens för utlandsstudier skiftar titt som tätt för institutionerna i Sverige. Inledningsvis var det meningen att jag skulle söka University of Michigan men det slutade med University of Virginia, McIntire School of Commerce eftersom att avtalet med University of Michigan upphörde.

http://www.businessweek.com/interactive_reports/bs_ugrank_tab_0303.html

Jag har varit på två olika avdelningar sedan jag kom hit. Den första var IBD där jag fick analysera och beräkna relative valuations och equity indexes för att ge underlag åt multinationella företag som undersökte möjligheten att förvärva utvalda företag i andra delar av världen, där exempelvis politisk instabilitet och andra fundamentala marknadsförhållanden råder. I enklare språk så värderade jag företag och deras tillgångar utifrån riskbedömning som ländernas kreditbetyg och våra egna uppsatta kriterier, etc.

Den andra och nuvarande avdelningen är kvant, där jag är med i ett team som utvecklar nya strukturerade produkter. Här har jag även fått lära mig vara market maker och sitter ganska ofta framför ett trading desk.

Den banken jag är trainee på sysslar mycket med FX. Mer behöver jag nog inte säga.
Senast redigerad av Acre 2011-11-23 kl. 00:39.
Citera
2011-11-23, 00:34
Medlem
HighAndEntertaineds avatar
Är gymnasiebetygen relevanta för praktik eller anställning?
Citera
2011-11-23, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meiser
Hur det är i USA vet jag inte så mycket om då jag främst har läst/pratat med folk i branschen om Europa. Men utan REJÄLT flyt eller nätverkande (egentligen behövs nog både och) har jag svårt att se en svensk ta sig in på wall street, speciellt på ett så okonventionellt sätt som du. Men som jag tidigare nämnde är inget omöjligt, bara väldigt osannolikt. Svenskar söker sig f ö främst till Europa där kunskapen är lite bättre så skolornas namn blir inte desamma för de som ansvarar för rekryteringen.

Fast att skapa sig ett nätverk kan man göra trots att man inte går på HHS eller KTH. Allt beror bara på hur pass ambitiös man är och hur gärna man vill nå sitt mål. Att ha flyt köper jag, jag har nog haft en jävla massa flyt. Men inget är omöjligt, precis som du säger.

Även en som går på KTH eller HHS måste ha en massa flyt. Det enda de får "gratis" är en del nätverkande. Men som jag sa tidigare, det kan man skaffa sig själv också.
Citera
2011-11-23, 00:47
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Vänta här nu. Tidigare skrev du;

Observera ”skulle nog”. Men helt plötsligt ändrar du dig och skriver ”att det aldrig har varit på tal om att du skulle pröjsa”. Helt plötsligt är du säker på att de alltid betalar. Kan du förklara denna plötsliga förändring? Försöker du stödja din ursprungliga "tro" genom att referera till påhittad "personlig erfarenhet"? Men om du nu mot all förmodan skulle ha varit i kontakt och aktuell för IB-intervjuer så är det aningen självsäkert att sätta alla banker världen över i någon sorts kategori, och påstå att alla agerar likadant.

Det här börjar bli löjligt, men vi kör igenom påståendena en runda till. Jag tror ingenting, jag baserar det på erfarenhet från ALLA nämnvärda (shit, droppar ett statusord än en gång) Londonbaserade banker/finanshus.

Och nej, jag är inte aktuell för IB-intervjuer, den tiden är över.

Citat:
Jag fick det klargjort för mig;
Du betalar resan till avslutande intervjun. Vi betalar de legala kostnaderna (vilka är avsevärt högre än själva resan) om du blir antagen till trainee-programmet och även vid eventuell anställning längre fram.

Rent spontant skulle jag vilja påstå att de inte betalar biljetterna eftersom att det inte ligger i deras intresse att betala för någon som eventuellt blir antagen, då de har väldigt många ansökande.

Oavsett om din story är sann eller ej, så utesluter den iaf möjligheten att du jobbar på en av dessa så omtalade "statusbanker", men det har vi nog alla förstått vid det här laget.

Citat:
Vad virrar du om? Jag skrev att en (min) resa till Wall Street var möjlig utan dessa överdriva ”statusambitionerna” som du själv har predikat här i tråden. Rörande skolan var det enda jag skrev att de uppmuntrade mig att söka en bra skola i USA under tiden, vilket jag gjorde tack vare min heminstitution.

Givetvis finns det alltid en möjlighet att "break into Wall Street", men den här tråden handlar i stort om personer som vill veta hur de maximerar sina chanser och det gör man genom att studera vid en target, vilket dina amerikanska kollegor uppenbarligen har upplyst dig om. Skönt att de lär dig något mer än excel-shortcuts.

Citat:
För det andra kommer du aldrig få ett jobb på Wall Street om du går dit med ambitionen om att det är ett statusjobb, och att det är största anledningen till varför du vill ha det.

Det här är nog den första (möjligtvis enda) punkten vi är ense om.

Citat:
Men nej, det kan du inte ha gjort. Hade du gjort det så hade du garanterat hittat både den amerikanska skolan som jag går på, samt dess samarbetspartner i Sverige, vilken är min heminstitution. Sorry to break it to you, men HHS är inte den enda svenska skolan med samarbetspartners i världsklass.

Vad du helt verkar ha missat är att "ranking" av skolor är subjektiv och det är därför omöjligt för dig att hävda att du går på "skola #2 av USA's business undergraduate schools". Det försvårar också mitt potentiella detektivarbete, då jag med största sannolikhet kan argumentera för att du går/gick på både LU, GU, och UU (kanske t.o.m. SU).

Citat:
För det första trodde jag att det var klargjort att det är en trainee-plats jag har fått, inte ett jobb i den definitionen.

Trainee-platser ges efter examen, det vi diskuterar verkar snarare vara ett internship, men det är ganska irrelevant.

Citat:
Varför inte fråga mig rakt ut istället för att fortsätta gissa och ifrågasätta? Du kommer inte lyckas sätta dig på mig med HHS-bubblan du lever i om du tror det. Jag är har uppnått det jag vill och är tillräckligt självsäker för att stöta ifrån mig din uppenbara avundsjuka. Det är ju trots allt en speciell sorts människor som får jobb på WS.

Ja, en trainee-plats på en bank som inte har råd att betala för transport till sina intervjuer är verkligen något jag saknar. Om man dessutom får äta Pad Thai vid desken så hoppar jag på direkt.

Beträffande den här jävla HHS-bubblan är det nog dags att vi spräcker den. Ja, jag har gått på HHS och är väl medveten om skolans "status" samt för- och nackdelar med detta. Kopplingen mellan HHS och ditt trollande har jag dock svårt att se. Återigen, en examen från HHS garanterar ingenting, men det är fortfarande den utbildning i Sverige som ger dig störst sannolikhet att landa ett "statusjobb", genom ren och skär nepotism.

Slutligen ett tidigare citat som troligtvis säger det mesta:

Citat:
Faktum är att jag samtidigt som mitt heltids-trainee-program även läser min 6:e termin på distans nu i höst.

Det är fullkomligt omöjligt, förutsatt att du arbetar på en riktig investmentbank och slåss om ett full-time offer. Och nej, då är det inte 60 h/vecka som gäller.
Citera
2011-11-23, 01:06
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Jag har varit på två olika avdelningar sedan jag kom hit. Den första var IBD där jag fick analysera och beräkna relative valuations och equity indexes för att ge underlag åt multinationella företag som undersökte möjligheten att förvärva utvalda företag i andra delar av världen, där exempelvis politisk instabilitet och andra fundamentala marknadsförhållanden råder. I enklare språk så värderade jag företag och deras tillgångar utifrån riskbedömning som ländernas kreditbetyg och våra egna uppsatta kriterier, etc.

Den andra och nuvarande avdelningen är kvant, där jag är med i ett team som utvecklar nya strukturerade produkter. Här har jag även fått lära mig vara market maker och sitter ganska ofta framför ett trading desk.

Den banken jag är trainee på sysslar mycket med FX. Mer behöver jag nog inte säga.

Tack, nu kan vi släppa det här. Du kör alltså både IBD och kvant?
På Deutsche?
Citera
2011-11-23, 01:33
Medlem
W.R.s avatar
Jag vill bara flika in angående Acres trovärdighet som kan vara värt att ha i åtanke innan man gör bedömningen att han är ett troll. Jag personligen är tämligen övertygad om att han inte är ett troll, dock är det min högst personliga åsikt. Jag saknar insikt i IB-branschen och huruvida flygbiljetter blir betalda eller inte kan jag inte uttala mig om.

Acre är tämligen aktiv i Värdepapper, valutor och råvaror-forumet här på flashback. Han har tidigare nämnt i sin signatur vilken bank han "tillhör", och ja, det är en utav de stora.

Han har tidigare varit tvungen att under ett tag "ta en timeout" från forumet, eftersom någon meddelat hans arbetsgivare att han frekventerade flashback. Enligt utsago ska han, efter att banken insett att han inte skrivit något i företagets namn eller något som varit skadligt för företaget, ha bankens tillåtelse att fortsätta skriva.

Detta skedde för ett tag sedan, och för er som vill ha bevis finns dessa inlägg naturligtvis krav. Med grund i detta gör jag bedömningen att han inte trollar. Att han tidigare hittat på allt detta för att ett bra tag senare skriva ett långt inlägg denna tråd tyder på en framförhållning som fan inget troll har.

Naturligtvis kan vi inte i sin helhet utesluta att han trollar, men det vore verkligen väldigt orimligt. Således kan vi även dra slutsatsen att de amerikanska bankerna inte betalar flygbiljetter för intervjuer (såvida han inte ljugit om just denna punkt).
Citera
2011-11-23, 02:03
Bannlyst
Jobba 80-120 timmar i veckan och ändå ha tid att sitta här och flabba. Ja, somligas trovärdighet är inte stor precis här.

Men förklara någon för mig vilka det är som får dessa jobb och framförallt; VARFÖR får just dessa jobben?

Kan tänka mig att man skall vara civilekonom med finans/redovsining som inriktning. Vilken ålder bör man ha min/max? Är kontkater A och O? Skall man vara en aspegernörd med superintresse för siffror eller en social kotlettfrilla som snackar in sig överallt?
Senast redigerad av trumpedumpe 2011-11-23 kl. 02:05.
Citera
2011-11-23, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Altman
Det här börjar bli löjligt, men vi kör igenom påståendena en runda till. Jag tror ingenting, jag baserar det på erfarenhet från ALLA nämnvärda (shit, droppar ett statusord än en gång) Londonbaserade banker/finanshus.

Jaså, du har varit runt på ALLA nämnvärda Londonbanker? Det säger nog det mesta om dig som person.

Citat:
Slutligen ett tidigare citat som troligtvis säger det mesta:

Det är fullkomligt omöjligt, förutsatt att du arbetar på en riktig investmentbank och slåss om ett full-time offer. Och nej, då är det inte 60 h/vecka som gäller.

Jag är fullt medveten om vad du anser är omöjligt. Du lever ju i din HHS-bubbla.

Faktum är att det inte är omöjligt. Jag om någon borde vara medveten om det. Jag sitter här och garvar för mig själv när jag läser dina rena skära antagningar. Varför verkar du så bitter, Altman?

60h har jag för övrigt inte skrivit om du nu försöker vinna poäng genom att utesluta hälften av det skriver. Jag skrev 60-85h. Och jo, det är möjligt på högsta nivå. Jag snittar 6 dagar á 13h på kontoret i veckan. Övrig tid studerar jag.

Citat:
Tack, nu kan vi släppa det här. Du kör alltså både IBD och kvant?
På Deutsche?

Vad kan "vi" släppa för något? Det är väl Du som bör släppa något? Jag har inte sagt att jag jobbar på både och samtidigt. Jag sa att jag har fått testa på två avdelningar under min tid här. Var jag jobbar kan du skita fullständigt i. Testa att vara lite ödmjuk i fortsättningen om du förväntar dig svar på dina frågor.

För övrigt kan du läsa vad W.R samt andra användare skrivit om mig. Jag rekommenderar dig även att följa den här användarens råd;

https://www.flashback.org/sp33768222

Att påstå att jag under ett års tid ska ha hittat på hela min story är bara skrattretande... Jag tror t.o.m att du kan hitta ett inlägg om NHL-biljetten som jag beställde när jag skulle på intervju om du använder sökfunktionen.
Senast redigerad av Acre 2011-11-23 kl. 02:11.
Citera
2011-11-23, 02:18
Medlem
Ångrar mig djupt att jag engagerade mig i den här tråden. Största delen av skribenterna här är ju bittergökar som fått hela Saharas sand i fittan. Men fortsätt ni er inbördes beundran och stoltsera för blivande universitetsstudenter med era "unika" och "oslagbara" utbildningar. Väldigt imponerande må jag säga. Har man en "bra" utbildning och misslyckats på arbetsmarknaden så är bekräftelse kanske rätta medicinen?!?!

Vill någon saklig användare veta något så finns jag via PM och svarar gärna.
Citera
2011-11-23, 11:00
Medlem
4522s avatar
Det är väl ingen nyhet att bankerna breddat sina vyer dom senaste åren när det gäller rekrytering. Största anledningen är den stora procentsatsen "baby boomers" som snart pensioneras och det finns helt enkelt inte ett tillräckligt utbud för att täcka det hålet. Då har man sökt sig till "mindre" (i den här kontexten) skolor för att hitta deras bästa talanger och även börjat snegla mer mot tekniska utbildningar. Istället läggs mer tid och pengar på mentorskap samt kulturellt formande, alternativt att nya arbetsuppgifter skapas för dessa paraprofessionals. Vilket även är applicerbart på management consulting, juristfirmor och liknande serviceyrken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in