2012-03-31, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
För mig finns det inte att göra en master på något annat lärosäte i Sverige, de håller helt enkelt inte måttet.

Haha det var det dummaste jag hört på länge. Skillnaderna mellan en msc finance i lund kontra hss är obefintlig, kurserna man läser är i det närmaste identiska och den akademiska nivån är precis lika hög på båda skolorna. Om du däremot tittar på faktorer runt omkring utbildningen finns poänger med att läsa på hss; tex att det är närmare potentiell arbetsmarknad (=lättare att jobba vid sidan av).

Jag beklagar din oförmåga att skilja på akademisk utbildning och omvärldsfaktorer.
Citera
2012-03-31, 23:10
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av facit88
Haha det var det dummaste jag hört på länge. Skillnaderna mellan en msc finance i lund kontra hss är obefintlig, kurserna man läser är i det närmaste identiska och den akademiska nivån är precis lika hög på båda skolorna. Om du däremot tittar på faktorer runt omkring utbildningen finns poänger med att läsa på hss; tex att det är närmare potentiell arbetsmarknad (=lättare att jobba vid sidan av).

Jag beklagar din oförmåga att skilja på akademisk utbildning och omvärldsfaktorer.
Du ska plugga/pluggar redan på Lunds Msc i finans eller?
Citera
2012-03-31, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasRotmos
Du ska plugga/pluggar redan på Lunds Msc i finans eller?

Nej, på LTH.
Citera
2012-03-31, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av facit88

Jag beklagar min otydlighet där.

Även om jag tvivlar på att Lund skulle hålla samma akademisk nivå som hhs, så pratade jag om måttet ur min subjektiva syn i min kommentar, inte akademisk nivå. Dvs, de håller inte måttet för mina ambitioner eftersom många företag kastar ansökningar från dessa universitet i papperskorgen, trots likvärdig akademisk nivå med target schools. Sen har jag något av ett mindrevärldskomplex eftersom jag inte kom in på hhs, och därför vill ha revansch med min master, och studera på en välrenommerad skola med gott internationellt anseende.

Men som sagt, denna tråd berör IB där endast kandidater från absolut toppskolor vanlgitvis har någon chans på, de absoluta toppskiktet av ekonomistudenter. Lund och HHG vet jag ska ha mycket bra masterutbildningar som definitivt håller måttet för de flesta andra "normala" ekonomijobb.
Senast redigerad av studentnissen 2012-03-31 kl. 23:37.
Citera
2012-03-31, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Jag beklagar min otydlighet där.

Även om jag tvivlar på att Lund skulle hålla samma akademisk nivå som hhs, så pratade jag om måttet ur min subjektiva syn i min kommentar, inte akademisk nivå. Dvs, de håller inte måttet för mina ambitioner eftersom många företag kastar ansökningar från dessa universitet i papperskorgen, trots likvärdig akademisk nivå med target schools. Sen har jag något av ett mindrevärldskomplex eftersom jag inte kom in på hhs, och därför vill ha revansch med min master, och studera på en välrenommerad skola med gott internationellt anseende.

Men som sagt, denna tråd berör IB där endast kandidater från absolut toppskolor vanlgitvis har någon chans på, de absoluta toppskiktet av ekonomistudenter. Lund och HHG vet jag ska ha mycket bra masterutbildningar som definitivt håller måttet för de flesta andra "normala" ekonomijobb.

Nu är vi på samma frekvens!

Ang. lund: de akademiska nivån är hög tack vare den mycket omfattande nek-institutionen. Kopplingen till tekniska högskolan stor; många kvantare och fysiker som håller i masterkurser.
Citera
2012-04-01, 11:48
Medlem
Känns det inte som om den här inriktning är rätt riskabel i dagens värld?
Funderade själv på det eller något liknande en gång.

Men männisor som sysslar med det här har väl inte riktigt lyckats hålla sig själva och varandra i skinnet utan gjort saker som man inte bör ha gjort. Nu är väl världen rätt sur?
Citera
2012-04-01, 12:55
Medlem
orkarNs avatar
OT raderat

/mod
Citera
2012-04-03, 19:04
Medlem
VemAnnarss avatar
Så om man inte kommer in på hhs. (och jag vet för att nå "toppen/högt" måste man gå hhs, men vi får anpassa oss till nivån) Vad är det bästa alternativet? LU pga deras kvalitet på nek (om det kan indelas i olika kvalitativa grader), eller UU? Eller är även SU pga den nära arbetsmarknaden relevant?

Skriv gärna inte "DU KAN ALDRIG BLI NÅGOT UTAN HHS BLABLA". Tack.
Citera
2012-04-03, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemAnnars
Så om man inte kommer in på hhs. (och jag vet för att nå "toppen/högt" måste man gå hhs, men vi får anpassa oss till nivån) Vad är det bästa alternativet? LU pga deras kvalitet på nek (om det kan indelas i olika kvalitativa grader), eller UU? Eller är även SU pga den nära arbetsmarknaden relevant?

SU = bäst på internationell ekonomi (särskilt centrum för det)
UU = bra på traditionell nationalekonomi (arbetsmarknad, mikro, makro etc, har ett särskilt centrum för arbetsmarknadsstudier)
LU = största nek.institutionen i landet. Bra bredd, bäst på finansiell ekonomi (tack var LTH)
GU = vet ej, men i linje med UU/SU (verkar inte finnas så många finanskurser).
HSS = bra (utmärker sig inte på något särskilt område, få nek-kurser!)
Citera
2012-04-03, 22:59
Medlem
Finansmoguls avatar
Citat:

Ursäkta? Vad menar du för att nå toppen/högt så måste du ha gått HHS. Vem är det som säger det? Aldrig hört nå dummare...
Citera
2012-04-03, 23:04
Medlem
pernil90s avatar
Citat:

Du kan ju alltid läsa BSc på en tier 2 skola för att sedan ta MSc på en mer ansedd.
Citera
2012-04-04, 00:32
Medlem
deMorgans avatar
Kan bidra med lite åsikter och praktiskt erfarenhet från verkligheten.

Sverige:
Du SKA ha en Master för att konkurrera om de bättre jobben. Var du har tagit den spelar mindre roll så länge den är HHS, Lund, Uppsala, Göteborg etc.
Med det här sagt har jag inte avgjort vilken skola som är mest ansedd i akademiska världen, utan det här är lite inslag från verkligheten.

Arbeta på internationella IB:
Du SKA gå på en target school.
Så frågan här är mer öppen för att diskutera fram vilka som är target schools.

För att vända på steken. Personligen är/var jag intresserad av att gå på Cass Business School. En vän på GS tyckte att jag absolut skulle köra på det och att flertalet av hans kollegor är från Cass.
Sedan pratade jag med en senior kollega på ledande investmentbanken i Sverige (ni får dra era slutsatser) och då sa de att man visserligen hade stött på skolan men kände inte till den i detalj. De rekryterade hellre folk med svensk utbildning då de har bättre kännedom om den samt nämnde bl.a. HHS, Lund, Uppsala, KTH, Linköping ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in