2010-03-13, 08:24
Medlem
KoettFaerss avatar
Det känns som att det pågår en en rejäl sönderrunkning av lilla handels här. Handels är grym för sitt alumnikontaktnät, men när allt kommer omkring, är det ett universitet som skapar ekonomer, varken mer eller mindre.

Ingen här som är intresserad av att bli kvantare?
Citera
2010-03-13, 20:34
Medlem
Det ar faktiskt ratt ofrankommligt att HHS har ett valdigt mycket battre rykte an alla andra skolor har. Det ar den enda skolan folk i branschen vet vilken det ar, kanske till en viss del KTH ocksa. Men annars, nej. Det ar i vart fall min erfarenhet fran intervjuer och liknande.

Sen, kan kanske lata lite motsagelsefullt, overskattas faktiskt skolnamnet ofta ratt mycket. Har du bra EC, ar palast och driven sa ar det faktiskt inget problem att landa intervjuer fran samre skolor. Det som gor att Top-tier-skolorna har mycket battre representation ar att folk som ar just palasta, drivna och har skaffat sig bra EC ratt sallan gar pa samre universitet.

Forstar dock inte varfor manga ar sa fantastiskt sugna pa bank. Verkar ofta vara en ratt ostimulerande miljo. Var sjalv nara, i brist pa alternativ egentligen, att hamna pa bank i sommar men fick i sista stund ett offer fran ett av topp strathusen har i London, vilket kom som en skank fran ovan.
Citera
2010-03-13, 23:15
Medlem
Aekeis avatar
ajs1,

Av min erfarenhet brukar det vara lika många om inte fler som intresserar sig för MC. Båda branscherna är ju kända för att lägga ut stora summor på rekryteringskampanjer och locka med guld och gröna skogar, det är klart att folk lockas. Nu råkar det här vara IB-tråden.

Sanningen är att båda yrkesgrupperna egentligen är väldigt oglamorösa, skulle nog själv inte heller vilja hamna på en hardcore IBD i London och sälja mina ungdomsår. Eller inom MC att bli staffad på public utilities och häcka ett halvår på ett kolkraftverk i Manchester. Det finns många aspekter att väga in och några få får chansen att välja, grattis till ditt offer!
Citera
2010-03-14, 11:29
Medlem
Hej Boys

Behöver lite hjälp och tips. Det är så att jag sagt upp mig från mitt på Ericsson för att söka jobb inom finans branschen, då jag vill jobba inom corporate finance och helst IB. Men nu är det så att jag tänkt läsa min master till hösten förhoppningsvis på CBS om jag kommer in. Dock möter jag inte deras entrance requriement till 100% utan måste läsa en marketing kurs där i sommar som börjar den 26 Juni, förutsatt att jag blir antagen.

Min fråga är då vilket eller vilka företag inom finansbranschen tror ni ärligt talat skulle anställa mig för 3 månader I Sverige? Redan provat alla banker i mitt område och alla säger att de har anställningsstop. Jag kan också tänka mig jobba för en väldigt låg ersättning alternativt gratis dessa 3 månader bara för att få erfarenhet. Någon som lyckats landa ett jobb på detta vis hemma i Sverige? Eller har ni möjligtvis andra tips på vad jag annars kan göra dessa tre månader för att pimpa upp mitt CV? Alla tips är välkomna.
Citera
2010-03-14, 13:12
Medlem
DeMontes avatar
Aekei,

Är du verksam inom LINC?

Förslag på andra relevanta föreningar att engagera sig i?
Citera
2010-03-14, 23:59
Medlem
Aekeis avatar
DeMonte,

Nej, har aldrig varit intresserad av föreningsverksamhet. Det brukar generellt vara alldeles för mycket politik och dessutom finns det roligare saker att lägga sin tid på. LINC anordnar årliga resor till London och andra ställen vilket verkar vara väldigt uppskattat, personligen har jag aldrig haft nöjet att följa med men de har diskuterats tidigare i tråden.

Jag tolkar relevant som finansrelaterat. Tror inte det finns mycket mer där ute. Jag skulle rekommendera att du engagerar dig i en nation, du kommer träffa mycket människor under avslappnade former och bygga upp ett fantastiskt nätverk samtidigt som du har kul.

Khaddi,

Det är nog ytterst få som rekryterar med den korta framförhållningen och tiden. Om du vill ha något finansrelaterat kan du ev. ha chans att få jobb på bankkontor eller backoffice genom bemanningsföretag. Annars är det bara att ringa runt och hoppas att någon behöver folk just den tiden.
Citera
2010-03-15, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
DeMonte,

Nej, har aldrig varit intresserad av föreningsverksamhet. Det brukar generellt vara alldeles för mycket politik och dessutom finns det roligare saker att lägga sin tid på. LINC anordnar årliga resor till London och andra ställen vilket verkar vara väldigt uppskattat, personligen har jag aldrig haft nöjet att följa med men de har diskuterats tidigare i tråden.

Jag tolkar relevant som finansrelaterat. Tror inte det finns mycket mer där ute. Jag skulle rekommendera att du engagerar dig i en nation, du kommer träffa mycket människor under avslappnade former och bygga upp ett fantastiskt nätverk samtidigt som du har kul.

Khaddi,

Det är nog ytterst få som rekryterar med den korta framförhållningen och tiden. Om du vill ha något finansrelaterat kan du ev. ha chans att få jobb på bankkontor eller backoffice genom bemanningsföretag. Annars är det bara att ringa runt och hoppas att någon behöver folk just den tiden.

Japp jag försöker ringa runt men väldigt svårt då de flesta banker säger att de inte tar emot personer just nu. Du har inte något förslag vad man kan göra istället för att jobba i tre månader som kan se bra ut på CVet?
Citera
2010-03-15, 12:18
Medlem
PhatCaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khaddi
Japp jag försöker ringa runt men väldigt svårt då de flesta banker säger att de inte tar emot personer just nu. Du har inte något förslag vad man kan göra istället för att jobba i tre månader som kan se bra ut på CVet?

Åk utomlands och lär dig ett till språk flytande, kanske?
Citera
2010-03-15, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhatCaT
Åk utomlands och lär dig ett till språk flytande, kanske?

Har funderat på det men frågan är hur mycket åstadkommer man på 2,5 månad?
Citera
2010-03-15, 17:42
Medlem
BobSacamanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khaddi
Har funderat på det men frågan är hur mycket åstadkommer man på 2,5 månad?

Slutade du frivilligt på ditt förra jobb? Det verkar ju onekligen dumt att bara sluta helt plötsligt utan att veta vad man ska göra den närmaste tiden, speciellt om man är intresserad av IB, där luckor på CV:t inte ser bra ut. Företag i allmänhet anställer inte folk kortsiktigt om det inte är för speciella behov eller nödsituationer, och som du säkert förstår i och med finanskrisen så är bankbranschen kanske den sista industrin som gör något sånt i nuläget.
Citera
2010-03-15, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobSacamano
Slutade du frivilligt på ditt förra jobb? Det verkar ju onekligen dumt att bara sluta helt plötsligt utan att veta vad man ska göra den närmaste tiden, speciellt om man är intresserad av IB, där luckor på CV:t inte ser bra ut. Företag i allmänhet anställer inte folk kortsiktigt om det inte är för speciella behov eller nödsituationer, och som du säkert förstår i och med finanskrisen så är bankbranschen kanske den sista industrin som gör något sånt i nuläget.

Well yes jag sa upp mig frivilligt för att leta jobb inom finansbranschen. Men nu visade det sig att jag kanske är tvungen att läsa två kurser över sommaren på CBS.. så med facit i hand var det väldigt dumt...... För vem vill antsällta någon så kortsiktigt som du säger, t.o.m. om man erbjuder sig att jobba utan ersättning verkar det vara omöjligt ...

Frågan är vad i helvete gör man?

Fan kommer få ungefär 2 månaders lucka på CV:et om jag inte fyller det med något annat. För i och med att man kommer plugga i sommar så får man glömma sommarjobb också, i alla fall heltid.
Citera
2010-03-15, 18:35
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Det känns som att det pågår en en rejäl sönderrunkning av lilla handels här. Handels är grym för sitt alumnikontaktnät, men när allt kommer omkring, är det ett universitet som skapar ekonomer, varken mer eller mindre.

Ingen här som är intresserad av att bli kvantare?

Mjo, du har rätt. Men om en rekryterare har gått på HHS är det större chans att han anställer någon från HHS före någon från SU. Sen är det ryktet som gör det. Vi kan jämföra med jurister från Uppsala och läkare från KI. Det är relativt svårt att komma in, därför får utbildningen högre status och ser bättre ut i CV:t än en jurist från Örebro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in