Citat:
Ursprungligen postat av Avantgardisten
OBS: Ej polemik från min sida. Bara intresserad.
Att gå från IBD till markets kan inte vara så vanligt, även om det gäller en trainee?
Med hänvisning till din bakgrund som ekonom, anser du det utmanande att sitta på en kvantavdelning som utvecklar och skapar modeller för finansiella instrument? Har du någon bakgrund i tillämpad matematik/fysik/programmering eller liknande?
Vad som är vanligt för en trainee vet jag faktiskt inte eftersom att jag själv är en trainee med ganska lite erfarenhet av branschen.
Självklart är matematiken utmanande, jag var själv aningen skeptisk när de sa att de ville ha mig på kvantavdelningen halva tiden. Men jag gick Naturvetenskap inriktning data på gymnasiet, så visst har jag det matematiska tänket som många civilekonomer (åtminstone de på min skola) saknar. Matematik för ekonomer och Finansiell statistik är tydligen de kurser som flest kuggar på.
Jag har läst extra statistik och även lite matematik vid sidan av mina civilekonomstudier. Sammanlagt hade jag högskolepoäng motsvarande fyra års heltidsstudier när jag hade gått 2,5 år av mitt civilekonomprogram.
Statistik ligger mig varmt om hjärtat och jag har lärt mig en del programmering i R, till följd av mina extrakurser i statistik, men även till följd av personligt intresse.. hobby.
Glad Thanksgiving på er.