2011-11-23, 11:10
Medlem
Lunatichais avatar
Har jag förstått det rätt? Trainee på MS i NY med en halv(!) civilekonomexamen från UU/LU/SU eller whatever i bagaget. Tillåt mig att tveka. Du talar om all jävla statushets för att sedan droppa patetiska signaturer som "I'm the 1%"

Börjar segla OT nu dock, beklagar.
Senast redigerad av Lunatichai 2011-11-23 kl. 11:17.
Citera
2011-11-23, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunatichai
Har jag förstått det rätt? Trainee på MS i NY med en halv(!) civilekonomexamen från UU/LU/SU eller whatever i bagaget. Tillåt mig att tveka. Du talar om all jävla statushets för att sedan droppa patetiska signaturer som "I'm the 1%"

Börjar segla OT nu dock, beklagar.

Precis, du har förstått rätt.

Sedan så var min tidigare signatur ett citat (och plakat) ifrån Peter Schiff, om han är bekant för dig. Tog det mestadels tog för att jag ville "bråka lite" med aktivisterna som skrev i Occupy-Wall Street-tråden.

Du har inte tagit dig en funderare över din egen signatur?
Citera
2011-11-23, 12:02
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Det är väl ingen nyhet att bankerna breddat sina vyer dom senaste åren när det gäller rekrytering. Största anledningen är den stora procentsatsen "baby boomers" som snart pensioneras och det finns helt enkelt inte ett tillräckligt utbud för att täcka det hålet. Då har man sökt sig till "mindre" (i den här kontexten) skolor för att hitta deras bästa talanger och även börjat snegla mer mot tekniska utbildningar. Istället läggs mer tid och pengar på mentorskap samt kulturellt formande, alternativt att nya arbetsuppgifter skapas för dessa paraprofessionals. Vilket även är applicerbart på management consulting, juristfirmor och liknande serviceyrken.

I dessa tider är det väl snarare precis tvärtom. Det finns inget hål att fylla. Det finns inga platser att dela ut. De flesta storbanker sparkar ut folk så mycket de bara kan.

Men visst, när grekerna börjar jobba, USA börjar spara och EU slutar prata om solidaritet, då kan vi mycket väl se detta scenario.
Citera
2011-11-23, 12:12
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighAndEntertained
Är gymnasiebetygen relevanta för praktik eller anställning?

Detta är givetvis beroende på vem du frågar, men framförallt var du befinner dig i dina studier. Gymnasiebetygens betydelse utraderas i takt med att tiden går.

Med andra ord, om du söker jobb under din första termin har de inte mycket mer att gå på studiemässigt än just dessa. I slutet av din utbildning är det givetvis mer relevant att se hur du klarade redovisningskurserna än vilket betyg du hade i naturkunskap A och estetisk verksamhet.
Citera
2011-11-23, 15:18
Medlem
Avantgardistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acre
Den andra och nuvarande avdelningen är kvant, där jag är med i ett team som utvecklar nya strukturerade produkter. Här har jag även fått lära mig vara market maker och sitter ganska ofta framför ett trading desk.

OBS: Ej polemik från min sida. Bara intresserad.

Att gå från IBD till markets kan inte vara så vanligt, även om det gäller en trainee?

Med hänvisning till din bakgrund som ekonom, anser du det utmanande att sitta på en kvantavdelning som utvecklar och skapar modeller för finansiella instrument? Har du någon bakgrund i tillämpad matematik/fysik/programmering eller liknande?
Senast redigerad av Avantgardisten 2011-11-23 kl. 15:48.
Citera
2011-11-23, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avantgardisten
OBS: Ej polemik från min sida. Bara intresserad.

Att gå från IBD till markets kan inte vara så vanligt, även om det gäller en trainee?

Med hänvisning till din bakgrund som ekonom, anser du det utmanande att sitta på en kvantavdelning som utvecklar och skapar modeller för finansiella instrument? Har du någon bakgrund i tillämpad matematik/fysik/programmering eller liknande?

Vad som är vanligt för en trainee vet jag faktiskt inte eftersom att jag själv är en trainee med ganska lite erfarenhet av branschen.

Självklart är matematiken utmanande, jag var själv aningen skeptisk när de sa att de ville ha mig på kvantavdelningen halva tiden. Men jag gick Naturvetenskap inriktning data på gymnasiet, så visst har jag det matematiska tänket som många civilekonomer (åtminstone de på min skola) saknar. Matematik för ekonomer och Finansiell statistik är tydligen de kurser som flest kuggar på.

Jag har läst extra statistik och även lite matematik vid sidan av mina civilekonomstudier. Sammanlagt hade jag högskolepoäng motsvarande fyra års heltidsstudier när jag hade gått 2,5 år av mitt civilekonomprogram.

Statistik ligger mig varmt om hjärtat och jag har lärt mig en del programmering i R, till följd av mina extrakurser i statistik, men även till följd av personligt intresse.. hobby.

Glad Thanksgiving på er.
Citera
2011-11-23, 23:52
Medlem
Avantgardistens avatar
Citat:
Vad som är vanligt för en trainee vet jag faktiskt inte eftersom att jag själv är en trainee med ganska lite erfarenhet av branschen.

Självklart är matematiken utmanande, jag var själv aningen skeptisk när de sa att de ville ha mig på kvantavdelningen halva tiden. Men jag gick Naturvetenskap inriktning data på gymnasiet, så visst har jag det matematiska tänket som många civilekonomer (åtminstone de på min skola) saknar. Matematik för ekonomer och Finansiell statistik är tydligen de kurser som flest kuggar på.

Jag har läst extra statistik och även lite matematik vid sidan av mina civilekonomstudier. Sammanlagt hade jag högskolepoäng motsvarande fyra års heltidsstudier när jag hade gått 2,5 år av mitt civilekonomprogram.

Statistik ligger mig varmt om hjärtat och jag har lärt mig en del programmering i R, till följd av mina extrakurser i statistik, men även till följd av personligt intresse.. hobby.

Glad Thanksgiving på er.

Ok, tack.

Gällande strukturerade produkter. Hur ser lönsamheten ut för dessa produkter numera? Måste ha påverkats en hel del av ränteläget? Överkurs, kapitaltäckning och löptid; vad snittar de på numera i förhållande till 2006?
Citera
2011-11-24, 22:51
Avslutad
Citat:

[i]Jag läser till Civilekonom på ett universitet i Sverige som tydligen väldigt många av ovan nämnda "statuspersoner" i den här tråden föraktar och ser ned på. Förra hösten avslutade jag min 5:e termin och kände att jag behövde ett break för att få lite praktiskt erfarenhet. Jag sökte en massa "spring internships" och trainee-platser, både utomlands och inrikes i Sverige.

Och nu sitter jag här, med snart ett års trainee-program i nacken på en Wall Street-bank, utan någon som helst fullbordad utbildning. Faktum är att jag samtidigt som mitt heltids-trainee-program även läser min 6:e termin på distans nu i höst.Jag utnyttjade min utlandstermin och mitt svenska universitets avtal med en väldigt bra skola i USA, som jag blev antagen till under vårens antagning. (För er som är statuskåta så kan jag säga att det är University of Virginia, McIntire School of Commerce Men som sagt, jag fick min trainee-plats innan dess.

Med en termins bakgrund på en bra amerikansk skola, samt endast ett år kvar på min civilekonomexamen hoppas jag få kunna återvända till investmentbanken jag befinner mig på i januari 2013 när jag är klar med mina studier på det svenska universitetet jag pluggar på.

Kul för dig, men jag undrar hur du lyckas att ta ett uppehåll från SU på våren och köra en utbytestermin i Virginia med fekens avtal, då utbytesterminen för civ.ek ska vara på den sjätte, samt att köra ett traineprogram samtidigt, läsa din sjätte termin en gång till på hösten och lyckas få läsa dessa kurser på distans då feken inte erbjuder några kurser på distans?
Senast redigerad av FBdasen 2011-11-24 kl. 22:55.
Citera
2011-11-24, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avantgardisten
Ok, tack.

Gällande strukturerade produkter. Hur ser lönsamheten ut för dessa produkter numera? Måste ha påverkats en hel del av ränteläget? Överkurs, kapitaltäckning och löptid; vad snittar de på numera i förhållande till 2006?

Var är relevansen i den här frågan för trådens skull? Jag förstår att du försöker sätta mig på prov, men come on. Jag har varit på kvant-avdelningen i 4 månader, hur saker och ting såg ut 2006 har jag inte en susning om. Du svarar dessutom delvis på din egen fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Kul för dig, men jag undrar hur du lyckas att ta ett uppehåll från SU på våren och köra en utbytestermin i Virginia med fekens avtal, då utbytesterminen för civ.ek ska vara på den sjätte, samt att köra ett traineprogram samtidigt, läsa din sjätte termin en gång till på hösten och lyckas få läsa dessa kurser på distans då feken inte erbjuder några kurser på distans?

Jag ser inte var problematiken är? Jag tog ett studieuppehåll under vårterminen då jag blev antagen till trainee-programmet. När det sedan var dags för de som började en termin efter mig att söka utlandsstudier så sökte jag också (eftersom att jag tog uppehåll), inför hösten dvs. FEK:en nominerade mig till Virginia där jag självklart såg till att jag fick läsa på distans innan jag accepterade det. Det är Virginia som jag läser utlandsterminen hos, inte FEK:en. Således har deras distanskurser inget med saken att göra. Hur tänkte du där?

Som sagt, nu orkar jag inte mer förklaringar. Tro vad ni vill.
Citera
2011-11-24, 23:32
Avslutad
Citat:
Var är relevansen i den här frågan för trådens skull? Jag förstår att du försöker sätta mig på prov, men come on. Jag har varit på kvant-avdelningen i 4 månader, hur saker och ting såg ut 2006 har jag inte en susning om. Du svarar dessutom delvis på din egen fråga.

Jag ser inte var problematiken är? Jag tog ett studieuppehåll under vårterminen då jag blev antagen till trainee-programmet. När det sedan var dags för de som började en termin efter mig att söka utlandsstudier så sökte jag också (eftersom att jag tog uppehåll), inför hösten dvs. FEK:en nominerade mig till Virginia där jag självklart såg till att jag fick läsa på distans innan jag accepterade det. Det är Virginia som jag läser utlandsterminen hos, inte FEK:en. Således har deras distanskurser inget med saken att göra. Hur tänkte du där?

Som sagt, nu orkar jag inte mer förklaringar. Tro vad ni vill.

Tyckte att det var lite väl många hål i den historien, läser du distans i Virginia så går den ihop.
Att du tar en stackars sates plats som drömt om att läsa där och bara kör på distans.
Vad har du för snitt? Kanske är p.g.a. dig som de har satt krav på B som lägsta betyg
Citera
2011-11-25, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Tyckte att det var lite väl många hål i den historien, läser du distans i Virginia så går den ihop.
Att du tar en stackars sates plats som drömt om att läsa där och bara kör på distans.
Vad har du för snitt? Kanske är p.g.a. dig som de har satt krav på B som lägsta betyg

Alla kurser jag läst i Sverige snittar jag 4,3 på.

Om du menar de betygen som var relevanta för utlandsstudierna (dvs enbart FEK-kurserna) så kom jag upp i 46 av 50 credits. De hade nog inte B som lägsta betyg när jag sökte. Jag tror inte att de hade något lägsta betyg då, är det något nytt?
Citera
2011-11-25, 14:09
Medlem
Acres historia må vara sann eller osann, men det viktiga är väl att inse att om den är sann så har han lyckats med hjälp av tur kombinerat med motivation. Den väg han tagit är ingalunda den vanligaste eller lättaste, men precis som det finns miljardärer som inte gått klart grundskolan finns det bankers som inte gått på target schools. Den absolut säkraste vägen är dock att se till att komma in på rätt skola. I Sverige är detta HHS och inget annat. I övriga europeiska länder är det en eller två per land och i England är det knappt ett halvt dussin.

Ett tips till Acre, om han nu talar sanning, är att verkligen visa framfötterna på sitt internship (för i allt väsentligt låter det som just ett internship och inte en trainee-tjänst) samt att redan nu börja söka back-up alternativ i London och kanske i Stockholm. Med en erkänd finansinstitution på CV:t kan de ha överseende med vilken skola du gått på. Du vill inte hamna i en situation där du antingen får ditt drömjobb på Wall Street eller ingenting alls. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in