2011-12-14, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Tyckte att det lät lite märkligt, hur går man ens igenom tre tusen ansökningar

Har hört att vissa filtrerar ut alla som använt hotmail eller gmail när de ansökt
Citera
2011-12-14, 13:42
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acre
Har hört att vissa filtrerar ut alla som använt hotmail eller gmail när de ansökt

+ de som stavat bankens namn fel
Citera
2011-12-14, 16:27
Medlem
MacroMinds avatar
Har ni någon uppfattning om det är en tillräcklig merit att ha startat en hedgefond under gymnasietiden för att komma in på HHS?

Ett projekt jag startade med lite hjälp av en revisor och en jurist i släkten. En av mina lärare på ekonomiprogrammet stödjer projektet och har gett mig ett förmånligt schema så att jag kan göra egen research och lära mig strategier under skoltid. Bara cirka 290 000 kronor AUM av ett tiotal vänner, vänners föräldrar och familj osv. Dock gallant avkastning i nästan 2 år (cirka 13% annual return innan förvaltningsavgifter) och har utklassat Global Macro HF index med flera procent.

Problemet är ju bara att komma upp i 18,00 betyg som krävs för att söka till handels men det fixar jag nog innan jag går ur gymnasiet.

Man tycker ju att detta skulle vara en mer relevant merit än t.ex elitidrott eller musik.
Senast redigerad av MacroMind 2011-12-14 kl. 16:35.
Citera
2011-12-14, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacroMind
Har ni någon uppfattning om det är en tillräcklig merit att ha startat en hedgefond under gymnasietiden för att komma in på HHS?

Ett projekt jag startade med lite hjälp av en revisor och en jurist i släkten. En av mina lärare på ekonomiprogrammet stödjer projektet och har gett mig ett förmånligt schema så att jag kan göra egen research och lära mig strategier under skoltid. Bara cirka 290 000 kronor AUM av ett tiotal vänner, vänners föräldrar och familj osv. Dock gallant avkastning i nästan 2 år (cirka 13% annual return innan förvaltningsavgifter) och har utklassat Global Macro HF index med flera procent.

Problemet är ju bara att komma upp i 18,00 betyg som krävs för att söka till handels men det fixar jag nog innan jag går ur gymnasiet.

Man tycker ju att detta skulle vara en mer relevant merit än t.ex elitidrott eller musik.

Jag har för att det är 20.00 (utan meritpoäng) för handelshögskolan. Alternativt 1.9-2.0 på HP.

Du behöver också ha minst VG i
• Engelska B
• Matematik D
• Samhällskunskap A
• Historia A
• Moderna språk, steg tre
Citera
2011-12-14, 17:11
Medlem
MacroMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmeja101
Jag har för att det är 20.00 (utan meritpoäng) för handelshögskolan. Alternativt 1.9-2.0 på HP.

Du behöver också ha minst VG i
• Engelska B
• Matematik D
• Samhällskunskap A
• Historia A
• Moderna språk, steg tre
"Sökande måste uppfylla samtliga behörighetskrav samt ha ett jämförelsetal på lägst 18,00. Endast fullständiga ansökningar bedöms."

Jag trodde det här betydde att man behövde 1.8 om man har en godtagbar merit. Källa
Senast redigerad av MacroMind 2011-12-14 kl. 17:15.
Citera
2011-12-14, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Acre
vilken tur att man skrev in ett @seb.se mail
Citera
2011-12-14, 17:17
Medlem
För att söka på särskilda meriter räcker det med 18.00 och behörighetskraven (inklusive VG i de där kurserna mao), ja.
Citera
2011-12-14, 18:55
Medlem
meisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacroMind

Ditt inlägg passar nog bättre i HHS tråden
Citera
2011-12-14, 21:26
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altman
Det gör dem inte, den här typen av ansökningar blir alltid ett element av slump. Tyvärr är enda lösningen att du ser till att söka så mycket som möjligt, för att minimera risken att du "lottas" bort.

Man fyller ju i information om sig själv i en databas som de lätt kan filtrera på. "Lottning" är lite att ta i

Sen plockar man bort de värsta stolpskotten med ett numeriskt test osv osv. Antalet CVn man tittar på är troligtvis ganska få
Citera
2011-12-15, 01:01
Medlem
Altmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Man fyller ju i information om sig själv i en databas som de lätt kan filtrera på. "Lottning" är lite att ta i

Sen plockar man bort de värsta stolpskotten med ett numeriskt test osv osv. Antalet CVn man tittar på är troligtvis ganska få

Givetvis är det inte lottning i dess ordagranna form, men även du måste hålla med om att den här typen av rekrytering tenderar att bli slumpartad. Ja, det görs basic screening i form av numeriska tester (vet inte om så var fallet här), men oavsett blir HRs initiala granskning av CVn slumpmässig. Exempelvis hade banken jag arbetade för knappt 9000 ansökningar till sina summer internships. Att därifrån lyckas filtrera ut på ett rättvist sätt blir mer eller mindre omöjligt.

Jag hävdar inte på något sätt att detta är ett problem för bankerna, de lyckas med all säkerhet få fram fullt dugliga kandidater och om de missar någon duktig på vägen, så må det va hänt.
Citera
2011-12-18, 23:42
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altman
Givetvis är det inte lottning i dess ordagranna form, men även du måste hålla med om att den här typen av rekrytering tenderar att bli slumpartad. Ja, det görs basic screening i form av numeriska tester (vet inte om så var fallet här), men oavsett blir HRs initiala granskning av CVn slumpmässig. Exempelvis hade banken jag arbetade för knappt 9000 ansökningar till sina summer internships. Att därifrån lyckas filtrera ut på ett rättvist sätt blir mer eller mindre omöjligt.

Jag hävdar inte på något sätt att detta är ett problem för bankerna, de lyckas med all säkerhet få fram fullt dugliga kandidater och om de missar någon duktig på vägen, så må det va hänt.

Tycker du är helt fel ute när du blandar in orden slump och rättvisa. Man sätter upp ett antal urvalskriterier, sedan filtrerar man efter dessa. Om man sedan som kandidat inte uppfyller dessa kriterier är det varken slump eller orättvisa, även om det kan kännas trist för självkänslan att bli bortsållad
Citera
2011-12-19, 00:40
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Tycker du är helt fel ute när du blandar in orden slump och rättvisa. Man sätter upp ett antal urvalskriterier, sedan filtrerar man efter dessa. Om man sedan som kandidat inte uppfyller dessa kriterier är det varken slump eller orättvisa, även om det kan kännas trist för självkänslan att bli bortsållad
Som den där klassikern (antagligen från början tillika vandringssägnen) om analysts som plockar en hög med CV:n och slänger hälften med hänvisning till att den slängda halvan är oturliga och sådana vill man ju inte ha. Givetvis är processen extremt random - från att den som läser din ansökan har en bra morgon, att de du intervjuar med inte nyss fått låg bonus, att du inte får en riktigt fucked-up fråga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in