2014-02-25, 23:26
Medlem
Alphahanes avatar
Tack för svaret alla! . "Sekundärt är allt kårengagemang etc. Sådant skit har det skett inflation på senaste åren med var och varann student som är "Head of x", så det kan vara tvåsidig svärd." hahah så jävla sant, vette fan om det ens är värt att gå med i någon kår. Det verkar ganska tråkigt också för att vara helt ärlig, men ska inte uttala mig förrän jag testat något.

Jag skickar dig ett PM snart 19109216, är för närvarande inte hemma i Stockholm.

En liten random fråga ba. Hur ser den "normala" investment bankern ut som kommer från Sverige? Är det den långa, stiliga och scthekiga handelskillen som dricker vin varje torsdagskväll med flickvännen och har farsan som största förebild?

Nä men seriöst. Hur många av de svenskar som får jobb i London är exempelvis kvinnor? Hur ser mångfalden ut? Några med invandrarbakgrund? Finns det "nördar" som man absolut inte skulle kunna tänka sig jobba med IBanking?

Skulle ba va kul att veta
Citera
2014-02-26, 02:14
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphahane
Tack för svaret alla! . "Sekundärt är allt kårengagemang etc. Sådant skit har det skett inflation på senaste åren med var och varann student som är "Head of x", så det kan vara tvåsidig svärd." hahah så jävla sant, vette fan om det ens är värt att gå med i någon kår. Det verkar ganska tråkigt också för att vara helt ärlig, men ska inte uttala mig förrän jag testat något.

Jag skickar dig ett PM snart 19109216, är för närvarande inte hemma i Stockholm.

En liten random fråga ba. Hur ser den "normala" investment bankern ut som kommer från Sverige? Är det den långa, stiliga och scthekiga handelskillen som dricker vin varje torsdagskväll med flickvännen och har farsan som största förebild?

Nä men seriöst. Hur många av de svenskar som får jobb i London är exempelvis kvinnor? Hur ser mångfalden ut? Några med invandrarbakgrund? Finns det "nördar" som man absolut inte skulle kunna tänka sig jobba med IBanking?

Han jobbar nog oftast torsdagkvällar...
Citera
2014-02-26, 10:49
Medlem
Jag kan bara uttala mig om de kursare som valde finansspåret och hur de lyckades: rätt lärosäte (eller program) och praktisk erfarenhet slog både betyg och akademiska poäng och det rejält. Höga betyg är generellt viktigare inom MC än finans.
Sedan skall man komma ihåg att firmor och rekryterande personer kan ha olika preferenser.

Kåraktivititer o dy? Jag vet inte om det är någon fördel, men det är heller ingen nackdel och en ganska "billig" merit mätt i nedlagd tid att erhålla. Du kanske behöver lägga en timme i veckan i snitt under en termin för att kunna lägga en låtsastitel som "Head of.." till utfyllnadsraderna i CV:et. Min ytterst subjektiva erfarenhet är att de som gillar kårengagemang mest är de som rekryterar till traineetjänster inom den traditionella industrin. De vill ha folk som är extremt utåtriktade och positiva, troligtvis för att mycket av traineetiden kan innehålla ganska meningslösa uppgifter.
Citera
2014-02-26, 13:07
Medlem
Citat:

skulle saga total c.25% kvinnor pa entry level for IBD, for svenskar ar siffran lagre, kanske 10%. Mangfalden ar givetvis stor, eftersom rekryteringen gors fran hela Europa sa aven svart att satta fingret pa din "invandrarbakgrund", men som du menar det sa ar nog svaret valdigt fa. Banking ar inte riktigt som det framstalls i filmer och det ar normala manniskor som arbetar.. sa finns allt fran nordar till stekare, as you would expect, skillnaden ar att alla ar drivna och oftast "hyfsat" smarta.
Citera
2014-02-26, 14:11
Medlem
ugglans avatar
Hade ca 40% kvinnor i min grad class i london om jag minns rätt, blandat equities/fx/rates/credit S&T/Research. De flesta skulle till sales eller research, nästan bara män inom trading
Citera
2014-02-26, 19:09
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Hur ser det ut beträffande de som får interships i London nu för tiden? På en middag med finanssällskapet på KTH fick jag höra att efterfrågan på ingenjörer har ökat markant inom tunga firmor på senare tid (däribland de som sysslar med IBanking) samt att glappet mellan de från HHS och de "resterande" studenterna ständigt reducerats gällande vilka som får interships.

Stämmer detta? Finns det någon indikation som tyder mot denna "förändring" eller är det bara skitsnack?

Huruvida det stämmer har väl svarats på helt okej bi tråden. Dock får man inte glömma den självklara biasen i sådana rekryteringsträffar. När en bank ska ut och göra reklam på skolorna rotar dom självklart fram en gammal alumn från respektive skola som kan säga att allt är guld och gröna skogar. Åker dom till KTH hittar dom en gammal KTHare som säger att KTH är på framfart, åker dom till Lund hittar dom en gammal lundensare som säger att Lund är på framfart. Det betyder inte nödvändigtvis att det inte är sant, men det kan nog vara klokt att ta allt sånt med en nypa salt. Du kommer aldrig träffa en bank som säger att dom aldrig skulle få för sig att rekrytera från din skola (även om dom i praktiken inte alls rekryterar från din skola).
Citera
2014-02-28, 22:05
Medlem
wexxxs avatar
Hur värderas en dubbelexamen inom nek samt en tyngre civilingenjörsutbildning med bra betyg på båda utan kårengagemang gentemot industriell ekonomi goda betyg och kassör inom kåren?
Vilken av dessa utbildningarna är det lättast att landa internships med?
Hur ser man på dubbelexamen utomlands?

Kan man säga att samma sak gäller för MC?
Citera
2014-03-01, 08:01
Medlem
ugglans avatar
definiera tyngre civilingenjörsutbildning samt vilken avdelning du vill göra praktik på
svårt att svara på annars
Citera
2014-03-01, 08:24
Medlem
wexxxs avatar
Elektroteknik.
Kvantitativ roll eller CF.
Citera
2014-03-01, 10:45
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wexxx
Elektroteknik.
Kvantitativ roll eller CF.

Är det en kvantitativ roll så är det klart bättre med en svårare civilingenjör.

CF = Corporate finance?
Där har du ingen större nytta av att ha läst mycket matte. Den matten som finns där kan en apa göra.
Citera
2014-03-02, 20:29
Medlem
ugglans avatar
läs ren matte och programmering om du vill kvanta
Citera
2014-03-03, 20:50
Medlem
Alphahanes avatar
Skulle man kunna få ett lite mer ingående svar om vad som menas med ett "relevant extrajobb?" Är det bara det som handlar om banking och isf vad inom banking? Måste man jobba med något "viktigt" eller räcker det med att t.ex. assistera någon tung kille/tjej på nån firma?

Och slutligen. Bästa sättet att få dessa jobb? Krävs det några utbildningar tidigare erfarenheter eller licenser? Har t.ex. läst att swedsec licensen är ett måste för vissa jobb, kan vara skitsnack dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in