Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Det handlar inte om vantrivsel. Det handlar om att peka - visserligen tillspetsat - på faktorer som man KAN störa sig på och försöka peka på möjligheter till förändring och förbättring. Är jag verkligen den ende som begripit detta?
Dessutom läser jag inte in hat i TS ord, annat än en tillspetsad rubrik som skall locka till diskussion.
Bedrövlig jämförelse. Med den "logiken" kan man inte diskutera någonting för Er samförståndsmänniskor utan att det skall förvridas till "gnäll" eller "bitterhet". Jag tror det finns en poäng med att våga betrakta oss mer kritiskt i syfte för förändring och förbättring. Samförståndstyrannit leder in Sverige i en dos förnöjsamhet över det redan existerande vilket hindrar och hämmar utveckling.
Man måste vara bra korkad om man tror att man går runt och förklarar att man "hatar Sverige" (såvida man inte är en konformist som vill visa sig lojal med makten) när man är nationellt sinnad. Oroa dig inte för det du. Jag avskyr bara de förhärskande idéerna dessa de etablerade partierna (främst Socialdemokratin) skapat, och för ordningens skull betraktar jag inte de som svenska.
Samförståndscirkeln har rubbats så till den milda grad att du börjar hallucinera. Naturligtvis existerar hierarkier, konflikter och mobbing i andra länder. Jag har inte hävdat något annat och anser snarare att det är fullständigt naturligt och måste erkännas som ett mänskligt, naturligt drag. Problemet är egentligen avsaknaden av konflikthantering i landet vilket omöjliggör förbättring. Vissa konflikter måste tas men konflikträdslan lägger locket på istället. Det tycker jag är ett dåligt drag.
Tror du att inläggen som görs skall roa dig? Du knullar negrer och musslor så det är genant att påstå att du bryr dig om Sverige och svenskarna.
Hur man kan hävda att betraktelserna är "tagna ur luften" när man i citatet ovan erkänner att det existerar kastar ett löjets skimmer över det hela. Jag skall göra det enkelt för dig: Du anser att de som "skriver bra" är de vilka håller med dig och "förslag på lösning" viftar du också undan (samförståndet tillåter inget annat). Jag har ett mycket enkelt förslag på lösning: förändring av den politiska inriktningen i landet. Svårare än så är det inte.
Massor av saker. Tror du att förändringar sker bara av sig självt? Om ett tillstånd upplevs som dåligt behöver man inte vara en idiot för att begripa att förändringen av det varit resultatet av irritation, ilska och vrede.
Jag känner dock ingen större dragning åt att diskutera vad som är "gnäll" med dig. Du anser allt som stör din samförståndscirkel vara "gnäll". Jag vill krossa den samförståndscirkeln.
Du har gett pekpinnar. Du bryr dig inte om Sverige och svenskarna men känner ändå att du i sosse-svensk anda måste styra och ställa över diskussionerna och åsikterna i syfte att upprätthålla en ordning, genom att avfärda konstruktiva diskussioner som "gnäll" eller "bitterhet"
Du verkar över huvud taget inte läsa vad jag skriver så jag vet inte hur stor mening det är att fortsätta, men vi provar.
Jag har som sagt ingenting emot kritik, men har tydligt förklarat varför jag anser att TS inlägg snarare var gnäll än kritik. Att vissa av hans punkter innehöll element av sanning betyder inte att de var mindre gnäll för det. Precis som i exemplet med tjockisen och McDonalds. Tjockisen må ha rätt i att han är tjock för att han äter på McDonalds, men det är likförbannat gnäll eftersom han inte själv är villig att göra någonting åt saken. Det är här du missförstår, eller helt enkelt inte fattar.
Jag tycker också att det finns många problem med debatten i Sverige idag och att konflikträdslan är ett problem. Ännu värre är det med folk som inte kan hålla sig till saken utan tar till pinsamt klassiska härskarmetoder och personangrepp när de blir frustrerade.
Vem jag knullar med har knappast någon betydelse i denna sakfrågan.
Du ser. Nu lyssnar du ju på mina råd. "Engagera dig politiskt" var ett av förslagen jag gav till att åstadkomma förändring. Bra. Fortsätt så.
Jag vet verkligen inte vilken "samförståndscirkel" det är du pratar om men du lär knappast krossa någonting alls hos mig med gnäll i alla fall.
Var snäll och förknippa mig inte med sossarna, jag har aldrig haft och kommer aldrig att ha någonting med dem eller vänster-politik att göra. Jag skulle heller aldrig vilja förstöra konstruktiva diskussioner. Jag vill bara skilja på just konstruktiva diskussioner med argument och gnäll.
Men då kan vi ju börja lyfta diskussionen ett snäpp högre, en chans för dig att bevisa att du inte bara gnäller. Vad tycker
du att man kan göra för att göra Sverige till ett öppnare, vänligare och trevligare land, få bort den påstådda långsintheten och lättstöttheten och fixeringen efter social status? Förändra politiken säger du. Hur ska förändringen ske och i vilken riktning och hur påverkar politiken svenskarnas mentalitet? Måste inte mentaliteten ändras innan politiken kan göra det? Vill du utveckla detta?