Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Det är nog lite svårt att backa upp sina åsikter om en specifik folkkaraktär med hjälp av hårda fakta.
Jag vet inte om det kan kallas för fakta men visst finns det undersökningar.
http://www.michaelnugent.com/wp-cont...ues-map-11.gif
http://www.geert-hofstede.com/hofste...re2=83#compare
Länkarna ovan är intressanta eftersom de slår hål på föreställningen om Sverige som "landet lagom". Snarare är vi extremister som sticker ut från mängden. Våra bröder nere på kontinenten delar inte alls vår syn på t.ex. maktavstånd och jämställdhet. Norrmännen tycker väl ungefär som vi gör, men de ligger ju ännu längre bort från det goda glada medelhavet. Självgoda är de också.
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
trådstart
Du gnäller på en del saker som jag inte uppfattar som typiskt svenska. Det "hierarkiska tänkandet" och segregationen finns nog i vilket land du än tittar.
Andra saker håller jag med om. Jag har bott i Stockholm ungefär halva mitt liv och jag kan ibland tycka att den kyla och likgiltighet som vi har när vi ser på varandra är människofientlig. Någon skrev att de som pratar med främlingar tros vara fulla eller mentalpatienter och det är faktiskt sant, om än lite överdrivet. Egentligen ska jag väl inte klaga, för jag gör inget åt fenomenet själv. Men jag önskar att det inte vore så.
Och konformismen . . . fy. Alla skulle nog bli gladare om vi lättade lite på svångremmen och vågade yttra avvikande åsikter. Dessutom skulle vi kanske bli mindre avundsjuka på varandra. Istället för att stämpla framgångsrika människor (Ingvar Kamprad t.ex.) som "avvikare" borde vi gratulera dessa.
Du missade en liten grej bara, och ingen har tagit upp det vad jag kan se. En sak som skiljer svensk "folkaraktär" från andra är tron på att Staten vill oss väl. Ofta är svenkar rent av godtrogna och naiva i sin syn på Staten -med stort S. I andra sammanhang är vi i Sverige betydligt mer individualistiska, men när det kommer till politik så är tron på individer snarast detsamma som egoism. Detta är förstås en förutsättning för de höga skatterna och den stora mydighetsapparaten. Det finns både goda och dåliga sidor med "statskramandet". En bra sak är att vi har en av de minst korrupta statsmakterna i världen, en dålig sak är att människor ofta tycker att staten ska lägga sig i frågor som inte är offentliga angelägenheter (typ kvoterad föräldrapenning -människors privatsak). När jag har pratat med sydeuropeer har jag ibland märkt att de är betydligt mer skeptiska till statsmakten, och amerikaner behöver vi inte ens tala om.
Appropå att det är typiskt svenskt att klaga på svenskar kom jag att tänka på en liten grej. En nära vän till mig är ganska bitter på saker och ting (bl.a. kvinnor så klart) och säger att svenskar är världens otrevligaste folk. I somras blev jag bekant med en italienare som tyckte att hans landsmän var de jobbigaste människorna på jorden, varför han hade flyttat till Spanien. Ha sa typ:
"När jag var i London så stod alla människor på ena sidan i rulltrappan. Jag såg ett gäng som hade ställt sig över hela bredden så att folk som hade bråttom inte kom förbi. Visst fan var de italienare, för inga andra är så bortskämda egenkära."
Så visst finns det människor från alla länder som tröttnat på sina landsmän.