2010-01-20, 06:59
Bannlyst
Kan bara hålla med TS. Klart det finns bra saker också men det du tar upp är bland de dåliga sidorna. Mobbningsmentaliteten och sektbeteendena bland svenskar är något väldigt typiskt. Svenskar överlag älskar allt som har med ordet "frys" att göra synonymiskt; ufrysning, kyla, kallhet, stelhet, kallblodig osv osv
Senast redigerad av KONKELBIER 2010-01-20 kl. 07:23.
2010-01-20, 07:02
Medlem
Läste till dit.......

Jag hatar sverige och dess värderingar.....

Men snälla lilla gubben,,,,, FLYTTA
Senast redigerad av ouorac 2010-01-20 kl. 07:05.
2010-01-20, 09:57
Medlem
omigals avatar
Sa lange TS inte har levt en period utomlands sa tycker ajg att det ar obefogat att klanka ner pa svenskarna. Vasterlander overhuvudtaget skulle passa in under din beskrivning om man ska generalisera.

Stress, stress, stress och stravan mot den sagda framgangen.
2010-01-20, 09:59
Medlem
Superfluouss avatar
Hur många andra länder har du bott i? Själv har jag bott några år i ett sydeuropeiskt land och kortare perioder i ett par andra länder. Min slutsats är att Sverige och svenskarna är riktigt sympatiska i jämförelse. Självklart finns det saker som skulle kunna vara bättre (det gör det alltid), men generellt är ju svenskar empatiska, bildade, ärliga, självständiga människor.

Jag tycker du ska flytta från landet du uppenbarligen hatar och bosätta dig under några år i ett annat land som du tror är "bättre" för dig (nej, jag menar inte "du kan dra åt helvete om det inte passar", utan bara precis vad jag skriver). Gör sen en jämförelse och se om du fortfarande hatar Sverige så mycket.

Den som är uppvuxen i Sverige och har en utbytesår på college och några semesterresor som referenser kan omöjligen göra en rättvis utvärdering. Den som bara ätit på McDonalds tycker säkert det är både trist och äckligt. Tills man tvingats äta bajs.
2010-01-20, 10:21
Bannlyst
....

Sverige har gett mig;

Friheten att välja mina val, frihet till fria tankar, frihet till årikter, rent vatten, massvis med förska blondiner, brunetter, alla färger, nätverk som heter duga, ett jobb som jag förviso kämpat för men ändå möjligheten att kämpa,

det är folk som dig som i slutändan är faktorn till kollektiv mental ohälsa, så skaffa ett jobb, skaffa lite balls, sluta snacka skit och inse att du bor i antagligen ett av världens bästa länder,

det enda som egentligen saknas är bra väder, då hade sverige varit som Californien,

Har själv bott i andra länder, dels Europa, Australien och Korea, och Sverige toppar ligan....
2010-01-20, 10:55
Medlem
CB4lifes avatar
Jag håller med till fullo! Så fort studierna är slut så ska jag försöka flytta utomlands.
2010-01-20, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CB4life
Jag håller med till fullo! Så fort studierna är slut så ska jag försöka flytta utomlands.

Same same
2010-01-20, 11:35
Medlem
SexyBeasts avatar
Jag stämmer in i vad någon skrev tidigare i tråden: så ser det ut i hela världen!
Jag ber dig inte att flytta ty jag tror inte att du kommer att finna ditt idealsamhälle.

Citat:
Folk är fruktansvärt lättstötta här. Minsta rubbning i "mysstämningen" (exempel: byta ämne, höja tonen lite, prata lite snabbare, flacka med blicken), som alla svenskar har en förkärlek till, är socialt ekvivalent med att slå dem på käften eller kalla dem för "jävla fitta".

Att svenskar är lättstötta kan möjligen stämma i din värld men jag upplever det emellertid inte så. Naturligtvis kan en svensk bli stött. Men det kan en italienare, amerikan, ryss eller indier också! Av precis samma anledning dessutom.
Citat:
Folk har en tendens att aldrig, aldrig glömma en dispyt, eller till och med att man haft ett stressat samtal med någon, på grund av att man haft en dålig dag eller bara rentav har bråttom. Folk tar det liksom personligt. De känner sig som jag behandlar dem som barn i detta läge. Att vara stressad i dagens värld är statuspoäng, och ingen vill vara den som inte får 100% uppmärksamhet i alla ögonblick. De är lättstötta.
Och folk glömmer inte det, utan är bittra över det varje gång man träffar dem.
Än en gång gissar jag bara att det är din umgängeskrets som avviker.
Citat:
Svenskar antyder hela tiden. Vart ska jag börja???? Jag har svårt att tänka mig någon annan folkgrupp som är så jävla duktiga på att prata med undertoner, som har ett sånt jävla utvecklat schema för hur man faktiskt, underförstått, tar konflikter eftersom man inte vågar säga till rakt ut!!!
Man blir paranoid av att bo i Sverige!!!!
I olika kulturer tar man konflikter på olika sätt. Att det skulle vara så extremt som du uttrycker det är givetvis en överdrift, däremot så stämmer det till viss del. Undertecknad själv har upplevt konflikter med människor från andra länder, i andra länder. Där gapar, skriker och anklagar de en för saker som inte ens är i närheten av att stämma. Detta gapande och skrikande mynnar senare, om man har tur, ut i själva upphovet till konflikten. Och om Gud är god så löser man den som ju förstås berott på något misstag. Annars skiter man i det, har inte kommit fram till någonting och skiljs åt som vänner. Personen behövde antagligen skrika av sig. Jag måste säga att jag förordar svenskens sätt även om det naturligtvis inte är ultimat.

I gränslinjen mellan norra och centrala Europa finner jag de mest balanserade kulturerna. Där folk är raka, säger vad de tycker men där man fortfarande kan resonera och finna lösningar: i Danmark, norra Tyskland, Holland och de Brittiska öarna.

Citat:
Svenskar har en sjuklig fixering av att vara normala/lagom.

Fel! Svenskar har en sjuklig fixering för att kalla varandra normala/lagom därför att det ligger i tiden att vara "osvensk" och genom att kalla någon annan lagom så köper man sig därmed fri från att vara det själv.
2010-01-20, 11:42
Medlem
Cradings avatar
Sverige är väll inget tråkigt land?

Jag tycker vi är rätt avslappnade i och med att vi inte behöver små prata med varenda jävel vi stöter på? Speciellt på bussen där jag bara vill vara själv om jag inte känner någon.

Sedan efter en lugn och skön vecka kan jag känna mig förtjänt av en rolig helg som är fylld av öl drickande och trevliga stunder på valfri krog

Nu är jag inte så väldigt erfaren utav andra länders uteliv men jag tycker att Sverige har ett väldigt trevligt uteliv med krogar osv. Mer skulle bara kännas för mycket och för tillgängligt, man vill liksom kunna längta efter något.

Men för att vara mer on toppic så tror jag det handlar mer om att du umgås i HELT fel umgänges kretsar då dina beskrivningar inte alls stämmer in på dem jag umgås med.

Har du någon plan på hur du skall tackla detta problem eller ville du bara gnälla av dig lite? Om du frågar mig så tror jag inte på teorin om att flytta till något annat land funkar utan försök att sätta ut lite kontakt annonser i tidningar samt valfria anslagstavlor "Bitter ung man söker nya kompisar som inte är så (din beskrivning på Svenskar)"
2010-01-20, 11:47
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaskminator
dålig dag?

jag tror att människan älskar att klaga. ett ex:

du står vid busshållsplatsen, vädret är varmt och fåglarna kvittrar, om du säger: "vilket vackert väder" får man responsen "ja" och en nick.

samma busshållsplats, det blåser, regnar och hundarna skäller och du säger.
"fan vilket skitväder" då får du "ja det är ju fan att det ska regna hela tiden bla bla bla"
...
Du bor en en småstad någonstans, eller hur? I Stockholm skulle svaret (i båda fallen) bli: *tystnad* + en sned blick åt ditt håll för att utröna om du är a) full eller b) på permission från gruppboendet.

Svenskar som 'folk' har både tilkortakommanden och styrkor. Precis som de flesta definierbara kulturer. 'Vi' kan nog sammanfattas som att vi sköter oss själva. Detta är på gott och ont. Jag tror tyvärr inte att det är möjligt att ha allt. Har inte hittat någon kultur än, och jag har rest mycket, som bara är 'bra'.
2010-01-20, 11:47
Bannlyst
Flytta till Göteborg!

Här e alla goa glada.
2010-01-20, 11:49
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillipgbg
Flytta till Göteborg!

Här e alla goa glada.
Och småfulla eller på permission från gruppboendet!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in