Citat:
Ursprungligen postat av
Skjutevapen
Skolskjutningar är ett dåligt exempel på "fler vapen i dåliga händer." Skolskjutningar är en sådan grej som är betydelsefull i tidningar, men inte så betydelsefull i verkligheten. I delstaterna handlar det om enstaka självmordsbenägna stackare som vill ta med sina mobbare ned i graven. I Sverige hade vi inte haft några skolskjutningar i vita områden eftersom vi inte alls har särskilt utbredd mobbning. Dessutom så är Sverige faktiskt redan ett vapentätt land i dem norra, vita delarna, och trots det har vi inga skolskjutningar eller skjutningar i allmänhet i dessa vita delar. Det hade dock inte förvånat mig om blattar hade börjat skjuta i hjäl sina gängmotståndare i skolan. Där med är jag rätt osäker på om det hade varit bra med skjutvapen för hela befolkningen, men en sak är klar, och det är att skjutvapen är ofarliga i helsvenska områden.
Klart det inte är vanligt, men du kan dra det hur långt du vill. Mord är inte heller en jättevanlig dödsorsak i USA, folk dör av hjärtproblem långt mycket mer, är inte mord ett problem för den sakens skull? Det jag belyser är att med fler vapen i vanliga hem kommer fler vapen hamna i fel händer och användas i alltifrån vansinnesdåd till självmord och läcka ut på gatan där de används i mord i kriminell miljö. Skolskjutningar är inte vanliga nej, men en intressant notering jag gör är att det skett två stycken i vårt grannland Finland, men inte en enda regelrätt vansinnesskjutning i stil med Columbine i en svensk skola. Med svärd och knivar, men inte pistoler. Jag tror det hänger samman med att det är lättare att skaffa pistoler i Finland.
Citat:
Ursprungligen postat av
Divination
Saken är ju den också att skolskjutningar är ett tämligen nytt fenomen. Columbine 1999 kom som en stor chock. Sen dess har vapenlagarna generellt skärpts i USA. Utan någon effekt whatsoever.
Ja, Columbine har sått ett frö och många unga förvirrade män har inspirerats av deras vansinnesdåd och begått liknande dåd. Däremot var det inte det första dådet, men de hade ju en viss estetik kring sitt dåd som gått hem hos många störda individer.