2023-08-01, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Det går t.o.m att få tag i hyfsat tunga militära vapen på darknet. Så du har fel. För kriminella är det förstås än enklare. Poängen här är ju att det bara blir besvärligt för laglydiga människor som kanske ofta inte ens vill bryta mot lagen. Människor som aldrig skulle missbruka skjutvapen har alltså lagligen svårt att skaffa vapen. Samtidigt som det är busenkelt för kriminella med uppsåt just att missbruka skjutvapen. Det är den praktiska konsekvensen av vapenlagstiftning.

Sen motsätter jag mig starkt uttrycket ”liberalisering av vapenlagar”. När Sverige var konservativt så fanns inga vapenlagar whatsoever. Efter att den liberala demokratin infördes så har vapenlagarna successivt bara skärpts. Fuck liberalism med sin falska frihet.

Självklart så går det att skaffa även andra vapen, har du pengar så kan du nog skaffa vilken bössa som helst. Med det sagt så är det dyrt, och riskabelt.

Det är inte svårt för en laglydig svensson att skaffa vare sig jaktvapen eller pistoler lagligt i det här landet. Skaffa jaktlicens eller medlemskap i en skytteklubb så kan du skaffa vapen. Det är klart, det är inte bara att knalla in på en stormarknad och köpa vapen och ammunition, men det går ju om du vill ha det.
Citera
2023-08-01, 19:30
Medlem
speerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Har du någonsin behövt använda pistolen?

Nej, och jag hoppas att jag aldrig behöver använda den på en människa. Bor dock väldigt långt ut på vischan så det är ingen omöjligthet att jag nån gång kanske måste använda den för att fälla en aggressiv björn eller en vresig älgtjur som gör utfall mot en.

Men man känner sig trygg när man vet att man har kapaciteten till att effektivt kunna försvara sig om man skulle råka ut för något.
Citera
2023-08-02, 12:14
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Nej då, jag vet vad det är för något. Hur gör du med brevlåda/målvakt? Eller beställer du bara till din egen hemadress och hoppas på det bästa?

Men om du vet hur darknet funkar så vet du väl att man inte behöver ange någon hemadress?
Citera
2023-08-02, 12:16
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Självklart så går det att skaffa även andra vapen, har du pengar så kan du nog skaffa vilken bössa som helst. Med det sagt så är det dyrt, och riskabelt.

Det är inte svårt för en laglydig svensson att skaffa vare sig jaktvapen eller pistoler lagligt i det här landet. Skaffa jaktlicens eller medlemskap i en skytteklubb så kan du skaffa vapen. Det är klart, det är inte bara att knalla in på en stormarknad och köpa vapen och ammunition, men det går ju om du vill ha det.

Men det är mycket enklare att skaffa vapen om du är kriminell. Pistol är dessutom väldigt svårt och krångligt att skaffa lagligt. Detta fattar du va?
Citera
2023-08-03, 00:50
Medlem
Citat:
Däremot hade givetvis mer vapen florerat i fel händer om vi hade vapenlagar likt USA. Om pappa har vapen kan den förvirrade grabben som fascineras av skolskjutningar ta steget att göra det eftersom möjligheten finns.
Skolskjutningar är ett dåligt exempel på "fler vapen i dåliga händer." Skolskjutningar är en sådan grej som är betydelsefull i tidningar, men inte så betydelsefull i verkligheten. I delstaterna handlar det om enstaka självmordsbenägna stackare som vill ta med sina mobbare ned i graven. I Sverige hade vi inte haft några skolskjutningar i vita områden eftersom vi inte alls har särskilt utbredd mobbning. Dessutom så är Sverige faktiskt redan ett vapentätt land i dem norra, vita delarna, och trots det har vi inga skolskjutningar eller skjutningar i allmänhet i dessa vita delar. Det hade dock inte förvånat mig om blattar hade börjat skjuta i hjäl sina gängmotståndare i skolan. Där med är jag rätt osäker på om det hade varit bra med skjutvapen för hela befolkningen, men en sak är klar, och det är att skjutvapen är ofarliga i helsvenska områden.
Citera
2023-08-03, 09:49
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Skolskjutningar är ett dåligt exempel på "fler vapen i dåliga händer." Skolskjutningar är en sådan grej som är betydelsefull i tidningar, men inte så betydelsefull i verkligheten. I delstaterna handlar det om enstaka självmordsbenägna stackare som vill ta med sina mobbare ned i graven. I Sverige hade vi inte haft några skolskjutningar i vita områden eftersom vi inte alls har särskilt utbredd mobbning. Dessutom så är Sverige faktiskt redan ett vapentätt land i dem norra, vita delarna, och trots det har vi inga skolskjutningar eller skjutningar i allmänhet i dessa vita delar. Det hade dock inte förvånat mig om blattar hade börjat skjuta i hjäl sina gängmotståndare i skolan. Där med är jag rätt osäker på om det hade varit bra med skjutvapen för hela befolkningen, men en sak är klar, och det är att skjutvapen är ofarliga i helsvenska områden.

Saken är ju den också att skolskjutningar är ett tämligen nytt fenomen. Columbine 1999 kom som en stor chock. Sen dess har vapenlagarna generellt skärpts i USA. Utan någon effekt whatsoever.
Citera
2023-08-03, 17:27
Medlem
Citat:

Klart det inte är vanligt, men du kan dra det hur långt du vill. Mord är inte heller en jättevanlig dödsorsak i USA, folk dör av hjärtproblem långt mycket mer, är inte mord ett problem för den sakens skull? Det jag belyser är att med fler vapen i vanliga hem kommer fler vapen hamna i fel händer och användas i alltifrån vansinnesdåd till självmord och läcka ut på gatan där de används i mord i kriminell miljö. Skolskjutningar är inte vanliga nej, men en intressant notering jag gör är att det skett två stycken i vårt grannland Finland, men inte en enda regelrätt vansinnesskjutning i stil med Columbine i en svensk skola. Med svärd och knivar, men inte pistoler. Jag tror det hänger samman med att det är lättare att skaffa pistoler i Finland.

Citat:
Saken är ju den också att skolskjutningar är ett tämligen nytt fenomen. Columbine 1999 kom som en stor chock. Sen dess har vapenlagarna generellt skärpts i USA. Utan någon effekt whatsoever.

Ja, Columbine har sått ett frö och många unga förvirrade män har inspirerats av deras vansinnesdåd och begått liknande dåd. Däremot var det inte det första dådet, men de hade ju en viss estetik kring sitt dåd som gått hem hos många störda individer.
Senast redigerad av StorTuffBiker 2023-08-03 kl. 17:29.
Citera
2023-08-03, 17:29
Medlem
Citat:
Ja, det glömde jag också nämna. Automatgevär var dessutom lagliga fram tills för några årtionden sedan, men trots det fanns det knappt några masskjutningar då, trots att vissa hävdar att automatgevär underlättar mycket för det.
Citera
2023-08-03, 17:30
Medlem
Citat:
Ja, det glömde jag också nämna. Automatgevär var dessutom lagliga fram tills för några årtionden sedan, men trots det fanns det knappt några masskjutningar då, trots att vissa hävdar att automatgevär underlättar mycket för det.

Har skett massmord i USA i flera hundra år.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._United_States
Citera
2023-08-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speery
Nej, och jag hoppas att jag aldrig behöver använda den på en människa. Bor dock väldigt långt ut på vischan så det är ingen omöjligthet att jag nån gång kanske måste använda den för att fälla en aggressiv björn eller en vresig älgtjur som gör utfall mot en.

Men man känner sig trygg när man vet att man har kapaciteten till att effektivt kunna försvara sig om man skulle råka ut för något.

Låter förståeligt att du går omkring med pistol då, lite som att alla på Svalbard har vapen. Kan ju komma en isbjörn och då vill man inte vara utan den. Att ha det i en svensk tätort som vanlig svensson ser jag dock inte riktigt poängen med. Att dessutom vem som helst kommer få bära på vapen gör att det kommer dras fram av lättkränkta idioter utan konsekvenstänk, som inte kan hantera det för fem öre.

Istället för att nästan ingen har pistol kommer typ alla att behöva äga vapen. Det känns som att det är det som är baksidan med USA:s vapenlagar.
Citera
2023-08-03, 17:49
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Har skett massmord i USA i flera hundra år.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._United_States

Fast den där statistiken avser ju inte bara skjutningar utan även folk som blivit ihjälslagna eller dött på andra sätt. I ett av fallen hade någon kraschat ett passagerarplan exempelvis. Jag har inte gått igenom statistiken i detalj men såvitt jag kan se har masskjutningar i USA blivit klart mer frekventa de senaste decennierna. Vilket kontrasterar det faktum att vapenlagarna generellt blivit mer restriktiva under ifrågavarande tidsperiod.
Citera
2023-08-03, 17:59
Medlem
Citat:
Fast den där statistiken avser ju inte bara skjutningar utan även folk som blivit ihjälslagna eller dött på andra sätt. I ett av fallen hade någon kraschat ett passagerarplan exempelvis. Jag har inte gått igenom statistiken i detalj men såvitt jag kan se har masskjutningar i USA blivit klart mer frekventa de senaste decennierna. Vilket kontrasterar det faktum att vapenlagarna generellt blivit mer restriktiva under ifrågavarande tidsperiod.

Det där är masskjutningar dock. Men det är klart att det skett massmord längre än så, det säger sig självt att skjutvapen inte är särskilt lämpliga för ändamålet om man inte har halv- eller helautomatiska vapen att tillgå, och dessa blev ju vanliga först under 1900-talet. Det har dock skett andra sorters dåd innan.

Sedan förstår jag att det blivit fler på senare tid. Internet gör att folk blir inspirerade av dåden, som känns närmare. Det är ett sjukt sätt att nå ut och bli känd i vårt narcissistiska samhälle. Sedan tror jag det används av säkerhetstjänsterna i påverkanskampanjer. Både genom att driva personer till dåden såväl som rena flase-flags, för olika syften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in