2010-01-19, 19:10
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
finns ingen som har patent på alla svaren därav diskuterar man?
säg vad du tycker själv istället

Ja vad fan tror du? Du vill ge möjlighet till personer som kan slåss att förolämpa folk till höger och vänster.
Citera
2010-01-19, 19:16
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PH1
Konstitutionen kom till när stora delar av USA var ett laglöst land. Ren anarki härskade på sina håll, och de som t.ex. reste med häst och vagn genom otrygga områden var nästan tvungna att ha vapen för att komma helskinnade fram. Det finns fortfarande extremt otrygga områden i USA, och skjutvapen är mycket vanligt hos kriminella gäng. Där har det gått så långt att vanliga människor nästan måste ha vapen för att ha en chans att överleva. Likadant är det på sina håll i Mellanöstern, med stamkrig, terrorister och kriminalitet.

Vi har det inte riktigt så i Sverige, och det vore bara dumt att se USA och Irak som en förebild.
i hela Europa blev man av med huvudet om man kritiserade kungen, och folk fick inte äga sina egna vapen och göra något som helst motstånd om staten blev tyrranisk, det är ju skillnaden med konstitutionen som garanterar folk att staten inte kan bli korrupt, tja sparka hälften av alla poliser i Sverige och låt folk utbilda sig själva i rätt och fel och hålla ordning till en viss del, skjutvapen är vanligt i kriminella gäng i Sverige med
Citera
2010-01-19, 19:18
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreh
Ja vad fan tror du? Du vill ge möjlighet till personer som kan slåss att förolämpa folk till höger och vänster.
riktigt så var ju inte meningen att skulle ske utan mer som det var förr i Sverige där man var varsam med vad man sa om en annan person utan att ha täckning för det
Citera
2010-01-19, 21:34
Medlem
Stormtroopers avatar
Just nu skulle det kanske bli lite "farligt" om alla fick tillgång till vapen...

Men annars gillar jag, och tror på, påståendet (tror det är ett amerikanskt resonemang) att vapenlagar bara hindrar oskyldiga och laglydiga medborgare att införskaffa vapen att försvara sig med, medan det inte i lika stor utsträckning hindrar kriminella (som struntar i lagar) att beväpna sig och begå brott.

Så i ett lugnt, stabilt och fredligt samhälle så är mer vapen till folket bara bra. I mångkultursexperimentet så skulle vi nog få en del lasermänn på halsen (skulle ju iof inte va så dumt det heller )....
Citera
2010-01-19, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stormtrooper

Så i ett lugnt, stabilt och fredligt samhälle så är mer vapen till folket bara bra. I mångkultursexperimentet så skulle vi nog få en del lasermänn på halsen (skulle ju iof inte va så dumt det heller )....

Så i ett fredligt samhälle bör alla människor ha tillgång till vapen, är fred synonymt med vapen i dina ögon? I ett samhälle där fred råder borde det väl vara ganska uppenbart att vapen inte behövs.
Citera
2010-01-19, 21:53
Medlem
Stormtroopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti_Hero
Så i ett fredligt samhälle bör alla människor ha tillgång till vapen, är fred synonymt med vapen i dina ögon? I ett samhälle där fred råder borde det väl vara ganska uppenbart att vapen inte behövs.
Ja, mycket av problematiken med vapen (att dom dödar) försvinner ju om det är rätt så allmänt lugnt i samhället. I ett mer kaotiskt samhällsklimat vill man ju bara att folk som delar ens egna åsikter och värderingar (alltså folk man inte hamnar i intressekonflikter/bråk med) ska få vara beväpnade, men det är ju bara löjligt hyckleri.

Sen tycker jag att självförsvar ska ha en rätt så bred definition och att man som civilperson ska få ha ihjäl illegala flyktingar på plats. Och alla andra såna där självklara grejer.
Citera
2010-01-19, 22:27
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
vi har 16 000 poliser i Sverige med vapen tycker du dem ska äga ensamrätt?
numera så verkar det som vi ska tjäna staten som idioter, när du tvingar folk att inte få äga vapen så hänger det på att staten alltid gör rätt men vad händer om staten inte är ärlig då kan du inte försvara dig överhuvudtaget eller du litar så blint på staten?
Citera
2010-01-19, 22:42
Medlem
Stormtroopers avatar
Citat:
numera så verkar det som vi ska tjäna staten som idioter, när du tvingar folk att inte få äga vapen så hänger det på att staten alltid gör rätt men vad händer om staten inte är ärlig då kan du inte försvara dig överhuvudtaget eller du litar så blint på staten?
Vi nationella börjar ju nästan låta som anarkister eller liberaler
Citera
2010-01-20, 16:33
Bannlyst
Citat:

Du vet mycket väl vad min syn på staten är så sluta trolla. Angående min syn på polisen så är den ganska självklar, i det samhället jag eftersträvar skall de inte existera (för vi talar väl rent hypotetiskt lr?).
Citera
2010-01-20, 16:35
Medlem
BandieraRossas avatar
Egentligen borde vapenägande inte vara nödvändigt i den ideala fascistiska staten. Rätten att äga vapen för självförsvar, endast för människor som bedöms värdiga av staten, ser jag inget fel i.
Citera
2010-01-20, 16:45
Medlem
Jag tror att det bara leder till skit om alla ska springa runt med vapen, har svårt att se vad man vinner i det långa loppet.
Citera
2010-01-20, 17:29
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Du vet mycket väl vad min syn på staten är så sluta trolla. Angående min syn på polisen så är den ganska självklar, i det samhället jag eftersträvar skall de inte existera (för vi talar väl rent hypotetiskt lr?).
ja men då borde du ju stödja vapenrätt om vi skulle ha poliser alls?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in