Citat:
Ursprungligen postat av
Divination
Jag har ägnat åratal åt att försöka förklara det fetade för svenskar. Men det sitter hårdprogrammerat i skallen på de flesta. Det kvittar ifall man hänvisar till stora internationella studier som exempelvis den från Rand Corporation. Lönlöst. Föreställningen att folk skulle börja skjuta vilt på varandra utan tanke på straffrättsliga konsekvenser om det inte funnits någon vapenlagstiftning släpper sällan greppet om svenskens hjärna. Men så är det rent generellt med svenskar. Blind auktoritetstro. Därför lämnade jag Sverige redan för många år sen. Det har jag aldrig ångrat.
Korrekt. För egen del har jag inga problem med att min omgivning på min egen gata skulle ha äganderätt av handeldvapen som t.ex. pistoler eller halvautomtiska gevär för samling, privatskytte eller självförsvar.
Men, som alltid så VET vi att problemet inte ligger primärt hos den stora andelen svenskar som är laglydiga. Det är lite som att påpeka att vapnen hos de vapenägande svenskarna inte används för brott utan de vapen som har smugglats in illegalt av kriminella. Således ligger skillnaden hos de som ÄR kriminella och de som är icke-kriminella. Vapenägandet måste kontrolleras och säkerställas att inte kriminella får köpa vapen
Det andra problemet är personer med störningar respektive psykoser, antingen neuropsykiatriska tillstånd eller drogtillstånd. De är svårare att finna i samhället då de ibland går under radarn och först upptäcks när sjukdomen slår ut. Vi har ett antal fall där enskilda individer, t.o.m. familjefädrar som plötsligt insjuknat och visat tecken på "psykoser" och anfaller grannen med kniv. Hur ska man upptäcka dem?
Det tredje är personer med "radikala" åsikter som avser ändra samhället genom ett skott i nacken på folk. Exemplet i Sverige är AFA-aktivisten som för något år sedan blev arresterad med en plan på att avrätta 600 personer ur Sveriges elit och 4-5 AR-15 vapen insmugglade från USA i delar. Denne personen var ju heller inte på radarn förrän två inbrottstjuvar hittade hans "hemliga" container med alla vapen, falska polisuniformer och planer för terrorbrott.
Summa summarum, hur ska man i ett samhälle med liberalare vapenlagstiftning hålla oönskade individer borta från vapen? Svaret är att de som avser att begå grova brott redan kommer åt dem medan laglydiga som vill försvara sig själva antingen inte kan eller med stora problem eller insatser kommer åt dem. Sedan så är ju svensk lagstiftning inte tillåtande för ägande av vapen för samling plus skytte, eller för självförsvar. Under nuvarande lagstiftning får man bara jaga, tävlingskjuta och samla, men INTE använda dem.
Sedan har vi ovanstående problem. Hur skiljer man befolkningen åt? De som är ansvarsfulla respektive de som är kriminella, psyksjuka, radikala eller droganvändare som bör hållas borta från vapen såvida man inte vill få masskjutningar?