Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2015-05-29, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirhChefotsir
Hur ska man lägga upp kosten om man konditionstränar och vill ha bra resultat?

Vad tränar du? Det är inte så avancerat. Ladda ner pasta ett tag inför ett pass eller snabba kolhydrater. Kaffe, energidricka, bra musik om du föredrar det medan du springer kan göra underverk.
Citera
2015-05-31, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vad tränar du? Det är inte så avancerat. Ladda ner pasta ett tag inför ett pass eller snabba kolhydrater. Kaffe, energidricka, bra musik om du föredrar det medan du springer kan göra underverk.

Jag tränar rullskidor, löpning, cykling men vill satsa på skidor i vinter!

Tack för svar förresten men hur tätt innan bör jag äta?
Citera
2015-05-31, 08:02
Medlem
Citat:
Jag tränar rullskidor, löpning, cykling men vill satsa på skidor i vinter!

Tack för svar förresten men hur tätt innan bör jag äta?

Varsågod! Beror lite på. Jag kan äta pasta 2-3h innan passet. Men sen kan jag äta små mängder godis fram till en timme innan passet. Dricker små mängder vatten fram till tävling. Tar en mängd som passar min magsäck. Vill helst inte äta alls mycket på tävlingsdag förutom pasta och godis/socker.

Men det viktiga är ju att du testar dig fram på träning och sen gör samma sak när du förbereder dig på tävlingsdagen.

Jag tror mycket är mentalt. Om man äter något man tror ger än superkrafter så kan det hjälpa en på traven. Jag tänker själv så. Därför laddar jag alltid upp med vissa saker innan tävling och ofta träning.

Man kan äta lite extra pasta dagarna innan ett lopp också för att lagra lite extra energi.
Citera
2015-05-31, 17:21
Medlem
Citat:
Varsågod! Beror lite på. Jag kan äta pasta 2-3h innan passet. Men sen kan jag äta små mängder godis fram till en timme innan passet. Dricker små mängder vatten fram till tävling. Tar en mängd som passar min magsäck. Vill helst inte äta alls mycket på tävlingsdag förutom pasta och godis/socker.

Men det viktiga är ju att du testar dig fram på träning och sen gör samma sak när du förbereder dig på tävlingsdagen.

Jag tror mycket är mentalt. Om man äter något man tror ger än superkrafter så kan det hjälpa en på traven. Jag tänker själv så. Därför laddar jag alltid upp med vissa saker innan tävling och ofta träning.

Man kan äta lite extra pasta dagarna innan ett lopp också för att lagra lite extra energi.

Jaha se där, dock har man alltid hört att godis innan träning/tävling ska vara dåligt?
Citera
2015-05-31, 19:36
Medlem
Citat:
Jaha se där, dock har man alltid hört att godis innan träning/tävling ska vara dåligt?

Snabba kolhydrater är ju A och O om du vill prestera. Iaf tycker jag det som alltid tar ut mig maximalt. Det bjuds ju till och med på sportdryck under själva loppen när man löper vid kontroller. Du vet väl att barn kan bli hyperaktiva av mycket Coca Cola?

Fördelen med godis är att jag kan gå runt med det i fickan när jag jobbar och äta en tid innan jag slutar. Men det finns ju även pulver och annat är snabba kolhydrater om man nu inte vill äta just godis.
Citera
2015-05-31, 20:38
Medlem
Mycket tacksam för all hjälp jag kan få, kort och konsist:

20 år, runt 65 kg, tränade under 1 års tid med rimliga resultat, började studera utomlands och har därför inte tränat under 2 års tid. Ska komma igång igen.

2300 kcal/dag
- 480 kcal protein
- 630 kcal fat
- 1190 kcal carbs

Utan att exakt räkna kalorier, vad borde jag trycka i mig för att uppnå dessa värden? Har mycket svårt för just den här delen själv, därför uppskattar jag all hjälp.

Tack så mycket!
Senast redigerad av dannyb 2015-05-31 kl. 21:16.
Citera
2015-05-31, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannyb
Mycket tacksam för all hjälp jag kan få, kort och konsist:

20 år, runt 65 kg, tränade under 1 års tid med rimliga resultat, började studera utomlands och har därför inte tränat under 2 års tid. Ska komma igång igen.

2300 kcal/dag
- 480 kcal protein
- 630 kcal fat
- 1190 kcal carbs

Utan att exakt räkna kalorier, vad borde jag trycka i mig för att uppnå dessa värden? Har mycket svårt för just den här delen själv, därför uppskattar jag all hjälp.

Tack så mycket!

Det finns flera tusen protein-, fett- och kolhydratkällor. Det är bara att välja och vraka vilka maträtter du tycker är goda. Så man kan väl säga att det inte finns några "borden" eller ens rekommendationer på vad du ska välja om man ser på det i det stora hela. Tittar man på protein så finns det fullbordade proteinkällor och andra som inte är det och som ska kompliteras. Men det är ju bara att googla.
Citera
2015-05-31, 23:15
Medlem
Citat:
Det finns flera tusen protein-, fett- och kolhydratkällor. Det är bara att välja och vraka vilka maträtter du tycker är goda. Så man kan väl säga att det inte finns några "borden" eller ens rekommendationer på vad du ska välja om man ser på det i det stora hela. Tittar man på protein så finns det fullbordade proteinkällor och andra som inte är det och som ska kompliteras. Men det är ju bara att googla.

Man tackar, men vad ska jag googla på angående proteinet? Testade "fullbordade" och "kompletterad" men hittade inget relevant.
Citera
2015-05-31, 23:45
Medlem
Citat:
Snabba kolhydrater är ju A och O om du vill prestera. Iaf tycker jag det som alltid tar ut mig maximalt. Det bjuds ju till och med på sportdryck under själva loppen när man löper vid kontroller. Du vet väl att barn kan bli hyperaktiva av mycket Coca Cola?

Fördelen med godis är att jag kan gå runt med det i fickan när jag jobbar och äta en tid innan jag slutar. Men det finns ju även pulver och annat är snabba kolhydrater om man nu inte vill äta just godis.

Det är ju sant, tack ska du ha!
Citera
2015-06-01, 00:32
Medlem
Feedback på mitt kostschema

Hej!

Jag har gjort ett utkast till kostschema och skulle gärna behöva få lite feedback då man lätt blir så hemmablind. Tycker ni att kostschemat fungerar för någon som styrketränar? (Jag har medvetet tagit så lite gluten som möjligt). Målet med styrketräningen är att bygga muskler i en lagom takt. Vill även tillägga att mellanmål och frukost inte finns med på listan därför att jag har väldigt svårt för frukost och mellanmål har jag listat upp i ett annat dokument. Jag har väldigt svårt också för att prova på nya maträtter så jag håller mig till det beprövade. Det som jag främst vill ha feedback på är;

- Om kosten är tillräckligt varierad
- Om jag får i mig den näring jag behöver
- Om jag har missat något

Nu är vissa saker också oklara i schemat men jag har formulerat mig på ett sätt som passar mig. Det kanske är lite svårt för er att avgöra om jag "äter rätt" och hur mycket jag bör äta för att inte överstiga det rekommenderade dagliga intaget. Men jag behöver som sagt inte veta hur mycket jag behöver äta utan om detta kostschema är gångbart.

Mitt kostschema

EDIT: Förlåt! Såg precis att det fanns en klistrad tråd om detta.
Senast redigerad av xXxRIXxXx 2015-06-01 kl. 00:39.
Citera
2015-06-01, 02:26
Medlem
Om du vill ha ett kostschema för att bygga muskler bör du definitivt ha någon slags protein i dina luncher. Att köra en LCHF-rätt mitt i schemat utan att följa LCHF annars är dessutom bara dumt, teorin bakom LCHF är att man under en längre period ska få i sig minimalt med kalorier, vilket du har gott om i övriga måltider.
Citera
2015-06-01, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker90
Om du vill ha ett kostschema för att bygga muskler bör du definitivt ha någon slags protein i dina luncher. Att köra en LCHF-rätt mitt i schemat utan att följa LCHF annars är dessutom bara dumt, teorin bakom LCHF är att man under en längre period ska få i sig minimalt med kalorier, vilket du har gott om i övriga måltider.

Hoppsan, my bad. Det är inte "riktig" LCHF-tacos utan jag kallar det bara för det då jag gör egna ostchips. Dessutom så får jag en klarare bild i huvudet av vad jag menar! Tycker själv att LCHF inte är en bra diet att gå på utan det är bara vissa saker jag tycker om Ber återigen om ursäkt för att jag var otydlig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in