Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2012-07-09, 12:41
Medlem
LabiSiffres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Allmän näringslära: "Forma kroppen och maximera din prestation – om träning och hälsa på vetenskaplig grund" Den är väldigt bra och pedagogisk och täcker in det viktiga.

När det gäller proteinintaget är det bara att lära sig proteinmängden i diverse matvaror utantill, alt. göra upp en matschema där proteinmängden är beräknad i förväg.

Tack för tipsen, ska se om boken finns att få tag på. De som har skrivit den verkar vettiga och jag gillar deras hemsida (det lilla jag läst). Och ja, matschema är nog the only way to go.
Citera
2012-07-09, 14:26
Medlem
eradicos avatar
Jag tränar ca fem dagar i veckan på en kombo som består av 30 minuter intervallsträning på cykel, sex-sju olika styrkeövningar (oftast 4 x 10) med hyfsade vikter. I kombination med en kost som ser ut såhär:
ca 1000-1700 kalorier. 39-50% kolhydrater (mestadels från grönsaker), 25-30% protein (mestadels proteindryck och qournprodukter) samt 20% fett (kommer väl från allt möjligt, det mesta kommer nog från mjölken jag blandar proteinet med). Är detta någorlunda bra för att få en slimmad kropp? Är det något jag bör skära ner på?
Citera
2012-07-09, 14:34
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Jag tränar ca fem dagar i veckan på en kombo som består av 30 minuter intervallsträning på cykel, sex-sju olika styrkeövningar (oftast 4 x 10) med hyfsade vikter. I kombination med en kost som ser ut såhär:
ca 1000-1700 kalorier. 39-50% kolhydrater (mestadels från grönsaker), 25-30% protein (mestadels proteindryck och qournprodukter) samt 20% fett (kommer väl från allt möjligt, det mesta kommer nog från mjölken jag blandar proteinet med). Är detta någorlunda bra för att få en slimmad kropp? Är det något jag bör skära ner på?

Vikt, längd och kön?
Citera
2012-07-09, 14:39
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Vikt, längd och kön?
170 cm, 64 kg och man. Är dock jävligt otränad och försöker så gott jag kan att lära mig mer nu.
Citera
2012-07-09, 14:53
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
170 cm, 64 kg och man. Är dock jävligt otränad och försöker så gott jag kan att lära mig mer nu.

De dagarna du ligger så lågt i energi som 1000 kcal bör protein stå för 50+% av energiintaget, det skulle inte skada att höja proteinintaget övriga dagar också, om än inte lika mycket. I övrigt ser kosten bra ut.

Ang. träningen är det fördelaktigt att träna kondition och styrketräning på separata dagar, men det är inte ett måste.
Citera
2012-07-09, 16:19
Medlem
eradicos avatar
Citat:
De dagarna du ligger så lågt i energi som 1000 kcal bör protein stå för 50+% av energiintaget, det skulle inte skada att höja proteinintaget övriga dagar också, om än inte lika mycket. I övrigt ser kosten bra ut.

Ang. träningen är det fördelaktigt att träna kondition och styrketräning på separata dagar, men det är inte ett måste.

De dagar när jag ligger väldigt på kalorier (oftast beror det på att jag mest sitter hemma just nu) så käkar jag i regelproteinbars och proteinpulver och en stor måltid. Så där får jag ändå i mig rätt mycket.

Varför är det fördelaktigt att träna det på olika dagar? Mitt mål är en kombo av att bli av med magen och att försöka tighta till överlag, vilket faktiskt funkar eftersom att jag börjar få magrutor. Mest nyfiken, ber om ursäkt för mina dumma frågor men jag är totalt grön på det här.
Citera
2012-07-09, 18:29
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
De dagar när jag ligger väldigt på kalorier (oftast beror det på att jag mest sitter hemma just nu) så käkar jag i regelproteinbars och proteinpulver och en stor måltid. Så där får jag ändå i mig rätt mycket.

Varför är det fördelaktigt att träna det på olika dagar? Mitt mål är en kombo av att bli av med magen och att försöka tighta till överlag, vilket faktiskt funkar eftersom att jag börjar få magrutor. Mest nyfiken, ber om ursäkt för mina dumma frågor men jag är totalt grön på det här.

Baserat på de siffror du angav är proteinintaget ändå i lägsta laget.

Enkelt förklarat startar styrketräning och konditionsträning till motsatt effekter i kroppen, tränar du både styrketräning och konditionsträning tar de delvis ut varandra, ju längre ifrån varandra passen ligger desto mindre påverkan.
Citera
2012-07-09, 18:41
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Baserat på de siffror du angav är proteinintaget ändå i lägsta laget.

Enkelt förklarat startar styrketräning och konditionsträning till motsatt effekter i kroppen, tränar du både styrketräning och konditionsträning tar de delvis ut varandra, ju längre ifrån varandra passen ligger desto mindre påverkan.

Ah okej, får vara värt att ta det i beaktande alltså! Målet är dock inte att bli så stor som möjligt, utan snarare slimmed and trimmed så att säga. Räknar med minst ett halvår till dock.
Citera
2012-07-09, 20:46
Medlem
Hmm..Jag behöver eder hjälp kära tränings-gudar.

Är en relativt avdankad hockeyspelare som nu på senare tid (senaste 2 åren) har hamnat i ett slags öldrickande hamster-hjul.

I mina glansdagar var jag en helt ok tacklings-back med stenhårt slagskott. Tränade rätt seriöst och åt kopiösa mängder av mat varje dag (tränade i princip varje dag och söp aldrig).

Tänkte aldrig på kosten utan bara åt för att det var gott, och grov blev jag.

I skrivandes stund väger jag in på cirka 96 kg och en längd på 190 cm. Med tröja på ser jag rätt biffig ut, men det är bara en illusion. Under tröjan tyckts en en liten mage ploppa ut + dessa tråkiga chipstuttar. Kort sagt så håller jag mig borta från stranden.

Kosten i dagsläget är inget jag kan bestämma över, ligger borta på jobb och kan ej laga egen mat. Dock så slutar detta uppdrag om 1 månad och först då kan jag styra över kosten igen och pallra mig till gymmet.
Inget gym finns heller att använda, löparskorna är med i väskan men dom tycks inte ens vilja ta mig med ut på en promenad.

Kort och gott hur fan börjar jag? Jag vill ju verklien gå ner i vikt men min hjärna säger åt mig att ligga framför tvn istället.

Citera
2012-07-09, 20:46
Medlem
Tänkte lägga mig på en ganska tung deff i ett par månader nu och tänkte att en typisk dag ser ut såhär (Tränar varannan dag):

Innan träning: BCAA blandat med lite vatten.

Efter träning (ca 16:00): 250g kycklingfilé, 100g couscous, 1.5dl Whey 80, 150g broccoli och 500g kvarg med lite frysta hallon. ~ 1260kcal och ca 170g protein

Innan sänggående (ca 00:00): 500g keso. ~350kcal och 55g protein.

Totalt: 1610kcal och 225g proten.

Väger 73kg och är 183cm lång och tränat i ca 7 månader. Jag vet att det förmodligen är lite lite, men jag känner att jag vill komma ner i fett och börja bulka stadigt såfort som möjligt.

Låter det okej?
Citera
2012-07-09, 21:18
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifebook99
Hmm..Jag behöver eder hjälp kära tränings-gudar.

Är en relativt avdankad hockeyspelare som nu på senare tid (senaste 2 åren) har hamnat i ett slags öldrickande hamster-hjul.

I mina glansdagar var jag en helt ok tacklings-back med stenhårt slagskott. Tränade rätt seriöst och åt kopiösa mängder av mat varje dag (tränade i princip varje dag och söp aldrig).

Tänkte aldrig på kosten utan bara åt för att det var gott, och grov blev jag.

I skrivandes stund väger jag in på cirka 96 kg och en längd på 190 cm. Med tröja på ser jag rätt biffig ut, men det är bara en illusion. Under tröjan tyckts en en liten mage ploppa ut + dessa tråkiga chipstuttar. Kort sagt så håller jag mig borta från stranden.

Kosten i dagsläget är inget jag kan bestämma över, ligger borta på jobb och kan ej laga egen mat. Dock så slutar detta uppdrag om 1 månad och först då kan jag styra över kosten igen och pallra mig till gymmet.
Inget gym finns heller att använda, löparskorna är med i väskan men dom tycks inte ens vilja ta mig med ut på en promenad.

Kort och gott hur fan börjar jag? Jag vill ju verklien gå ner i vikt men min hjärna säger åt mig att ligga framför tvn istället.

Jag var i en liknande situation som dig för ett tag sedan. Tränade karate på elitnivå när jag var yngre men ett söndersparkat knä och två år av soffliggande senare kom magen krypande. En dag kände jag bara att det var nog och köpte ett gymkort. Försökte två gånger innan jag misslyckades, först efter att jag hittade ett schema jag gillade som jag kickade igång på allvar för någon månad sedan.

Hade jag varit dig hade jag väntat med träningen tills dess att du kunde börja träna på gym igen och då försökt att hitta ett schema du verkligen gillar. Inte det som är effektivast, utan ett som du verkligen kan brinna för. Först då fick i alla fall jag någon effekt.
Citera
2012-07-09, 21:40
Medlem
farmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraxel
Tänkte lägga mig på en ganska tung deff i ett par månader nu och tänkte att en typisk dag ser ut såhär (Tränar varannan dag):

Innan träning: BCAA blandat med lite vatten.

Efter träning (ca 16:00): 250g kycklingfilé, 100g couscous, 1.5dl Whey 80, 150g broccoli och 500g kvarg med lite frysta hallon. ~ 1260kcal och ca 170g protein

Innan sänggående (ca 00:00): 500g keso. ~350kcal och 55g protein.

Totalt: 1610kcal och 225g proten.

Väger 73kg och är 183cm lång och tränat i ca 7 månader. Jag vet att det förmodligen är lite lite, men jag känner att jag vill komma ner i fett och börja bulka stadigt såfort som möjligt.

Låter det okej?

Jag undrar en sak jag! Det är många som äter typ 3 mål om dagen. jag har fått berättat för mig att man ska äta typ var 3e timma, cirkus 6-7 mål om dagen Vad är skillnaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in