Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2012-07-09, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmia
Jag undrar en sak jag! Det är många som äter typ 3 mål om dagen. jag har fått berättat för mig att man ska äta typ var 3e timma, cirkus 6-7 mål om dagen Vad är skillnaden?

Ingen skillnad, välj vad som passar dig bäst
Citera
2012-07-09, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmia
Jag undrar en sak jag! Det är många som äter typ 3 mål om dagen. jag har fått berättat för mig att man ska äta typ var 3e timma, cirkus 6-7 mål om dagen Vad är skillnaden?

Det du syftar på är baserad på gammal och förlegad forskning. Idag finns det inget som tyder på att äta flera gånger om dagen är bättre/sämre än att äta få gånger om dagen.
Citera
2012-07-10, 16:14
Medlem
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har försökt ta fram ett kostschema som enligt mig ser helt okej ut, vad tycker ni?

Jag går vanligen upp ur sängen vid ungefär 11-tiden och tar PWO + EAA (På tom mage, enligt anvisningar)

Åker sedan till gymmet och tränar i ungefär en timme, under passet tar jag min andra portion EAA, varje portion ligger på 10g. Efter gympasset tar jag en shake med 1 skopa malto och ungefär 30g proteinpulver.

Ungefär 2h senare äter jag mitt första riktiga mål, idag blev det en billys(420kcal 20g protein) och 3 dl mjölk(135kcal och 10,5g protein)

3h efter detta äter jag middag, alltid vanlig husmanskost, allt från pasta till grillat kött med nypotatis, och någon sås till detta.

3h efter min middag äter jag ungefär 4 dl naturell yoghurt och dricker 3 dl mjölk. Detta blir ungefär 24-25g protein och 300-350 kcal.

2h innan jag lägger mig tar jag en proteinshake med 30g vassleprotein!

Ungefär såhär ser mina dagar ut, vad tycker ni?
Citera
2012-07-10, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devomadness
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har försökt ta fram ett kostschema som enligt mig ser helt okej ut, vad tycker ni?

Jag går vanligen upp ur sängen vid ungefär 11-tiden och tar PWO + EAA (På tom mage, enligt anvisningar)

Åker sedan till gymmet och tränar i ungefär en timme, under passet tar jag min andra portion EAA, varje portion ligger på 10g. Efter gympasset tar jag en shake med 1 skopa malto och ungefär 30g proteinpulver.

Ungefär 2h senare äter jag mitt första riktiga mål, idag blev det en billys(420kcal 20g protein) och 3 dl mjölk(135kcal och 10,5g protein)

3h efter detta äter jag middag, alltid vanlig husmanskost, allt från pasta till grillat kött med nypotatis, och någon sås till detta.

3h efter min middag äter jag ungefär 4 dl naturell yoghurt och dricker 3 dl mjölk. Detta blir ungefär 24-25g protein och 300-350 kcal.

2h innan jag lägger mig tar jag en proteinshake med 30g vassleprotein!

Ungefär såhär ser mina dagar ut, vad tycker ni?

Vad är målet? Gå upp eller ner i vikt? Försöker du öka i vikt så känns det helt spontant som att du äter lite för lite. Nu har du visserligen inte skrivit några mängder på allt, men om man utgår från det du har skrivit upp så känns det lite lite.
Citera
2012-07-10, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraxel
Vad är målet? Gå upp eller ner i vikt? Försöker du öka i vikt så känns det helt spontant som att du äter lite för lite. Nu har du visserligen inte skrivit några mängder på allt, men om man utgår från det du har skrivit upp så känns det lite lite.

Mitt mål just nu är att gå upp i vikt, och det gör jag, och har gjort i flera månader, så det är inte för lite kalorier

I framtiden kommer jag att försöka deffa på samma schema, men byta ut mina måltider mot mat med mer protein och mindre kalorier, jag räknar med att jag får i mig ungefär 1000 kcal till middag just nu, och ungefär 600-800 till lunch.
Sedan 500-700 mitt tredje mål, detta blir då 2100-2500 kcal. Utöver detta får jag ju i mig ungefär 400-500 kcal i min shake efter träning och 300-400 i min shake på kvällen, då den blandas med mjölk så överskott hamnar jag på, dagligen!

Tänkte mer på hur ni tycker upplägget ser ut! Och om det känns som lagom stora mål? Jag funderar på att t.ex. lägga in ett mål mat 1-2h innan träning, om det skulle kunna vara fördelaktigt - Och då t.ex. minska lite på ett annat mål Och känns 2g protein per kg kroppsvikt som en optimal mängd?
Citera
2012-07-11, 19:47
Medlem
Sitter med en påse godis framför datorn när jag skriver det här med ångest. Mina kost vanor har gått käpp rätt åt helvete på senare tid (halvår) slarvar allmänt med måltiderna och lunchen på jobbet består ofta av någon hämtmat eller något färdig gjort från frysdisken, middagen blir det vanliga, kött bullar, makaroner osv.

Men jag har på senare tid funderat på att ta tag kosten på allvar men mitt absolut största problem är vad ska jag äta?

Frukost tänkte jag köra simpelt på jobbet, "nyttiga" fiber flingor, mörkt bröd med skinka.

Lunchen däremot vet jag inte riktigt, funderar på lite olika sallader men det står still i huvudet, vad ska en bra lunch innehålla för att "klassas" som nyttig?

Lite tips på måltider för middag skulle även uppskattas, vad äter ni på kvällen och hur orkar ni ställa er och laga mat efter jobbet?

Tänkte även dra igång träning på riktigt igen med 3-5 pass i veckan där en till två ska vara löpning. Tänkte om träningsmängden spelar in på måltiderna.

Tack!
Citera
2012-07-11, 20:24
Medlem
darwinias avatar
hjälp med kosten,

Tjo a börjar väll rakt på sak,

väger 68kg
längd 165cm

tränar 5-6ggr vecka
nog om de de är kosten ja behöver hjälp med Har precis börjat med kostschema då kosten inte funkade alls innan ^^ så hur ser detta ut ? för mycke? för lite? helt fel xD? för mycke tips går aldrig att få

fullkorn
300g Capelli, | 250g kesella, | 90g proteinpulver "Great Best way", | 300g nötfärs 15%
Kcal 1050g--|--Kcal 425g----|------Kcal 342g------------|-----------Kcal 1,236g
Protein 42g --|--Protein 19g---|-----Protein 69g-----------|----------Protein 60g
Kolhydrat 192g | Kolhydrat 42g |------Kolhydrat 6g---------|
Fett 6.5------| Fett 19g-----|------Fett 5g--------------|-----------Fett 87g

=
Kcal = 3.053g
Protein = 190g
Kolhydrat = 240
Fett = 117g

är detta alldeles för mycket eller bör ja ändra det ? ^^ vill ju inte dra på mig allt för mycke fett
Citera
2012-07-11, 20:27
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darwinia
Tjo a börjar väll rakt på sak,

väger 68kg
längd 165cm

tränar 5-6ggr vecka
nog om de de är kosten ja behöver hjälp med Har precis börjat med kostschema då kosten inte funkade alls innan ^^ så hur ser detta ut ? för mycke? för lite? helt fel xD? för mycke tips går aldrig att få

fullkorn
300g Capelli, | 250g kesella, | 90g proteinpulver "Great Best way", | 300g nötfärs 15%
Kcal 1050g--|--Kcal 425g----|------Kcal 342g------------|-----------Kcal 1,236g
Protein 42g --|--Protein 19g---|-----Protein 69g-----------|----------Protein 60g
Kolhydrat 192g | Kolhydrat 42g |------Kolhydrat 6g---------|
Fett 6.5------| Fett 19g-----|------Fett 5g--------------|-----------Fett 87g

=
Kcal = 3.053g
Protein = 190g
Kolhydrat = 240
Fett = 117g

är detta alldeles för mycket eller bör ja ändra det ? ^^ vill ju inte dra på mig allt för mycke fett

Kcalintaget är lite i högsta laget, annars ser det utmärkt ut. Sänk till 2800 kcal och utvärdera efter 2 veckor och förändra ev. energiintaget.
Citera
2012-07-11, 20:32
Medlem
darwinias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Kcalintaget är lite i högsta laget, annars ser det utmärkt ut. Sänk till 2800 kcal och utvärdera efter 2 veckor och förändra ev. energiintaget.

thx så genom att sänka 50-100g nötfärs borde göra tricket på ett ungefär,

att utverdera efter 2 veckor mena du med att ja skall ändra kosten så kroppen inte vänjer sig med de kcal ja får i mig att gå tx från 2800 upp till tx 3000 o fram o tbx ?
Citera
2012-07-11, 20:35
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darwinia
thx så genom att sänka 100g nötfärs borde göra tricket på ett ungefär,

att utverdera efter 2 veckor mena du med att ja skall ändra kosten så kroppen inte vänjer sig med de kcal ja får i mig att gå tx från 2800 upp till tx 3000 o fram o tbx ?

Det borde var lagom, ja.

Nej, väg dig för att kontrollera att går upp i vikt i lagom takt. Går du upp för fort sänker du energiintaget ytterligare, går det för långsamt höjer du det igen. 1 kg i månaden är en lagom takt, imo.
Citera
2012-07-11, 20:40
Medlem
darwinias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Det borde var lagom, ja.

Nej, väg dig för att kontrollera att går upp i vikt i lagom takt. Går du upp för fort sänker du energiintaget ytterligare, går det för långsamt höjer du det igen. 1 kg i månaden är en lagom takt, imo.

Tackar, får börja väga mig o skriva upp vikten med min tidigare kost har ja legat på ca 68 i 6månader så antar att det borde bli förbättring nu,
Citera
2012-07-11, 20:56
Medlem
darwinias avatar
btw en snabb fråga till bara där räknade jag inte om protein, kolhydrat, fett, som kcal om ja skulle göra det blir det 5826 kcal men kanske inte så man skall räkna ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in