2004-02-17, 05:10
Medlem
nxstys avatar
Jag har ngra kompisar och kusiner som r med i livets ord. Sjlv tycker jag att det dr r en jvla sekt men det finns skert bra saker med LO ocks, och jag respekterar deras sikter ven om jag r ateistisk sjlv.
Tnkte bara bertta en grej jag iaktog en gng fr ngra r sen. Jag fljde med min mormor bort till LO i Uppsala fr att hmta en kusin dr. Framme p scenen stod ngon snubbe och predikade. Det verkade ju schyst nda tills dom skulle samla in pengar frn pubilken. Visst, i kyrkan kan man ju lgga ngra smslantar men hr skickade dom runt hinkar. Och det vrsta var att gubben som predikade s shr nr dom skickade runt hinkarna; "Jesus(eller gud) lskar pengar" och sen "Jesus(eller gud) lskar nr det prasslar". Jag antar att det dr sista var fr att folk skulle lgga sedlar istllet fr mynt. Det enda jag inte minns r om han sa gud eller jesus.

Hur bra kan en frsamligen dr dom gr shr vara?
Citera
2004-02-17, 05:14
Bannlyst
Vilket jvla hyckleri... om man undrar ju vem som var den penga kta "guden" i sammanhanget
synd att en del inte fattar att dom blir fet blsta! ledarana r dom enda som tjnar nt p skiten
Citera
2004-02-17, 05:42
Medlem
DenLedes avatar
Jag fattar inte heller att dom gr p snt hr. Orkar inte folk tnka sjlva?

Jag menar som kristna borde dom ju vara uppmrksamma p saker som det andra budordet tex. ; "Du skall inte missbruka Herrens, din Guds namn, ty Herren skall inte lta den bli ostraffad, som missbrukar hans namn".

Vart i Bibeln str det att Gud/Jesus gillar nr det prasslar i kollektbssan?
Ingen som ifrgastter varfr de skallade "andliga ledarna" har s fina bilar och hus osv.?
Har dom totalt frlorat frmgan till kritiskt tnkande?
Citera
2004-02-17, 06:43
Medlem
Sernes avatar
DenLede
Kan du istllet visa mig var i bibeln det str att Jesus inte gillar pengar. Jesus var i sjlva verket inte fattig, en fattig persons klder har inget vrde, i bibeln delade de Jesus klder nr han skulle korsfstas.

Eftersom merparten av de pengar som samlas in anvnds till att sprida "hans" ord r det knappast fel att sga att Jesus gillar nr det prasslar.

LO har fr vrigt samma traditon att man ger ett tionde till frsamlingen, ger man sitt tionde vlsignas man tiofallt igen.

Hallelujah!

/Serne
Citera
2004-02-17, 06:55
Medlem
Hin Hle.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serne
LO har fr vrigt samma traditon att man ger ett tionde..

"..fr att kunna tillgodose de behov som den bofaste frmlingen, den faderlse pojken och nkan har."

Historien har ju visserligen visat att det r fritt fram att tolka Bibeln lite hur fan som helst, men det var ju knappast pastorns behov av lyxmerca som syftades?
Citera
2004-02-17, 06:58
Medlem
Hahaha "Gud/Jesus gillar nr det prasslar" Va re hr fr ngot.
Citera
2004-02-17, 07:07
Bannlyst
Citat:
DenLede
Kan du istllet visa mig var i bibeln det str att Jesus inte gillar pengar. Jesus var i sjlva verket inte fattig, en fattig persons klder har inget vrde, i bibeln delade de Jesus klder nr han skulle korsfstas.

Eftersom merparten av de pengar som samlas in anvnds till att sprida "hans" ord r det knappast fel att sga att Jesus gillar nr det prasslar.

LO har fr vrigt samma traditon att man ger ett tionde till frsamlingen, ger man sitt tionde vlsignas man tiofallt igen.

Hallelujah!

/Serne

Ps/ Hur knns det att ha blivit blst

En frga! Vad r det du kommer att (stakomma/f ut av) med att vara med i LO? som inte nn annan skulle kunna klara? Svar:att snabbt bli av med pengar
Citera
2004-02-17, 07:20
Bannlyst
jag lskar att hata sekter. finns en i kunsngen som jag beskte fr ngot r sedan. Arken heter stllet. det kanske inte rknas som en sekt. men det r iaf inte lngt ifrn.

Krringen som predikade pratade om hur dumma ateister r. Fr hon hade tydligen haft ont om pengar en mnad och d gav hon sina sista slantar till arken (kanske ett eller tv tusen spnn). fr att hon var vertygad om att hon fr tillbaka det genom gud eller ngot snt. D hade en vnnina till henne reagerat p detta och tyckt att det va lite mrkligt att hon gav bort sina pengar istllet fr att ha rd med mat i princip.
-Den hr personen r dum och henne ska man inte lyssna p det e vran fiende predikade, krringen. Henne ska vi bara skratta t och om ni ngon gng brjar fundera p om det verkligen r rtt att ge pengarna till arken s ska ni ignorera de tankarna och gra det nd. Fr ibland kan hjrnan frska lura en och d ska man inte g p det.

Det r inte ordagrant men innebrden r densamma.
Citera
2004-02-17, 07:45
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
DenLede
Kan du istllet visa mig var i bibeln det str att Jesus inte gillar pengar.

Tja, det hr kanske fr ngra klockor att ringa:

Jesus svarade honom: Vill du vara fullkomlig, s g bort och
slj vad du ger och giv t de fattiga; d skall du f en skatt
i himmelen. Och kom sedan och flj mig.
Men nr den unge mannen hrde detta, gick han bedrvad bort, ty
han hade mnga godelar.
D sade Jesus till sina lrjungar: Sannerligen sger jag eder:
Fr den som r rik r det svrt att komma in i himmelriket.
Ja, jag sger eder: Det r lttare fr en kamel att komma in
genom ett nlsga, n fr den som r rik att komma in i Guds
rike.
Matteus, 19 Kapitlet

Det str i allafall inget om att fylla pastorns ficka med "prassel" .
Citera
2004-02-17, 10:02
Medlem
Sun Rulers avatar
*suck*

Nr jag pluggade i Uppsala hngde jag med ngra kompisar som var uppvuxna i Livets Ord och det hnde flera gnger att jag fljde med dem. Innan jag gick dit frsta gngen hade jag massor med tankar kring denna Kyrka d man har hrt s mycket ont om den men ingen av mina frdomar infriades!

Bibeln sger i 1 Korintierbrevet 9:13-14: Vet ni inte att de som tjnstgr i templet ter av det som kommer frn templet, och att de som gr tjnst vid altaret fr sin del av det som offras p altaret? S har ocks Herren befallt att de som predikar evangeliet skall leva av evangeliet.

Ingenstans i Bibeln str det att det r fel att vara rik. Det framkommer dock tydligt att det r svrt att vara rik och tjna Gud fr man kan inte tjna bde Mammon och Herren!

Varifrn kommer vlstnd? Bibeln sger i 5 Mosebok 8:18: Du skall komma ihg Herren, din Gud, ty det r han som ger dig kraft att frvrva rikedom.

Hur freslr Gud att vi skall prva hans utlovade vlsignelser? Bibeln sger i Malaki 3:10: Fr in allt tionde i frrdshuset, s att det finns mat i mitt hus. Prva mig nu i detta, Sger Herren Sebaot, om jag inte kommer att ppna fr er himlens fnster och lta vlsignelse strmma ut ver er i rikt mtt.

Stndigt dessa anklagelser utan bevis, dessa "sektledare" r s rika...det kan inte vara s att t.ex. den frra pastorn i Livets Ord Ulf Ekman tjnat pengar p att t.ex. slja bcker?
Citera
2004-02-17, 11:01
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
*suck*

Nr jag pluggade i Uppsala hngde jag med ngra kompisar som var uppvuxna i Livets Ord och det hnde flera gnger att jag fljde med dem. Innan jag gick dit frsta gngen hade jag massor med tankar kring denna Kyrka d man har hrt s mycket ont om den men ingen av mina frdomar infriades!

Bibeln sger i 1 Korintierbrevet 9:13-14: Vet ni inte att de som tjnstgr i templet ter av det som kommer frn templet, och att de som gr tjnst vid altaret fr sin del av det som offras p altaret? S har ocks Herren befallt att de som predikar evangeliet skall leva av evangeliet.

Ingenstans i Bibeln str det att det r fel att vara rik. Det framkommer dock tydligt att det r svrt att vara rik och tjna Gud fr man kan inte tjna bde Mammon och Herren!

Varifrn kommer vlstnd? Bibeln sger i 5 Mosebok 8:18: Du skall komma ihg Herren, din Gud, ty det r han som ger dig kraft att frvrva rikedom.

Hur freslr Gud att vi skall prva hans utlovade vlsignelser? Bibeln sger i Malaki 3:10: Fr in allt tionde i frrdshuset, s att det finns mat i mitt hus. Prva mig nu i detta, Sger Herren Sebaot, om jag inte kommer att ppna fr er himlens fnster och lta vlsignelse strmma ut ver er i rikt mtt.

Stndigt dessa anklagelser utan bevis, dessa "sektledare" r s rika...det kan inte vara s att t.ex. den frra pastorn i Livets Ord Ulf Ekman tjnat pengar p att t.ex. slja bcker?

"Jesus sade till dem: Se till att ni aktar er fr allt slags girighet,
ty en mnniskas liv bestr inte i att hon har verfld p godelar. Utan att hon r rik infr Gud"
(Luk 12:15)

Det finns inget som rttfrdigar att vissa blir rika p andras bekostnad i Bibeln. Det r ett phitt som pastorer och andra lurendrejare kommit p fr att sko sig sjlva! Att "ta av det som kommer av templet.." r vl inte likstllt med att roffa t sig, eller hur? Var det inte sdana dr mnglare som Ulf Ekman, Jesus kastade ut ur templen frresten? Borde han inte ta sin bokfrsljningsvinst och ge till dom behvande istllet, fr att kpa ytterligare en ny bil, om han nu ska flja det bibeln sger.
Citera
2004-02-17, 12:15
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
"Jesus sade till dem: Se till att ni aktar er fr allt slags girighet,
ty en mnniskas liv bestr inte i att hon har verfld p godelar. Utan att hon r rik infr Gud"
(Luk 12:15)

Det finns inget som rttfrdigar att vissa blir rika p andras bekostnad i Bibeln. Det r ett phitt som pastorer och andra lurendrejare kommit p fr att sko sig sjlva! Att "ta av det som kommer av templet.." r vl inte likstllt med att roffa t sig, eller hur? Var det inte sdana dr mnglare som Ulf Ekman, Jesus kastade ut ur templen frresten? Borde han inte ta sin bokfrsljningsvinst och ge till dom behvande istllet, fr att kpa ytterligare en ny bil, om han nu ska flja det bibeln sger.

Innan denna diskussion kan g vidare s vill jag att du styrker dina anklagelser att Ulf Ekman skor sig p andra? Sjlvklart r det fel att sko sig p andra men som sagt, visa att Ulf Ekman har gjort de?!
Sedan tvivlar jag inte en sekund p att Ulf Ekman har gjort mer fr de behvande n du har gjort s kasta inte sten i glashus. Han har gjort betydande insatser bde i Sverige och utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in