Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-02-17, 05:10
  #1
Medlem
nxstys avatar
Jag har några kompisar och kusiner som är med i livets ord. Själv tycker jag att det där är en jävla sekt men det finns säkert bra saker med LO också, och jag respekterar deras åsikter även om jag är ateistisk själv.
Tänkte bara berätta en grej jag iaktog en gång för några år sen. Jag följde med min mormor bort till LO i Uppsala för att hämta en kusin där. Framme på scenen stod någon snubbe och predikade. Det verkade ju schyst ända tills dom skulle samla in pengar från pubilken. Visst, i kyrkan kan man ju lägga några småslantar men här skickade dom runt hinkar. Och det värsta var att gubben som predikade så såhär när dom skickade runt hinkarna; "Jesus(eller gud) älskar pengar" och sen "Jesus(eller gud) älskar när det prasslar". Jag antar att det där sista var för att folk skulle lägga sedlar istället för mynt. Det enda jag inte minns är om han sa gud eller jesus.

Hur bra kan en församligen där dom gör såhär vara?
Citera
2004-02-17, 05:14
  #2
Banned
Inzaneos avatar
Vilket jävla hyckleri... om man undrar ju vem som var den penga kåta "guden" i sammanhanget
synd att en del inte fattar att dom blir fet blåsta! ledarana är dom enda som tjänar nåt på skiten
Citera
2004-02-17, 05:42
  #3
Medlem
DenLedes avatar
Jag fattar inte heller att dom går på sånt här. Orkar inte folk tänka själva?

Jag menar som kristna borde dom ju vara uppmärksamma på saker som det andra budordet tex. ; "Du skall inte missbruka Herrens, din Guds namn, ty Herren skall inte låta den bli ostraffad, som missbrukar hans namn".

Vart i Bibeln står det att Gud/Jesus gillar när det prasslar i kollektbössan?
Ingen som ifrågasätter varför de såkallade "andliga ledarna" har så fina bilar och hus osv.?
Har dom totalt förlorat förmågan till kritiskt tänkande?
Citera
2004-02-17, 06:43
  #4
Medlem
Sernes avatar
DenLede
Kan du istället visa mig var i bibeln det står att Jesus inte gillar pengar. Jesus var i själva verket inte fattig, en fattig persons kläder har inget värde, i bibeln delade de Jesus kläder när han skulle korsfästas.

Eftersom merparten av de pengar som samlas in används till att sprida "hans" ord är det knappast fel att säga att Jesus gillar när det prasslar.

LO har för övrigt samma traditon att man ger ett tionde till församlingen, ger man sitt tionde välsignas man tiofallt igen.

Hallelujah!

/Serne
Citera
2004-02-17, 06:55
  #5
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serne
LO har för övrigt samma traditon att man ger ett tionde..

"..för att kunna tillgodose de behov som den bofaste främlingen, den faderlöse pojken och änkan har."

Historien har ju visserligen visat att det är fritt fram att tolka Bibeln lite hur fan som helst, men det var ju knappast pastorns behov av lyxmerca som åsyftades?
Citera
2004-02-17, 06:58
  #6
Medlem
Hahaha "Gud/Jesus gillar när det prasslar" Va äre här för något.
Citera
2004-02-17, 07:07
  #7
Banned
Inzaneos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serne
DenLede
Kan du istället visa mig var i bibeln det står att Jesus inte gillar pengar. Jesus var i själva verket inte fattig, en fattig persons kläder har inget värde, i bibeln delade de Jesus kläder när han skulle korsfästas.

Eftersom merparten av de pengar som samlas in används till att sprida "hans" ord är det knappast fel att säga att Jesus gillar när det prasslar.

LO har för övrigt samma traditon att man ger ett tionde till församlingen, ger man sitt tionde välsignas man tiofallt igen.

Hallelujah!

/Serne

Ps/ Hur känns det att ha blivit blåst

En fråga! Vad är det du kommer att (åstakomma/få ut av) med att vara med i LO? som inte nån annan skulle kunna klara? Svar:att snabbt bli av med pengar
Citera
2004-02-17, 07:20
  #8
Avstängd
jag älskar att hata sekter. finns en i kunsängen som jag besökte för något år sedan. Arken heter stället. det kanske inte räknas som en sekt. men det är iaf inte långt ifrån.

Kärringen som predikade pratade om hur dumma ateister är. För hon hade tydligen haft ont om pengar en månad och då gav hon sina sista slantar till arken (kanske ett eller två tusen spänn). för att hon var övertygad om att hon får tillbaka det genom gud eller något sånt. Då hade en vännina till henne reagerat på detta och tyckt att det va lite märkligt att hon gav bort sina pengar istället för att ha råd med mat i princip.
-Den här personen är dum och henne ska man inte lyssna på det e våran fiende predikade, kärringen. Henne ska vi bara skratta åt och om ni någon gång börjar fundera på om det verkligen är rätt att ge pengarna till arken så ska ni ignorera de tankarna och göra det ändå. För ibland kan hjärnan försöka lura en och då ska man inte gå på det.

Det är inte ordagrant men innebörden är densamma.
Citera
2004-02-17, 07:45
  #9
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serne
DenLede
Kan du istället visa mig var i bibeln det står att Jesus inte gillar pengar.

Tja, det här kanske får några klockor att ringa:

Jesus svarade honom: Vill du vara fullkomlig, så gå bort och
sälj vad du äger och giv åt de fattiga; då skall du få en skatt
i himmelen. Och kom sedan och följ mig.
Men när den unge mannen hörde detta, gick han bedrövad bort, ty
han hade många ägodelar.
Då sade Jesus till sina lärjungar: Sannerligen säger jag eder:
För den som är rik är det svårt att komma in i himmelriket.
Ja, jag säger eder: Det är lättare för en kamel att komma in
genom ett nålsöga, än för den som är rik att komma in i Guds
rike.
Matteus, 19 Kapitlet

Det står i allafall inget om att fylla pastorns ficka med "prassel" .
Citera
2004-02-17, 10:02
  #10
Moderator
Sun Rulers avatar
*suck*

När jag pluggade i Uppsala hängde jag med några kompisar som var uppvuxna i Livets Ord och det hände flera gånger att jag följde med dem. Innan jag gick dit första gången hade jag massor med tankar kring denna Kyrka då man har hört så mycket ont om den men ingen av mina fördomar infriades!

Bibeln säger i 1 Korintierbrevet 9:13-14: ”Vet ni inte att de som tjänstgör i templet äter av det som kommer från templet, och att de som gör tjänst vid altaret får sin del av det som offras på altaret? Så har också Herren befallt att de som predikar evangeliet skall leva av evangeliet.”

Ingenstans i Bibeln står det att det är fel att vara rik. Det framkommer dock tydligt att det är svårt att vara rik och tjäna Gud för man kan inte tjäna både Mammon och Herren!

Varifrån kommer välstånd? Bibeln säger i 5 Mosebok 8:18: ”Du skall komma ihåg Herren, din Gud, ty det är han som ger dig kraft att förvärva rikedom.”

Hur föreslår Gud att vi skall pröva hans utlovade välsignelser? Bibeln säger i Malaki 3:10: ”För in allt tionde i förrådshuset, så att det finns mat i mitt hus. Pröva mig nu i detta, Säger Herren Sebaot, om jag inte kommer att öppna för er himlens fönster och låta välsignelse strömma ut över er i rikt mått.”

Ständigt dessa anklagelser utan bevis, dessa "sektledare" är så rika...det kan inte vara så att t.ex. den förra pastorn i Livets Ord Ulf Ekman tjänat pengar på att t.ex. sälja böcker?
Citera
2004-02-17, 11:01
  #11
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
*suck*

När jag pluggade i Uppsala hängde jag med några kompisar som var uppvuxna i Livets Ord och det hände flera gånger att jag följde med dem. Innan jag gick dit första gången hade jag massor med tankar kring denna Kyrka då man har hört så mycket ont om den men ingen av mina fördomar infriades!

Bibeln säger i 1 Korintierbrevet 9:13-14: ”Vet ni inte att de som tjänstgör i templet äter av det som kommer från templet, och att de som gör tjänst vid altaret får sin del av det som offras på altaret? Så har också Herren befallt att de som predikar evangeliet skall leva av evangeliet.”

Ingenstans i Bibeln står det att det är fel att vara rik. Det framkommer dock tydligt att det är svårt att vara rik och tjäna Gud för man kan inte tjäna både Mammon och Herren!

Varifrån kommer välstånd? Bibeln säger i 5 Mosebok 8:18: ”Du skall komma ihåg Herren, din Gud, ty det är han som ger dig kraft att förvärva rikedom.”

Hur föreslår Gud att vi skall pröva hans utlovade välsignelser? Bibeln säger i Malaki 3:10: ”För in allt tionde i förrådshuset, så att det finns mat i mitt hus. Pröva mig nu i detta, Säger Herren Sebaot, om jag inte kommer att öppna för er himlens fönster och låta välsignelse strömma ut över er i rikt mått.”

Ständigt dessa anklagelser utan bevis, dessa "sektledare" är så rika...det kan inte vara så att t.ex. den förra pastorn i Livets Ord Ulf Ekman tjänat pengar på att t.ex. sälja böcker?


"Jesus sade till dem: Se till att ni aktar er för allt slags girighet,
ty en människas liv består inte i att hon har överflöd på ägodelar. Utan att hon är rik inför Gud"
(Luk 12:15)

Det finns inget som rättfärdigar att vissa blir rika på andras bekostnad i Bibeln. Det är ett påhitt som pastorer och andra lurendrejare kommit på för att sko sig själva! Att "äta av det som kommer av templet.." är väl inte likställt med att roffa åt sig, eller hur? Var det inte sådana där månglare som Ulf Ekman, Jesus kastade ut ur templen förresten? Borde han inte ta sin bokförsäljningsvinst och ge till dom behövande istället, för att köpa ytterligare en ny bil, om han nu ska följa det bibeln säger.
Citera
2004-02-17, 12:15
  #12
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
"Jesus sade till dem: Se till att ni aktar er för allt slags girighet,
ty en människas liv består inte i att hon har överflöd på ägodelar. Utan att hon är rik inför Gud"
(Luk 12:15)

Det finns inget som rättfärdigar att vissa blir rika på andras bekostnad i Bibeln. Det är ett påhitt som pastorer och andra lurendrejare kommit på för att sko sig själva! Att "äta av det som kommer av templet.." är väl inte likställt med att roffa åt sig, eller hur? Var det inte sådana där månglare som Ulf Ekman, Jesus kastade ut ur templen förresten? Borde han inte ta sin bokförsäljningsvinst och ge till dom behövande istället, för att köpa ytterligare en ny bil, om han nu ska följa det bibeln säger.

Innan denna diskussion kan gå vidare så vill jag att du styrker dina anklagelser att Ulf Ekman skor sig på andra? Självklart är det fel att sko sig på andra men som sagt, visa att Ulf Ekman har gjort de?!
Sedan tvivlar jag inte en sekund på att Ulf Ekman har gjort mer för de behövande än du har gjort så kasta inte sten i glashus. Han har gjort betydande insatser både i Sverige och utomlands.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback