2008-11-02, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KennyVsSpenny
6. Bourne Identity spåret är det nog ingen som störs av. Bondfilmer har ju alltid lånat från populära filmer i sin samtid. Yttersta exemplet är nog Moonraker som specialskrevs och sköts in i Bondserien endast pga succén kring Stjärnornas krig.

Moonraker baserades på boken med samma namn. (På svenska: Attentat.) Den skrevs redan 1955.
Citera
2008-11-02, 15:55
Medlem
KennyVsSpennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonely star
Moonraker baserades på boken med samma namn. (På svenska: Attentat.) Den skrevs redan 1955.

Allright, då har jag fått det om bakfoten. Men att den knuffades fram i kön för bondfilmer stämmer iaf. I sluttexterna till The spy who loved me står det att nästa film blir FOr your eyes only, så blev det ju inte. Och att den är lite starwars inspirerad med blasters och grejer stämmer ju också.
Citera
2008-11-02, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
Fast jag tänkte mer något typiskt att "hej här har vi världens ballaste penna som sprutar eld om man trycker två ggr på knappen eller ett par solglajjor som gör att man ser genom väggar"

btw. whats up med fittan? den var ganska onödig

vilken fitta? har jag msisat nåt
Citera
2008-11-02, 16:10
Medlem
KennyVsSpennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siemysl
vilken fitta? har jag msisat nåt

you snooze you lose
Citera
2008-11-02, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KennyVsSpenny
Allright, då har jag fått det om bakfoten. Men att den knuffades fram i kön för bondfilmer stämmer iaf. I sluttexterna till The spy who loved me står det att nästa film blir FOr your eyes only, så blev det ju inte. Och att den är lite starwars inspirerad med blasters och grejer stämmer ju också.

Aj fan, det där med eftertexterna visste jag inte.
Sen kan jag ju medge att boken är...lätt bearbetad. Ian hade inte tänkt sej att Bond skulle ut i rymden.
Citera
2008-11-02, 17:57
Medlem
_Jago_s avatar
Var det meningen att det skulle vara mindre Bond och mer action över det hela?

Ingen riktig Bond-brud.
Ingen shaked not steard.
Ingen riktig storskurk och han som var skurken var en random 30-årig snubbe.
Hon som var täckt av olja var ju en pinsam rip off från Goldfinger.

Som en vanlig action-rulle var den bra, men som Bond-film...
Citera
2008-11-02, 20:04
Medlem
Det är fan bra gjort att slänga bort miljarder sen blir resultatet knappt godkänt.
Citera
2008-11-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Hon som var täckt av olja var ju en pinsam rip off från Goldfinger.

Både den scenen och sista scenen med blodet i snön (inspiration från On Her Majesty's Secret Service) var ju uppenbara flirtar med Bondfansen. Enbart en kul grej tycker jag.
Citera
2008-11-02, 22:46
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av per99
Både den scenen och sista scenen med blodet i snön (inspiration från On Her Majesty's Secret Service) var ju uppenbara flirtar med Bondfansen. Enbart en kul grej tycker jag.

Och det fick en att tänka på just Goldfinger, och man blev genast påmind om hur mycket bättre den är.
Citera
2008-11-03, 08:15
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galenzo
Qauntum = kvantifiera = bestämma något

Solace = tröst

Tröstens kvantifiering?

Titeln är alla fall tagen från novellsamlingen For your eyes only, släppt 1960.

Mininovellen QoS är en anekdot utan (action-element) som guvernören på Nassau, Bahamas, berättar för Bond m fl under en tråkig lunchbjudning.

Storyn ska däremot inte användas i filmen.

Kollade upp orden och Quantum är latin för "en liten bit" eller "hur mycket kostar?", och solace är "tröst i svår tid".

Så på svenska skulle den kunna hetat "Hur mycket kostar tryggheten?" eller "En liten bit av tröst". Tur att filmtitlar inte översätts längre.
Citera
2008-11-03, 12:23
Medlem
De Larges avatar
Fast hade jag bestämt en svensk titel hade det blivit "James Bond - Trygghetens pris"
Citera
2008-11-03, 14:55
Medlem
Quantum of solace var asdålig, han sa aldrig "My name is Bond, James Bond" aldrig "Martini shaken not stirred" han hade inga coola prylar och han knullade inte ens bondbruden (han satte bara en brud i hela filmen) filmen i sig var hyfsad men som bond var den klart underkänd, den kändes som en dålig imitation av Bourne-filmerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in