Citat:
Ursprungligen postat av
kurre1910
Bertils far (avliden 19/10 2017)var nära kompis med flera kriminalare inom Luleåpolisen. Det spelade garanterat in. Pappan kom och gick som han ville
på stationen. Poliserna hade stora bryderier över hur man skulle hantera att hans son var misstänkt. Man tyckte det var obehagligt,
säger Kaj Linna. Därför dröjde gripandet . Polisen LL, var en av dom som hämtade in Bertil ,han var nära vän till Bertils föräldrar
tillika jaktkompis i jaktlaget.Bertil släpptes fri direkt efter faderns berättelse om deras kontakter på telefon !!
Hans pappa vittnade ju om tre telefonsamtal under mordkvällen.
Detta var en av flera uppgifter som blev dolda,tillrättalagda och konstruerade i utredningen. Här skrev man in ett alibi
som serverades domstolarna som så uppenbart inte överensstämde med verkligheten, säger Kaj Linna.Det finns bara en hake i sammanhanget.
Det finns nämligen bara ett telefonsamtal registrerat mellan sonen "Bertil"och numera avlidna pappan det aktuella dygnet.
Detta samtal har varat i sex minuter och 24 sekunder. Samtalet är ringt från Bertils hemtelefon i Luleå till fadern.
Klockan är då 22:21 mordkvällen den 14 april !!!.
Det du skriver stämmer inte. Bertil har alibi genom ett antal tfn-samtal från sin bostad i Luleå med både sin far och Nils. Det finns ingen som helst möjlighet för Bertil att kunna genomföra rånmordet 1 timmes bilväg från Luleå, med mindre än att han har en okänd medhjälpare i bostaden och att Nils och pappan begick mened.
Sammanfattningen nedan gjorde jag för många år sedan baserat på TR/HR-domarna samt 'Analys av telefonlistor' 2004-04-14. Jag har tyvärr inte dessa kvar, men ingen har än så länge ifrågasatt uppgifterna nedan. Har du en källa till att det andra samtalet med pappan skedde 22:21?*
Såvitt jag kan se har Bertil alibi genom tfn-samtal med Nils och pappan var för sig. Lägger man ihop samtalen utgör de ett mycket gott alibi. Notera att även Nils har ett gott alibi genom alla dessa samtal uppkopplade via mobilmaster långt från Kalamark.
Citat:
18:55-19:27 Samtal från Bertils hem till Nils mob.tfn
19:55 samtal från Nils mob.tfn via mast i Arvidsjaur.
(Vittne EL2) c:a 19:25-19:40: ser en person krypa in i ladugården.
20:00 (Bertils pappa) Ringer Bertil i dennes hem.
20:00 Bröderna kommer hem efter besök hos bekanta. Roger går ut för att mata djuren.
(Vittne TL) c:a 19:45: ser en vit/gräddvit japansk kombi på Kalahattens parkering.
20:10-20:23 Nils mob.tfn ringer hans mor via mast i Arvidsjaur
(Nils syster ET) c:a 20:30-21:30: Nils är i sin lgh och talar tfn i 15 min.
21-21:30 (Sune) Maskerad man kommer in i huset, slår ned och binder honom. Sune försöker ringa med fasta tfn men den är död.
21:05-22:17: samtal från Nils mob.tfn till/från (?) Bertils hem.
(Vittne VB) c:a 21:15: ser en röd bil på Kalahattens parkering, TR/HR bedömer att denna är brödernas bil.
(Bertils far) 21:21: ringer Bertil från sin stuga.
21:30 Larm utlöses hos Sune Lindberg ( detta larm indikerar att strömmen brutits c:a 30 min tidigare)
(KL) Lämnar Vistträsk 21:45-22:00.
(EL) c:a 23:15 Nils lämnar bostaden igen.
23:14-23:16 Tre försök av KL att nå Nils. (Ingen förklaring från KL om ärendet)
23:14: KL ringer Nils från Skellefteå.
00:10 Nils tfn ringer KL från Långträsk.
(EL) efter 01:00: Nils tillbaka, berättar att KL inte dykt upp.
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004. Kaj Linna dömd 2005, frikänd 2017.
—————
Edit:
*) Hittade en senare diskussion i tråden där det framgår att att tidpunkten 21:21 i FUPs grafiska lista sannolikt är en felskrivning, det skall vara 22:21. Det ändrar dock inte på faktumet att Bertil har alibi, för redan samtalen till hans hem-tfn innan rånmordet gör det omöjligt för honom att vara i Kalamark den aktuella tiden.
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004. Kaj Linna dömd 2005, frikänd 2017.