Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-20, 18:36
  #8125
Medlem
Kirunalasses avatar
Hörni!

Jag tror bestämt att det finns en liten joker i denna tråd, som vet lite mer än nån annan i detta bestialiska brott som begicks i Kalamarksbygden utanför Piteå en kylslagen kväll den 14/4 2004.
Ut med språket bara.
Citera
2017-11-21, 09:52
  #8126
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Det var knappast utredarnas fel att kaj hade otur med att ha mobilen avstängd, otur att han umgicks tätt med ”Nils” som angav honom till polisen, otur att han skulle åka utomlands ganska kort efter att mordet begicks, otur att han sålt ett kassaskåp just till de inblandade och otur att han fick mobilen stulen.

Är Kaj helt oskyldig som du alltid påstått, då har han haft en SJUK otur, det råder det ingen tvekan om. (Har ändå utelämnat skavsår mm)

Det kan han ha haft, men redan vid att batteriet dog på telefonen och att han blev anklagad för mord just under den tiden telefonen var avstängd är likvärdigt med sjuk otur.
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Det finns ju många indicier som talar emot men visst kan det ju vara otur, dock har jag svårt att tro det, men som sagt.
Alla har rätt stt tro de dom vill.
Om jag har förstått er rätt så menar ni att det bara finns två möjliga alternativ:

alt 1. Det påstås att Kaj Linna har sagt att han är gärningsmannen. När utredarna sedan granskar Linna så tycker man sig finna stöd för påståendet i de omständigheter ni beskriver här. Eftersom det är osannolikt att det skulle stämma så här bra av slumpen så tyder det här på att Linna är gärningsmannen.

alt 2. Det påstås att Kaj Linna har sagt att han är gärningsmannen. När utredarna sedan granskar Linna så tycker man sig finna stöd för påståendet i de omständigheter ni beskriver här. Det låter visserligen otroligt att det skulle stämma så här bra av slumpen, men den oskyldige Linna har här en maximal otur.

Skyldig eller en otrolig slump alltså. Kan ni inte se något tredje alternativ?
__________________
Senast redigerad av Draifos 2017-11-21 kl. 10:25.
Citera
2017-11-21, 10:29
  #8127
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om jag har förstått er rätt så menar ni att det bara finns två möjliga alternativ:

alt 1. Det påstås att Kaj Linna har sagt att han är gärningsmannen. När utredarna sedan granskar Linna så tycker man sig finna stöd för påståendet i de omständigheter ni beskriver här. Eftersom det är osannolikt att det skulle stämma så här bra av slumpen så tyder det här på att Linna är gärningsmannen.

alt 2. Det påstås att Kaj Linna har sagt att han är gärningsmannen. När utredarna sedan granskar Linna så tycker man sig finna stöd för påståendet i de omständigheter ni beskriver här. Det låter visserligen otroligt att det skulle stämma så här bra av slumpen, men den oskyldige Linna har här en maximal otur.

Skyldig eller en otrolig slump alltså. Kan ni inte se något tredje alternativ?

Om jag har förstått dig rätt så menar du att det bara finns ett möjligt alternativ:

1. Kaj Linna är oskyldig eftersom han är just Kaj Linna. Det finns ingenting som pekar på att han skulle ha något att göra med mordet och det grova rånet. Det är otänkbart att han skulle kunna begå ett brott och ljuga i förhör. Han är den som minst av allt kan vara skyldig, till och med Lisbeth Palme kan misstänkas på bättre grunder än Kaj Linna.

Har jag förstått dig rätt? Kan du se något annat alternativ än detta?
Citera
2017-11-21, 10:29
  #8128
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kan ni inte se något tredje alternativ?

Jag tycker personligen att två alternativ är bättre än ett. Vad anser du?
Citera
2017-11-21, 10:31
  #8129
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Först när "indiciekedjan" var färdig, och fallet därmed ansågs löst, efterlyste man Linna via Interpol. När Linna nåddes av nyheten att han var misstänkt var det alltså redan kört för hans del, och det hade inte hjälpt honom att själv kontakta polisen i det läget. Här berättar han själv:
https://player.fm/series/studentaftonpodden

Stämmer detta, att man väntade med internationell efterlysning innan man fick indicierna mot Kaj Linna klara, så tycker jag det låter riktigt bra. Det tyder på att polis och åklagare verkligen ville få fast rätt gärningsman för mordet och det grova rånet, så man inte bara chansade på person och missade värdefull tid i utredningen.
Citera
2017-11-21, 10:34
  #8130
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Skyldig eller en otrolig slump alltså. Kan ni inte se något tredje alternativ?

Jag skulle vilja fråga dig lite om det här tidigare oidentifierade DNA-spåret också. Det finns några alternativ där också. Är det en slump att spåret hamnade där? Eller kan personen som lämnade detta vara skyldig? Vilka alternativ ser du?
Citera
2017-11-21, 12:28
  #8131
Medlem
Draifoss avatar
I vanlig ordning tramsar 'Sommarsemestern', och ställer konstiga frågor utifrån sina egna förvanskningar av vad andra användare skriver.
Citera
2017-11-21, 12:40
  #8132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om jag har förstått er rätt så menar ni att det bara finns två möjliga alternativ:

alt 1. Det påstås att Kaj Linna har sagt att han är gärningsmannen. När utredarna sedan granskar Linna så tycker man sig finna stöd för påståendet i de omständigheter ni beskriver här. Eftersom det är osannolikt att det skulle stämma så här bra av slumpen så tyder det här på att Linna är gärningsmannen.

alt 2. Det påstås att Kaj Linna har sagt att han är gärningsmannen. När utredarna sedan granskar Linna så tycker man sig finna stöd för påståendet i de omständigheter ni beskriver här. Det låter visserligen otroligt att det skulle stämma så här bra av slumpen, men den oskyldige Linna har här en maximal otur.

Skyldig eller en otrolig slump alltså. Kan ni inte se något tredje alternativ?

Nej jag ser närmast oendligt med alternativ.

Ska man objektivt se vad som är troligast så är det väll såhär det har gått till.

Bertil skickar Nils för att hämta pengarna från ”mjölkkorna” för sista gången. Nils känner att kan de hosta upp 140.000 på så kort tid så finns det mer att hämta. Bertil kan inte vara med i de planerna så Nils berättar för Kaj om att man borde råna bröderna en gång för alla. Kaj är på och han å Bertil rekognoserar dagen innan. Nils står för bil och idén. Kaj för utförandet.

Sen rånar kaj (själv eller med en tredje person) bröderna och ska möta Nils på natten för att lämna över pengarna. Nått gick åt skogen å Kaj drar utan pengar.

Polisen tar in Bertil (felaktigt) å Nils ”skvallrar” på Kaj istället, för att få Bertil fri, förmodligen med tron att alibit Kaj har ska hålla. Så att ingen ska åka dit. Nils hittar på avvärjningsresa för att förklara varför han setts i vissa trakter dagen innan.

Ja å resten kan ni.

Det är det absolut troligaste scenariot av många om man ser det utifrån.

Finns även andra scenarion där Kaj är helt oskyldig och Nils är hjärnan bakom men inte lika troliga.

Ska nån bli dömt för det? Knappast men måste man gissa så ligger det här nära till hands..
Citera
2017-11-21, 13:27
  #8133
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Nej jag ser närmast oendligt med alternativ.

Ska man objektivt se vad som är troligast så är det väll såhär det har gått till.

[scenario]
Det du presenterar nu är ju bara ett nytt fantasifullt "scenario" som bygger på alt 1.

Frågan gällde om du ens kan se något annat alternativ än alt 1 och alt 2. Kan du det?
__________________
Senast redigerad av Draifos 2017-11-21 kl. 13:49.
Citera
2017-11-21, 13:55
  #8134
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det du presenterar nu är ju bara ett nytt fantasifullt "scenario" som bygger på alt 1.

Frågan gällde om du ens kan se något annat alternativ än alt 1 och alt 2. Kan du det?

Min fråga till dig är ju om du kan se något annat alternativ än det som jag beskrev? Kan du det?
Citera
2017-11-21, 13:58
  #8135
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I vanlig ordning tramsar 'Sommarsemestern', och ställer konstiga frågor utifrån sina egna förvanskningar av vad andra användare skriver.

Vad är det för egna förvanskningar av vad andra användare skriver, som jag ställer frågor utifrån? Om du tycker att någon av mina slutsatser inte stämmer så har du väl all möjlighet i världen att rätta till dessa?

Du har några frågor att svara på nu, bland annat om du kan se någon annan möjlighet att Kaj Linna är oskyldig till mord och grovt rån? Glöm inte att tänka till om det tidigare oidentifierade DNA-spåret, också.
Citera
2017-11-21, 14:01
  #8136
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kan ni inte se något tredje alternativ?

Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Nej jag ser närmast oendligt med alternativ.

Ska man objektivt se vad som är troligast så är det väll såhär det har gått till.

Bertil skickar Nils för att hämta pengarna från ”mjölkkorna” för sista gången. Nils känner att kan de hosta upp 140.000 på så kort tid så finns det mer att hämta. Bertil kan inte vara med i de planerna så Nils berättar för Kaj om att man borde råna bröderna en gång för alla. Kaj är på och han å Bertil rekognoserar dagen innan. Nils står för bil och idén. Kaj för utförandet.

Sen rånar kaj (själv eller med en tredje person) bröderna och ska möta Nils på natten för att lämna över pengarna. Nått gick åt skogen å Kaj drar utan pengar.

Polisen tar in Bertil (felaktigt) å Nils ”skvallrar” på Kaj istället, för att få Bertil fri, förmodligen med tron att alibit Kaj har ska hålla. Så att ingen ska åka dit. Nils hittar på avvärjningsresa för att förklara varför han setts i vissa trakter dagen innan.

Ja å resten kan ni.

Det är det absolut troligaste scenariot av många om man ser det utifrån.

Finns även andra scenarion där Kaj är helt oskyldig och Nils är hjärnan bakom men inte lika troliga.

Ska nån bli dömt för det? Knappast men måste man gissa så ligger det här nära till hands..

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Frågan gällde om du ens kan se något annat alternativ än alt 1 och alt 2. Kan du det?

Jag tycker att du får svar på din fråga av <Klas1981>. Han säger ju klart och tydligt att han ser närmast <oändligt med alternativ>? Och du frågar ändå om andra alternativ?

Hur många alternativ, utöver oändlighet, vill du ha?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback