2017-05-23, 22:05
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hur menar du nu?
Linna ringer och Nils svarar i en mobil kopplad via mast i Arvidsjaur. Menar du att Linna skulle ta fel på person i 11 minuter?
Läste du mitt inlägg?
Citera
2017-05-23, 22:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
...

Det här tyder väl snarare på att uppkopplingsproblemen berodde på något mer trivialt, som t.ex. just dåligt batteri eller problem med laddare som Linna själv menar, eller på dålig täckning i Norrbotten som ingenjören förklarade för dig. Sedan får jag bara det är till nio misslyckade uppkopplingsförsök, och inte elva. Vilka två kan det vara som saknas i den här sammanställningen?
Jag glömde en detalj:
Linna är enligt egen utsago hemma i Visträsk vid de 8 (9?) misslyckade försöken att nå honom. Samma plats där hans telefon kopplar upp 21 ggr i rad den 1-13/4.

Du får leta bättre halmstrå än din 'tekniker' med sina barrskogar.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-23 kl. 22:12.
Citera
2017-05-23, 22:06
Medlem
habets avatar
Citat:
Som du har väntat på svar!
Då kanske du redan har läst samtallistan i FUP (HD 5257-15b, s.202) och sett hur det ligger till, men på din begäran tar vi lite sifferexercis:

13/4 18:20 Nils mobil #9880 försöker koppla upp mot Linna #8565. 'Vidare / ej nåbar'
---- Linna möter Nils vid OK i Älvsbyn ----
14/4 10:00 - 17:18 7 misslyckade försök att koppla upp mot Linna #8565. ' Vidare / ej nåbar'
Linna är då enligt egen uppgift hemma i Visträsk hela dagen.
14/4 19:37. Nils mobil #4155 försöker koppla upp mot Linna #8565, 'Vidare / ej nåbar'
14/4 19:40 c:a. Vittne EL ser två ben försvinna in genom gluggen i ladan.
14/4 21:30 c:a. Rånmordet avslutas
14/4 23:14. Linnas telefon #8565 kopplar upp i Skellefteå när han försöker nå Nils.

Nog sammanfaller tiderna anmärkningsvärt bra med tidpunkten för avvärjningsresan och rånmordet i Kalamark.

Jag ger mig in i en debatt som jag egentligen inte tycker är det minsta intressant men jag är nyfiken på vilket sätt du menar att tidpunkten 10.00 - 17.18 den 14/4 skulle vara kritisk för Linna?
Varför skulle han behöva välja att slå av telefonen den tiden? Av de 8 samtal som du påpekat inte kopplats upp under, enligt dig, den kritiska tiden, sker 7 av dem just den här tiden så jag är nyfiken på hur du tänker kring "kritisk tid".
Citera
2017-05-23, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9.och-.
Jag tror på en hittills okänd gärningsman tillsammans med Nils på något sätt.

Eller tillsammans med Linna. Linna kanske stannade kvar vid bilen på parkeringen medan gärningsmannen utförde rånmordet. En inhyrd hejduk vars fingeravtryck finns på lådan.

Det finns i alla fall väldigt lite bevis för att Linna utfört själva rånet även om det finns saker som tyder på inblandning.
Citera
2017-05-23, 22:17
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Jag glömde en detalj:
Linna är enligt egen utsago hemma i Visträsk vid de 8 (9?) misslyckade försöken att nå honom. Samma plats där hans telefon kopplar upp 21 ggr i rad den 1-13/4.

Du får leta bättre halmstrå än din 'tekniker' med sina barrskogar.

Det var inte bättre förr... men aldrig så jävligt som nu
Tasse marker barbro.... Tasse Marker!
Citera
2017-05-23, 22:49
Medlem
Diavlos avatar
Varför är det bara 4 personer i kretsen och ingen annan
Citera
2017-05-23, 22:57
Medlem
stolbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Varför är det bara 4 personer i kretsen och ingen annan
Förre åkl Lundqvist tyckte det räckte....
Citera
2017-05-23, 23:04
Medlem
Diavlos avatar
Verkar som telefonlistorna har slocknat
Citera
2017-05-23, 23:16
Medlem
Ett problem i mål av det här slaget är att alla inblandade är mer eller mindre skurkaktiga. De lever alternativa liv lite på snedden och allt de sysslar med är därför tveksamt på nåt sätt. Det såna personer normalt gör är svårt att få grepp om och att jämföra med vanliga beteenden. Sånt påverkar domstolarna på så sätt att de får svårare att fälla - det rimliga tvivlet blir helt enkelt större när de från samhällets utkant är inblandade. Det gäller inte enklare mål - då ryker de oftast med.

Jag tycker för egen del att KL har mycket att förklara för att jag ska vara övertygad om att han inte är skyldig trots det som talar mot honom. De förklaringarna har jag alla fall inte sett.
Citera
2017-05-23, 23:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nils satt i bilen och pratade med Bertil, emedan Nils körde bil och var på väg till Karlamark "hoppade" Nils mobil mellan masterna samtidigt som han också tog emot ett samtal med Kaj, eftersom det är första mastens position som registreras och sparas, verkar det som Nils befinner sig i Arvidsjaur trotts att han befinner sig i utanför Långträsk.

Bertil behöver vara på fast lina för att inte äventyra det ursprungliga upplägget.

Klart
Vilken spännande teori. Eftersom du inte läst samtalslistorna i vare sig nya FUP (Aktbil. 131, s.94) eller gamla så vet du inte att samma mobil #4155 kopplar upp 5 (!) nya samtal via masten i Arvidsjaur innan mordet:
18:45, 19:23, 19:37, 19:55, 20:10.
Han behöver nog en snabb helikopter om han skall greja att ta sig till och från Kalamark i luckorna där.

Vad jag inte begriper är varför skriver du inlägg efter inlägg om Linna och Nils telefonanvändning under Kalamarksmordet utan att läsa ett iota i ärendet.
Citera
2017-05-23, 23:39
Medlem
Citat:
Verkar som telefonlistorna har slocknat

I förhör med Magnus nilsson (nils)
2004-05-29 sid 378.
På frågan om han ringde kaj på natten efter mordet.

M: Alltså så här är det. Kaj har ett comviq abonnemang tror jag, som ....hört... när jag kört på vägarna, så det är som svårt att få tag på han men jag tröttnade på det.

Nils bekräftar alltså redan här att Kajs abonnemang är skit och att han brukar vara svår att nå...
Citera
2017-05-23, 23:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag ger mig in i en debatt som jag egentligen inte tycker är det minsta intressant men jag är nyfiken på vilket sätt du menar att tidpunkten 10.00 - 17.18 den 14/4 skulle vara kritisk för Linna?
Varför skulle han behöva välja att slå av telefonen den tiden? Av de 8 samtal som du påpekat inte kopplats upp under, enligt dig, den kritiska tiden, sker 7 av dem just den här tiden så jag är nyfiken på hur du tänker kring "kritisk tid".
Poängen är att Linnas mobil inte går att nå från tiden före mötet med Nils och avvärjningsresan den 13/4 (Nils försöker nå honom 18:20) tills Linna själv ringer till Nils 23:14 på mordkvällen den 14/4.
- Däremellan har vi 8 ytterligare försök att nå Linna den 14/4, inklusive ett samtal precis vid mordet 19:37.
- Linna själv påstår att han är hemma hela dagen den 14/4. Eftersom det under de tidigare 13 dygnen kopplats 19 lyckade samtal i rad till hans telefon via "hemmamasten" A9AC Älvsbyn så är det högst osannolikt, närmast uteslutet, att det är problem med täckningen i Visträsk. Hade det varit ett misslyckat försök att nå honom i hemma Visträsk den 14/4... men 8?
- När han sedan är på väg söderut den 15/4 fungerar mobiltelefonen utmärkt. 16 av 17 försök att nå honom går fram, varav de flesta sker när han kör bil. Linnas påstående att det var fel på hans laddare och batteri saknar därför all trovärdighet.

Jag anser det helt uppenbart att Linna stängt av mobiltelefonen från tiden före avvärjningsresan till strax efter mordet. Frågan är varför han skulle göra det?

Den här frågan har inte egentligen uppmärksammats i domarna, men när jag ser samtalslistan för Linna i FUP (HD 5257-15b, s.202) försvinner varje tänkbart tvivel att Linna är inblandad i rånmordet. Ta en titt själv!
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-24 kl. 00:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in