Citat:
Ursprungligen postat av
habet
Jag ger mig in i en debatt som jag egentligen inte tycker är det minsta intressant men jag är nyfiken på vilket sätt du menar att tidpunkten 10.00 - 17.18 den 14/4 skulle vara kritisk för Linna?
Varför skulle han behöva välja att slå av telefonen den tiden? Av de 8 samtal som du påpekat inte kopplats upp under, enligt dig, den kritiska tiden, sker 7 av dem just den här tiden så jag är nyfiken på hur du tänker kring "kritisk tid".
Poängen är att Linnas mobil inte går att nå från tiden före mötet med Nils och avvärjningsresan den 13/4 (Nils försöker nå honom 18:20) tills Linna själv ringer till Nils 23:14 på mordkvällen den 14/4.
- Däremellan har vi 8 ytterligare försök att nå Linna den 14/4, inklusive ett samtal precis vid mordet 19:37.
- Linna själv påstår att han är hemma hela dagen den 14/4. Eftersom det under de tidigare 13 dygnen kopplats 19 lyckade samtal i rad till hans telefon via "hemmamasten" A9AC Älvsbyn så är det högst osannolikt, närmast uteslutet, att det är problem med täckningen i Visträsk. Hade det varit ett misslyckat försök att nå honom i hemma Visträsk den 14/4... men 8?
- När han sedan är på väg söderut den 15/4 fungerar mobiltelefonen utmärkt. 16 av 17 försök att nå honom går fram, varav de flesta sker när han kör bil. Linnas påstående att det var fel på hans laddare och batteri saknar därför all trovärdighet.
Jag anser det helt uppenbart att Linna stängt av mobiltelefonen från tiden före avvärjningsresan till strax efter mordet. Frågan är varför han skulle göra det?
Den här frågan har inte egentligen uppmärksammats i domarna, men när jag ser samtalslistan för Linna i FUP (HD 5257-15b, s.202) försvinner varje tänkbart tvivel att Linna är inblandad i rånmordet. Ta en titt själv!