2015-12-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Linna förtjänar väl inte direkt någon medalj som mönstermedborgare och säkert har hans tid i fängelse lyckats förhindra ett och annat småbrott
Vad grundar du detta på?
Citera
2015-12-18, 20:30
Medlem
Skribent-1s avatar
Citat:
Hur bra är ett alibi som en halvskum snubbe påstår sig ha och som styrks av en annan halvskum snubbe?
Nu minns jag inte riktigt hur det är med den exakta tidpunkten för mordet och Bertils telefonsamtal till Nils men kan det inte vara möjligt att Bertil precis har begått brottet, kommer hem och ringer Nils för att i panik berätta vad han har gjort och behöver hjälp med alibi och något (Kaj) som riktar misstankarna åt ett annat håll?
Jag har för mig att det är ett ganska långt samtal de har, särskilt för att vara ett samtal mitt i natten och mellan två män som inte direkt verkar vara de typerna som ringer varandra för att småprata lite om ingenting som två tonårstjejer.
Historien de kokar ihop är ju totalt orimlig med avvärjningsresor och andra märkliga saker men om de pratat ihop sig redan då på natten är det kanske inte så konstigt om de inte lyckas tänka klart.

Att Nils har fått den informationen från Bertil istället för Linna som han påstår passar bra mycket bättre in. De är goda vänner och Bertil har all anledning att lita på Nils, vilket vi också ser nu i efterhand, till skillnad från Linna som inte var särskilt nära med Nils om jag inte missminner mig. Varför berättar man om sina brottsplaner för någon som man inte har en nära relation med?

Linna förtjänar väl inte direkt någon medalj som mönstermedborgare och säkert har hans tid i fängelse lyckats förhindra ett och annat småbrott men ingen förtjänar det som Linna fått utstå. Jag hoppas innerligt att han får sin resning och jag hoppas ännu mer att beskedet kommer snart. Är det någon som vet på en höft när beskedet kan komma?

Enligt ditt scenario så är det den skyldige som väljer att prata med polisen och den oskyldige som rymmer från landet och håller sig borta fast än han är efterlyst. Troligt värre.
Senast redigerad av Skribent-1 2015-12-18 kl. 20:39.
Citera
2015-12-19, 01:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skribent-1
Enligt ditt scenario så är det den skyldige som väljer att prata med polisen och den oskyldige som rymmer från landet och håller sig borta fast än han är efterlyst. Troligt värre.

Det Bruce_Lee spekulerar om låter inte helt tokigt. Tänk efter Skribent-1. Kan du själv beskriva ett mer troligt scenario?
Senast redigerad av Draifos 2015-12-19 kl. 01:22.
Citera
2015-12-19, 04:31
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Vad grundar du detta på?

Ingenting egentligen, ett vanligt tomt antagande.

Citat:

Skämtar du? Han kontaktar polisen för att rädda sitt eget skinn eftersom de förr eller senare kommer förstå att han är inblandad på något sätt och han vill nog inte bli misstänkt som gärningsman. Konstigare saker har hänt.
Att Linna drar är väl egentligen den enda omständigheten som det inte fullständigt spräckts hål på ännu, men jag tycker ändå att hans förklaringar inte är helt orimliga.

Jag intresserade mig för detta fallet ganska tidigt och tyckte också att hans flykt talade för sig självt men det krävde inte många minuters läsning för att ändå förstå honom.

Den långa indiciekedjan som påstods fanns började ju brytas ner ganska omgående med magiska byxor som helt plötsligt dyker upp igen och ett fönster som inte alls då bara Kaj Linna kan ta sig genom. För att inte tala om maratonloppet han skulle utföra på näst intill obefintlig tid och då har jag inte ens nämnt den vansinniga avvärjningsresan.
Troligt värre...
Citera
2015-12-19, 23:45
Medlem
Draifoss avatar
Sådana här problem har ofta med oklara ansvarsförhållanden att göra. Om vi tänker oss att alla nu skulle vara helt överens om att Kaj Linna är oskyldig. På vilket sätt skulle då misstaget kunna repareras (dvs. Linna friges)? Vem skall se till att en uppenbart oskyldig släpps ut?

Det kan knappast ställas krav på Linna att han skall bevisa att någon annan (t.ex. "Bertil") är skyldig, men så verkar det ju faktiskt vara. Lisinski gör också ett bra jobb, och likaså Linnas advokat. Men borde inte staten ta ett ansvar för sina egna handlingar. Det är ju trots allt staten, och inte Linna som har gjort fel. Visst, man kan väl skriva till JO, men JO tar inte upp sådant som hänt för mer än två år sedan, så den vägen är ju körd. Fan vet förresten vems ärenden JO går nuförtiden. Det verkar gå utför där också.

Jag planerar nu att åka till Norrtäljeanstalten och frita Linna. Inte för att jag är helt säker på att han är oskyldig, men för att jag är helt jävla säker på att han har utsatts för ett övergrepp av rättssystemet. Ni som är intresserade av att haka på kan PM:a mig. Ser ni, jag uppmuntrar till uppvigling! Jag organiserar alltså brottslig verksamhet från forumet. Stäng av mig från forumet, lås in mig på Norrtäljeanstalten. Ge gärna polisen min IP-adress.

Citat:
1.04. Uppvigling

Det är förbjudet att uppvigla eller att organisera brottslig verksamhet från forumet.

Radera åtminstone mitt inlägg, och stäng av mig på ett halvår för att jag uppviglar och organiserar brottslig verksamhet enligt Flashbacks regel 1.04, det är det värt. Det skall bli intressant att se om Flashback står på maktens sida.
Citera
2015-12-20, 01:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Hur bra är ett alibi som en halvskum snubbe påstår sig ha och som styrks av en annan halvskum snubbe?
Nu minns jag inte riktigt hur det är med den exakta tidpunkten för mordet och Bertils telefonsamtal till Nils men kan det inte vara möjligt att Bertil precis har begått brottet, kommer hem och ringer Nils för att i panik berätta vad han har gjort och behöver hjälp med alibi och något (Kaj) som riktar misstankarna åt ett annat håll?
Jag har för mig att det är ett ganska långt samtal de har, särskilt för att vara ett samtal mitt i natten och mellan två män som inte direkt verkar vara de typerna som ringer varandra för att småprata lite om ingenting som två tonårstjejer.
Historien de kokar ihop är ju totalt orimlig med avvärjningsresor och andra märkliga saker men om de pratat ihop sig redan då på natten är det kanske inte så konstigt om de inte lyckas tänka klart.

Att Nils har fått den informationen från Bertil istället för Linna som han påstår passar bra mycket bättre in. De är goda vänner och Bertil har all anledning att lita på Nils, vilket vi också ser nu i efterhand, till skillnad från Linna som inte var särskilt nära med Nils om jag inte missminner mig. Varför berättar man om sina brottsplaner för någon som man inte har en nära relation med?

Linna förtjänar väl inte direkt någon medalj som mönstermedborgare och säkert har hans tid i fängelse lyckats förhindra ett och annat småbrott men ingen förtjänar det som Linna fått utstå. Jag hoppas innerligt att han får sin resning och jag hoppas ännu mer att beskedet kommer snart. Är det någon som vet på en höft när beskedet kan komma?
Det korta svaret är nej. Det finns ingen möjlighet för Bertil att krypa in i ladan 19:40, mörda ena brodern, råna den andre och hinna hem för att ringa till Nils.

Om Bertil är GM så måste någon annan ha ringt hemifrån Bertil. Denna skulle kunna vara Nils, men i så fall borde han inte ringt Nils mobiltelefon som då kunde ha spårats till en mast vid Bertil. Och Nils har svarat; samtalet höll på i en halvtimme eller mer, minns inte exakt.

Till sist så stämmer det inte att Nils och Linna inte var nära vänner. Linna själv uppger till domstolen att han träffade Nils i flera omgångar omkring mord-helgen; det är anledningen som skiljer sig från vad Nils berättar. Sedan ringer Linna till Nils flera gånger efter mordet. Han har ingen förklaring till varför.

Om du läser domen så hittar du en stor mängd uppgifter som inte går att förklara med annat än att Linna är inblandad, alternativt att Bertil och/eller Nils är GM. Det senare scenariot är dock svårt att få ihop med de olika telefonsamtal och möten som skett runt mordet.

Jag tror att om Linna från början hade medgett inblandning i rånmordet, men hävdat att Nils och Bertil också var med, så hade han kunnat komma ur det. Det finns ju inget som bevisar att just han var mördaren, men som det står nu finns ingen alternativ GM på platsen. Domstolen tror inte på hans kompletta nekande till Nils uppgifter, och då har han ingen trovärdighet alls.

EDIT : jag vill tillägga att Linna, Bertil, Nils och hans pappa alla verkar leva någon slags tonårsliv med småbrott, spontana resor kors och tvärs i Pite-trakten för att spela Black Jack, handla whisky, eller bara bota tristess. De träffas hipp som hipp, pratar i telefon i en timme, stämmer träff på olika platser: kort sagt inget som vanliga Svensson 30+ gör en påskhelg. Därför är domen en enda härva av vittnesmål om telefonsamtal, möten och resor som är svåra att följa.
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-12-20 kl. 01:21.
Citera
2015-12-20, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det korta svaret är nej. Det finns ingen möjlighet för Bertil att krypa in i ladan 19:40, mörda ena brodern, råna den andre och hinna hem för att ringa till Nils.

Om Bertil är GM så måste någon annan ha ringt hemifrån Bertil. Denna skulle kunna vara Nils, men i så fall borde han inte ringt Nils mobiltelefon som då kunde ha spårats till en mast vid Bertil. Och Nils har svarat; samtalet höll på i en halvtimme eller mer, minns inte exakt.

Till sist så stämmer det inte att Nils och Linna inte var nära vänner. Linna själv uppger till domstolen att han träffade Nils i flera omgångar omkring mord-helgen; det är anledningen som skiljer sig från vad Nils berättar. Sedan ringer Linna till Nils flera gånger efter mordet. Han har ingen förklaring till varför.

Om du läser domen så hittar du en stor mängd uppgifter som inte går att förklara med annat än att Linna är inblandad, alternativt att Bertil och/eller Nils är GM. Det senare scenariot är dock svårt att få ihop med de olika telefonsamtal och möten som skett runt mordet.

Jag tror att om Linna från början hade medgett inblandning i rånmordet, men hävdat att Nils och Bertil också var med, så hade han kunnat komma ur det. Det finns ju inget som bevisar att just han var mördaren, men som det står nu finns ingen alternativ GM på platsen. Domstolen tror inte på hans kompletta nekande till Nils uppgifter, och då har han ingen trovärdighet alls.

Läser man domen så menar Linna att alla är emot honom.. Bertil, Nils, hans hyresvärd och även tidigare sambo. Alla har tydligen något att vinna på att vittna falskt mot honom påstår han...
Citera
2015-12-20, 01:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Du har givetvis en poäng. Nils är en skum typ som inte skulle ha mycket trovärdighet i de flesta fall, men i detta fall är det annorlunda. Om Nils var inblandad hade han ju inte behövt göra eller säga någonting. Bevisning mot honom saknas fullständigt, och hade ingen anledning alls att prata med polisen. Det var ju Bertil som blev anhållen, men han hade inga direkta uppgifter om Linna utan hänvisade till Nils.

De som är säkra på Linnas oskuld har en svår uppgift att förklara varför Nils kommer med en lång sammanhängande historia om hur Linna planerar "stöten" och hur Nils försöker hindra det.
Kom ihåg att Linna och Nils är medbrottslingar i andra sammanhang, och Nils blir också dömd för en stöld han gjort med Linna.
Citera
2015-12-20, 01:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Om Nils var inblandad hade han ju inte behövt göra eller säga någonting. Bevisning mot honom saknas fullständigt, och hade ingen anledning alls att prata med polisen. Det var ju Bertil som blev anhållen, men han hade inga direkta uppgifter om Linna utan hänvisade till Nils.

Nog ser väl även du det uppenbara, att Nils kan ha velat skydda sin vän Bertil från ett mordåtal.
Citera
2015-12-20, 02:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HTML5
Läser man domen så menar Linna att alla är emot honom.. Bertil, Nils, hans hyresvärd och även tidigare sambo. Alla har tydligen något att vinna på att vittna falskt mot honom påstår han...

Hans hyresvärd och hans tidigare sambo har inget alls att vinna på att vittna falskt mot honom. Däremot ligger det i Bertils, Nils och åklagarens eget intresse att han döms för mordet.
Citera
2015-12-20, 02:34
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:

EDIT : jag vill tillägga att Linna, Bertil, Nils och hans pappa alla verkar leva någon slags tonårsliv med småbrott, spontana resor kors och tvärs i Pite-trakten för att spela Black Jack, handla whisky, eller bara bota tristess. De träffas hipp som hipp, pratar i telefon i en timme, stämmer träff på olika platser: kort sagt inget som vanliga Svensson 30+ gör en påskhelg. Därför är domen en enda härva av vittnesmål om telefonsamtal, möten och resor som är svåra att följa.

Samtalet höll på i en timme och tjugo minuter. Nu kollade man aldrig upp vilken mast Nils telefon kopplade upp sig på av någon outgrundlig anledning och det kanske inte heller var något som Nils just då tänkte på.
Och varför skulle han inte hinna? Visst bodde han i Piteå? Han har haft närmare en och en halv timme på sig från att klättra in genom fönstret till att komma hem och ringa det samtalet. Den tidsramen är bra mycket rymligare än den som Linna har.

Jag har läst domen, även om det var längesedan och jag borde läsa om den för att friska upp mitt minne med sådana detaljer som till exempel tidpunkter.

Men det är ju väldigt konstigt att du menar att Linna inte hade någon trovärdighet alls eftersom de inte går ihop med Nils uppgifter, när hans uppgifter redan då sågs som osannolika. Inte bara den här avvärjningsresan som borde ha satt trovärdigheten på noll redan där, utan också hans mobil som ska ha ringt upp Linna när avvärjningsresan ska ha varit då hans förklaring var att den måste ringt av sig själv i handskfacket på bilen som hans far körde.

Sen är jag inte helt övertygad om att det skulle vara Bertil eller Nils heller men i nuläget finns det ju bra mycket mer omständigheter som pekar mer åt deras håll än åt Linnas.

Ett annat scenario skulle ju kunna vara också att någon av dem, eller alla tre tillsammans, har sålt tipset till någon helt utomstående eller något liknande. Nu är kanske inte det heller helt sannolikt men huvudsaken är att Linna är felaktigt dömd. Jag utesluter alltså inte att han inte är inblandad men han har inte begått själva brottet, jag fattar inte ens hur det skulle vara troligt.
Vad finns det kvar som pekar mot honom?
Byxorna är funna, polisen såg fel på skostorlek med inte mindre än fem storlekar pga ett skoavtryck som kopierats för många gånger (vad i helvete?!), Linna är inte längre den enda som skulle få plats i fönstret som polisens värdelösa rekonstruktion påstod, snusprillan som inte matchade någon av dem och som inte ens nämndes under rättegångarna, tidsramen är helt orimlig och slutligen återigen denna förbannade avvärjningsresa för att nämna några omständigheter som man menar har varit till Linnas nackdel.

Poliserna som utredde detta gjorde inte många rätt och försvårade utredningen redan från dag ett. Hur fan kan man sköta sitt jobb så jävla dåligt som de gjorde? Hade de gjort vad man ska göra hade den här diskussionen inte funnits.

Citat:
Du har givetvis en poäng. Nils är en skum typ som inte skulle ha mycket trovärdighet i de flesta fall, men i detta fall är det annorlunda. Om Nils var inblandad hade han ju inte behövt göra eller säga någonting. Bevisning mot honom saknas fullständigt, och hade ingen anledning alls att prata med polisen. Det var ju Bertil som blev anhållen, men han hade inga direkta uppgifter om Linna utan hänvisade till Nils.

De som är säkra på Linnas oskuld har en svår uppgift att förklara varför Nils kommer med en lång sammanhängande historia om hur Linna planerar "stöten" och hur Nils försöker hindra det.
Kom ihåg att Linna och Nils är medbrottslingar i andra sammanhang, och Nils blir också dömd för en stöld han gjort med Linna.

Om det är så att de varit inblandade på ett eller annat sätt alla tre, eller bara vill få bort fokus från sig själva är det inte ett dugg konstigt att han pratade med polisen. Det var ju inte direkt så att han hörde av sig till polisen först...

Och det där är en ganska lätt uppgift och kan förklaras på flera olika sätt, men det som skulle vara den enklaste förklaringen, om jag nu utgår från det scenariot att Bertil är skyldig så har Nils bara ändrat att historien kommer från Linna istället för Bertil och lagt till en liten resa för att visa vilken hyvens man han är.
Citera
2015-12-20, 02:37
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Hans hyresvärd och hans tidigare sambo har inget alls att vinna på att vittna falskt mot honom. Däremot ligger det i Bertils, Nils och åklagarens eget intresse att han döms för mordet.

Däremot är det inte så märkligt att Linna uppfattar det så eftersom utredning, rättegångar och domar är under all kritik. Jag hade blivit psykotisk och paranoid för bara hälften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in