2017-04-20, 13:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Intressant. Var kan man hitta den domen ?
Domen för det tidigare inbrottet ingår i tingsrättens Kalamarksdom. Jag har letat efter domarna själv, men jag kan inte hitta länkarna nu. Hittade dock länkarna till FUP:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Senast redigerad av Draifos 2017-04-20 kl. 14:38.
Citera
2017-04-20, 14:13
Medlem
"Nils" kanske inte var den bästa kompisen direkt....
Citera
2017-04-20, 16:33
Medlem
vad heter den anhållna?
Citera
2017-04-20, 16:36
Medlem
"Medhjälparen" begärs häktad. Förhandling imorgon.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kal...-for-medhjalp/

Fy fan vad det här stinker.
Citera
2017-04-20, 16:41
Medlem
hum.by.666s avatar
Det sekretess på denna fram till häktningsförhandlingen, som mest troligt kommer att hållas i morgon, svarade Luleå TR.
Citera
2017-04-20, 17:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, visst var deldomen för ett tidigare inbrott mot en ICA-butik en förutsättning för domen för rånmordet. Enligt uppgifter i tråden hade han tydligen hamnat i onåd hos en tidigare flickvän, möjligen efter att ha avslutat ett förhållande på ett olämpligt sätt. Fundera lite över på vilka grunder Linna egentligen dömdes för inbrottet i ICA-butiken.
Uppgiften om att han hamnat i onåd hos IE vet jag inte var du fått ifrån. De hade haft en restaurant-rörelse ihop, och där hade de olika meningar om diverse saker (FUP, Akt.bilaga 12, s.238-241). Det stämmer att IE berättar om inbrottet, liksom om en packe förfalskade sedlar som Linna hade och diverse skumma affärer, men du missar den lilla detaljen att Linnas kumpan vid inbrottet, Nils, också erkände det hela. Det är önsketänkande att tro att Linna är oskyldig till inbrottet.

Linna var i vart fall inte mer i onåd hos IE än att han dyker upp oanmäld hos henne i Iggesund 07:55 morgonen efter mordet och ber att få låna duschen (FUP, Akt.bilaga 12, s.243).
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-04-20 kl. 18:18.
Citera
2017-04-20, 17:56
Medlem
Någon som har koll på vem "polacken" är?

Jag förstår det som att GM till Långaredsfallet har exakt samma signum som vid Kalamarksmordet. Det är alltså hur GM tejpat BO i ansiktet.

Det kan vara så att "Nils" skyddar denne.
Citera
2017-04-20, 18:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
"Medhjälparen" begärs häktad. Förhandling imorgon.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kal...-for-medhjalp/

Fy fan vad det här stinker.
Fortfarande rör misstanken medhjälp till mord och rån. Linna skall alltså rimligen fortfarande åtalas. Hur tänker sig ÅK att kunna åtala och fälla Nils (?) och Linna mot deras nekande?

En (galen) hypotes är att Nils helt plötsligt erkänt medhjälp (eller något som han inte själv insåg utgjorde medhjälp) och att detta är grunden för häktning.
Citera
2017-04-20, 18:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen
Någon som har koll på vem "polacken" är?

Jag förstår det som att GM till Långaredsfallet har exakt samma signum som vid Kalamarksmordet. Det är alltså hur GM tejpat BO i ansiktet.

Det kan vara så att "Nils" skyddar denne.
Det stämmer att det finns likheter mellan tejpningen i båda fallen. Det är också så att i princip alla, inklusive HD, förkastat idén om att fallen hör ihop.

Jag länkade tidigare till ytterligare ett liknande mordfall i Norrland med tejpade åldringar på landsbygden. Där har hittills ingen föreslagit Långaredspolackerna. Detta MO är inte unikt.
Citera
2017-04-20, 19:27
Medlem
Snälla ni alla..MV ...Nils..fick kalla fötter, för han är inte en våldsman..men en vidrig idiot, liksom hans far.MV..o Kaj planerade ett inbrott..men Kaj ville råna eller mer..då backade MV..och ringde Bertil..som vart oskyldigt involverad i det här..ville ha en sk ..back up.MV..visste att Kaj linna ..inte skulle göra inbrott..utan grovt rån, därför bla ..hoppade han av.Men det feta aset berättade inte det åt Bertil el någon annnan..hoppas han ruttnar i cellen..sanning..hur kan jag veta? Vem är jag?..
Citera
2017-04-20, 19:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Uppgiften om att han hamnat i onåd hos IE vet jag inte var du fått ifrån. De hade haft en restaurant-rörelse ihop, och där hade de olika meningar om diverse saker (FUP, Akt.bilaga 12, s.238-241). Det stämmer att IE berättar om inbrottet, liksom om en packe förfalskade sedlar som Linna hade och diverse skumma affärer, men du missar den lilla detaljen att Linnas kumpan vid inbrottet, Nils, också erkände det hela. Det är önsketänkande att tro att Linna är oskyldig till inbrottet.

Linna var i vart fall inte mer i onåd hos IE än att han dyker upp oanmäld hos henne i Iggesund 07:55 morgonen efter mordet och ber att få låna duschen (FUP, Akt.bilaga 12, s.243).
Ja, det var precis så här åklagaren byggde upp åtalet mot Kaj Linna. "Förfalskade sedlar, skumma affärer, dyker upp oanmäld morgonen efter mordet, ber att få låna duschen".

Ogrundade misskrediterande påståenden och antydningar blandas med helt korrekta (men samtidigt helt irrelevanta) faktauppgifter. Smart, men det här fungerade inte i längden. Frågan kvarstår alltså:

På vilka sakliga grunder dömdes egentligen Kaj Linna för inbrottet i Konsumbutiken?
Senast redigerad av Draifos 2017-04-20 kl. 19:49.
Citera
2017-04-20, 19:57
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gooody
Snälla ni alla..MV ...Nils..fick kalla fötter, för han är inte en våldsman..men en vidrig idiot, liksom hans far.MV..o Kaj planerade ett inbrott..men Kaj ville råna eller mer..då backade MV..och ringde Bertil..som vart oskyldigt involverad i det här..ville ha en sk ..back up.MV..visste att Kaj linna ..inte skulle göra inbrott..utan grovt rån, därför bla ..hoppade han av.Men det feta aset berättade inte det åt Bertil el någon annnan..hoppas han ruttnar i cellen..sanning..hur kan jag veta? Vem är jag?..

Vem är du vem är jag levande charader?

Du säger alltså att du är inblandad och/eller har ingående första hands-kunskaper om brottet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in