2017-02-17, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Jag tror att sannolikheten är <5% för ett nytt åtal. Skulle kunna vara tjänstefel att gå till åtal utan bevisning. Om nu HD har ifrågasatt vittnets trovärdighet är ju kejsaren naken. Ingen domstol skulle gå emot HD avseende bevisvärdet avseende Nils vittnesmål. Snart är Kaj Linna fri.

Ps. Att driva detta mål i Hovrätten skulle medföra stor skada för svenskt rättsväsende. HD har nu rättat till, bra. Men rättsväsendet har gått fel nog i detta ärende. Ds.

Det behöver inte vara tjänstefel att gå till åtal igen, varifrån har du fått det?

Att kejsaren är naken har Draifos redan förklarat för oss här tidigare så jag antar att du håller med honom?

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, men det skall bara se ut som att Kaj Linna nu skulle kunna behöva utredas en sväng till. Åklagarna kan ju inte gärna lägga ner åtalet direkt, eftersom det i praktiken vore att medge att man vet att kejsaren egentligen är naken (dvs. att inget alls tyder på att Linna skulle vara skyldig). Att ta det här till hovrätten nu när åklagarens korthus har rasat skulle också bara bli pinsamt för rättsväsendet. Det enda man kan göra nu är att låtsas fundera på saken, och sedan meddela så sent som möjligt (20/1) att åtalet läggs ner. Jag tror att det här är en allvarligare rättsskandal än t.ex. Quick. Dels för att åklagaren redan när han skrev åtalet måste ha känt till att Linna var oskyldig, och dels för att så många inblandade jurister (även justitieråd) nu sedan flera år tillbaka måste ha insett att Linna egentligen var oskyldigt dömd.

Vi får se vad åklagarens beslut blir. Han ville ha mer tid på sig idag.
Citera
2017-02-17, 11:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Det behöver inte vara tjänstefel att gå till åtal igen, varifrån har du fått det?
Den nye åklagaren Jens Göransson har ju själv gått igenom förundersökningen och domarna, och måste ju då ha insett att Linna är oskyldig. I så fall vore det väl tjänstefel att driva målet vidare, även om han kanske skulle kunna övertyga hovrätten i övre Norrland om att fälla Linna en gång till.
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Vi får se vad åklagarens beslut blir. Han ville ha mer tid på sig idag.
Åklagarna kan inte göra annat än att lägga ner, man förhalar det bara. Skall man driva det här vidare mot Kaj Linna så räcker det inte med att undanhålla teknisk bevisning, man måste väl också fabricera helt ny. Vi får hoppas att polis och åklagare inte är beredda att gå så långt.
Senast redigerad av Draifos 2017-02-17 kl. 12:23.
Citera
2017-02-17, 13:44
Medlem
Om åklagaren vill ha mer tid bör Kaj släppas ut. Han har ju oavsett utgång i en ny eventuell rättegång i princip suttit av straffet.
Citera
2017-02-17, 13:57
Medlem
Evaristos avatar
Åklagaren begär tid till 20 mars. Den nuvarande tidsgränsen 20 feb var också en förlängd tid. Hur länge kan han hålla på och begära nya förlängningar? Kan hovrätten eller vem som nu beslutar neka förlängd tid? https://www.aklagare.se/nyheter-pres...77240DBE9E263E
Citera
2017-02-17, 15:02
Medlem
Citat:
Tack för länken. Har lyssnat på ett par band nu, och det verkar ju ha varit en helt sinnessjuk rättegång. Det mesta är helt ointressanta diskussioner om t.ex. vad Linna gjorde i England, vad han åt och hur mycket eller lite pengar han hade. När det sedan gäller själva brottet så tycks ju allting redan vid tiden för rättegången 2004 ha pekat på att han var helt oskyldig. Finns det någonting alls på de här banden som kan ha gett rätten rimlig anledning att tro att Linna skulle ha haft något med brottet att göra?

Nix
Citera
2017-02-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Åklagaren begär tid till 20 mars. Den nuvarande tidsgränsen 20 feb var också en förlängd tid. Hur länge kan han hålla på och begära nya förlängningar? Kan hovrätten eller vem som nu beslutar neka förlängd tid? https://www.aklagare.se/nyheter-pres...77240DBE9E263E

Kaj Linna och hans advokat skall yttra sig innan hovrätten beslutar om förlängd tid eller ej
Citera
2017-02-17, 22:20
Medlem
JackSm1ths avatar
På PT.se ligger en betalartikel ute om mordet.
http://pt.se/nyheter/pitea/mobbad-po...-10443706.aspx

Jag är PLUS-kund och kan inte läsa. Men början av artikeln säger:

"Lanserar ny mordmisstänkt
Iwan Wikström tvingades lämna jobbet, men är fortsatt engagerad i Kalamark. Åklagaren har begärt mer tid."

Någon med PLUS som kan citera det viktigaste i artikeln?
Citera
2017-02-17, 23:14
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
På PT.se ligger en betalartikel ute om mordet.
http://pt.se/nyheter/pitea/mobbad-po...-10443706.aspx

Jag är PLUS-kund och kan inte läsa. Men början av artikeln säger:

"Lanserar ny mordmisstänkt
Iwan Wikström tvingades lämna jobbet, men är fortsatt engagerad i Kalamark. Åklagaren har begärt mer tid."

Någon med PLUS som kan citera det viktigaste i artikeln?

http://pastebin.com/G9YqVM1w
Citera
2017-02-17, 23:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren
Citat:
Att Wikström haft problem, både med sina utredare och sina chefer, är helt klart, men även vissa åklagare har sällat sig till skaran. Enligt Wikström började allt redan i mitten av 1990-talet, då en hög chef inom polisen utreddes för misshandel av sin hustru.
– En annan polis ”inom kretsen” tog pappren och gick till åklagaren när jag var ledig, förundersökningen lades ner och när jag protesterade och kallade det ett rättsövergrepp – ja, redan då var jag körd, konstaterar han.
Men en sådan hållhake på polischefen och åklagaren kunde väl "de tres gäng" sedan göra precis som de ville.
Citera
2017-02-18, 01:09
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren
Intressant. Ska bli spännande att följa. Tack.
Citera
2017-02-18, 13:19
Medlem
Draifoss avatar
Mycket spännande. Det är stora resurser polis och åklagare har lagt ner på att inte lösa det här fallet. Skulle förklaringen kunna vara att man misstänker att någon av de här korrupta poliserna som Iwan Wikström berättar om i artikeln är inblandad i själva rånet?

Att utredningen har tagits över av polisen i ett annat län skulle ju kunna tyda på det. Så gör man väl bara just när det är poliser som misstänks för brott? Det låter kanske otroligt att poliser skulle vara inblandade i rån och sedan sätta dit oskyldiga, men sådant har ju tydligen hänt förr i Norrland.
Senast redigerad av Draifos 2017-02-18 kl. 13:39.
Citera
2017-02-18, 13:41
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Mycket spännande. Det är stora resurser polis och åklagare har lagt ner på att inte lösa det här fallet, och under väldigt lång tid. Skulle förklaringen kunna vara att man misstänker att någon av de här korrupta poliserna som Iwan Wikström berättar om i artikeln är inblandad i själva rånet?
Jag har för mig att det tidigare i tråden eller i mediarapporteringen har nämnts personkopplingar eller släktskap mellan någon utredare och en annan person som förekommer i fallet. Det kan ju möjligen röra sig om skyddande av brottsling, som börjat med ett avsiktligt förbiseende för att skydda någon man hoppades och räknade med var oskyldig, men med tiden växt till en fullfjädrad konspiration för att sätta dit fel person för att skydda både sig själva och den riktiga gärningsmannen. Sånt har ju inträffat förr, att man velat dölja någon smärre synd, men döljandet i sig gradvis har utvecklats till en mycket värre brottshärva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in