Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Bara och bara. Sex år efter rånmordet gjordes alltså ett nytt gluggprov på uppdrag av Högsta domstolen.
Blev inte Högsta domstolen nöjd efter det då?
Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Det enda som skulle kunna komma i närheten av att kallas bevisning mot Kaj Linna är att en person påstår att Linna har planerat och sedan begått brottet. Kan du nämna något mer? En enda sak åtminstone?
Allt i stämningsansökan och bevisuppgiften är bevisning. Förstår du inte det vet jag inte hur jag ska kunna hjälpa dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
När DNA-spåret säkrades antogs det komma från gärningsmannen. Man gick ut i media med det här, och snart skulle minsann gärningsmannen vara fast. Sedan blev det tyst, och nu kommer alltså DNA-spåret högst sannolikt inte från gärningsmannen. Vad kan det vara som har fått åklagaren att ändra uppfattning så radikalt?
Att man skulle ha gått ut i media med DNA-spåret tror jag är en trådsanning. Finns ingen källa till det hittills. När spåret hittades var det intressant eftersom det skulle kunna komma från gärningsmannen. Det matchade inte den huvudmisstänkte och blev därför inte intressant. Det är så en mordutredningen fungerar. DNA-spåret behöver inte komma från gärningsmannen.
Ta misstänkte terroristen i Stockholm som exempel. Det står att det finns blodspår på flera platsen när han lämnade platsen. Därför säkrar polisen alla blodspår och jämför mot honom. Stämmer blodet är det intressant och är det en blodfläck som inte stämmer är det inte intressant för det kommer det från någon annan. Svårt att förstå?
Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Samma med fingeravtrycket. Av alla tusentals fingeravtryck som måste ha funnits i huset skickades ett enda till SKL för analys, just för att man antog att det kom från gärningsmannen. Fingeravtrycket säkrades alltså på lådan som pengarna stals ur. Och nu kommer fingeravtrycken högst sannolikt inte från gärningsmannen? Hur tänker du här?
Nej. Man kunde inte veta att det kom från gärningsmannen men säkrade det för att kontrollera mot intressanta personer. Som svaret jag skrev ovan. Spåret behöver inte komma från gärningsmannen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Jag tror inte heller att den man som kändes igen på rösten är gärningsmannen, men hur kan du vara så säker på att det inte är han?
Jag har inte sagt att jag är säker på att han inte är gärningsman.
Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Hur skulle man kunna utesluta att någon kan ha haft tillgång till en vit bil? Hör du inte själv hur det låter?
Alla är inte åtalade för brottet. Kaj Linna är det. Att Kaj Linna inte kan bindas till en vit bil gör inte att han är utesluten som gärningsman. Utredningen innehåller några hål. Kan vi utesluta att någon i kretsen hjälp Kaj Linna att placera ut bilen?