2017-01-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Alltså åklagarna har försökt lura oss i tolv år att Kaj Linna har gjort det här, och nu har korthuset rasat. Det vore väl anständigt att inte försöka förhala frisläppandet ytterligare nu.

"Åklagarna"? Har det funnits fler än Mikael Lundquist?
Citera
2017-01-17, 15:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
"Åklagarna"? Har det funnits fler än Mikael Lundquist?
Nej, kanske inte direkt. Men det måste väl finnas någon chef, och någon myndighet som skall ha uppsikt så att det inte spårar ur så här. Det är ju tydligt att de andra åklagarna håller Lundquist bakom ryggen, på Kaj Linnas bekostnad.
Senast redigerad av Draifos 2017-01-17 kl. 15:35.
Citera
2017-01-17, 17:27
Medlem
Citat:
Att Linna inte släpptes ut direkt i samband med resningsbeslutet kan man ju möjligen lasta HD för, men ansvaret för att Linna fortfarande sitter inlåst vilar väl nu helt på Jens Göransson själv om jag har förstått det rätt. Det kan han ju inte skylla på någon annan.

Hur mycket kan man anta att RÅ ligger bakom det som nu sker.
Eftersom RÅ avrådde resning så har han såklart en klar åsikt.
Hur mycket kan han styra den nya åklagaren, någon som vet?
Citera
2017-01-18, 10:14
Medlem
hippijohans avatar
Nån som vet vem Nils/huvudvittnet är?
Citera
2017-01-18, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jo, jag kanske överdriver min tillförlit till vittnen men jag har svårt att se meningen med att krypa genom det där fönstret vare sig man skall ut eller in.

Mening eller ej, någon gjorde det på mordkvällen.
Citera
2017-01-18, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det som är lite illavarslande på hur den nya åklagaren kan tänkas resonera är den här passusen ur artikeln du länkat till.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nya...lamarksmordet/

Eftersom han betonar just att HD inte inhiberat KJ,s straff i väntan på en ny prövning så kan han ju kanske försöka dra fallet i långbänk.

En liten detalj må hända men i artikeln citerar åklagaren HD dom på slutet. Om man citerar någon, framförallt landets högsta rättsinstans, så anser jag att man bör citera korrekt. HD har inte som åklagare Jens Göransson påstår "ej funnit skäl att inhibera Linnas straff”, alltså att frige Kaj Linna innan målet har prövats på nytt. Nej det korrekta citatet är "Högsta domstolen finner inte skäl att BESLUTA om inhibition av straffverkställigheten" vilket betyder något helt annat än vad Jens Göransson låter påskina
Citera
2017-01-18, 18:28
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hittills
En liten detalj må hända men i artikeln citerar åklagaren HD dom på slutet. Om man citerar någon, framförallt landets högsta rättsinstans, så anser jag att man bör citera korrekt. HD har inte som åklagare Jens Göransson påstår "ej funnit skäl att inhibera Linnas straff”, alltså att frige Kaj Linna innan målet har prövats på nytt. Nej det korrekta citatet är "Högsta domstolen finner inte skäl att BESLUTA om inhibition av straffverkställigheten" vilket betyder något helt annat än vad Jens Göransson låter påskina

Exakt och varför åklagaren väljer att citera som han gör är ju höljt i dunkel, jag hoppas ju att det är bara ett språkligt slarv men jurister brukar vara väldigt noggranna när de uttalar sig så frågan är om det är ett medvetet feltolkande av vad HD uttryckt eller ett slarvigt citat.

Fanns begäran om inhibering ens med i resningsansökan?
Citera
2017-01-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hittills
Mening eller ej, någon gjorde det på mordkvällen.
Det är inte säkert. Det är väl endast ett vittne som påstår det och vi vet hur opålitliga vittnen kan vara.
Eller finns det teknisk bevisning som pekar på gluggklättring den aktuella dagen ?
Citera
2017-01-18, 20:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Det är inte säkert. Det är väl endast ett vittne som påstår det och vi vet hur opålitliga vittnen kan vara.
Eller finns det teknisk bevisning som pekar på gluggklättring den aktuella dagen ?
Jag är också lite skeptisk till fönsterkrypare, åtminstone till inkrypare. Möjligen att gärningsman eller offer kan ha försökt ta sig ut genom gluggen, men sedan hindrats eller ändrat sig. Har inte sett något om att man skulle ha funnit några spår uppe på loftet, men en trasig lastpall ovanpå en tunna vid dasset tros ha ställts där för att underlätta en klättring upp på dasstaket. Lastpallen kan naturligtvis också ha hamnat där på något annat sätt, t.ex. kanske den bara hade ställts upp där av bröderna själva för att den låg och drällde.
Senast redigerad av Draifos 2017-01-18 kl. 20:56.
Citera
2017-01-19, 02:18
Medlem
Crustaceas avatar
Citat:
Jag är också lite skeptisk till fönsterkrypare, åtminstone till inkrypare. Möjligen att gärningsman eller offer kan ha försökt ta sig ut genom gluggen, men sedan hindrats eller ändrat sig. Har inte sett något om att man skulle ha funnit några spår uppe på loftet, men en trasig lastpall ovanpå en tunna vid dasset tros ha ställts där för att underlätta en klättring upp på

Nyfiken på om tunnan hade lock, annars kanske lastpallen låg där för att inget djur skulle ramla i där ex, katt
Citera
2017-01-19, 06:19
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Exakt och varför åklagaren väljer att citera som han gör är ju höljt i dunkel, jag hoppas ju att det är bara ett språkligt slarv men jurister brukar vara väldigt noggranna när de uttalar sig så frågan är om det är ett medvetet feltolkande av vad HD uttryckt eller ett slarvigt citat.

Fanns begäran om inhibering ens med i resningsansökan?

Det tycker jag också är en intressant fråga. Och om inte, i så fall varför?
Citera
2017-01-19, 11:29
Medlem
https://m.facebook.com/photo.php?fbi...ce=48&refid=13

Ovan är länk från Kaj Linnas Facebook, till resningsansökan. Jag finner inte något yrkande om inhibition.

Hoppas länken fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in