2017-04-12, 07:23
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den enda bevisning Kaj Linna dömdes på var att en annan person trodde sig veta att Linna kunde var skyldig. Personen påstod sig i ett telefonsamtal ha frågat Linna om han hade begått brottet, och Linna skulle då ha svarat "sköt du ditt så sköter jag mitt". På dessa grunder ansåg hovrätten det vara ställt utom rimligt tvivel att Linna var skyldig.

Så är inte hovrättens dom formulerad. Varför förvanskar du?

Citat:
Åklagaren Jens Göransson har nu efter HD:s resningsbeslut fått i uppdrag av sin chef att driva det här målet vidare, och försöka få Linna fälld i hovrätten igen.

Det har inte framkommit annat än att det sistnämnda är hans eget beslut.

Citat:
1. Tror du att någon av de inblandade i det här spektaklet mår särskilt bra?

Det finns många inblandade i ärendet. Allt från vittnen till anhöriga. Är det några specifika personer du tänker på?

Citat:
2. Tror du att åklagaren på objektiva grunder kan emotse en fällande dom?

Vad för tankar som figurerar i åklagarens hjärna är väldigt svårt att säga. Mina egna tankar är att åklagaren på objektiva grunder eventuellt kan uppnå en ny fällande dom. Det finns alltid en marginal för att det inte går som planerat.

Citat:
3. Tycker du själv att det är svårt att se vad som vore det rätta att göra här?

Frågan min var till <Lawenforcement>. Jag tänkte att han kunde börja med att svara på den.
Citera
2017-04-12, 09:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Så är inte hovrättens dom formulerad. Varför förvanskar du?
Den enda "bevisningen" mot Kaj Linna var en annan persons ogrundade påståenden, precis som vid häxprocesserna på medeltiden. Hovrätten har sedan försökt dölja den här bristen genom att formulera domen på ett invecklat sätt, något som knappast gör saken bättre. Det är kul att du försöker försvara åklagaren och domstolen, men kom gärna med sakliga argument i så fall.

Citat:
Mina egna tankar är att åklagaren på objektiva grunder eventuellt kan uppnå en ny fällande dom. Det finns alltid en marginal för att det inte går som planerat.
På vilka objektiva grunder menar du att åklagaren skulle kunna uppnå en fällande dom här? Att DNA-fyndet inte matchade Linna? Att fingeravtrycken inte var hans? Att brottsoffret kände igen en annan man på rösten? Att bilen på platsen inte var röd som Linnas, utan vit?
Senast redigerad av Draifos 2017-04-12 kl. 09:51.
Citera
2017-04-12, 09:33
Medlem
habets avatar
Citat:
Hade du någon information om hovrättens huvudförhandling blivit uppskjuten?

Är du helt jävla dum i huvudet eller trollar du?

Nu är det andra gången du förvanskligar mitt inlägg. Jag har aldrig påstått att huvudförhandlingen skall skjutas upp. Inlägget jag gjorde innehöll en fråga som du hela tiden väljer att ta bort när du citerar mig för att kunna ställa dina barnsliga frågor.
Citera
2017-04-12, 11:06
Medlem
Draifoss avatar
Ett gluggprov var en historisk metod som användes för att avgöra om den som var anklagad för ett mord var skyldig. Provet gick till så att åklagaren bestämde att mördaren måste ha kommit via en viss öppning, t.ex. en liten glugg på en ladugårdsvägg. Den misstänkte fick sedan försöka klättra in genom gluggen: om han inte tog sig in, var han oskyldig, och om han tog sig in, var han skyldig.

I Sverige var gluggprov inte särskilt vanliga under det stora oväsendet 1668-1676, förutom i Bohuslän. Däremot användes det under Linnaprocesserna i Norrbotten så sent som vid 2000-talets början.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xprov

Vid de sentida gluggproven (2004-2010) användes polisfiguranter, vars kroppsmått antogs motsvara de misstänktas.
http://www.kuriren.nu/nyheter/kalama...n-5368043.aspx
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12301174.ab
Citera
2017-04-12, 12:15
Medlem
habets avatar
Citat:
Det är tveklöst så att det nu finns en större osäkerhet kring huvudvittnets utsaga än innan. Att huvudvittnet helt skulle sakna trovärdighet och då även vara <värdelöst> är en grov feltolkning. Gör dig inte dummare än vad du redan är.

Om det är någon här som blottar sin dumhet så inte är det jag!
Du verkar ha väldigt svårt att sortera frågor, jag har aldrig kommenterat 'Lawenforcements' kommentar om att vittnet är värdelöst eller dennes slutsats. Jag kommenterade ditt inlägg om att HD inte kommenterat att vittnet saknar trovärdighet.
Sen har du i vanligt ordning då knorrat till det med ett "helt" som ingen av oss skrivit förut, varken HD, 'Lawenforcement' eller jag utan endast du.
Så bortsett vad du försöker hitta på, HD har kommenterat att vittnet saknar trovärdighet och just därför har man nu beslutat om resning.
Menar du på fullt allvar att HD skulle ha beviljat resning, som knappt görs ö.h.t. i Sverige, på grund av att de känner en osäkerhet om vittnets utsaga?

Citat:
Under tiden som du funderar på ovanstående kan du ta och fråga efter information om hovrättens huvudförhandling blivit uppskjuten, eftersom det verkar oroa dig.

Återigen detta barnsliga beteendet! Istället för att svara på frågan, du nu fått ett antal gånger, om något som du påstått men inte kan stå för, så manipulerar du mina inlägg för att kunna ställa "motfrågor".
VÄX UPP!
Citera
2017-04-12, 13:07
Medlem
Citat:
Det du skriver är inte genomtänkt. Vad skulle poängen vara om alla parter i en process är överens? Då skulle vi ju knappast behöva ha rättegångar över huvud taget?

Å det här va genomtänkt tycker du?
Du märkte inte att jag hoppade över en part kanske.
Tänk ett varv till.
Citera
2017-04-12, 14:14
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Å det här va genomtänkt tycker du?
Du märkte inte att jag hoppade över en part kanske.
Tänk ett varv till.

Riksåklagaren är part i ett resningsärende i Högsta domstolen. Gör dig inte dummare än du är.
Citera
2017-04-12, 14:17
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Så bortsett vad du försöker hitta på, HD har kommenterat att vittnet saknar trovärdighet och just därför har man nu beslutat om resning.

Nej. Högsta domstolen har inte sagt att vittnet helt saknar trovärdighet.

Citat:
Menar du på fullt allvar att HD skulle ha beviljat resning, som knappt görs ö.h.t. i Sverige, på grund av att de känner en osäkerhet om vittnets utsaga?

Det är Högsta domstolens egna ord.

Under den tid som du funderar på det här så kan du ta och fråga efter information om hovrättens huvudförhandling blivit uppskjuten, eftersom det verkar oroa dig.
Citera
2017-04-12, 14:18
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ett gluggprov var en historisk metod som användes för att avgöra om den som var anklagad för ett mord var skyldig. Provet gick till så att åklagaren bestämde att mördaren måste ha kommit via en viss öppning, t.ex. en liten glugg på en ladugårdsvägg. Den misstänkte fick sedan försöka klättra in genom gluggen: om han inte tog sig in, var han oskyldig, och om han tog sig in, var han skyldig.

I Sverige var gluggprov inte särskilt vanliga under det stora oväsendet 1668-1676, förutom i Bohuslän. Däremot användes det under Linnaprocesserna i Norrbotten så sent som vid 2000-talets början.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xprov

Vid de sentida gluggproven (2004-2010) användes polisfiguranter, vars kroppsmått antogs motsvara de misstänktas.
http://www.kuriren.nu/nyheter/kalama...n-5368043.aspx
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12301174.ab

Det så kallade gluggprov är bara ett indicium.
Citera
2017-04-12, 14:20
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att huvudförhandlingen skall skjutas upp.

Var har jag påstått att du påstått detta? Märkte du inte det formulerade jag en fråga.

Du verkar vara oroad för att hovrättens huvudförhandling kan bli uppskjuten. Har du kontrollerat om den blivit det ännu?
Citera
2017-04-12, 14:24
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Den enda "bevisningen" mot Kaj Linna var en annan persons ogrundade påståenden

Åklagaren åberopade mer bevisning än så. Se stämningsansökan.

Citat:
På vilka objektiva grunder menar du att åklagaren skulle kunna uppnå en fällande dom här?

På den samlade bevisningen. Se stämningsansökan samt bevisuppgift.

Citat:
Att DNA-fyndet inte matchade Linna?

DNA-spåret kommer högst sannolikt inte från gärningsmannen.

Citat:
Att fingeravtrycken inte var hans?

Fingeravtrycken kommer högst sannolikt inte från gärningsmannen.

Citat:
Att brottsoffret kände igen en annan man på rösten?

Den man som en av bröderna kände igen är högst sannolikt inte gärningsman.

Citat:
Att bilen på platsen inte var röd som Linnas, utan vit?

Är det uteslutet att Kaj Linna kan ha haft tillgång till en vit bil?
Citera
2017-04-12, 18:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det så kallade gluggprov är bara ett indicium.
Bara och bara. Sex år efter rånmordet gjordes alltså ett nytt gluggprov på uppdrag av Högsta domstolen.

Citat:
Åklagaren åberopade mer bevisning än så. Se stämningsansökan.
Det enda som skulle kunna komma i närheten av att kallas bevisning mot Kaj Linna är att en person påstår att Linna har planerat och sedan begått brottet. Kan du nämna något mer? En enda sak åtminstone?

Citat:
DNA-spåret kommer högst sannolikt inte från gärningsmannen.
När DNA-spåret säkrades antogs det komma från gärningsmannen. Man gick ut i media med det här, och snart skulle minsann gärningsmannen vara fast. Sedan blev det tyst, och nu kommer alltså DNA-spåret högst sannolikt inte från gärningsmannen. Vad kan det vara som har fått åklagaren att ändra uppfattning så radikalt?

Citat:
Fingeravtrycken kommer högst sannolikt inte från gärningsmannen.
Samma med fingeravtrycket. Av alla tusentals fingeravtryck som måste ha funnits i huset skickades ett enda till SKL för analys, just för att man antog att det kom från gärningsmannen. Fingeravtrycket säkrades alltså på lådan som pengarna stals ur. Och nu kommer fingeravtrycken högst sannolikt inte från gärningsmannen? Hur tänker du här?

Citat:
Den man som en av bröderna kände igen är högst sannolikt inte gärningsman.
Jag tror inte heller att den man som kändes igen på rösten är gärningsmannen, men hur kan du vara så säker på att det inte är han?

Citat:
Är det uteslutet att Kaj Linna kan ha haft tillgång till en vit bil?
Hur skulle man kunna utesluta att någon kan ha haft tillgång till en vit bil? Hör du inte själv hur det låter?
Senast redigerad av Draifos 2017-04-12 kl. 18:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in