2011-01-03, 10:22
Medlem
problemchilds avatar
Någon ändrade mitt facebook lösenord?

Vaknade imorse och så får jag varningen att mitt lösenord inte funkar på mobilen, ser dessutom på mailen att någon försökt återställa lösenord och lyckats. Nu efter att jag ändrat tillbaka lösenordet märker jag att personen endast accepterat vän-förfrågningar och inte verkar ha trollat eller liknande.

Inget annat av mina konton verkar ha ändrats (då man brukar få bekräftningar på mailen om det vore så, prövat logga in på olika konton också och lyckats).

Blir väldigt nojjig, vad verkar syftet med detta? Stod när jag ändrade tillbaka att det var gjort från Sverige :S, jag har varken loggat in med FB-kontot på andras datorer eller haft strul med andra människor.

Glömde spara IP:t när jag ändrade tillbaka men när jag kollade länken igen fick jag ett annat IP från en annan tid då jag sov :S. Vad kan jag göra med IP:t?EDIT: Såg att det var mitt IP nu (det efter att jag återställt kan jag kontakta Facebook och be om den som först ändrade? Tar det lång tid?

Använder Microsofts antivirus om det gör någon skillnad, skannar atm också.

Eventuella svar uppskattas väldigt mycket!
Senast redigerad av problemchild 2011-01-03 kl. 10:29.
Citera
2011-01-03, 11:01
Medlem
Moots avatar
Din post förvirrar mig, du nämner två IP-adresser, är båda dina? Under Account->Security kan du även se vem som har loggat in på ditt konto. Funktionen funkar inte för mig, men kanske kan upplysa dig lite.

Problematiken med att "be om vem som var inne" är att det inte kan bevisas. Om det är Kalle Svenssons's interent så kan polisen inte veta om det var han, frugan, sonen, eller någon som hackat deras trådlösa nätverk. Sålänge Kalle inte är dum nog och inte tar bort ev. bevis, som ditt nerskrivna lösenord.

Facebook är i sig själv osäkert, man kan snappa upp cookies och logga in som vem man vill. Dvs om du kommer hit och logga in på mitt nätverk (trådlösa) så kan jag sno dina uppgifter. Nu förstår jag dock att det är din mail som är hackad och Facebook blev steg två.

Jag rekomenderar att du blåser om datorn, installera om Windows. Kör något annat gratis antivirus eller kör MSE tillsammans med ClamWin.

Hur ser ditt nätverk ut, där du normalt är ansluten? Vilka andra datorer loggar du in på din mail ifrån?
Citera
2011-01-03, 11:42
Medlem
problemchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moot
Din post förvirrar mig, du nämner två IP-adresser, är båda dina? Under Account->Security kan du även se vem som har loggat in på ditt konto. Funktionen funkar inte för mig, men kanske kan upplysa dig lite.

Problematiken med att "be om vem som var inne" är att det inte kan bevisas. Om det är Kalle Svenssons's interent så kan polisen inte veta om det var han, frugan, sonen, eller någon som hackat deras trådlösa nätverk. Sålänge Kalle inte är dum nog och inte tar bort ev. bevis, som ditt nerskrivna lösenord.

Facebook är i sig själv osäkert, man kan snappa upp cookies och logga in som vem man vill. Dvs om du kommer hit och logga in på mitt nätverk (trådlösa) så kan jag sno dina uppgifter. Nu förstår jag dock att det är din mail som är hackad och Facebook blev steg två.

Jag rekomenderar att du blåser om datorn, installera om Windows. Kör något annat gratis antivirus eller kör MSE tillsammans med ClamWin.

Hur ser ditt nätverk ut, där du normalt är ansluten? Vilka andra datorer loggar du in på din mail ifrån?
Första gången jag återställde så fanns det ett IP som jag inte kommer ihåg men jag kommer ihåg att det inte var densamma som den andra som var min IP, bara dåligt uppdaterat av facebook på tiden som fick mig förvirrad.

Bara familjen som använder internet, använder telefonens 3g väldigt mycket också.

Hittar inge "Account > Security"
Citera
2011-01-03, 12:53
Medlem
Moots avatar
Skrev lite hastigt, Account -> My Account -> Account Security. Har du det på svenska får du översätta själv^^.

Där ska man kunna se vad som har loggat in på ens konto, dock verkar det inte som man kan se IP. Men funktionen är användbar om du misstänker något osv. Man verkar även kunna få SMS om någon ny enhet loggar in.

Dock så ser jag enbart "Opera on Windows 7", trots att jag har loggat in på min iMac, min iPhone och min flickväns laptop med chrome...
Citera
2011-01-03, 19:04
Medlem
problemchilds avatar
kan bara se den jag är inne på nu och telen.
Citera
2011-01-03, 19:12
Medlem
Det här låter ungefär som något som hände på min hustrus Flashback-konto veckan för jul.

En kväll hjälpte jag henne att ändra lösenord eftersom hon glömt sitt. Hon kom då in på sitt konto.
Morgonen därpå skulle hon gå in igen - men det var stopp.

I stället kom ett sorts "säkerhetsmeddelande" om att någon försökt använda, eller hur det nu uttrycktes, hennes e-postkonto. Hon rekommenderades att byta lösenord, både till Facebook och e-posten.

Meddelandet innehöll också en uppgift om att intrånget (eller vad man ska kalla det) skedde kl 04.13 på natten (då vi sussade gott med avstängd dator och dito modem).

Ett IP-nummer varifrån intrånget (eller försök till detta) skett angavs. När jag kollade detta nummer närmare visade det sig att det var samma IP som på våran dator. Operatör är Telia, fast uppkoppling, IE7 och Windows XP.

Jag får inte detta att gå ihop. Varför har "intränglingen" samma IP som våran dator?

Tilläggas kan att min fru numera har Facebook-förbud.

Finns det någon "naturlig" förklaring till detta, eller är jag nojig???
Citera
2011-01-03, 19:19
Medlem
Robss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klotiris
Det här låter ungefär som något som hände på min hustrus Flashback-konto veckan för jul.

En kväll hjälpte jag henne att ändra lösenord eftersom hon glömt sitt. Hon kom då in på sitt konto.
Morgonen därpå skulle hon gå in igen - men det var stopp.

I stället kom ett sorts "säkerhetsmeddelande" om att någon försökt använda, eller hur det nu uttrycktes, hennes e-postkonto. Hon rekommenderades att byta lösenord, både till Facebook och e-posten.

Meddelandet innehöll också en uppgift om att intrånget (eller vad man ska kalla det) skedde kl 04.13 på natten (då vi sussade gott med avstängd dator och dito modem).

Ett IP-nummer varifrån intrånget (eller försök till detta) skett angavs. När jag kollade detta nummer närmare visade det sig att det var samma IP som på våran dator. Operatör är Telia, fast uppkoppling, IE7 och Windows XP.

Jag får inte detta att gå ihop. Varför har "intränglingen" samma IP som våran dator?

Tilläggas kan att min fru numera har Facebook-förbud.

Finns det någon "naturlig" förklaring till detta, eller är jag nojig???
Kan mycket väl vara så att du fått nått virus som använder eran uppkoppling, alt. att någon granne har tagit sig in på erat nät.

Ang. Ip-adressen finns det inte mycket du kan göra om du väl få den som hackern använt, såvida du inte vänder dig till polis och där brukar fallet oftast läggas ner.
Citera
2011-01-03, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robs
Kan mycket väl vara så att du fått nått virus som använder eran uppkoppling, alt. att någon granne har tagit sig in på erat nät.

Ang. Ip-adressen finns det inte mycket du kan göra om du väl få den som hackern använt, såvida du inte vänder dig till polis och där brukar fallet oftast läggas ner.

Granne? Vi har inte trådlöst internet, och det är väl en förutsättning för att man på så sätt från närområdet ska kunna kapa en dator - eller har jag fel?

Sen jag skrev mitt första inlägg strax ovanför här gick jag in på "Tidigare-menyn" i Explorer och såg då att någon i dag via vår dator försökt/gått in på Facebook. På menyn fanns alltså en "klickmarkering" för Facebook, både hemsidan och inloggningssidan. Och min hustru, som jag litar på, svär sig fri att hon har försökt.
Citera
2011-01-03, 19:36
Medlem
Går inte att sno lösen över trådlösa nätvker (sniffa, kapa lina)

Du har nog fått ett virus som agerar som keylogger och skickar sedan infot vidare?
Citera
2011-01-03, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Går inte att sno lösen över trådlösa nätvker (sniffa, kapa lina)

Du har nog fått ett virus som agerar som keylogger och skickar sedan infot vidare?

Kollade vidare i Historiken. Såg en markering för "Den här datorn" med undergrupper ST 516 och ST 517. Klickade på 517 och hamnade på en programuppdatering; Install 1Q, utgivare W3i, LLC. Fick samtidigt en säkerhetsvarning från IE. Avbröt...
Jag har inget minne av att jag i dag har försökt öppna "Den här datorn".
Citera
2011-01-12, 16:33
Medlem
Nugget202s avatar
Hotmail/facebook hackad

Har någon från tyskland som håller på och ändrar mitt pass på facebook, kollade sedan min hotmail och såg att alla password resets etc skickats till en email adress som jag ej lagt till, testade trycka remove men måste då comfirmera genom att gå igenom den emailen and follow the steps. Skulle kunna göra ett nytt hotmail acc men har jobbet/skolan etc som går igenom denna. några tips på hur man kan fixa detta?
Citera
2011-01-12, 17:11
Medlem
P55s avatar
Har själv råkat ut för hackning på min gmail och facebook i somras.
Det tog mig nästan två dagar att få tillbaka dom kontona men jag följde gmails instruktioner
till punkt o pricka och eftersom hackaren hade samma lösenord till mail och facebook så gick
det enkelt sen. Efter det gjorde jag en polisanmälan, men utredningen lades ner!
Det enda jag kan råda dig till är att följa instruktionerna, scanna datorn med olika virusprogram,
och sen skaffa riktigt krångliga lösenord som är lätta för dig, men inte för en utomstående.
Jag har klarat mig sen dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in