2011-06-13, 14:41
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Ja vi får väl se helt enkelt hur det blir, lite orolig har man ju rätt att vara. Om nu Wii U bara är snäppet kraftigare än 360 och PS3 så lär ju inga nya konsoler stressas ut från sonys och ms sida iaf, det spekuleras ju kring 2014/15 nånstans i deras fall nu. Känns inte så bra då dagens konsoler redan känns rätt gamla..
Citera
2011-06-13, 20:33
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teowind
VA?!

I L.A. Noire går en stor del av spelet ut på att tyda ansiktsuttryck för att avgöra om personer ljuger eller inte - något som inte vore möjligt om inte tekniken var på den nivån den är idag. Det är inte genomförbart på PS1 även om man kan använda en exakt likadan kontroll.

Återigen skjuter du dig själv i foten när du använder Minecraft som exempel. Du har tidigare sagt att spelkontroller är den enda innovationen som kan ske - men ändå tar du Minecraft som exempel som använder en spelkontroll som varit oförändrad i trettio år. Kan du för en gångs skull erkänna att du har fel i att det bara är spelkontroller som kan utveckla spelen? Du tror ju inte på det själv.
Att tyda ansiktsuttryck är inget nytt. Har gjorts tidigare. Att L.A. Noirde gör det lite snyggare innebär inte att man inte kunnat göra det tidigare.

Du tänker fel angående Minecraft. Det har skapat ett nytt spelkoncept utan finare grafik.
Tänk dig att en låda är grafik. När man fyllt den lådan har man skapat alla spelkoncept som kan göras med den sortens grafik. När man fyllde Atari-lådan och fick NES/SNES-lådan skapade man nya spelkoncept i NES/SNES-lådan. Efter att den var full gick man över till 3D-lådan. Den lådan har varit full sedan förra generationen. Wii gjorde lådan större genom att lägga till en ny kontrollmetod, detsamma gjorde GH, DDR, Wii Fit och alla andra sorters kontrollsätt som kommit.

Men låt mig ställa dig en fråga. Var försvann PS2-spelarna? Dom har uppenbarligen inte migrerat till nuvarande generation om man ser till försäljningssiffrorna. Varför köpte dom inte Xbox 360/PS3?
Citat:
Det här handlar inte om att jag tror det ena eller det andra. Det handlar om hur det faktiskt är. Jag föredrar ett snyggt spel framför ett fult - alltså finns det minst en person som tycker så. Du har alltså fel när du säger att "det är fel" - du kan inte ha rätt.
Du kan mycket väl tycka det, men då tycker du fel. Jag tänkte mer allmänt. Överlag skiter allmänheten i grafiken eftersom den inte skapar några fina stämningslägen hos dom.

Citat:
Om du bemödar dig med att uttrycka dig så som du menar istället för på något annat vis så slipper vi ha en gissningslek om vad du egentligen skriver - ok? Dessutom har du fel - det finns inget i en mjukvaruövergång från 2D till 3D som med nödvändighet implicerar att man helt plötsligt har nya kontrollmetoder.

Hur är det med till exempel Tomb Raider enligt dig? Eller kanske F-Zero eller Starfox? De släpptes innan
det fanns analoga kontroller och använde sig av kontroller som inte var anpassade till 3D-spel. Var de inte innovativa? Utan blev de det helt magiskt när Dual Shock kom?
Analog är detsamma som en D-pad, bara att den är analog. Inte riktigt ett nytt kontrollsätt. Jämför med Wiimoten som ger dig möjligheten att styra spel i 3D-rummet.

Citat:
Gör det inte? Prova spela ett schackspel mot en närmast icke-befintlig AI och sen en som är riktigt bra. Gör det ingen skillnad? Du har hängt upp dig så på att "nya spelkoncept är alltid bra" att du inte tänker klart. Ta Left 4 Dead till exempel - där sköter AIn när och var Zombies spawnar med mera - alltså något som var ett nytt spelkoncept när det kom. Utan nya kontroller.
Fortfarande samma spelkoncept om än något bättre utfört.

Citat:
Ja, FF-serien är kraftigt på väg utför. Men det är ju inte för att spelen är snyggare, det är för att spelen helt enkelt blir sämre. Bättre AI och bättre grafik har fört med sig: Håll i hatten... Bättre fucking AI och bättre grafik. Konstigt va? Med bättre grafik så får man inte ett bättre spel om det är sämre på andra punkter - det säger ju sig självt.
Man kan fråga sig varför spelen blir sämre med alla dessa tekniska under dom har idag som dom inte hade tidigare.

Citat:
Ja. Hardcorespelare ser verkligen fram emot att spela NSMBW med hela familjen och när som helst kunna kasta upp en Youtubefilm på TV:n. Eller varför inte ett parti Othello? Det är allt jag som hardcorespelare velat ha av en konsol! Japp. Den riktar sig verkligen till hardcorespelare.
NSMBW? Släpps inte ens till Wii U.

Tro mig. Wii U av det vi har sett riktar sig inte till cazuhlas. Du kommer inte se pensionärer sitta och vifta med en gigantisk skärm framför TVn. Dessutom låter inte Wii U spelarna fokusera på spelandet om man måste skifta vy ständigt. Det ska vara simpelt att spela, Wii U är allt annat än simpelt.

Att Nintendo även satsar benhårt på 3rd party hardcore-games visar tydligt vem dom vill ska köpa konsolen. Nintendo övergav för övrigt cazuhlas vid SMG2/Metroid Other M-släppen. Det är därför Wii har tappat i försäljning. För att Nintendo övergav cazuhlz.

Att du inte är intresserad av konsollen betyder inget. Nintendo riktar fortfarande sig till hardcore-spelare numera. Precis som dom gjorde under N64/GameCube-eran.

Citat:
Har du lust att referera till något officiellt utlåtande angående det här. Annars tar jag och lägger det i samma hög som allt annat du skriver - papperskorgen.
Läs ovanstående. Se även presskonferensen en gång till samt alla kommentarer.
Citera
2011-06-13, 20:36
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Jag tror nog att Microsoft är mer trolig att jaga casual-marknaden än vad Sony är. Om man tänker efter på vad Microsoft är för företag känns det egentligen rätt naturligt. Anledningen till att de gav sig in i det här från början var för att hindra Sony från att lägga rabarber på vardagsrummet.
Intressant med tanke på Wii U.

*Sonen sitter och spelar ett spel på Wii U*
- Pappa: Hej min son. Jag ska spela lite Gears of War 4 nu.
- Son: Okej pappa...
*klick klick klick*
*Pappa spelar på sin NextBox och använder den stora fin TVn.*
*Sonen får trösta sig med att han kan fortsätta spela på den lilla skärmen*

Nintendo överger det vardagsrum dom erövrade med Wii?
Citera
2011-06-20, 00:45
Medlem
pihlbaoges avatar
Jag tror nog inte Sony eller MS kommer släppa någon uppfäljare än på ett tag. Och jag tror det kommer gynna oss, konsumtenerna.

Jack Tretton som är högt uppsatt på Sony i arbetet kring Playstation säger så här om PlayStation4

Citat:
PlayStation 3 is really just hitting its stride. And technologically, I don’t think it’s possible to provide any advancement beyond what we have. What we’ve seen from the competition is trying to add features that already exist in PlayStation 3. We invested heavily in that, we rolled a very heavy rock up a steep hill, through the launch period. But now I think that all pays off, and we’ve got a long run way behind it. So, I wouldn’t look for any discussion of a next generation PlayStation for quite some time.

I think there’s ground to be carved out for everybody. But I didn’t see anything about Nintendo’s announcement that said ‘Oh, we’d better get working on rolling out a new PlayStation here pretty soon.’

Our attitude is kind of ‘welcome to the party.’ If you’re looking at being a multimedia entertainment device, if you’re looking at high def gaming, that was 2006 for us.

Och jag håller med honom i mångt och mycket.

Nu ska man ju tolka honom också, men som jag tolkar det så menar han att just nu är det ingen som riktigt vet vad mer man kan stoppa in i konsollen. PS3 har 3D stöd, den stöder den högsta upplösningen, den har Move, den har rörelsekännsliga kontroller, den har internet, den har Blu-Ray uppspelning. Vad kan man stoppa in för teknik i den som inte redan finns egentligen? Man kan uppdatera hårdvaran givetvis, men jag tror att man idag känner att man nått en gräns för hur mycket mer det är lönt att uppdatera hårdvaran.

Sen tror jag även att många utvecklare är dåliga än idag på att använda hårdvaran bra. Om man tittar på PS2 så tog det ett långt tag innan man fick ut de där riktigt imponerande titlarna, t ex Ico och Shadow of the Colossus.

Och jag tror inte riktigt att Sony/MS känner att det finns något spel idag som på ett bra sätt maxar deras konsoller, det finns mycket mer att klämma ur dagens teknik innan man behöver hämta nytt.

Sen förstår jag helt och hållet hans kritik mot Nintendo.

Jag förstår inte riktgit vad Wii U ska göra om sanningen ska fram, och jag var aldrig ett fan av Wii. Kontrollen var rätt usel i min mening och när man släppte Motion Plus så rann bägaren över. De vill alltså att man ska betala för ett tillbehör som gör det kontrollen skulle gjort från början?

Sen läser jag att många klagar på att Konsollerna faller efter PC, men ja, jag vet inte om jag kan hålla med om att det är dåligt. Tycker dels att grafikhysterin är grymt överdriven, men framför allt så tycker jag inte det är speciellt skoj att springa omkring och kolla om min dator klarar systemkraven på alla nya spel som kommer. Speciellt som jag har en bärbar Mac. Ytterst få spel jag kan spela på den, även om jag emulerar. Då föredrar jag själv, att ha en konsoll där man vet att "allt som släpps till den här konsollen kommer jag kunna spela utan problem på den här konsollen."

Sen tycker jag väl tyvärr att spelutvecklingen i mångt och mycket fastnat, men det har inte så mycket med konsollerna att göra som det har med att konsumenter är dumma att göra. Kolla bara på t ex CoD serien. Black Ops låg etta på säljtoppen länge efter att det släptes, och det är nästan exakt samma spel som Modern Warfare 1 och 2. Det känns som att det släppt ovanligt lite nya spel nu förtiden, nästan allt är delar av franchises idag där man knappt vågar lämna den lilla lilla lådan man tryckt in sig själv i. Och varför ska man? Folk köper ju skiten!

Alla CoD spelen sedan Modern Warfare 1 har sålt som smör. Som exempel. Jag tror att om det bara blev olönsammare att producera samma sak om och om igen så hade folk skärpt sig och nyskapande spel hade dykt upp igen.
Citera
2011-06-20, 18:14
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge
Jack Tretton som är högt uppsatt på Sony i arbetet kring Playstation säger så här om PlayStation4

Nu ska man ju tolka honom också, men som jag tolkar det så menar han att just nu är det ingen som riktigt vet vad mer man kan stoppa in i konsollen. PS3 har 3D stöd, den stöder den högsta upplösningen, den har Move, den har rörelsekännsliga kontroller, den har internet, den har Blu-Ray uppspelning. Vad kan man stoppa in för teknik i den som inte redan finns egentligen? Man kan uppdatera hårdvaran givetvis, men jag tror att man idag känner att man nått en gräns för hur mycket mer det är lönt att uppdatera hårdvaran.

Sen tror jag även att många utvecklare är dåliga än idag på att använda hårdvaran bra. Om man tittar på PS2 så tog det ett långt tag innan man fick ut de där riktigt imponerande titlarna, t ex Ico och Shadow of the Colossus.
Jack Tretton är ingen. Han är en marionettdocka för dom riktiga cheferna och beslutsfattarna. Ungefär som Reggie är för Nintendo.

Jag tycker det han säger här; "And technologically, I don’t think it’s possible to provide any advancement beyond what we have."
Är smått humoristiskt när man ser till hur SONY's alla konsoller har varit. Fast dom kanske ändrar om bana helt och hållet.

Dom kanske släpper någon ny sorts skivformat?

Ico släpptes drygt 1 år efter releasen av PS2. Att SoTC släpptes "långt senare" (2005) beror på att utvecklarna bakom dom spelen är väldigt slöa. Tycker att God of War 1/2 visar PS2ans kraft mycket bättre.
Citera
2011-06-20, 20:19
Medlem
Sockerbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge
Sen tycker jag väl tyvärr att spelutvecklingen i mångt och mycket fastnat, men det har inte så mycket med konsollerna att göra som det har med att konsumenter är dumma att göra. Kolla bara på t ex CoD serien. Black Ops låg etta på säljtoppen länge efter att det släptes, och det är nästan exakt samma spel som Modern Warfare 1 och 2. Det känns som att det släppt ovanligt lite nya spel nu förtiden, nästan allt är delar av franchises idag där man knappt vågar lämna den lilla lilla lådan man tryckt in sig själv i. Och varför ska man? Folk köper ju skiten!

Problemet är helt enkelt att spel kostar mer och mer att göra. Denna ökade kostnad är främst p.g.a. den ökande efterfrågan på spel med högproduktionsvärde, dvs. snygga spel med röstskådisar för alla karakärer. Ett spel som tar nytta av t.ex. PS3an fylla potential kommer att behöva mer jobb på sin grafik än ett spel som tar full nytta av t.ex. SNES. Mer plixar och fler polygoner betyder mer timmar.

Om t.ex. Fallout 3 inte använde röstskådisar till varenda konservation skulle man snabbt kunna ändra en del av spelet genom att ändra dialogträdet. När man redan har gjort klart rösterna så är det oftast rätt dyrt att dra in skådisarna igen och ändra manuset. Ser man på t.ex. Fallout 1 2 var det bara main questet och viktiga NPC karaktärer som hade röstskådisar, detta gjorde att man kunde lägga mer tid på att göra sidequests som var varierade eftersom. Fallout 3 kostade även flera gånger fler att göra än 1 och 2 tillsammans eftersom man var tvungen att göra 3D-modeller för allt i spelet. Resultatet var att spelet var inte noterbart större och hade mer generiska quests. Hade 3an gjorts med samma 2D-grafik och textbaserade konsersationer så skulle det kostat mycket mindre och förmodligen gett spelaren mer valmöjigheter i hur dom interagerar med världen. Såklart, det betyder ju inte att Fallout 3 är ett dåligt spel, jag använder det bara som ett exempel för att illustrera vilken typ av effekt 3D grafik och röstskådisar var varenda karaktär betyder.

När varje spel kostar flera miljoner att producera så betyder det även att man måste minimera risken för att floppa. BioWare skulle säkert kunna lansera två nya spel istället för att kränga ut ME2 och 3, fast dessa två spel skulle inte sälja lika bra som ME2 och 3 defintivt kommar att göra fast de kommer med all sannolikhet ha samma budget eftersom fans förväntar sig att spelen ska se snyggare och snyggare ut. ME1 t.ex använde identiska miljöer flera gånger för sina side quests. Så om man kom in på ett sidequest där man skulle åka till en planet och döda lite skurkar så såg man att dom hade nästan exakt samma inredning som killarna man precis hjälpte på en annan planet. Detta var helt enkelt för att man inte har budgeten för att göra unika miljöer för varje quest. Med ME2 hade man en större budget och hade även en massa miljöer och modeller klara, så man kunde spendera mer tid på att göra fler unika miljöer.
Citera
2011-06-22, 21:18
Medlem
Fina Gubbens avatar
Playstation 3.5!

Citat:
"It’s hard to say right now.I do not think we’ll have a console with a lot better graphics than the PS3 currently offered.I believe the future will be to offer consumers better and more accessible experience .The aim will be to make more people enter the world of video games and try to design titles for women."

Rätt val imo, då kanske man äntligen kan köpa sig en ny SONY-konsoll.
Citera
2011-10-17, 15:29
Medlem
Enda anledningen till varför xbox 360 inte heter xbox 2 är för att sonys konsol heter ps3. Så jag tror knappast nästa xbox heter xbox 3 om sonys nya konsol heter ps4. Microsoft gör allt för att låta häftigare, men i mina ögon ser det bara löjligt ut.
Citera
2011-10-17, 15:55
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Playstation 3.5!

Rätt val imo, då kanske man äntligen kan köpa sig en ny SONY-konsoll.
Helt fel val enligt mig, det finns redan ett bolag som slagit sig in på den marknaden och det räcker gott och väl. Jag ser det som ett stort problem att Sony och Microsoft allt mer verkar haka på Wii-hysterin. Visst man kan skapa en konsol riktad till gamers och samtidigt försöka öppna upp för mer casual gaming med kvinnor och barn som målgrupp men jag tror inte detta görs utan kompromisser.

Är det så illa att framtiden tillhör PCn? Om både Sony och Microsoft fortsätter med sin inslagna move/kinect bana så verkar det inte bättre än så.
Citera
2011-10-17, 17:03
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Enda anledningen till varför xbox 360 inte heter xbox 2 är för att sonys konsol heter ps3. Så jag tror knappast nästa xbox heter xbox 3 om sonys nya konsol heter ps4. Microsoft gör allt för att låta häftigare, men i mina ögon ser det bara löjligt ut.
Jag har skrivit tidigare att jag inte heller tror på det. Tror mer på ett namn så NeXtBox, eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Helt fel val enligt mig, det finns redan ett bolag som slagit sig in på den marknaden och det räcker gott och väl. Jag ser det som ett stort problem att Sony och Microsoft allt mer verkar haka på Wii-hysterin. Visst man kan skapa en konsol riktad till gamers och samtidigt försöka öppna upp för mer casual gaming med kvinnor och barn som målgrupp men jag tror inte detta görs utan kompromisser.

Är det så illa att framtiden tillhör PCn? Om både Sony och Microsoft fortsätter med sin inslagna move/kinect bana så verkar det inte bättre än så.
Ptja nu anser inte jag att vare sig Microsoft eller SONY har anmanat "casual"-andan Wii hade i början. Nintendo övergav den filosofin 2009något, vilket är anledningen till att Wii har droppat något fruktansvärt i försäljning. Alltså finns det numera ett stort tomrum. Med det i tankarna vill jag verkligen ha ett företag som ger mig dom gamla goda klassiska spelen (likt första Wii-spelen). Inte Super Mario Galaxy 2: The Super Retarded Expansion Pack eller Metroid Another Menstrual Cycle.

Problemet med Microsofts och SONY's "casual"-spel är att dom inte är riktiga "casual"-spel, utan påklistrade casual-fasader över tomma skal. Spelare som mig själv ser igenom det och vägrar därmed att köpa dessa fejkspel. Vilket även är anledningen till att varken Xbox 360 eller PS3 har kommit upp i rekordförsäljningsmånaderna Wii brukade ha.

För framtiden önskar jag mig att någon av dom tre, eller ett nytt företag (SEGA?) slår sig in på marknaden och verkligen satsar helhjärtat på spelen jag vill ha. Nintendo har visat gång på gång att dom inte klarar av trycket och att dom hellre satsar på annat, tyvärr.

Det som är lite lustigt är att första generationens Wii-köpare är arga på Nintendo för att dom inte levererar längre, och Hardcore-spelarna på PS360 är arga på Microsoft/SONY för att dom försöker satsa på casual. Borde startas kravaller snart så tryckt stämning som marknaden innehar nu.
Citera
2011-10-17, 17:16
Medlem
pufftysks avatar
det finns förslag på hur dem kommer ser ut bara googla
Citera
2011-11-09, 12:48
Medlem
Medves avatar
Är bara deprimerad om det kommer en PS4, fan ska jag då göra med PS3 och dom 25 spelen jag har till den.

Fast jag anntar man kommer kunna lira PS3 spel på PS4 också?

Men skon klämmer mer på Wii där jag har köpt en del äldre Nintendo spel som finns på den, kan man för över dom tll Wii U på nåt sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in