Jag tror nog inte Sony eller MS kommer släppa någon uppfäljare än på ett tag. Och jag tror det kommer gynna oss, konsumtenerna.
Jack Tretton som är högt uppsatt på Sony i arbetet kring Playstation säger så här om PlayStation4
Citat:
PlayStation 3 is really just hitting its stride. And technologically, I don’t think it’s possible to provide any advancement beyond what we have. What we’ve seen from the competition is trying to add features that already exist in PlayStation 3. We invested heavily in that, we rolled a very heavy rock up a steep hill, through the launch period. But now I think that all pays off, and we’ve got a long run way behind it. So, I wouldn’t look for any discussion of a next generation PlayStation for quite some time.
I think there’s ground to be carved out for everybody. But I didn’t see anything about Nintendo’s announcement that said ‘Oh, we’d better get working on rolling out a new PlayStation here pretty soon.’
Our attitude is kind of ‘welcome to the party.’ If you’re looking at being a multimedia entertainment device, if you’re looking at high def gaming, that was 2006 for us.
Och jag håller med honom i mångt och mycket.
Nu ska man ju tolka honom också, men som jag tolkar det så menar han att just nu är det ingen som riktigt vet vad mer man kan stoppa in i konsollen. PS3 har 3D stöd, den stöder den högsta upplösningen, den har Move, den har rörelsekännsliga kontroller, den har internet, den har Blu-Ray uppspelning. Vad kan man stoppa in för teknik i den som inte redan finns egentligen? Man kan uppdatera hårdvaran givetvis, men jag tror att man idag känner att man nått en gräns för hur mycket mer det är lönt att uppdatera hårdvaran.
Sen tror jag även att många utvecklare är dåliga än idag på att använda hårdvaran bra. Om man tittar på PS2 så tog det ett långt tag innan man fick ut de där riktigt imponerande titlarna, t ex Ico och Shadow of the Colossus.
Och jag tror inte riktigt att Sony/MS känner att det finns något spel idag som på ett bra sätt maxar deras konsoller, det finns mycket mer att klämma ur dagens teknik innan man behöver hämta nytt.
Sen förstår jag helt och hållet hans kritik mot Nintendo.
Jag förstår inte riktgit vad Wii U ska göra om sanningen ska fram, och jag var aldrig ett fan av Wii. Kontrollen var rätt usel i min mening och när man släppte Motion Plus så rann bägaren över.
De vill alltså att man ska betala för ett tillbehör som gör det kontrollen skulle gjort från början?
Sen läser jag att många klagar på att Konsollerna faller efter PC, men ja, jag vet inte om jag kan hålla med om att det är dåligt. Tycker dels att grafikhysterin är grymt överdriven, men framför allt så tycker jag inte det är speciellt skoj att springa omkring och kolla om min dator klarar systemkraven på alla nya spel som kommer. Speciellt som jag har en bärbar Mac. Ytterst få spel jag kan spela på den, även om jag emulerar. Då föredrar jag själv, att ha en konsoll där man vet att "allt som släpps till den här konsollen kommer jag kunna spela utan problem på den här konsollen."
Sen tycker jag väl tyvärr att spelutvecklingen i mångt och mycket fastnat, men det har inte så mycket med konsollerna att göra som det har med att konsumenter är dumma att göra. Kolla bara på t ex CoD serien. Black Ops låg etta på säljtoppen länge efter att det släptes, och det är nästan exakt samma spel som Modern Warfare 1 och 2. Det känns som att det släppt ovanligt lite nya spel nu förtiden, nästan allt är delar av franchises idag där man knappt vågar lämna den lilla lilla lådan man tryckt in sig själv i. Och varför ska man? Folk köper ju skiten!
Alla CoD spelen sedan Modern Warfare 1 har sålt som smör. Som exempel. Jag tror att om det bara blev olönsammare att producera samma sak om och om igen så hade folk skärpt sig och nyskapande spel hade dykt upp igen.