2010-01-14, 22:37
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Här måste jag protestera lite, tror du verkligen att utbudet kommer bara så stort? Och även om det vore, hur stor genomslagskraft tror du det skulle ha?
Att döma av vad jag har sett av tekniken på bio och hur häftigt det har varit att spela anaglyfisk 3D i spel så kan jag tänka mig att det blir riktigt häftigt. Däremot så tror jag att det kan bli lite krångligt med tekniken, inte för att den är sällsynt eller dyr utan för att folk helt enkelt inte begriper sig på hur det fungerar. Vilken TV ska jag köpa? Vad behöver jag mer? Varför fungerar det inte?

Rent upplevelsemässigt blir det nog en sensation bland kritiker, någonting man redan nu kan se spår av från spelmässor där de visar upp spel i 3D.
Citera
2010-01-14, 22:39
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGodeDoktorn
Att döma av vad jag har sett av tekniken på bio och hur häftigt det har varit att spela anaglyfisk 3D i spel så kan jag tänka mig att det blir riktigt häftigt. Däremot så tror jag att det kan bli lite krångligt med tekniken, inte för att den är sällsynt eller dyr utan för att folk helt enkelt inte begriper sig på hur det fungerar. Vilken TV ska jag köpa? Vad behöver jag mer? Varför fungerar det inte?

Rent upplevelsemässigt blir det nog en sensation bland kritiker, någonting man redan nu kan se spår av från spelmässor där de visar upp spel i 3D.
Absolut, här håller jag med. Det var tidsaspekten på 2-3 år jag undrade över

Skulle vara kul att se denna omtalade 3D-teknik. Jag har enbart läst om den här på fb och jag börjar redan känna hypen ...
Citera
2010-01-14, 22:41
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Citat:
Absolut, här håller jag med. Det var tidsaspekten på 2-3 år jag undrade över

Skulle vara kul att se denna omtalade 3D-teknik. Jag har enbart läst om den här på fb och jag börjar redan känna hypen ...
Menar du inom nuvarande generation?

Jo det är en upplevelse. Om du bor i närheten av Malmö, Göteborg, Uppsala, Stockholm eller Luleå så rekommenderar jag att du tar dig till en 3D-biograf och kollar på en film. Priset är lite dyrare än vanliga filmer men upplevelsen är värt det - se bara till så att det är en ordentlig film som visar upp effekterna och inte typ Bolt eller Coraline.
Citera
2010-01-14, 22:43
Citat:
Här måste jag protestera lite, tror du verkligen att utbudet kommer bara så stort? Och även om det vore, hur stor genomslagskraft tror du det skulle ha?

Blu-ray har inte tagit fart i den takt som förutspåddes, läste på idg.se att svenska marknaden var beräknat att vara betydligt större, att vi i praktiken låg ett år efter planerad försäljning. Dessutom är tv en sällanprodukt folk i gemen köper, att pressa in ny teknik är visserligen lovvärt men det kommer ta sin tid innan den nått tillräckligt stort kundunderlag. Ja, imho då, givetvis

Sony har redan lovat 100% 3D stöd i ALLA spel på PS3. MS snackar om samma. För att få in 3D i spel krävs inte nya spel utan den tekniken kan appliceras på alla spel iom att spelen redan är byggda med ett kalkylerat djup. Alltså, inom konsol kommer det vara 100% inom 2-3 hos Sony och MS.

Film kommer såklart inte att gå lika snabbt. Att filma in i 3D är idag dyrt, billiugast i 3D filmer (vilket är förklaringen till varför nästan alla animerade filmer idag visas i 3D). Kostnaden att göra vanlig film i 3D gör att bara storfilmer till en början kommer vara det. Vi såg början på detta under 2009 med the big boom, sett till uppmärksamhet, med Avatar. 2010 är där en hel del filmer som kommer, Alice i Underlandet är en favorit, och de lär knappast bli mindre 2011.

När det gäller Film, vs Spel är spel oftast före. Som jag sa så kontrolleras tekniken hos spel av ett fåtal företag, inom konsol är de bara 3, vilket underlättar att föra in nya standarder snabbt. Inom film har du så enormt många inblandade att du har en längre process där alla ska först komma överrens om en standard först. Fan redan på Xbox 1 hade vi HD spel.

Att BluRay inte springer fram betyder inte att HD film ej gör det. Vilka on-demand tjänster erbjuder inte HD idag? BluRay är inte det enda mediet som klarar HD och kan ta 3D.

Men visst, världen kommer inte byta TV apparater på en dag. Entusiasterna tar nog det under 2010 då standarderna är spikade och alla tillverkare har alternativ ute. 2011 lär det komma till ett bra pris.

Men som sagt, du bygger inte konsoler efter att vänta på standarder. Xbox 360 hade 100% HD i alla spel vid uppstarten 2005, men då var knappt HD ready spikat.
Citera
2010-01-14, 22:45
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Sony har redan lovat 100% 3D stöd i ALLA spel på PS3. MS snackar om samma. För att få in 3D i spel krävs inte nya spel utan den tekniken kan appliceras på alla spel iom att spelen redan är byggda med ett kalkylerat djup. Alltså, inom konsol kommer det vara 100% inom 2-3 hos Sony och MS.
Var har du hört/läst det där?
Citera
2010-01-14, 22:47
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:

Film kommer såklart inte att gå lika snabbt. Att filma in i 3D är idag dyrt, billiugast i 3D filmer (vilket är förklaringen till varför nästan alla animerade filmer idag visas i 3D). Kostnaden att göra vanlig film i 3D gör att bara storfilmer till en början kommer vara det. Vi såg början på detta under 2009 med the big boom, sett till uppmärksamhet, med Avatar. 2010 är där en hel del filmer som kommer, Alice i Underlandet är en favorit, och de lär knappast bli mindre 2011.

När det gäller Film, vs Spel är spel oftast före. Som jag sa så kontrolleras tekniken hos spel av ett fåtal företag, inom konsol är de bara 3, vilket underlättar att föra in nya standarder snabbt. Inom film har du så enormt många inblandade att du har en längre process där alla ska först komma överrens om en standard först. Fan redan på Xbox 1 hade vi HD spel.

Att BluRay inte springer fram betyder inte att HD film ej gör det. Vilka on-demand tjänster erbjuder inte HD idag? BluRay är inte det enda mediet som klarar HD och kan ta 3D.

Men visst, världen kommer inte byta TV apparater på en dag. Entusiasterna tar nog det under 2010 då standarderna är spikade och alla tillverkare har alternativ ute. 2011 lär det komma till ett bra pris.

Men som sagt, du bygger inte konsoler efter att vänta på standarder. Xbox 360 hade 100% HD i alla spel vid uppstarten 2005, men då var knappt HD ready spikat.
Ah, läste ditt resonemang något slarvigt kanske. Jag förstår vad du menar, jag vill dock säga att 3D inte kommer vara stort inom fem år.

@doktorn - då har jag redan sett sådan film, om nu Umeå har den. Jag såg iaf någon sorts 3D här. Var visserligen... hmm, var det Ice Age 3 kanske? Eller någon annan tecknad film. Ska ta och försöka se Avatar snart, effekterna ska vara helt makalösa. Storyn dock...
Citera
2010-01-14, 23:00
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Fel. Inte ens idag är alla spelen i HD. Väldigt många spel körs i 500-600p för att sedan skalas upp.
Citat:
1. Jag fick läsa att NES till en början sålde med förlust. Svårt att hitta upp dock, har du källa själv? Annars oavsett vad. Det Nintendo har gjort med Wii har iaf inte gjort i den mer moderna generationerna.

3. Det blir tillräckligt för att kunna ta ut ett högre pris. Portas? vad dillar du om? Det kommer vara exakt samma kod som körs på båda maskinerna, den snyggare grafiken läggs bara på i efterhand helt av hårdvaran. För tillverkaren blir det ingen skillnad i utvecklingen.

4. Du påstod att miniDVD var något nytt, jag sa bara det ej var så. Om du tänker på Dreamcast så vet jag inte. Sega känns svårt att ta med, de var aldrig en riktigt konkurrent och heller inte riktigt med i PS1 vs N64. Själv har jag alltid sett Sega som den siste in, alltså att Dreamcast var ett sent svar på N64 o PS1 eftersom Saturn var så långt efter. Oavsett vad, poängen att man det inte lönar sig att vara först in bara för att man sålde mest innan är inte det viktiga i det hela. Du lutar dig på hur man gjorde förr, vilket som sagt är ett mönster man bör bryta.

5. Min jämförelse mellan bärbar och stationär är fan så mycket bättre än TV. Hur ofta släpps nya standarder på TV? Du jämför en statisk produkt som är samma under hela sin livstid mot CPU baserad hårdvara för mjukvara (grunden i en iPhone är samma som i DS som i en stationär konsol) där mjukvaran blir bättre med nyare teknik vilket inger till uppgradering.

6. Spelar ingen roll hur marknaden var då mot nu. Är den maskin som drar in mest cash som är bäst och DS är den maskinen. Om du springer 100m på 20s när du var 8 betyder inte det att tiden är snabbare än om du springer 13s när du är 20. DS har dragit in mest vinst och sålt mest = mest lyckad. Som sagt, jag har läst att man sålde NES till förlust i början, så på den punkten vet jag ej.

7. jada

8. Ja men du sa att den inte sålde alls. Wii fit plus med balance board sålde i miljoner under 2009, alltså helt NYA kunder och en ny miljonsäljare under 2009.

9. Jo den har sålt över 10 miljoner:

http://news.vgchartz.com/news.php?id=6540&mp=1

"New Super Mario Bros Wii has hit another milestone today, 10 million in worldwide sales, with that milestone comes breaking Grand Theft Auto: San Andreas' record of fastest to sell 10 million copies on a single console. The previous record was ten weeks and New Super Mario Bros smashes it at eight, no doubt this generation will continue to break sales records for previous generations."

Fan häng med i svängen tack, orkar inte samtal med de som inte är uppdaterade.

Wii fit kan ej räknas, precis som Wii Sport Resorts. De är bundlade kopior men hårdvara som krävs för att spela andra spel, lika så Wii Play. Mario Kart Wii är dock intressant, men det är mer undantag än regel. finns mängder med causal spel utöver Nintendos som aldrig når större framgågn under längre tid. Vissa analytiker hävdar att Mario Kart Wii bör räknas som Bundlat vs o bundlat då man fick en plastratt till. Dock så är den inte direkt vital.

Men ett spel som NSMB som på mindre än 1 månad nått 10 miljoner kommer iaf hamna på att de redan sålt 40-50% av sin totala kapacitet. Skulle gissa på 20-25 miljoner total.

Du får gärna räkna upp stand alone casual spel som efter den första tiden har sålt i mängder. Nintendos egna är mer undantag än regel tyvärr. Men annars har du rätt i att med hardcore spel tillhör de som mest presenterar störst försäljning i början. Tyvärr är det ytterst få titlar så har leggs nog att efter första månaden har någon betydande försäljning jämfört med första.

Roliga är iaf att du skrattar åt mig och mina påstående. Att NSMB redan sålt 10 miljoner är för dig ett skämt, när verkligheten är att det e fakta.

10. Hur många TV apparater idag som säljs är inte HD klara? om äns FullHD? mer eller mindre 0. Vilka bilduppselar som säljs idag har inte HDMI? är inte HD då en standard? Var inte MS tvungna att helt plötsligt slänga in HDMI i sin box för att inte missa denna standard? Antar du tänker på TV sändningar, vilket tyvärr inte kan tas in då dessa styrs från regeringen och ej marknadskrafterna. I en del länder är HD sändningar en klar standard idag.

Vad vet du om kunderna? finns knappt 3D att få tag i. Kolla CES2010, mässor som dem visar hur marknaden förväntas vara om 2-3 år. Roligt att du sitter och påstår att företag som Sony, Microsoft, Samsung, ATI, nVidia, LG, Sharp....med mera inte har koll på vad kunderna vill. Komiskt.

3D kommer vara en standard inom 2-3 år och utbudet av 3D material så som film och spel kommer vara stor, lika så utbudet av TV apparater. Om man då ska göra en maskin som ska hänga med några år till så kanske man bör se till att få in det nu, så som MS och Sony har sagt sig göra för 360 o PS3.
1. Har det i någon tidning här hemma, kan leta upp om så behöves.

3. Du kanske vet bättre än mig hur spelutveckling fungerar, för jag visste inte att man med endast hårdvara kunde göra spelet snyggare. Trodde att det behövdes lite mer input i form av kod.

4. DreamCast tillhör PS2-generationen, alltså var dom först, det går inte att ursäkta det på något vis. Logik säger att Nintendo inte kommer först med en ny konsol. Säljer man bra & i stora mängder har man inte behov att äventyra hela företaget bara för att. Du får fråga någon som sysslar med företagsverksamhet bland stora företag vad dom skulle gjort ifall dom varit i Nintendos position. Släppa nytt först eller rida vågen ut.

5. Min jämförelse är helt korrekt. Stationära konsoler är precis som TV-apparater, något man investerar pengar i & använder under flera år. Du är bara ledsen för att den krossade ditt argument. Var inte ledsen.

6. Självklart spelar det roll. För att veta hur framtiden kommer fungera får man kolla bakåt på vad som har funkat. Problemet är att dom flesta företag bara kollar på föregående generation, det är inte många som kollar ända bak till Atari-tiden, det är där man ska börja. NES sålde väldigt mycket. Efter NES hade Nintendo råd att fortsätta med konsoler ända till Wii, utan NES hade Nintendo konkat för länge sedan. OKej, föregående mening är lite gissningar men kollar man på hur konsoler/spel av Nintendo minskat kraftigt sedan NES är det inte något orimligt antagande.

8. Har du siffror på hur mycket Wii Fit+ med Balance Board sålde under 2009?

9. HAhahahahaha. Jag skrattade igen för att det inte är fakta. Du vet väl att VGChartz hittar på sina försäljningssiffror va? Så länge Nintendo inte går ut med sina siffror vet vi inte hur mycket spelet har sålt. NSMBDS (till NDS) säljer fortfarande mycket, likaså Mario Kart DS. Dom är fortfarande med på top10-listorna varje månad. Hur förklarar du dessa spel?

Standard blir det imo när majoriteten har bytt över till det, vilket inte har skett än.

Jag vet mer om kunderna eftersom jag pratar med kunderna varje dag & ser på verkligheten med fina ögon. Stora företag vet oftast inte vad kunder vill ha. Det är det ytterst få som vet. Google, Apple, Nintendo, etc. vet vad kunder vill ha, därför säljer deras produkter bra. 3D kommer inte vara standard om 2-3 år. Vi kan återkomma till detta inlägg om 2 år & skratta åt denna debatt då.
Citat:
Kul att du dömer ut en teknik som nått biograferna på större front på senaste året. Rom byggdes inte på en dag.
Jag dömer inte ut tekniken, jag dömer drömmarna om att det kommer bli standard & något alla kommer se som vardagligt inom loppet av 2 år. Lite realistisk får man vara.
Citat:
Liksom alla nya grejer på marknaden så blommar inte försäljningen, efterfrågan och utbudet ut på en dag utan tar tid. Den tiden har redan passerat och 1 3D film/månad är ganska mycket vid jämförelse.
Alla? Antar att du glömde bort Wii som var slutsålt i över 2.5 år?
Citat:
Tekniken har funnits sedan tidigt 1900-tal och använts. Vi har haft 100 år på oss att se att tekniken inte kommer göra annat än floppa, så det var dött lopp där från början. Den nya 3D-tekniken hyllas dock eftersom den är flera resor mer avancerad. Testa den och återkom.
Jag har inte hört många hylla den, förutom teknikbaserade hemsidor/tidningar.
Citat:
Skillnaden mellan ditt och mitt resonemang är att jag för logik på ett sätt som hämtar referenser från verkligheten medan du sitter i din källare och drar upp argument från skethålet, varje gång lika omotiverat och ofyndigt som alltid. Kan du inte se att 3D-marknaden blommar ut och dessutom envisas med att inte ens HD är efterfrågat gör dig till en hycklare, pajas och en ännu större idiot.
Jag sitter på andra våningen, har inte ens någon källare. Det är jag som hämtar mina referenser från verkligheten, du hämtar dina från propaganda (det är vad pressmeddelande & liknande går ut på) som företag vräker ur sig.
Citera
2010-01-14, 23:03
Citat:
Var har du hört/läst det där?

Hittar fan inte artikeln. Verkar som Sony kanske ändrat sig.

Men annars här:

http://www.eurogamer.net/articles/di...article?page=2
http://www.eurogamer.net/articles/di...-own-3d-gaming

3D finns iaf med i PS3 SDK numera.

Och som artiklarna framför så kan man iaf utan större problem lägga på 3D via mjukvara.

Att man många gamla spel visas i 3D nu är ytterliggare ett bevis på detta.
Citera
2010-01-14, 23:06
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Jag dömer inte ut tekniken, jag dömer drömmarna om att det kommer bli standard & något alla kommer se som vardagligt inom loppet av 2 år. Lite realistisk får man vara.
Standard, nej. Stort, ja. Då är jag med dig.
Citat:
Wii är en spelkonsoll, ingenting revolutionerande - det är snarare rörelsekänsligheten som är ny och det har ju även tagit 3-4 år vid det här laget för tekniken att komma till övriga marknaden (PS360 och PC). Du kan se samma mönster där.
Citat:
Alla som har sett Avatar hyllar den, läs varsomhelst. Alla som har testat spelen på mässor är också skitpositiva och det är ju dessutom närmare diskussionsämnet. Jag utgår även ifrån att du har grundläggande intellekt nog att förstå att jag inte menar den strikta betydelsen av ordet "alla" som om jag skulle mena varenda själ på jordklotet.
Citat:
Jag sitter på andra våningen, har inte ens någon källare. Det är jag som hämtar mina referenser från verkligheten, du hämtar dina från propaganda (det är vad pressmeddelande & liknande går ut på) som företag vräker ur sig.
Ta av dig foliehatten.
Citera
2010-01-14, 23:21
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Wii är en spelkonsoll, ingenting revolutionerande - det är snarare rörelsekänsligheten som är ny och det har ju även tagit 3-4 år vid det här laget för tekniken att komma till övriga marknaden (PS360 och PC). Du kan se samma mönster där.
Alla som har sett Avatar hyllar den, läs varsomhelst. Alla som har testat spelen på mässor är också skitpositiva och det är ju dessutom närmare diskussionsämnet. Jag utgår även ifrån att du har grundläggande intellekt nog att förstå att jag inte menar den strikta betydelsen av ordet "alla" som om jag skulle mena varenda själ på jordklotet.
Ta av dig foliehatten.
Den har inte kommit till övriga marknaden än. Sedan tycker jag att man borde vänta tills "den övriga marknaden" också har en lika stor kundbas som använder loco motion. Då får jag helt enkelt fråga runt bland människor som sett filmen, bland min vänner sa dom att det var intressant & häftigt men inget som direkt gjorde filmen bättre. Då får du skriva att du inte menar alla, många klagar & ordmärker mig, därför vill jag också göra det.
Citera
2010-01-14, 23:28
Citat:
Fel. Inte ens idag är alla spelen i HD. Väldigt många spel körs i 500-600p för att sedan skalas upp.
1. Har det i någon tidning här hemma, kan leta upp om så behöves.

3. Du kanske vet bättre än mig hur spelutveckling fungerar, för jag visste inte att man med endast hårdvara kunde göra spelet snyggare. Trodde att det behövdes lite mer input i form av kod.

4. DreamCast tillhör PS2-generationen, alltså var dom först, det går inte att ursäkta det på något vis. Logik säger att Nintendo inte kommer först med en ny konsol. Säljer man bra & i stora mängder har man inte behov att äventyra hela företaget bara för att. Du får fråga någon som sysslar med företagsverksamhet bland stora företag vad dom skulle gjort ifall dom varit i Nintendos position. Släppa nytt först eller rida vågen ut.

5. Min jämförelse är helt korrekt. Stationära konsoler är precis som TV-apparater, något man investerar pengar i & använder under flera år. Du är bara ledsen för att den krossade ditt argument. Var inte ledsen.

6. Självklart spelar det roll. För att veta hur framtiden kommer fungera får man kolla bakåt på vad som har funkat. Problemet är att dom flesta företag bara kollar på föregående generation, det är inte många som kollar ända bak till Atari-tiden, det är där man ska börja. NES sålde väldigt mycket. Efter NES hade Nintendo råd att fortsätta med konsoler ända till Wii, utan NES hade Nintendo konkat för länge sedan. OKej, föregående mening är lite gissningar men kollar man på hur konsoler/spel av Nintendo minskat kraftigt sedan NES är det inte något orimligt antagande.

8. Har du siffror på hur mycket Wii Fit+ med Balance Board sålde under 2009?

9. HAhahahahaha. Jag skrattade igen för att det inte är fakta. Du vet väl att VGChartz hittar på sina försäljningssiffror va? Så länge Nintendo inte går ut med sina siffror vet vi inte hur mycket spelet har sålt. NSMBDS (till NDS) säljer fortfarande mycket, likaså Mario Kart DS. Dom är fortfarande med på top10-listorna varje månad. Hur förklarar du dessa spel?

Standard blir det imo när majoriteten har bytt över till det, vilket inte har skett än.

Jag vet mer om kunderna eftersom jag pratar med kunderna varje dag & ser på verkligheten med fina ögon. Stora företag vet oftast inte vad kunder vill ha. Det är det ytterst få som vet. Google, Apple, Nintendo, etc. vet vad kunder vill ha, därför säljer deras produkter bra. 3D kommer inte vara standard om 2-3 år. Vi kan återkomma till detta inlägg om 2 år & skratta åt denna debatt då.

1. Majoriteten är ändå 720p eller mer. Och oavsett vad så skickar 360 ut 720p eller 1080p, lika så PS3. Att man kör en annan native resolution har INGET med att konsolen skickar ut det i HD. Alla spel skickas i HD format så HD är standard. Du kan inte skicka ett spel i 600p.

3. Uppskalning och kantutjäming läggs ovanpå. som sagt, MS gör det redan på Xbox 1 spel i Xbox 360 utan att spelen skrivs om. Wii emulatorer på PC gör det också:
http://www.youtube.com/watch?v=3MurWPRzmzo

4. Finns ingen annan industri som jobbar i strikta generationsskiften så att fråga andra företag känns rätt dumt. Generations tänket är rätt förlegat. Speciellt idag när det snackas Wii och sen HD konsoler. Som sagt, snöa inte in dig i dåtiden. En mindre hårdvaru uppdatering handlar inte om att starta en ny generation av konsoler utan att få ett initiativ till att uppgradera. 360 gjorde ett uppgradering iom HDMI och det snackas ännu större planer i och med Natal. Jag tror som sagt det funkar med bra resultat sålänge det inte känns tvingande för kunden. Samma spel fungerar på DS som DSi, samma tanke är det på min logik bakom Wii vs Wii plus.

5. Du är bara korkad Folk uppgraderade från PS2 till PStwo (som hade tekniksa uppgraderingar). Från 360 till 360 HDMI. Från PS3 till PS3 slim. Så att byta upp sig från Wii till en Wii med HD och HDMI är knappast långt i från verkligheten.

6. Ps1 till Ps2 är isf trevligare exempel. NES är liksom en försvunnen tid. Klart historisk data är viktig, men bara för att en sak gjordes på ett sätt i industrin förr så betyder inte det att man ej kan bryta mönstret o lyckas. Kallas destruktiv innovation och kan vara så enkelt som hur man planerar produktutveckling. Japansk bilindustri totalkrossade konkurrensen med JIT systemet trots att alla andra hade förr hade blivit större via Fullskalig vertikal integration. Så att bryta ett mönster kan ge enorma fördelar.

8. Ja det är VGchartz där också tyvärr.

9. Vet att de inte är 100% pålitliga, de hittar inte på utan de projekterar siffrorna utifrån data. Så gör tyvärr alla analyser, finns ingen som har 100% säkerhet på hur mycket som sålts till kund...inte ens Nintendo själva. Men visst om du vill tro att de ej sålt 10 miljoner så visst. Skulle gissa på att Nintendo presenterar det tillsammans med NDP för december. Ska vi slå vad? sett till att VGchartz träffat rätt bra med Halo 3 o MW2 försäljningen så känner jag mig rätt säker.

- När sa jag att 3D skulle vara standard inom 2 år? Du får fan läsa igen först. Standarden är redan spikad, så den punkten är klar. Sony och MS lovar införsel under 2010 så det börjar där. Om artikeln jag postade innan har rätt, vilket borde vara, så lär Sony iaf ha det som standard på PS3 innan 2012 och MS lär knappast vara sämre. Så ja inom konsol kan vi nog säga 2 år, iaf hos 2 av 3 maskiner. Som sagt mässor visar framtiden, framtiden är 3D oavsett hur mycket gimmick du tycker, priser och utbud blir nog acceptabla 2012 sen rullar det på där. Men än en gång, standarden kommer först till konsol och på alla fronter har det redan börjat rullas och det blir knappast mindre för varje dag.

- Jämför inte försäljningen av en produkt med införande av en standard. Ingen stor standard blir majoritet snabbt, men än en gång konsol är oftast steget före.

- Då kanske du ska lyssna. Läs recensioner om Avatar och se hur många som inte lyfter fram 3D som positivt. Men visst du vet bäst, att alla stora tillverkare av Tv nu presenterar 3D apparater visar ju bara på att de borde anställa dig. Att Tim Burton och James Cameron gör sina storfilmer i 3D visar ju bara att du borde vara där och inte dem.

Det dumma är att du först säger att det ska bara vara en gimmick som på 70-talet. Sen påstår du att 3D är som 3D. Sen att kunderna inte vill ha det. Men ändå så snackar du om att det ska bli standard om 10 år. Känns som att skjuta sig själv i foten. Gott affärssinne handlar om att antingen vara först i en våg eller vara tidigt med.

Hade du lett ett företag som tillverkar TV, hur hade du tänkt då? "ne va fan skit i vad alla andra gör, blir ju ingen större majoritet som köper det inom 5 år"? Borde snarare vara "detta är framtiden, ska jag överleva som företag så måste jag hoppa på". Så tror iaf jag MS och Sony har tänkt med Wand och Natal efter har sett succén med Wii och motion sensing.
Citera
2010-01-14, 23:40
Citat:
Den har inte kommit till övriga marknaden än. Sedan tycker jag att man borde vänta tills "den övriga marknaden" också har en lika stor kundbas som använder loco motion. Då får jag helt enkelt fråga runt bland människor som sett filmen, bland min vänner sa dom att det var intressant & häftigt men inget som direkt gjorde filmen bättre. Då får du skriva att du inte menar alla, många klagar & ordmärker mig, därför vill jag också göra det.

"But then, on and off, something happened: My eyes locked into the illusion, and suddenly I was seeing something altogether breathtaking on the screen. For me, it first happened in an interior spaceship shot with dozens of soldiers floating in the air: My brain locked on to the effect, and for a moment, I felt like I too was floating in the same room. Other times, my eyes would gravitate toward a curved computer display in the foreground, and suddenly the actors crouched around the screen were right in front of me."
http://tech.yahoo.com/blogs/patterson/62775

" I couldn't have expected the sheer tangibility that 3D—what I once supposed a gimmick—added to the experience. I mean, I saw textures in this film that I've never seen in a movie before, like wet, rubbery skin on the wildcats of Pandora that made people around me gasp more than once. There's a more understated moment, too, when Sam Worthington shaves and you realize, wow, stubble is pretty remarkable in 3D. The jagged hairs bring a level of humanity to his character, adding something unexpectedly corporeal to what's really a 30-foot-tall head in closeup."
http://gizmodo.com/5429424/avatar-re...hing-after-all

"If you're expecting the next "Citizen Kane," you'll be disappointed, but AVATAR succeeds tremendously in being a must-see piece of filmed entertainment. Especially in 3D. Even more so in IMAX 3D. Get your tickets before they sell out for the next month."
http://www.cnngo.com/explorations/no...edition-901017

"Avatar is a stunning success. It is a staggering achievement in visual effects and 3D technology. More importantly, it is a well-acted drama and a rousing action-adventure picture. It absolutely demands to be seen on the biggest and best screen available. See it in 3D, see it in IMAX 3D"
http://www.huffingtonpost.com/scott-..._b_392885.html

Rätt bra kritik för att vara den första storfilmen i 3D. Vi snackar en teknik som kommer mogna starkt.

Men du har rätt att alla kommer inte säga Wow. Men mina föräldrar var heller inte imponerade av den första BluRay filmen jag visade för dem. Men det hindrar inte från HD att vara en standard idag, lika lite som att 3D blir det längre fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in