2010-01-13, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
En WiiHD låter väldigt logiskt.

Varför?
Citera
2010-01-13, 17:29
Medlem
-memorys avatar
Jag tror knappas att Wii kommer heta Wii 2, för alla Nintendos andra konsoler har ju bytt namn för varje gång i stort sett.
Citera
2010-01-13, 17:46
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Varför?

Räcker med en uppskalningchip och lite AA för att få spelen att se snyggare ut. En lite uppgradering av grafikchippet kan göra det utan att öka kostnaderna dramatiskt.

Grafiken i säg är den samma fast i HD. Wiis enkla grafik och glada färger gör sig bäst i uppskalning, inga direkta detlajer på texturerna som smetas ut.

Så slänger man på HDMI och proppar den med lite nya mjukvarufuktioner och vips så har du WiiHD utan att kostnaden i produktion har ökat nämnvärt.

Så släpper du den i ett nytt skal och ett nytt namn med Wii i, t ex WiiHD.

Då får man dels upp ögonen att det är en ny Wii samt en rad anledningar till varför folk ska lägga nya 2000-2500 för detta. Wii kan vara kvar som ett billigare alternativ tills lager har tömts.

Jag tittar på Nintendo DS när jag tänker här. Nintendo har lyckats först med att göra en skönhetsuppdatering för att sen göra 2 hårdvaruuppdateringar i och med DSi och DSi LL. Alla gånger har man sålt otroligt bra.

Fortfarande DS i namnet, mindre hårdvaruuppdateringar och sen säljer den dyrare för att låta gamla modellen vara billigare. Då har du vinst på båda samtidigt som gamla användare byter upp sig och nya får välja.

Cash is king.

Blir ju inte en direkt uppföljare likt GC -> Wii men hårdvaruförändring. Tror den gamla sättet att släppa maskiner kommer förändras, alltså stor markering från en generation till en annan, för att istället pimpa upp maskinen stegvis innan man byter ut. Detta för att hålla den i liv längre.

Ingen är sugen på att fortsätta lägga stora summor och sälja med förlust för att sen göra om allt 5-6 år senare. PS2 och PS1 upplevde en lyx men ingen av de tre kan få en så dominant ställning igen. Därför funkar DS tänket bättre, rent finansiellt.

* HD grafik via emulator på PC:

http://www.youtube.com/watch?v=3MurWPRzmzo

Inte illa?
Senast redigerad av PalmiNio 2010-01-13 kl. 17:49.
Citera
2010-01-13, 22:32
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Varför skulle du vilja ha Wii i HD? Spelen utvecklas inte med syfte på HD så någon större skillnad i kvalité förutom lite starkare färger?
Citera
2010-01-13, 22:43
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fredrik
Varför skulle du vilja ha Wii i HD? Spelen utvecklas inte med syfte på HD så någon större skillnad i kvalité förutom lite starkare färger?

Sa aldrig att jag hade velat. Sa bara att det skulle vara ett bra steg för Nintendo.

Men jag hade inte sagt nej till en Wii med HMDI, skalad grafik med AA och lite mer mjukvarufunktioner. Jag hade nog sålt mitt Wii och köpt det.

Säger bara att deras Succéer med små uppgraderingar på DS sidan kan nog fungera på stationära sidan också.
Citera
2010-01-13, 23:07
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Sa aldrig att jag hade velat. Sa bara att det skulle vara ett bra steg för Nintendo.

Men jag hade inte sagt nej till en Wii med HMDI, skalad grafik med AA och lite mer mjukvarufunktioner. Jag hade nog sålt mitt Wii och köpt det.

Säger bara att deras Succéer med små uppgraderingar på DS sidan kan nog fungera på stationära sidan också.
Det skulle aldrig fungera. Eftersom följande är sant;

NDS = Hardcore
NDS Lite = Casual (lite snyggare, lite mindre etc.)
NDSi = Extreme Casual (Lite snyggare, extra funktioner för casuals som inte spelar spel hela tiden utan vill göra något annat med konsolen)
NDSi LL = Super Extreme Casual (Pensionärer)

Stationära konsoler fungerar inte riktigt så dessutom är det inte logiskt att Nintendo släpper en ny konsol först med HD-grafik. Det skulle döda dom. Det är dom som säljer sämst som släpper sina konsoler först, den som leder behöver inte släppa sin nästa konsol förens försäljningen har droppat extremt mycket att man inte längre gör någon märkvärdig vinst.
Citera
2010-01-13, 23:23
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben

NDS = Hardcore
NDSi = Extreme Casual (Lite snyggare, extra funktioner för casuals som inte spelar spel hela tiden utan vill göra något annat med konsolen)

Stationära konsoler fungerar inte riktigt så dessutom är det inte logiskt att Nintendo släpper en ny konsol först med HD-grafik. Det skulle döda dom. Det är dom som säljer sämst som släpper sina konsoler först, den som leder behöver inte släppa sin nästa konsol förens försäljningen har droppat extremt mycket att man inte längre gör någon märkvärdig vinst.

Ta en titt på DS försäljninbgs siffror och återkom.

NDSi LL har sålt lite för bra för att bara vara pensionärer

DS är snart det bäst säljande konsolen någonsin och lär slå PS2 med längder.

Ne stationära konsoler fungerar inte så, och så gjorde inte direkt bärbara innan. Men som jag tydligt förklarade, så som Sony, Nintendo och Microsoft har byggt konsoler är inte lönsamt. Modellen fungerar inte när du har så tuff konkurrens, det bränns allt för mycket pengar på varje ny modell och det är svårt att tjäna in det.

Nintendo lyckades med ny kontroll på en hårdvara som var en liten uppgradering från GC. Jag säger: nästan Wii kan logiskt nog vara en lika liten uppgradering och sen släpper man fler balla tillbehör till det.

Visst, hardcore gamern gillar kanske inte det men fakta är fakta. Ingen stationär har sålt så bra som Wii och ingen har dragit in så mycket pengar heller, deras tillbehör säljer också extremt bra:

Wii Play : 25 miljoner +
Wii Fit: 22 miljoner +
Super Mario Kart Wii (platsratten ): 20 miljoner +
Wii Sports Resort: 12 miljoner +

Tillsammans med 65 miljoner Wii och 125 miljoner DS i 4 olika modeller så är detta bara siffror man kan begrunda som en lyckad affärsmodell och nog lär de fortsätta. Så små hårdvarusteg, mer ofta med massa extra är där pengar ligger. Sony lär aldrig tjäna en krona på PS3 totalt och MS kommer knappt gå break even, så varför skulle de släppa nya biffiga konsoler nästa generation när de har totalt misslyckas denna generation och Nintendo har lyckats?

Det är pengar som bestämmer, inte hardcore gamern.

Dessutom är det så att det bara Nintendo som har råd att släppa först, de har redan tjänat in in investering i Wii och det med råge. Wii har börjat tappa lite i försäljning så först lär de komma ut med en ny revision, likt PS3 slim. Men efter det kan de utan problem släppa en WiiHD, eller köra den direkt som en revision.

Du missar nog min poäng. Min poäng är att WiiHD inte blir ett stort generationskliv utan en lite trimning av hårdvaran bara, detta dödar inte alls Wii. En ny DS version har inte dödat den gamla DS versionen utan så länge de skiljer i pris så finns där marknad.

Låt oss säga att man drar ner Wii till 149 dollar (fortfarande vinst där) och släpper WiiHD för 249 dollar ( vsamma vinst). Då täcker du ett behov som många påpekar (HD och med funktioner) samt har ett billigare alternativ. De ska ändå lira samma spel ju.
Senast redigerad av PalmiNio 2010-01-13 kl. 23:34.
Citera
2010-01-13, 23:25
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben

NDS = Hardcore

Dessutom är DS en av de mest utbytade konsoler så din sanning att en specifik modell är till en specifik målgrupp är allt utom sant. Det handlar om att släppa en ny modell som har allt den gamla har plus lite till så folk bytar upp sig.

Lika logiskt som varför många iPhone användare gick från 2g till 3g för att nu ha 3gs, små steg men en nöjd användare vill alltid ha det bästa av sin produkt.
Citera
2010-01-13, 23:31
Medlem
Citat:
Nintendo of America President Reggie Fils-Aime says don’t count on Nintendo introducing an update to its hit Wii videogame console, or new system, in the coming months.

Källa: http://www.businessweek.com/the_thre...do_no_wii.html

Det finns ingen anledning för Nintendo att släppa en HD-variant av Wii. Man kränger i dagsläget mer än Sony och MS gör tillsammans, jag tror ärligt talat att man nöjer sig med det.
Citera
2010-01-13, 23:36
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Källa: http://www.businessweek.com/the_thre...do_no_wii.html

Det finns ingen anledning för Nintendo att släppa en HD-variant av Wii. Man kränger i dagsläget mer än Sony och MS gör tillsammans, jag tror ärligt talat att man nöjer sig med det.

Och när han säger det så är det så?

Vad förväntar du dig? att han på en fråga från en journalist ska säga:

"fan du fick mig, nu ska jag berätta om våra planer exakt" ????

MS sa att de inte behöver en ny konsol pga Natal......tror du det är så det kommer bli också?

Sony förnekade PS3 slim och prissänkningen in i det sista.

Ingen av de 3 avslöjar sina planer innan de själva har tänkt att presentera dem, så är det alltid. När de då svarar på rykten innan så är det alltid risk att de ljuger.

Dessutom:

“We are confident the Wii home entertainment console has a very long life in front of it.”

Detta var vad han sa, en mening så lös och så enkel att spinna. Han avslöjar inget och säger inte att något annat inte skulle kunna ske. Som en politiker.....
Senast redigerad av PalmiNio 2010-01-13 kl. 23:39.
Citera
2010-01-13, 23:37
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Dessutom är DS en av de mest utbytade konsoler så din sanning att en specifik modell är till en specifik målgrupp är allt utom sant. Det handlar om att släppa en ny modell som har allt den gamla har plus lite till så folk bytar upp sig.

Lika logiskt som varför många iPhone användare gick från 2g till 3g för att nu ha 3gs, små steg men en nöjd användare vill alltid ha det bästa av sin produkt.
Varför skulle det inte vara sant? Det jag menade att dom specifika konsolerna inriktar sig till specifika marknader.
Citat:
Ta en titt på DS försäljninbgs siffror och återkom.

NDSi LL har sålt lite för bra för att bara vara pensionärer

DS är snart det bäst säljande konsolen någonsin och lär slå PS2 med längder.

Ne stationära konsoler fungerar inte så, och så gjorde inte direkt bärbara innan. Men som jag tydligt förklarade, så som Sony, Nintendo och Microsoft har byggt konsoler är inte lönsamt. Modellen fungerar inte när du har så tuff konkurrens, det bränns allt för mycket pengar på varje ny modell och det är svårt att tjäna in det.

Nintendo lyckades med ny kontroll på en hårdvara som var en liten uppgradering från GC. Jag säger: nästan Wii kan logiskt nog vara en lika liten uppgradering och sen släpper man fler balla tillbehör till det.

Visst, hardcore gamern gillar kanske inte det men fakta är fakta. Ingen stationär har sålt så bra som Wii och ingen har dragit in så mycket pengar heller, deras tillbehör säljer också extremt bra:

Wii Play : 25 miljoner +
Wii Fit: 22 miljoner +
Super Mario Kart Wii (platsratten ): 20 miljoner +
Wii Sports Resort: 12 miljoner +

Tillsammans med 65 miljoner Wii och 125 miljoner DS i 4 olika modeller så är detta bara siffror man kan begrunda som en lyckad affärsmodell och nog lär de fortsätta. Så små hårdvarusteg, mer ofta med massa extra är där pengar ligger. Sony lär aldrig tjäna en krona på PS3 totalt och MS kommer knappt gå break even, så varför skulle de släppa nya biffiga konsoler nästa generation när de har totalt misslyckas denna generation och Nintendo har lyckats?

Det är pengar som bestämmer, inte hardcore gamern.
Bärbara har fungerat så tidigare också, kolla bara på GameBoy-konsolerna. NDSi LL marknadsförs för äldre & människor med sämre syn, därför har man lagt in en större skärm & större pekpenna. Yngre människor vill ha mindre maskiner så att dom får plats i fickan.

Hur menar du att Nintendos konsolförsäljning inte är lönsam? Dom har gått med plus sedan dag 1, det kallar jag för lönsamt. Jag motsatte mig inte ditt påstående om att nästa steg är att göra konsolerna med små hårdvaruuppgraderingar utan att Nintendo skulle vara först. Dom kommer med största sannolikhet vara sist, just för att den som säljer bäst inte behöver släppa något nytt på marknaden förens konsolen har börjat sälja märkvärdigt dåligt.
Citera
2010-01-13, 23:42
Medlem
Så du tycker att de ska släppa WiiHD nu när de senast i förra månaden krängde 3 jävla miljoner Nintendo Wii enbart i NA? Du känner att det behövs? Att det vore ett klokt drag? Jag tror inte du riktigt fattar hur jävla bra nuvarande upplägg fungerar för Nintendo. Man fullständigt trashar listorna månad efter månad. Det är ju bättre att de kör på så länge det går än att satsa på något nytt som bevisligen inte behövs.
Senast redigerad av Taiga 2010-01-13 kl. 23:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in