Citat:
Ursprungligen postat av
GAMLE SVARTEN
Hej!
Sonen vill ha en spelkonsoll och väljer mellan PS4 och X-box one. finns det en konsensus i tråden om vilken som är bäst?
Det finns inget konsensus och kommer säkerligen heller aldrig att finnas. Frågorna man ska ställa sig är följande (enligt mig):
Vilken konsol kommer min vänskapskrets att köpa? Om alla mina vänner köper PS4 så kan jag spela med dem om även jag har en PS4, vi kan låna spel av varandra och att ta med sig en extra kontroll för att lira mot varandra AFK blir enklare.
Vilka spel vill jag spela? Här kan man kolla rent historiskt och även företagsmässigt på vilka spel/genrer som är troliga på den nya generationens konsoler. Uncharted-serien kommer aldrig att komma till X0, Halo kommer inte komma till PS4. Fler exempel kan naturligtvis ges, det man kan vara säker på är att många av spelen kommer att vara multi-plattform och således inte spela någon roll.
Handkontrollen, vilken konsol anser jag som spelare har skönast kontroll? Detta är subjektivt och iaf för mig underordnat de övriga punkterna.
PS4 är på pappret lite starkare än X0, men det är någonting de flesta av oss vanliga spelare inte bryr oss om. Är det bäst grafik man är ute efter alldeles oavsett spel så är det en bra PC man ska satsa på.
Hur gammal är din son? Vad för typ av spel tycker han om att spela?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ghost.B.C
Jag valde Xbox One. Stod väl bara mellan den och PS4:an egentligen och då vann Xbox på walk over av den enkla anledningen hur sticksen på handkontrollen är placerade. Snacket om att PS4 är vassare rör mig inte i ryggen då PS3 skulle varit bättre än 360:n inte var något jag märkte av. Sitter ändå inte och runkar åt pixlar och bilduppdateringsfrekvenser och 360:n var ju jävligt stabil även om den var "sämre". Sen är det ju alltid jävligt svårt att veta hur stor skillnaden kommer vara om några år, först då vet man väl om man gjorde rätt val eller inte.
Ang. att PS3 var starkare än X360 var det ju få spel som fick uppleva p.g.a de olika arkitekturerna. PS3an verkade vara en rätt svår konsol att nyttja till max men när det väl skedde så blev det vackert som fan (uncharted 3, TLOU), när det kom till multiplattform så var väl oftast 360 vinnaren trots att PS3 var bättre på pappret. Själv sket jag fullständigt i vilket precis som du. Den här generationen använder båda konsolerna dock av samma arkitektur och därför
tror jag att PS4 kommer att vinna den striden även i multiplatt-spel. Med det sagt så är jag ingen fanboy som sitter och runkar till 4 extra pixlar vid en viss screenshot.