2013-10-08, 00:44
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BDP
Okej, vad är det jag ska utgå ifrån då när jag väljer konsol? Just nu känns det som att valet baseras på vilken konsol ens vänner tänkt använda samt respektive konsols dosor?
Det beror helt och hållet vad du själv är ute efter. Personligen så väljer jag konsol delvis baserat på vad mina vänner har men främst på vilka titlar konsolen har att erbjuda. Fördelen med att ha samma konsol som sina vänner är att man lätt kan låna spel av varandra. Ingen vet idag vilken av de framtida konsolerna som kommer att ha skönast kontroll och det är inte heller så att alla är överens om hur det ligger till idag. Mitt råd är att vänta tills det att det finns lite spel att tillgå av de frist day spelen som släpps är det typ 2 som jag är intresserad av. Iom att man väntar får man sig även en bild av hur tjänster kring konsolerna fungerar och vilka spel som planeras att släppas till vardera konsol.
Citera
2013-10-08, 06:37
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Eftersom det inte rör sig om några 1st party studios så är det större chans att det rör sig om tidsexklusiva titlar. Vad du sedan tycker om hans argumentationsteknik skiter jag fullständigt i. Jag tror personligen att exklusiva spel väger in när man väljer konsol (det gör det iaf för mig) och om då MS bara får tidsbegränsade exklusiviteter på de spel jag vill ha så kommer jag inte att orka bry mig om att köpa en X0. Den nuvarande generationen tycker jag att Sony tog hem matchen med Uncharted-serien, GoW-serien, HR och TLOU för att nämna några. MS hade då Halo (PS har Killzone), Forza (PS har GT) och Gears of War (ända serien jag är sugen på att testa). De hade även första ME-spelet tills det att EA köpte upp bioware och släppte det även till PS3.

Om du har en 1st party studio så är det naturligtvis så att spelen stannar på din konsol. Uncharted, GoW och HR kommer inte att komma till en MS konsol. Om en exklusivitet är tidsbegränsad blir det en mindre anledning att välja den konsolen när man vet att man kommer kunna spela det på den konsol man har efter något år.

Nej, möjligt att det utvecklas någon form av cross-plattform spel men de flesta kommer nog inte att ha en sådan funktion. De funktioner du nämner var någonting som MS hade med i planeringen men har fått lägga ner eftersom det minst sagt inte var populärt. Jag vill dock minnas att man fortfarande måste koppla upp konsolen första gången man ska använda den men det är möjligt att de har ändrat även detta.

Givetvis så har Microsoft och Sony egna 1st party studios som gör spel bara för deras konsoler. Turn 10 kommer aldrig att ge ut ett spel på PS4 och Naughty Dog kommer aldrig ge ut ett spel på XBOX ONE. Dom 3 spelen jag nämnde tidigare var dåliga exempel då capcom och Bioware är 3rd party studios. Men med Dead Rising 3 så tror jag att Capcom har gjort en bra deal med microsoft och därför valt att göra det exklusivt till ONE.
Citera
2013-10-08, 09:03
Medlem
BDPs avatar
Citat:
Det beror helt och hållet vad du själv är ute efter. Personligen så väljer jag konsol delvis baserat på vad mina vänner har men främst på vilka titlar konsolen har att erbjuda. Fördelen med att ha samma konsol som sina vänner är att man lätt kan låna spel av varandra. Ingen vet idag vilken av de framtida konsolerna som kommer att ha skönast kontroll och det är inte heller så att alla är överens om hur det ligger till idag. Mitt råd är att vänta tills det att det finns lite spel att tillgå av de frist day spelen som släpps är det typ 2 som jag är intresserad av. Iom att man väntar får man sig även en bild av hur tjänster kring konsolerna fungerar och vilka spel som planeras att släppas till vardera konsol.

Vad menar du med titlar?
Citera
2013-10-08, 10:06
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Okej, vad är det jag ska utgå ifrån då när jag väljer konsol? Just nu känns det som att valet baseras på vilken konsol ens vänner tänkt använda samt respektive konsols dosor?
ps4 har bättre hårdvara överlag men det är svårt att säga hur stor del av spelen som kommer påverkas av detta. Sony utvecklar också egna spel exclusivt till ps4 så detta är något man får väga in också.

Ingen av konsollerna har någon bakotkomparbilitét så du kan naturligtvis överväga att köpa begagnat xbox 360/ps3 med många spel till bra pris, av ps4 och xbox one verkar ps4 vettigast men det är mycket som kan gå åt helvete med en lansering likt RROD som xbox 360 drabbades av.
Citera
2013-10-08, 11:14
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Vad menar du med titlar?
Spel, till PS3 och Xbox 360 har vi haft vissa spel som varit exklusiva, MS har förutom diverse Kinect-spel haft Halo, Forza och möjligtvis någonting mer som jag inte känner till (jag räknar inte med de titlar som även går att spela på PC). PS3 har haft Uncharted 1-3, God of War 3 (1 och 2 finns i HD-remake), Heavy Rain, The Last of Us, Gran Turismo, Killzone och även här finns det en stor chans att jag har missat någonting. Lägg därtill alla indiespel som bara släppts till en av konsolerna och man kan finna att även detta kan vara någonting att väga in när man letar efter en konsol.
Citera
2013-10-08, 19:29
Medlem
BDPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexbox
Jag skulle råda dig att höra med dina kompisar. Välj sedan en ps3 eller Xbox 360. Priset är bättre och du slipper vänta nästan 2 månader. Du har även fler spel att välja på såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
ps4 har bättre hårdvara överlag men det är svårt att säga hur stor del av spelen som kommer påverkas av detta. Sony utvecklar också egna spel exclusivt till ps4 så detta är något man får väga in också.

Ingen av konsollerna har någon bakotkomparbilitét så du kan naturligtvis överväga att köpa begagnat xbox 360/ps3 med många spel till bra pris, av ps4 och xbox one verkar ps4 vettigast men det är mycket som kan gå åt helvete med en lansering likt RROD som xbox 360 drabbades av.

Citat:
Spel, till PS3 och Xbox 360 har vi haft vissa spel som varit exklusiva, MS har förutom diverse Kinect-spel haft Halo, Forza och möjligtvis någonting mer som jag inte känner till (jag räknar inte med de titlar som även går att spela på PC). PS3 har haft Uncharted 1-3, God of War 3 (1 och 2 finns i HD-remake), Heavy Rain, The Last of Us, Gran Turismo, Killzone och även här finns det en stor chans att jag har missat någonting. Lägg därtill alla indiespel som bara släppts till en av konsolerna och man kan finna att även detta kan vara någonting att väga in när man letar efter en konsol.

Tack för alla svar! Men ni som tipsade om PS3/Xbox 360 istället för de nya konsolerna, kommer jag kunna spela tillsammans med de som har PS4/Xbox One i sådana fall?
Citera
2013-10-08, 20:54
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Tack för alla svar! Men ni som tipsade om PS3/Xbox 360 istället för de nya konsolerna, kommer jag kunna spela tillsammans med de som har PS4/Xbox One i sådana fall?

Nej, det kommer du inte att kunna. Spelen är inte cross platform.
Citera
2013-10-14, 12:45
Medlem
Kickexs avatar
PS4 är bättre än Xbox one.
Xbox 360 är bättre än PS3.
Svårare än så är det inte.
Citera
2013-10-16, 00:07
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Jag tror vi kommer få se några uppskjutna spel inom en ser framtid. Jag tänker i första hand på watch dogs samt lego marvel. De släpper så lite så jag tror de får svårt att nå launch. Sen tror jag andra titlar som nfs, ac mfl kommer uppdateras friskt i början eftersom de inte hunnit så långt som de velat i testfasen. Sätter också frågetecken för killzone, ryse och andra exklusiva spel dom borde göra mer för att marknadsföra eftersom det är dessa spel som ska sälja konsolerna

Watch dogs försenat till våren 2014.... Precis som jag misstänkte för ett tag sen. Påverkar detta försäljningen av nya konsoler eller inte? Jag känner i alla fall några som endast tänkte köpa en ny konsol och watch dogs....
Citera
2013-10-16, 06:25
Medlem
Ubisoft vill väl sälja mer av Assassin's Creed 4. Vore bara osmart att släppa 2 spel samtidigt.
Citera
2013-10-16, 15:07
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Ubisoft vill väl sälja mer av Assassin's Creed 4. Vore bara osmart att släppa 2 spel samtidigt.

Jo, och det kom dom på en månad innan släpp?

WD finns ju som bundle med ps4, synd om de som bokat den.
Citera
2013-10-16, 15:14
Medlem
Citat:
Jo, och det kom dom på en månad innan släpp?

WD finns ju som bundle med ps4, synd om de som bokat den.

Officiell bundle från Sony?

Om det är butiker som gjort egna bundles så är det väl lika synd om de som bokat motsvarande Xbox One-bundle?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in