2013-09-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Kan ha uttryckt mig lite slarvigt. Menade inte PS3/Vita/PSP (d v s regelrätta konsollspel där downloads blev ett substitut för den fysiska kopian) utan mer sådant som småproducerade indie-spel eller arkad. Final Fight: Double Impact finns t ex nu i både Sony's och Microsoft's onlineaffär, kommer det att föras över och göra det även i nästa generations konsoller? Eller om endast vissa av de nuvarande spelen gör det beroende på huruvida licensavtal och skit förnyas eller ej?

Ett PS3-spel är ett PS3-spel oavsett om det kommer på skiva, laddas hem från PSN eller är ett litet indespel och PS3-spel är inte kompatibla med PS4.
Citera
2013-09-28, 19:35
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringo Lam
Ett PS3-spel är ett PS3-spel oavsett om det kommer på skiva, laddas hem från PSN eller är ett litet indespel och PS3-spel är inte kompatibla med PS4.

Varför inte? Ett spel likt det jag gav i exempelt skulle mycket väl kunna finnas på PS4 också.
Citera
2013-09-29, 10:20
Medlem
Citat:
Varför inte? Ett spel likt det jag gav i exempelt skulle mycket väl kunna finnas på PS4 också.

Alla spel som finns på PS3 är såklart möjliga att göra även till PS4 - problemet är att det måste finnas någon utvecklare som gör en PS4-version också.

Du verkar tro att "små indie-spel" till PS3 är kodade på ett helt annat sätt som är mer kompatibelt med PS4 än andra spel?
Citera
2013-09-29, 12:36
Medlem
adolf512s avatar
Angående prestandaskilnaden mellan prismbox och ps4 http://www.youtube.com/watch?v=ye40hVzt5B8 att folk försvarar microsoft övergår mitt förstånd, ifall prismbox hade haft något som vägde upp för prestandaskillnaden så hade det varit försvarbart att välja prismbox framför ps4, nu verkar det inte bli fallet
-båda konsollerna kommer ha liknande kontroller bortsett ifrån kinect 2.0, vad som är bättre är en smaksak. Ingen konsoll har speciellt revolutionerande kontroller om man bortser från gummic kinect men sony har också en camera till dessa gummic spel(som antagligen kommer suga ännu mer än kinect 2.0). Om de skall sattsa på något är det six axis motion controls för båda händerna, men det lär endast komma till PC.
-båda konsollerna har exclusiva titlar, igen smaksak.
-ps4 är dess utom billigare.

Det enda som kan rädda micro$oft denna generationen är ifall sony misslyckas ordentligt tex genom att 30% av konsollerna visar sig defecta eller om sony ps+ visar sig undermåligt.
Senast redigerad av adolf512 2013-09-29 kl. 12:39.
Citera
2013-09-29, 14:35
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringo Lam
Alla spel som finns på PS3 är såklart möjliga att göra även till PS4 - problemet är att det måste finnas någon utvecklare som gör en PS4-version också.

Du verkar tro att "små indie-spel" till PS3 är kodade på ett helt annat sätt som är mer kompatibelt med PS4 än andra spel?

Ja det gör jag. Men det stämmer alltså inte? Jag förstår ju att t ex ett spel som Uncharted är specifikt kodat för PS3 och därför kräver en massa arbete för att fungera på PS4. men arkadspel, de är väl mycket simplare uppbyggda? Även om de också var kodade till PS3 så trodde jag att det var enkelt att göra och utan större problem kunde portas till i stort sett vad som helst.
Citera
2013-09-29, 15:02
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Angående prestandaskilnaden mellan prismbox och ps4 http://www.youtube.com/watch?v=ye40hVzt5B8 att folk försvarar microsoft övergår mitt förstånd, ifall prismbox hade haft något som vägde upp för prestandaskillnaden så hade det varit försvarbart att välja prismbox framför ps4, nu verkar det inte bli fallet
-båda konsollerna kommer ha liknande kontroller bortsett ifrån kinect 2.0, vad som är bättre är en smaksak. Ingen konsoll har speciellt revolutionerande kontroller om man bortser från gummic kinect men sony har också en camera till dessa gummic spel(som antagligen kommer suga ännu mer än kinect 2.0). Om de skall sattsa på något är det six axis motion controls för båda händerna, men det lär endast komma till PC.
-båda konsollerna har exclusiva titlar, igen smaksak.
-ps4 är dess utom billigare.

Det enda som kan rädda micro$oft denna generationen är ifall sony misslyckas ordentligt tex genom att 30% av konsollerna visar sig defecta eller om sony ps+ visar sig undermåligt.

Microsoft kommer inte att misslyckas med sin Xbox ONE. Sedan Gamescom så har Gamestop Sverige ökat sina förhandsbokningar på ONE med 40%. Totalt har Gamestop 10670 förhandsbokade PS4 och runt 8400 bokade XBOX ONE. det är i hela Sverige. Källan tänker jag inte ange eftersom detta är hemliga uppgifter. Efter Gamestop mässan som var i dublin förra veckan så har XBOX ONE fått ett större stöd. En butikschef på GS som jag pratar med ofta säger att kinect 2.0 är the rel deal. Allt som kinect 1 var tänkt skulle klara av det gör kinect 2.0. Gamestop USA annonserade ut att alla butikschefer skulle få en gratis Xbox one och ps4 med alla 1st party spelen till varje konsol. GS Sverige butikscheferna får detsamma.
Citera
2013-09-29, 15:45
Medlem
Citat:
Ja det gör jag. Men det stämmer alltså inte? Jag förstår ju att t ex ett spel som Uncharted är specifikt kodat för PS3 och därför kräver en massa arbete för att fungera på PS4. men arkadspel, de är väl mycket simplare uppbyggda? Även om de också var kodade till PS3 så trodde jag att det var enkelt att göra och utan större problem kunde portas till i stort sett vad som helst.

Ett enklare spel är säkerligen lättare att porta till PS4 men det krävs ändå att några sätter sig och gör "jobbet" då PS3-kod (oavsett hur simpelt spelet är) inte fungerar.

Det är möjligt att spel man äger på PS3 kommer att fungera via Gaikai-streaming eller att Sony någon gång i framtiden tar fram en fungerande emulator (ej troligt).

För att föra in något nytt som är lite mer "on-topic" så kommer man tydligen att kunna spela med/mot varandra via "remote-play" från en PS4 där en person spelar på en TV och den andra på en Vita (möjligen två personer på olika TV:s med Vita-TV).

https://twitter.com/yosp/status/381235215558914048
Citera
2013-09-29, 20:48
Medlem
weltalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Microsoft kommer inte att misslyckas med sin Xbox ONE. Sedan Gamescom så har Gamestop Sverige ökat sina förhandsbokningar på ONE med 40%. Totalt har Gamestop 10670 förhandsbokade PS4 och runt 8400 bokade XBOX ONE. det är i hela Sverige. Källan tänker jag inte ange eftersom detta är hemliga uppgifter. Efter Gamestop mässan som var i dublin förra veckan så har XBOX ONE fått ett större stöd. En butikschef på GS som jag pratar med ofta säger att kinect 2.0 är the rel deal. Allt som kinect 1 var tänkt skulle klara av det gör kinect 2.0. Gamestop USA annonserade ut att alla butikschefer skulle få en gratis Xbox one och ps4 med alla 1st party spelen till varje konsol. GS Sverige butikscheferna får detsamma.

Bara för att det är många förhandsbokningar betyder det inte att konsolerna kommer lyckas. Denna generationen blev lite längre än vanligt så det är inte så konstigt att de riktigt hardcore konsolspelarna suktar efter en ny konsol. Jag tror tyvärr att många casuals inte alls är så imponerade av varken PS4 eller X1. Personligen förhandsboka jag en PS4 i juni men sket i det sedan för spelen finns ju helt enkelt inte än. Kan spela på min PC från 2009 med Geforce GTX 670 som verkar vara hack i häll med PS4/X1, sorgligt som fan egentligen. Tänk er om ni haft en uppgraderad dator från 2002 som var lika kraftfull som PS360

Även om Kinect 2.0 visar sig vara mycket bättre så säljs den ihop med en konsol som kostar 499 dollar. Tror inte många casuals kommer att vilja punga ut så mycket pengar.
Citera
2013-09-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
En butikschef på GS som jag pratar med ofta säger att kinect 2.0 är the rel deal. Allt som kinect 1 var tänkt skulle klara av det gör kinect 2.0. Gamestop USA annonserade ut att alla butikschefer skulle få en gratis Xbox one och ps4 med alla 1st party spelen till varje konsol. GS Sverige butikscheferna får detsamma.
Övertyga mig om varför kinect kommer vara bra. Jag köper inte ditt snack om att en anonym butikschef säger att det är "rel deal". Att alla chefer på GS-butiekr ska få en gratiskonsol. Vad är det för något? Varför ska de få en konsol från Sony och Microsoft? Vad är grejen med det liksom?
Citera
2013-09-30, 10:55
Bannlyst
Någon annan som tycker att spelbolagen är för klena med att släppa klipp och trailers från spelen? Känns ju som om de nöjer sig med några muggiga E3-klipp.
Citera
2013-09-30, 13:30
Medlem
När släpps nya PS4 och nya Xbox?
Citera
2013-09-30, 13:52
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Någon annan som tycker att spelbolagen är för klena med att släppa klipp och trailers från spelen? Känns ju som om de nöjer sig med några muggiga E3-klipp.

Jag tror vi kommer få se några uppskjutna spel inom en ser framtid. Jag tänker i första hand på watch dogs samt lego marvel. De släpper så lite så jag tror de får svårt att nå launch. Sen tror jag andra titlar som nfs, ac mfl kommer uppdateras friskt i början eftersom de inte hunnit så långt som de velat i testfasen. Sätter också frågetecken för killzone, ryse och andra exklusiva spel dom borde göra mer för att marknadsföra eftersom det är dessa spel som ska sälja konsolerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in