2013-09-26, 22:24
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
På E3 var spelen emulerade på PC och Windows 7, men på Gamescom så var det på konsollerna. Det var inga devkits på Gamescom. Battlefield 4 demot spelade jag på PC på Gamescom och det var riktigt coolt att se byggnade rasa. Jag kommer ihåg att demot till Assassin's Creed: Black Flag hängde sig ett par gånger, det var för att Grafikkortet överhettades så att personalen fick montera in ett nytt grafikkort i datorn. Nästan alla datorer på E3 var vattenkylda.
det var intressant! jo man kan göra mycket skoj med de 1152 steamprocessorerna ps4 har, tydligen skall 4 av de 18 CU vara uppbiffade endast för gpgpu, nu kan vi bara hoppas att detta kommer att utnyttjas av spelen på ett bra sätt men det verkar som om så blir fallet
Citera
2013-09-26, 22:26
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
det var intressant! jo man kan göra mycket skoj med de 1152 steamprocessorerna ps4 har, tydligen skall 4 av de 18 CU vara uppbiffade endast för gpgpu, nu kan vi bara hoppas att detta kommer att utnyttjas av spelen på ett bra sätt men det verkar som om så blir fallet
Dessvärre blir det troligtvis som i nuvarande generation där multispelen kommer att vara mer eller mindre lika medan 1st party titlarna har chans att faktiskt utnyttja konsolen till fullo. Fördelen för Sony här är det att de har kompetenta 1st party studios som har levererat en hel del bra spel genom åren.
Citera
2013-09-26, 23:21
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Dessvärre blir det troligtvis som i nuvarande generation där multispelen kommer att vara mer eller mindre lika medan 1st party titlarna har chans att faktiskt utnyttja konsolen till fullo. Fördelen för Sony här är det att de har kompetenta 1st party studios som har levererat en hel del bra spel genom åren.
jag är inte alls säker på att multiplattformspel kommer bli lika emellan xbone och ps4, den extra kapaciteten ps4 har kan nyttjas till något av följande:
-50% högre upplösning*
-40% högre fps
-3 gånger bättre fysik*
-50% bättre grafik*
* förutsatt att 20% av xbones gpu avänds till gpgpu.
om den extra kapciteten läggs på fler polygoner kanske man inte märker mycket skillnad, men däremot är bättre flyt ellr högre upplösning alltid trevligt.
Citera
2013-09-27, 02:36
Medlem
Hoppas de inte utvecklar spelen till den konsol som har sämst kapacitet, dvs xbox one och sedan portar samma till ps4. Då håller de ju tillbaka ps4:ans kraft.
De kan ju säkert göra tvärtom och utveckla till ps4 för att sedan skala ner till xbox One, men borde nog vara lättare att göra till xboxen först
Citera
2013-09-27, 08:58
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Hoppas de inte utvecklar spelen till den konsol som har sämst kapacitet, dvs xbox one och sedan portar samma till ps4. Då håller de ju tillbaka ps4:ans kraft.
De kan ju säkert göra tvärtom och utveckla till ps4 för att sedan skala ner till xbox One, men borde nog vara lättare att göra till xboxen först
Det är bara att titta på PC vs dagens konsoller och där har spelen ofta gjorts skalbara så att de kan nyttja den betydligt mer kraftfulla pc plattformen, i princip alla konsollspel skalades ner till ~720p 30fps för konsoller plus att grafiken blev sämre. BF4 utvecklas efter PC(high end segmentet) och skalas sedan ned fōr respektive konsoll. Så det kan ex bli att ett spel till ps4 körs i 1080p60 medan samma spel på prismbox körs i 900*1200 60fps.

Räkna inte med några enorma skillnader mellan ps4 och xbone, men då en konsoll både är billigare och bättre så är den här tråden i stort sett överflödig.
Senast redigerad av adolf512 2013-09-27 kl. 09:04.
Citera
2013-09-27, 10:20
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
jag är inte alls säker på att multiplattformspel kommer bli lika emellan xbone och ps4, den extra kapaciteten ps4 har kan nyttjas till något av följande:
-50% högre upplösning*
-40% högre fps
-3 gånger bättre fysik*
-50% bättre grafik*
* förutsatt att 20% av xbones gpu avänds till gpgpu.
om den extra kapciteten läggs på fler polygoner kanske man inte märker mycket skillnad, men däremot är bättre flyt ellr högre upplösning alltid trevligt.
Jag hoppas på det du skriver men jag är skeptisk. Det får nog vara rätt så enkla tweaks för att en utvecklare ska orka lägga ner tid på 2 olika versioner men vissa skillnader kommer man nog kunna se (exempel ifrån denna generation är RDR, inga jätteskillnader men ändå skillnader). Men snackar vi ordentliga skillnader så tror jag att det blir 1st party titlarna man får kolla på, dessutom får vi inte glömma att det kommer ta minst 1 spelrelease period innan vi kan förvänta oss att se spel som på allvar är anpassade efter konsolernas kapacitet.
Citera
2013-09-27, 12:28
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Jag hoppas på det du skriver men jag är skeptisk. Det får nog vara rätt så enkla tweaks för att en utvecklare ska orka lägga ner tid på 2 olika versioner men vissa skillnader kommer man nog kunna se (exempel ifrån denna generation är RDR, inga jätteskillnader men ändå skillnader). Men snackar vi ordentliga skillnader så tror jag att det blir 1st party titlarna man får kolla på, dessutom får vi inte glömma att det kommer ta minst 1 spelrelease period innan vi kan förvänta oss att se spel som på allvar är anpassade efter konsolernas kapacitet.
Något förenklat så gäller uppdateringsfrekvens = prestanda/grafik/upplösning
så om uppdaringsfrekvensen är 30 fps på xbone så borde ps4 klara 42fps med samma grafik och upplösning, nu sätter doci processorn en övre gräns och skärmar klarar normalt sätt inte över 60fps, men även ifall ett prismbox spel körs i 60 fps och grafiken, upplösningen är samma på ps4 så kan ps4 ändå erbjuda bättre spelupplevelse genom att hålla 60 fps stabilt.

Jag tvivlar på att speciellt många prismbox spel kommer att hålla 1080p60 stabilt, om några. Ifall sony klockar APU:n likq mycket som pyttemjuk har klockat prismbox APU:n så blir gapet ännu större.
Senast redigerad av adolf512 2013-09-27 kl. 12:32.
Citera
2013-09-27, 13:15
Medlem
Adam211s avatar
Jag kommer billigt undan med att äga båda konsolerna då jag ska köpa PS4 vid release och sen får jag XBOX ONE gratis av Microsoft Sverige. Varför jag får Xbox ONE gratis kommer jag inte gå in på.

Även om PS4 är "bättre och snabbare" på papperet så tror jag inte det blir så stora skillnader i alla fall. Det var Alpha/Beta versioner av spel som jag testade på Gamescom. Phil Spencer sa bl a att 3st first party spel skulle köras 1080p 60fps. Ett av spelen är så klart Forza Motorsport 5 och det andra är Dead Rising 3.
Citera
2013-09-27, 18:43
Medlem
adolf512s avatar
EDIT: naturligtvis kommer det komma många spel till prismbox som håller 1080p60 (dåligt) men detta kommer oftast qtt röra sig om spel med utdateradgrafik, exact hur bra dessa spel kommer se ut är svårt att säga då det beror på hur väl spelutvecklare kommer nyttja esram minnet, ha inte för höga förväntningar iallafall, notera att vissa spel säger sig köras i 1080p när det kansk rör sig om 1200x900.

Det vi kan säga med säkerhet är att ps4 kommer klara av mer grafiskt krävande spel i samma upplōsning, men så blir det när 1/3 av kostnaden är kinect 2.0 som i princip ingen seriös gamer vill befatta sig med.
Senast redigerad av adolf512 2013-09-27 kl. 18:48.
Citera
2013-09-28, 16:01
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papperstrumpeten
Nej och nej, så vitt jag vet. Kanske kan det komma crossplay i något spel framöver, inget jag vet i nuläget.

Om vi bortser från crossplay då, varför skulle inte själva spelen kunna överföras till PS4:ans onlineaffär?
Citera
2013-09-28, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Jag kommer billigt undan med att äga båda konsolerna då jag ska köpa PS4 vid release och sen får jag XBOX ONE gratis av Microsoft Sverige. Varför jag får Xbox ONE gratis kommer jag inte gå in på.

Även om PS4 är "bättre och snabbare" på papperet så tror jag inte det blir så stora skillnader i alla fall. Det var Alpha/Beta versioner av spel som jag testade på Gamescom. Phil Spencer sa bl a att 3st first party spel skulle köras 1080p 60fps. Ett av spelen är så klart Forza Motorsport 5 och det andra är Dead Rising 3.
Dead Rising 3 blev ju låst till 30FPS för inte allt för länge sedan efter diverse problem. Han kanske menar några kommande spel?
Dead Rising 3 now 'frame-locked at 30FPS'

Senaste ryktena gällande prestandaskillnaderna späder ju bara på att det faktiskt kan komma att bli en märkbar skillnad mellan konsollerna. Men det är som sagt bara rykten, då de kommer från en icke namngiven källa.
Rumor: PlayStation 4 gets graphically definitive version of Watch_Dogs
Citera
2013-09-28, 18:46
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Säkerligen kommer Sony ha sin psn store där du kan browsa efter ps1, psp, vita, minis, ps3 och ps4 spel. Du kan dock inte spela vita,psp eller ps3 spelen på ps4.
Du kommer dock säkert kunna köpa spel över ps4a som du sedan laddar ner på din andra konsol. Det går även på en pc att nå samma butik.

Kan ha uttryckt mig lite slarvigt. Menade inte PS3/Vita/PSP (d v s regelrätta konsollspel där downloads blev ett substitut för den fysiska kopian) utan mer sådant som småproducerade indie-spel eller arkad. Final Fight: Double Impact finns t ex nu i både Sony's och Microsoft's onlineaffär, kommer det att föras över och göra det även i nästa generations konsoller? Eller om endast vissa av de nuvarande spelen gör det beroende på huruvida licensavtal och skit förnyas eller ej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in