Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Imponerande att MS inte går back.
Samtidigt visar det ju hur mycket de skulle kunna dumpa priserna om de känner för det eller behöver det.
Min gissning är att de inte kommer ha några problem att sälja flesta konsoler de tillverkar fram till och över jul, kanske ända fram till Mars så de kommer säkert inte sänka priset tills dess.
Det låter ju på både Sony och MS som att de kommer sälja allt de kan tillverka till en början. Så inget utav företagen har anledning att sänka priset på ett bra tag.
Så länge inte PS4 utskåpar Xbox One totalt i USA, 3:1 eller värre, tror jag inte det kommer någon prissänkning på ett bra tag. Men jag har svårt att se att skillnaden kommer vara så stor. Har inte hört något om några siffror från USA på länge heller så vet inte riktigt hur det ser ut.
VGChartz har en artikel där de säger att PS4 har 600k förhandsbokningar i USA och Xbox One 350k. Dessa siffror är från före det att Xbox Ones releasedatum annonserades.
Senaste siffrorna från
NeoGAF-tråden i UK, gäller en retailer i en region, leder PS4 förhandsbokningar med en ratio på 3:2 launch to date.
En annan användare i tråden hävdar att en retailer har en ratio på
5:1 till fördel för PS4 i deras flagship store och
4:1 sett till hela kedjan. Kan dock inte se att hans siffror blivit bekfäftade av någon mod.
Om nu dessa siffror stämmer så låter inte $60 förlust så farligt. Borde vara relativt snabbt återhämtat via försäljning av spel, tillbehör och PS+.
Som sagt är detta förhandsbokningar så man får ta dem med en nypa salt då förhandsbokning=/=såld konsoll.