2013-07-25, 01:52
Medlem
Milkcrates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uber98
Tycker att Xbox One inte verkar bli lika stor som PS4 kommer bli, men det är bara vad jag tror så bli inte sura Har pratat mycket med polare som kommer skaffa PS4 och har läst mycket om deras "kamera" som följer med, samt att man alltid måste vara uppkopplad. Låter sjukt enligt mig, själv skulle jag nog köpa PS4 om jag var tvungen att köpa antingen Xbox One eller PS4. Annars håller jag mig nog till min dator

Det är svårt att säga vilken konsol som kommer bli störst, hela DRM-grejen och fiaskot som många tyckte den första revealen var har förmodligen gått väldigt många förbi. Personligen har det lämnat en dålig eftersmak för min del vilket innebär att jag kommer köpa ps4. Men det är irrelevant.

Det är Kinect 2.0 som kommer följa med varje xbox. Själva tekniken i Kinect tycker jag ser fantastisk ut, det är att man inte får bestämma själv om man vill ha den som jag tycker är problemet. Sen argumenterar vissa här inne för att inga utvecklare skulle skapa spel för Kinect annars. Nähä? Det är bara positivt, jag är inte intresserad av att styra min konsol med min röst, jag vill inte sitta framför skärmen och vifta heller.

Man måste inte alltid vara uppkopplad, det är en av grejerna dom dragit tillbaka efter den hårda kritiken dom fick utstå.
Citera
2013-07-25, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Det du skriver stämmer, dock hade det varit trevligt om du hade kunnat hänvisa till en källa, mest för att jag vill kunna använda en sådan i andra sammanhang.

Det skall man också se till är att väldigt många Xbox LIVE-profiler inte används aktivt då det finns ett otroligt stort antal av de som är extraprofiler eller nerlagda profiler. De flesta jag känner använder Xbox LIVE men det finns också de i mitt umgänge som inte har användning för det på grund av spelen de väljer att spela.

Antal sålda Xbox 360: http://www.microsoft.com/investor/Ea...q4/Detail.aspx

Antal livekonton: http://www.xbox.com/en-US/LIVE?xr=shellnav

Vad gäller det sista kan jag inte ge någon källa. Jag har sett olika källor, från olika tidsperioder som anger knappt 50 till 60 %.

Detta var dock till stor del före Playstation Plus så det är inte osannolikt att Microsoft tappat en viss andel betalande liveanvändare till Playstations betaltjänst.
Citera
2013-07-25, 07:17
Medlem
ojdos avatar
Say no more.
http://www.youtube.com/watch?v=BKh0TUqQVOo
Citera
2013-07-25, 14:26
Medlem
Indie Development och Homebrew:

Det blev nyligen känt att Indie-utvecklare även ska kunna publicera sina spel direkt själva på Xbox One.

Dock så verkar det skilja sig åt mellan konsolerna ganska mycket hur mycket det kostar osv.

På Xbox One ska man kunna använda en vanlig PC och sen spela och debugga spelen direkt på konsolen som det har funkat på Xbox 360.

Till Xbox 360 kostade det 99$ att bli utvecklare och då ingick alla verktyg.

Till PS4 verkar det bli en lite dyrare och krångligare lösning.

Här är ett uttalande från Sony:

http://www.psu.com/a018466/

Citat:
While not revealing the explicit price of a PS4 development kit, Yoshida explains the cost is still a hurdle and isn't sure "if it's cheap enough for those indie guys."

Man måste alltså ha specialhårdvara för att kunna köra kod - det går inte att använda PS4 att testa/debugga spelen/apparna. Kostnaden kan bli flera tusen dollar bara för att komma igång innan man skriver en rad kod.

Om det kommer funka likadant som med Xbox 360 till Xbox One så är det bara att registrera sig som en utvecklare (99$ eller gratis om man är student) och sätta igång och koda. Det är även möjligt att dela med sig av spelen man utvecklar till andra utvecklare, antingen som ett paket (så att kod/grafik inte syns) eller helt öppet via ett projekt.
Citera
2013-07-25, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Det blev nyligen känt att Indie-utvecklare även ska kunna publicera sina spel direkt själva på Xbox One.

Det ska bli intressant att se hur det blir i slutändan. Microsoft har ju fått väldigt mycket (rättmätig) kritik för hur de har skött det här på 360. (Antingen behövde man publicera dem via en etablerad utgivare eller via Microsoft Game Studios. Det hjälpte givetvis inte heller att det var avsevärt svårare att hitta dem i butiken samt andra begränsningar.)

Citat:
My secondary (maybe flailing and futile) hope is that the fees for publishing won't be insane. It's one thing to only have to shell out $600 for a dev kit, but quite another if we have to spend another $10k on publishing fees. My hope is they'll be content with 30 percent of revenue and be done with it.

- John Warren, Minicores grundare och CEO

Citat:
This change is definitely encouraging, but I'd need to see the final details to really know one way or another [...] This will largely come down to the revenue split and if it's the same for publisher-published titles, but things like the elimination of Microsoft's content parity policies would be factors, too.
Peter Bartholow, CEO på Lab Zero Games

Citat:
After my experience working with them to release on Xbox 360, I have no interest in even buying an Xbox One, let alone developing for it [...] The policy changes are great, but they don't undo the experience I had.

Citat:
On PS4, for example, developers can tap right into the system; use every bit of RAM and all of its power, [...] Indies have access to everything that the AAA studios do, from platform support to development and release.

Brian Provinciano, Retro City Rampages utvecklare/Vblank Entertainment

Alla citat hämtade från: http://www.joystiq.com/2013/07/24/in...publishing-on/ och http://www.polygon.com/2013/7/24/455...e-in-the-right

Det kan ju också vara viktigt att poängtera att det här är en vision och inte något som kommer att vara på plats när Xbox One lanseras.
Källa: http://www.polygon.com/2013/7/24/455...elf-publishing

Jag kan rekommendera läsning av alla tre artiklarna.
Citera
2013-07-25, 15:23
Medlem
Citat:

[...]

Man måste alltså ha specialhårdvara för att kunna köra kod - det går inte att använda PS4 att testa/debugga spelen/apparna. Kostnaden kan bli flera tusen dollar bara för att komma igång innan man skriver en rad kod.

Om det kommer funka likadant som med Xbox 360 till Xbox One så är det bara att registrera sig som en utvecklare (99$ eller gratis om man är student) och sätta igång och koda. Det är även möjligt att dela med sig av spelen man utvecklar till andra utvecklare, antingen som ett paket (så att kod/grafik inte syns) eller helt öppet via ett projekt.

Enligt en källa till Polygon kommer det att kosta mer än 99 USD:
(Nu vet jag givetvis inte hur trovärdig källan är, men det hade givetvis varit att föredra om MS klargjort kostnaden istället för att säga 'inga kommentarer'...)

Citat:
Indie Xbox One developers will also pay a fee to Microsoft, which a source said is a few hundred dollars. Microsoft declined to talk publicly about the fee.

Vad gäller PS4 så skriver Polygon:

Citat:
Although this $2,500 price is being cited in development circles, the game-makers we spoke to all said that Sony had lent them dev-kits for a limited period of one year, for free. As of right now, there are no dev-kits being sold. Sony is sending whatever it has available to favored developers. "All the indies I know got them for free," said one developer. "Sony has been amazing about kits and development thus far."

Another developer said that Sony is focused on loaners, rather than collecting fees. "They are handing them out like candy," he said.

http://www.polygon.com/2013/7/24/455...-playstation-4

Det är väl bara att vänta och se, men förhoppningsvis kommer vi att få se många bra indiespel på båda plattformarna
Citera
2013-07-25, 15:28
Medlem
Citat:

Dock så verkar det skilja sig åt mellan konsolerna ganska mycket hur mycket det kostar osv.

På Xbox One ska man kunna använda en vanlig PC och sen spela och debugga spelen direkt på konsolen som det har funkat på Xbox 360.

Som jag även skrev i Xbox One tråden så är det stor skillnad mellan Xblig och XBLA spel.
Xblig spel kan endast vara gjorda i XNA (C#). Och det är just xblig developer licensen som kostar 99$/år.
Citera
2013-07-25, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Det ska bli intressant att se hur det blir i slutändan. Microsoft har ju fått väldigt mycket (rättmätig) kritik för hur de har skött det här på 360. (Antingen behövde man publicera dem via en etablerad utgivare eller via Microsoft Game Studios. Det hjälpte givetvis inte heller att det var avsevärt svårare att hitta dem i butiken samt andra begränsningar.)

- John Warren, Minicores grundare och CEO

Peter Bartholow, CEO på Lab Zero Games

Brian Provinciano, Retro City Rampages utvecklare/Vblank Entertainment

Alla citat hämtade från: http://www.joystiq.com/2013/07/24/in...publishing-on/ och http://www.polygon.com/2013/7/24/455...e-in-the-right

Det kan ju också vara viktigt att poängtera att det här är en vision och inte något som kommer att vara på plats när Xbox One lanseras.
Källa: http://www.polygon.com/2013/7/24/455...elf-publishing

Jag kan rekommendera läsning av alla tre artiklarna.

Skillnaden är att utvecklingskittet till PS4 kommer att kosta många tusen dollar (till PS3 kostade det 20.000$ när det kom). Det kommer vara en otroligt hög tröskel att komma över för många utvecklare pengamässigt.

Det ryktas om att Sony kan hyra ut utvecklingskit men då ska de godkänna spelet i förhand och verkar inte direkt inriktad mot Indie-utvecklare som ska släppa sitt första spel.

Till Xbox One så ska det räcka med konsolen och en vanlig PC för att utveckla ett spel.

Det är inte heller som innan att det är begränsade spel utan det ska vara full åtkomst till hårdvaran.

http://www.giantbomb.com/articles/mi...one/1100-4696/

Citat:
GB: Post-Xbox One launch and when this system is available, is there a reason for people to have proper Xbox One development kits? Is there a significant difference between what the developers get access to in terms of building their games?

Whitten: Our goal is for you to be able to have full access of the system and the services on Xbox Live. Also, this is a dev kit. This is the way that we will think about dev kits for people on my team that are working on Xbox One. There’s no “this is a second class sort of experience” type of thing. Right now, obviously, in the build-up to a platform launch, there’s lots of special builds and lots of special kits and all that kind of stuff, but that’s more time and place.

GB: But this isn’t a situation where, if you just pick up an Xbox One at Target, you’re only going to be able to access certain parts of the memory, certain parts of the graphics processor? This is going to allow you, at least eventually, once it’s all put into place, to be able to do everything that someone like Respawn is doing?

Whitten: That’s right.

Som sagt - det enda Sony gått ut med är att det kommer vara möjligt för utvecklare att självpublicera sina spel på PS4 men det är en otroligt hög startkostnad - knappast "Indie" om man måste fronta 100.000 - 200.000 kr innan man ens börjar koda.

Till Xbox One kommer det vara otroligt mycket billigare att komma igång.
Citera
2013-07-25, 15:44
Medlem
Citat:
Skillnaden är att utvecklingskittet till PS4 kommer att kosta många tusen dollar (till PS3 kostade det 20.000$ när det kom). Det kommer vara en otroligt hög tröskel att komma över för många utvecklare pengamässigt.

Varifrån tar du "många tusen dollar"?

Citat:
Det är inte heller som innan att det är begränsade spel utan det ska vara full åtkomst till hårdvaran.

On PS4, for example, developers can tap right into the system; use every bit of RAM and all of its power. Indies have access to everything that the AAA studios do, from platform support to development and release.

Citat:
Som sagt - det enda Sony gått ut med är att det kommer vara möjligt för utvecklare att självpublicera sina spel på PS4 men det är en otroligt hög startkostnad - knappast "Indie" om man måste fronta 100.000 - 200.000 kr innan man ens börjar koda.

Till Xbox One kommer det vara otroligt mycket billigare att komma igång.

Igen.. varifrån har du fått "man måste fronta 100.000 - 200.000 kr innan man ens börjar koda."?

Citat av en indie developer:
Make no mistake; while this is a great thing, it's again not the equivalent to what other platforms offer. On PS4, for example, developers can tap right into the system; use every bit of RAM and all of its power. Indies have access to everything that the AAA studios do, from platform support to development and release. The indication on Xbox One is that it's essentially XBLIG 2.0. Instead of XNA, it's Windows 8. Windows 8, which is already struggling to gain developer interest, will gain a boost from developers wishing to target the console. However, it won't be as full-fledged as published games on the system.

Själv hoppar jag av den här diskussionen angående indie-spel tills vi har all fakta på bordet. (gamescom i augusti)
Senast redigerad av DrAg00nEn 2013-07-25 kl. 15:46.
Citera
2013-07-25, 15:45
Medlem
Citat:

Det ryktas om att Sony kan hyra ut utvecklingskit men då ska de godkänna spelet i förhand och verkar inte direkt inriktad mot Indie-utvecklare som ska släppa sitt första spel.

Jag tror att du missade inlägget där jag skrev om just det, med en källa. (Som anger en avsevärt lägre kostnad för dev.kit till PS3, men det kanske skedde en snabb prissänkning. Du hävdar ju trots allt att det var just lanseringspriset som var 2-20 ggr så högt som vad Polygon anger.)

Edit: Men när jag såg det sista du skrev så antar jag att du bara hittar på siffror som låter höga...
Citat:
Senast redigerad av Straiter 2013-07-25 kl. 15:47.
Citera
2013-07-25, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrAg00nEn
Citat av en indie developer:
Make no mistake; while this is a great thing, it's again not the equivalent to what other platforms offer. On PS4, for example, developers can tap right into the system; use every bit of RAM and all of its power. Indies have access to everything that the AAA studios do, from platform support to development and release. The indication on Xbox One is that it's essentially XBLIG 2.0. Instead of XNA, it's Windows 8. Windows 8, which is already struggling to gain developer interest, will gain a boost from developers wishing to target the console. However, it won't be as full-fledged as published games on the system.

Själv hoppar jag av den här diskussionen angående indie-spel tills vi har all fakta på bordet. (gamescom i augusti)

Citat av en indie-utvecklare som spekulerar. Han trodde förmodligen att det skulle bli som till Xbox 360. Han uttalande är precis tvärt om vad MS säger.

Källan jag angav är från en intervju med MS där de säger att det är full tillgång till hårdvaran - precis som till PS4 med skillnaden att du slipper skaffa en speciell utvecklingsmaskin. Samma marketplace för alla spel.

Vilka Polygon pratat med vet vi inte - de kan likaväl ha pratat med AAA-utvecklare. Har svårt att se hur Sony skulle ge iväg gratis utvecklingsmaskiner till intresserade utvecklare som vill prova på konsol-utveckling.
Senast redigerad av Kalmar2004 2013-07-25 kl. 16:02.
Citera
2013-07-25, 17:05
Medlem
Citat:
Citat av en indie-utvecklare som spekulerar. Han trodde förmodligen att det skulle bli som till Xbox 360. Han uttalande är precis tvärt om vad MS säger.

Källan jag angav är från en intervju med MS där de säger att det är full tillgång till hårdvaran - precis som till PS4 med skillnaden att du slipper skaffa en speciell utvecklingsmaskin. Samma marketplace för alla spel.

Vilka Polygon pratat med vet vi inte - de kan likaväl ha pratat med AAA-utvecklare. Har svårt att se hur Sony skulle ge iväg gratis utvecklingsmaskiner till intresserade utvecklare som vill prova på konsol-utveckling.

Och du tror MS kommer att låta dig använda din konsol som "dev-kit" helt gratis?
dessutom: Xbox One devkit functionality won't be available at launch

Och som jag sagt tidigare... alla dessa "u-turns" får mig att tappa förtroendet mer och mer för MS och X1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in