2010-01-05, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fredrik
Nej, man väljer inte det bästa i den bemärkelse bästa prestanda. Valet för företag står för är att få en bra ting för ett bra pris. Så fort "pris" kommer in i bilden så kommer de aldrig att välja det bästa om inte fördelarna med detta är så fruktansvärt stora.

Om bästa prestanda alltid var Prio.1 så skulle väl du ha väl att köpa en Ferrari som första bil, eller hur?

Varför i hela friden skulle någon vilja trycka in HVD? Bara för att det är bättre betyder det inte att det behövs.. Det första man får lära sig när man börjar studera innovation är att bara för att något är bättre så betyder det inte att det kommer att användas.

Som det är i nuläget täcker Blu-ray de krav som finns med gooooda marginaler, MS kommer själva med stor sannolikhet trycka ut något nytt till deras nya konsol då de, med stor sannolikhet, inte vill förlita sig på en konkurrents teknik.

HVD kommer inte bli aktuellt fören om flera flera år, den dagen då vi är i behov av att lagra över 100 gb, bara ta din härliga wikilänk:

Behovet finns inte och kommer något behov kommer inte att finnas (inom konsolvärlden) fören om ~15 år. Sedan, nu gissar jag men med lite sunt bonnförnuft kommer nog alla fram till detta, ny teknik betyder ny typ av produktion vilket betyder höga kostnader vilket betyder mindre marginaler vilket betyder mindre $$$ för företagen. Företagen är vinstsökande och kommer således söka det som kommer ge dem antingen hög marginal eller eller något som är tvingar konkurrenter till att dra på sig mer kostnader (se PS3 - Blu-ray) etc.

Såååååå, HVD - Nej, kanske näst-nästa generation kommer att ha det, kanske.

ja men jag menade inte så överdriftigt utan tänkbara lösningar. Som man kan ta vem i sannolikhet köper en sprillans ny konsol när man vet den kommer bli gammal sen? I regel så vet jag det finns personer som är störst först och vackrast och vill glänsa. Ja när det gäller länken ville jag bara visa vad HVD var någorlunda. Sen kan jag säga dig det finns HVD-skivor man kan lagra 10TB på, men det är ett maximum, så cirka 3.9 TB kan vara lagomt , alltså dessa skivor finns men inte för allmänheten. Alltså vi är nu inne i detta stadie när vi gick över från MB till GB och var så glada, nu är det GB till TB. Filerna kommer bara bli större helt enkelt och kräva mera för bättre kvalitet. En tabell då för de som vill lära sig något nygammalt då: http://sv.wikipedia.org/wiki/Yotta

Som sagt jag tror det krävs mer för våra nya kommande konsoler.
Senast redigerad av skcuskcabhsalf 2010-01-05 kl. 19:59.
Citera
2010-01-05, 20:52
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skcuskcabhsalf
Det har pratas länge om HVD under kriget mellan HD-DVD och Blue-ray, som då vann Blue-ray som tur var för Sony som hade satt den i PS3.
http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=2157

som sagt en sida kan dö lika snabbt som en torrent, fast länk och allt finns med på sidan. Fast du missuppfatta han han menar när konsolerna kommer att komma.

Troligtvis kommer den första komma 2010 till 2011 i den tidpunkten, men jag är ett riktigt säkert på det. efter som prylar utvecklas hela tiden och man väljer att ha det bästa tänkbara. Som mest troligt nu är 2011/2012.
Jag förstår knappt vad du menar med den texten.
Citat:
För de som vill läsa mer om vad en HVD är kan läsa det här: http://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_Versatile_Disc

Fast på wiki kan vem som helst knappa bara de får det godkänt.
Men vart fick den info om Sony är en av dom som ligger bakom HVD? Källa tack. Det kan vara tänkbart det kan sitta nå liknade i PS4 som kommer.
Du postade själv källan eller läste du inte länken du postade? Låter som sagt inte troligt att SONY överger Blu-Ray så snabbt till fördel för HVD när inte ens Blu-Ray har blivit vardagsmat än.
Citat:
Som man kan ta vem i sannolikhet köper en sprillans ny konsol när man vet den kommer bli gammal sen?
Många valde Wii (& 360) framför den mer tekniska PS3an som ska vara mer framtidssäker. Så sannolikt väljer majoriteten det.
Citera
2010-01-05, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Jag förstår knappt vad du menar med den texten.
Du postade själv källan eller läste du inte länken du postade? Låter som sagt inte troligt att SONY överger Blu-Ray så snabbt till fördel för HVD när inte ens Blu-Ray har blivit vardagsmat än.
Många valde Wii (& 360) framför den mer tekniska PS3an som ska vara mer framtidssäker. Så sannolikt väljer majoriteten det.

Hmm men om man ser det såhär jag får inte fram någon info om att just sony skall vara tillverkare, bara att Sony, Philips, TDK, Panasonic och Optware planerar att släppa en HVD-skiva med 1TB på.

Och detta är bara planer, det kan ske tidigare, och personligen har jag en 2TB Hårddisk som jag lagrar filer på. Och i själva verket är det en slags skiva som man bränner en saker på och rensar. Så jag tycker 1TB är väldigt lite på en skiva i den tidpunkten när nästa decennium skall ske,som sagt det är Wikipedia man ska inte tro allt man ser där, Iaf man vet 10TB HVD-skiva finns och inte existerar för allmänheten. Verkar som man måste göra såhär för det skall begripas
:http://www.hvd-forum.org/abouthvd/technology.html

Och Mr. Horimai’ är uppfinnare/inventor.

Som sagt jag tror på detta och detta kommer komma tidigare till konsolerna än det som har spekulerats, och jag tror du är en som sitter med en blue-ray spelare och hoppas på Blue-rayen, men som sagt jag tror och hört på att blue-rayen kommer ha sin punkt till 2014. Och då skulle DVD få sitt slut och HVD som gäller. Men Blue-rayen kommer finnas kvar, men den kommer att kunna läsas på den kommande HVD-spelaren. Som kommer finnas i nån av dessa konsolerna vad jag tror.
Senast redigerad av skcuskcabhsalf 2010-01-05 kl. 22:29.
Citera
2010-01-05, 22:26
Medlem
Trottoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Vad fan pratar du om? Pratar vi försäljning så får du nog hosta upp mer än personliga anekdoter för att försöka bevisa någon sorts tes, eller vad du nu försöker driva här.

Har du fått sand i fittan?
Citera
2010-01-05, 22:43
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Hmm men om man ser det såhär jag får inte fram någon info om att just sony skall vara tillverkare, bara att Sony, Philips, TDK, Panasonic och Optware planerar att släppa en HVD-skiva med 1TB på.

Och detta är bara planer, det kan ske tidigare, och personligen har jag en 2TB Hårddisk som jag lagrar filer på. Och i själva verket är det en slags skiva som man bränner en saker på och rensar. Så jag tycker 1TB är väldigt lite på en skiva i den tidpunkten när nästa decennium skall ske,som sagt det är Wikipedia man ska inte tro allt man ser där, Iaf man vet 10TB HVD-skiva finns och inte existerar för allmänheten. Verkar som man måste göra såhär för det skall begripas

Som sagt jag tror på detta och detta kommer komma tidigare till konsolerna än det som har spekulerats, och jag tror du är en som sitter med en blue-ray spelare och hoppas på Blue-rayen, men som sagt jag tror och hört på att blue-rayen kommer ha sin punkt till 2014. Och då skulle DVD få sitt slut och HVD som gäller. Men Blue-rayen kommer finnas kvar, men den kommer att kunna läsas på den kommande HVD-spelaren. Som kommer finnas i nån av dessa konsolerna vad jag tror.
Spelar väl ingen roll om SONY är med & tillverkar eller endast stödjer, dom har fortfarande Blu-Ray att ta hand om. Ska dom bara släppa taget om den? Liksom holografiska skivor har varit på tapeten under många år, vi har hört att det ska släppas 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011. Ärligt talat börjar det bli tjatigt nu. Att man har prototyper är klart, men det är fortfarande en hel del att gå från prototyp till produkt.

Du har fel, jag sitter inte med en Blu-Ray. DVD räcker fortfarande.
Citera
2010-01-05, 22:44
Medlem
teowinds avatar
Citat:

Det är väldigt svårt att förstå vad det egentligen är du vill säga.

Men jag tror du försöker säga att du tror att nästa generations konsoler kommer att använda sig av HDV-formatet. Grejen är ju dock att det inte finns något behov av det när det gäller spel. En Blu-Ray-skiva räcker nog gott i många år till och det är väldigt otroligt att konsoltillverkarna, som är i full gång med att utveckla nästa generations konsoler, försöker få med otestad, olanserad teknik som än så länge är ganska tidigt i utvecklingsstadiet.

Citat:
Inte för film i HD.

Citat:
Ursprungligen postat av Vapendragare
Något rykte om när ps4 ska släppas? Om de ens finns planer på det
Nej. Inte mer än Sonys plan om en tioårig cykel, vilket innebär att det kommer dröja ett par år till.
Citera
2010-01-05, 22:45
Bannlyst
Något rykte om när ps4 ska släppas? Om de ens finns planer på det
Citera
2010-01-05, 22:49
Medlem
Citat:

Haha, ge dig nu Gubben.
Citera
2010-01-05, 23:01
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teowind
Inte för film i HD.
Det vet jag, men hur många är det som kollar på film i HD egentligen & använder 7.1-ljudsystem? När HD blivit lite mer mainstream så kommer DVD att börja försvinna.

DVD-skivor räcker för mig när jag kollar på anime i HD.
Citera
2010-01-05, 23:06
Medlem
teowinds avatar
Citat:
Det vet jag, men hur många är det som kollar på film i HD egentligen & använder 7.1-ljudsystem? När HD blivit lite mer mainstream så kommer DVD att börja försvinna.
Ljudet är ju inte det som gör att det inte får plats på en DVD. Så det finns massvis med folk utan 7.1 surround som kollar på film i HD

Men helt klart kommer ju DVD fasas ut allt eftersom. Det duger bra till spel och backuplagring än så länge.
Citat:
DVD-skivor räcker för mig när jag kollar på anime i HD.
Inte om du ska kolla på det okomprimerat i riktigt HD-format
Citera
2010-01-05, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teowind
Inte om du ska kolla på det okomprimerat i riktigt HD-format

Då räcker ju inte BD heller.
Citera
2010-01-06, 00:10
Medlem
Kights avatar
hehe "riktigt HD" det är ju mer eller mindre oändligt hög kvalite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in