2013-06-18, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av entvå3
Den stora skillnaden mellan PS3/X360 och situationen vi har nu är arkitekturen. Att utveckla till PS3an var mycket krångligare och dyrare, vilket ledde till att fokusets hamnade på 360'n. Och som resultat såg X360 liren bättre ut, trots att PS3an hade lite mer kräm.

Denna gång bygger båda två på samma arkitektur. Och så har vi det faktum att PS4an har 1GB ram dedikerat till OS medans Xbox har 3GB. Vilket lämnar 7GB respektive 5GB till spel.

Jag är inte så insatt i det tekniska, men från vad jag läst så kommer kompensationen med eSRAM försvåra optimeringen jämfört med att bara ha en typ. Någon med mer kunskap kan säkert rätta mig om jag har fel här.

Den här tråden (TRUTHFACT: MS having eSRAM yield problems on Xbox One, RUMOR: downclocking GPU) är rätt intressant att följa gällande Xbox One hårdvara.

Att ha 32Mb eSDRAM och 8 GB DDR är inte lika avancerat som PS3:s minnesuppbyggnad.

Xbox 360 har occkså 10Mb eSDRAM och det verkar ha funkat bra.

Problemet med PS3 var att de hade delat upp minnet med 256mb videominne och 256mb systemminne och det ställde till det ibland för utvecklare. Xbox 360 hade unified memory där utvecklaren kunde dela upp minnet hur som helst.

Även om arkitekturen nu är liknande så garanterar det inte att PS4 blir kraftfullare i verkligheten. MS har väldigt lång erfarenhet av utvecklingsverktyg då de i grunden är ett mjukvaroföretag medan Sony är ett hårdvaruföretag.

Min gissning är att spel som kommer på både PS4 och X1 kommer se ganska exakt lika dana ut och att det aldrig kommer komma spel till respektive konsol där man tänker "Oj, det där hade aldrig gått på PS4/X1".

Det som är bra med liknande arkitektur är att spel bli lättare att porta. Ett spel utvecklat för PS4 kan enkelt portas till X1 och vice versa.
Citera
2013-06-18, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Att ha 32Mb eSDRAM och 8 GB DDR är inte lika avancerat som PS3:s minnesuppbyggnad.

Xbox 360 har occkså 10Mb eSDRAM och det verkar ha funkat bra.

Problemet med PS3 var att de hade delat upp minnet med 256mb videominne och 256mb systemminne och det ställde till det ibland för utvecklare. Xbox 360 hade unified memory där utvecklaren kunde dela upp minnet hur som helst.

Även om arkitekturen nu är liknande så garanterar det inte att PS4 blir kraftfullare i verkligheten. MS har väldigt lång erfarenhet av utvecklingsverktyg då de i grunden är ett mjukvaroföretag medan Sony är ett hårdvaruföretag.

Min gissning är att spel som kommer på både PS4 och X1 kommer se ganska exakt lika dana ut och att det aldrig kommer komma spel till respektive konsol där man tänker "Oj, det där hade aldrig gått på PS4/X1".

Det som är bra med liknande arkitektur är att spel bli lättare att porta. Ett spel utvecklat för PS4 kan enkelt portas till X1 och vice versa.
Som sagt, det tekniska är inte min starka sida. Du verkar ha bättre koll på det än vad jag har, så jag ska inte säga så mycket om det. På tal om det tekniska, har Microsoft släppt ett specc-sheet för nya krysslådan ännu?

Vi kommer med största säkerhet få se riktigt bra spel på båda konsollerna. Och enklare att porta spel är ju en trevlig sak. Och ingen multiplattformstillverkare lär ju gå ut och säga "Vårat spel ser si och så mycket bättre ut på konsoll X än konsoll Y".

Vi får helt enkelt vänta tills Digital Foundry sätter tänderna i multiplats. Borde ju komma en jämförelse mellan alla 3 konsoller och PC.
Senast redigerad av entvå3 2013-06-18 kl. 11:33.
Citera
2013-06-18, 14:15
Medlem
MaQens avatar
Citat:
Som sagt, det tekniska är inte min starka sida. Du verkar ha bättre koll på det än vad jag har, så jag ska inte säga så mycket om det. På tal om det tekniska, har Microsoft släppt ett specc-sheet för nya krysslådan ännu?

Vi kommer med största säkerhet få se riktigt bra spel på båda konsollerna. Och enklare att porta spel är ju en trevlig sak. Och ingen multiplattformstillverkare lär ju gå ut och säga "Vårat spel ser si och så mycket bättre ut på konsoll X än konsoll Y".

Vi får helt enkelt vänta tills Digital Foundry sätter tänderna i multiplats. Borde ju komma en jämförelse mellan alla 3 konsoller och PC.

Nja inte direkt av dom men IGN har något XBOX ONE VS PS4 Vs Wii UI

Undrar om Stream tjänst och Share sakerna och etc... med PS4 går att stänga av?
Senast redigerad av MaQen 2013-06-18 kl. 14:18.
Citera
2013-06-18, 17:17
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ordade mig lite fel. Borde ha skrivit att DS4an är en större uppgradering över DS3an än Xbox dito. Men så är det ju rätt vida ansett att 360-dosan är riktigt bra.
360-dosan är i lite av ett "If it ain't broken"-läge. En del gillar sticklayouten på DS-dosan, en del vill ha Xboxens osymetriska.
Men på det stora hela så var DS3an i ett stort behov av en re-design.

Griffin McElroy på Polygon lovordar DS4an

Penny Arcade har en väldigt målande beskrivning av DS4an. Artikeln i sig är rätt kass dock.

eff Cannata says the “PS4 controller is far better than the Xbox One controller”

Brad från GiantBomb har en smått komisk beskrivning.

Ska se om jag kan jaga rätt på en av Game Trailers podcast där en kille sa att Xboxens nya triggers är lite för breda och känsliga vilket ledde till att han tryckte på dem omedvetet.
Vilket också är en av få saker jag hört klagomål på. Sen finns det diverse kommentarer på spelforum som denna.

Men som sagt, jag ordade mig fel, det är en smaksak och utan att hålla i en själv är det svårt att dömma.

http://www.stuff.tv/microsoft/xbox-o...owdown/feature

Hittade denna nyss, verkar vara väldigt positivt om båda kontrollerna, och jag är grymt nöjd med att xbox inte gjorde några större förändringar då kontrollen i mina ögon är perfekt.
Citera
2013-06-18, 18:03
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
http://www.stuff.tv/microsoft/xbox-o...owdown/feature

Hittade denna nyss, verkar vara väldigt positivt om båda kontrollerna, och jag är grymt nöjd med att xbox inte gjorde några större förändringar då kontrollen i mina ögon är perfekt.

Håller inte med Xbox kontrollen är för stor och klumpig!
Citera
2013-06-18, 18:08
Medlem
Vilken är den bästa konsollen för att spela spel. PS4 eller Xbox one?
Citera
2013-06-18, 18:41
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Håller inte med Xbox kontrollen är för stor och klumpig!

Då lär du inte gilla nya kontrollen till ps4 som ska vara större, inte så stor skillnad storleksmässigt på dom.
Citera
2013-06-18, 18:43
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FHCDanne

Hur långt är ett snöre?

Det beror helt på vilka spel du vill spela, båda konsolerna kommer prestera bra grafikmässigt, men sen faller det på exlusiva titlar.
Citera
2013-06-18, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Hur långt är ett snöre?

Det beror helt på vilka spel du vill spela, båda konsolerna kommer prestera bra grafikmässigt, men sen faller det på exlusiva titlar.

Sant. Tror att det blir ps4 för mig.
Citera
2013-06-18, 19:17
Medlem
playboykungens avatar
Tro ni att det kommer att går att moda nya ps4/one???
Citera
2013-06-18, 19:24
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av playboykungen
Tro ni att det kommer att går att moda nya ps4/one???

Med modda antar jag att du menar ladda ner spel och spela?

Isåfall tror jag det är rätt rökt på xbone med tanke på deras nya krav. Tror det kommer vara svårt på ps4 med, vad jag har förstått så har även ps3 varit svår stt hacka/modda.
Citera
2013-06-18, 19:38
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FHCDanne
I slutändan kommer det ned till de exklusiva spelen och vad du anser är bra/dåligt. Klart är att PS4an kommer vara billigare, gå att använda offline och vara, teoretiskt, kraftfullare.

Jag ser faktiskt inte varför man skulle köpa en Xbox såvida man inte älskar Halo-serien eller Kinect. Själv är jag inte intresserad av kinect, och även om jag gillar Halo så är det inte värt 850kr mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in