Citat:
Den stora skillnaden mellan PS3/X360 och situationen vi har nu är arkitekturen. Att utveckla till PS3an var mycket krångligare och dyrare, vilket ledde till att fokusets hamnade på 360'n. Och som resultat såg X360 liren bättre ut, trots att PS3an hade lite mer kräm.
Denna gång bygger båda två på samma arkitektur. Och så har vi det faktum att PS4an har 1GB ram dedikerat till OS medans Xbox har 3GB. Vilket lämnar 7GB respektive 5GB till spel.
Jag är inte så insatt i det tekniska, men från vad jag läst så kommer kompensationen med eSRAM försvåra optimeringen jämfört med att bara ha en typ. Någon med mer kunskap kan säkert rätta mig om jag har fel här.
Den här tråden (TRUTHFACT: MS having eSRAM yield problems on Xbox One, RUMOR: downclocking GPU) är rätt intressant att följa gällande Xbox One hårdvara.
Denna gång bygger båda två på samma arkitektur. Och så har vi det faktum att PS4an har 1GB ram dedikerat till OS medans Xbox har 3GB. Vilket lämnar 7GB respektive 5GB till spel.
Jag är inte så insatt i det tekniska, men från vad jag läst så kommer kompensationen med eSRAM försvåra optimeringen jämfört med att bara ha en typ. Någon med mer kunskap kan säkert rätta mig om jag har fel här.
Den här tråden (TRUTHFACT: MS having eSRAM yield problems on Xbox One, RUMOR: downclocking GPU) är rätt intressant att följa gällande Xbox One hårdvara.
Att ha 32Mb eSDRAM och 8 GB DDR är inte lika avancerat som PS3:s minnesuppbyggnad.
Xbox 360 har occkså 10Mb eSDRAM och det verkar ha funkat bra.
Problemet med PS3 var att de hade delat upp minnet med 256mb videominne och 256mb systemminne och det ställde till det ibland för utvecklare. Xbox 360 hade unified memory där utvecklaren kunde dela upp minnet hur som helst.
Även om arkitekturen nu är liknande så garanterar det inte att PS4 blir kraftfullare i verkligheten. MS har väldigt lång erfarenhet av utvecklingsverktyg då de i grunden är ett mjukvaroföretag medan Sony är ett hårdvaruföretag.
Min gissning är att spel som kommer på både PS4 och X1 kommer se ganska exakt lika dana ut och att det aldrig kommer komma spel till respektive konsol där man tänker "Oj, det där hade aldrig gått på PS4/X1".
Det som är bra med liknande arkitektur är att spel bli lättare att porta. Ett spel utvecklat för PS4 kan enkelt portas till X1 och vice versa.