2010-01-05, 00:28
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shizophrenic
Nej, du kan byta simkort 24/7 och ändå ha bilderna kvar från minnet. Dock inte samma nummer beroende på om man sparat nummer till simkortet eller mobilen. Spara man nummer på simkortet så spelar det ingen roll vilken telefon du har, du kommer alltid att han nr som är sparade på kortet.

Bilderna/låtarna byts ut bara ifall du själv byter minne. Men vem fan har sagt att hon ens har bilder på telen?

Det är väl ganska troligt att hon hade tagit ett antal foton med telefonen? En telefon utan kamerafunktion går väl knappt att hitta idag...
Citera
2010-01-05, 00:28
Medlem
76jonass avatar
Vet vi överhuvudtaget att de haft hennes mobil?

Den här historien om IG som är ute på promenad kommer ju trots allt från en ganska tvivelaktig källa.

Jag har för mig att innan nån planterade denna obekräftade(?) fakta att en minst lika trolig teori var att någon ringt upp AA från N:s mobil. Alltså mobilen har kunnat spåras till honom, därmed inte sagt att han gripits med mobilen i näven direkt.

Det är kanske detta som gör att de bara är misstänkt för skyddande av brottsling och inte mordet.

Vid lunch tid idag skulle en av killarna ha gripits i Backa. Är den uppgift helt bekräftad som felaktig eller vad?

Alltså vad har kommit fram som korrekt bekräftade uppgifter under kvällen egentligen?
Citera
2010-01-05, 00:29
Medlem
bubbastutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scire
Det finns minne i mobilen, på minneskortet och sim-kortet.

Ok. tack. Men tror du det funkar så för bilderna?
Citera
2010-01-05, 00:30
Bannlyst
Tänk om det inte varit någotdera...

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Champagnekork, enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Pommac

...då hade vi talat om genombrott!!!

Tänk, en xxxöppnare, wow - det hade varit något för detta case, eller hur?

YNWA
Citera
2010-01-05, 00:30
Medlem
shizophrenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är väl ganska troligt att hon hade tagit ett antal foton med telefonen? En telefon utan kamerafunktion går väl knappt att hitta idag...

Jo, jag vet att alla telefoner innehar kamera. Dock behöver det inte innebära att man tar bilder med den. Vet vi vad det var för telefon?
Citera
2010-01-05, 00:31
Medlem
D u m d u ms avatar
Min tanke - för närvarande - är att IG och AA, vad de har gjort med telefonen och vad den innehåller, är mindre intressanta för utredningen för närvarande. Om det hade funnits kopplingar mellan detta och mordutredningen hade polisen gjort ingripanden för länge sedan. Jag tror att de två släpps i morgon.

Vi behöver sannolikt ta oss tillbaka till huvudspåret - vem överföll Nancy - och varför? Vem hade tillfälle, vem hade motiv, etc.?
Citera
2010-01-05, 00:31
Medlem
Scires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbastuten
Ok. tack. Men tror du det funkar så för bilderna?

På min telefon så är det så. Min har ganska stort minne i själva telefonen så jag har inte ens köpt mig ett minneskort.
Citera
2010-01-05, 00:33
Medlem
bc103s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Frågade just min totalt icke kriminella 17-åring, och jo visst fanns det kunskap om att man kunde spåra en påslagen mobil även om den saknade sim-kort -- bara man har kvitto på mobilen så man kan identifiera vilken mobil man söker och den har GPS eller motsvarande, sa sonen och det tror han alla moderna mobiler har.

Så det verkar som om grabbar i den åldern borde ha kunskap om att mobiler går att spåra -- även om de inte är kriminella eller särskilt tekniskt intresserade, vardagskunskap.

Edit:
Som jag saknar, kanske jag skall tillägga -- fast nu har jag ju lärt mig det.

Att mobilen har GPS har inget med att den kan spåras. GPS är envägs-komm från satellit till GPS. Some tidigare skrivits i tråden så finns den en IMEI, akronym av International Mobile Equipment Identity, är en personlig identifiering för alla GSM- och UMTS-mobiltelefoner.
Citera
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shizophrenic
Jo, jag vet att alla telefoner innehar kamera. Dock behöver det inte innebära att man tar bilder med den. Vet vi vad det var för telefon?

Av hennes blogg att döma var hon en riktig fjortis-18-åring. Det verkar mer än troligt att hon varit typen som ofta tagit foton på sig själv, på fester, på polare mm mm med sin mobil.
Citera
Medlem
bubbastutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 76jonas
Vet vi överhuvudtaget att de haft hennes mobil?

Den här historien om IG som är ute på promenad kommer ju trots allt från en ganska tvivelaktig källa.

Jag har för mig att innan nån planterade denna obekräftade(?) fakta att en minst lika trolig teori var att någon ringt upp AA från N:s mobil. Alltså mobilen har kunnat spåras till honom, därmed inte sagt att han gripits med mobilen i näven direkt.

Det är kanske detta som gör att de bara är misstänkt för skyddande av brottsling och inte mordet.

Vid lunch tid idag skulle en av killarna ha gripits i Backa. Är den uppgift helt bekräftad som felaktig eller vad?

Alltså vad har kommit fram som korrekt bekräftade uppgifter under kvällen egentligen?

Den uppgiften blev väl bekräftad att någon greps efter att ha spårats till Hisingsbacka...
Sedan tror jag inte mycket av det som spånats om här just har bekräftats av polisen.. eller tidningar...
Däremot var det ju mycket som pekade mot bloggmordsteorin där ett tag, och det verkade köra ihop sig mer och mer för dom som nämnts därigenom... Sedan har det varit stiltje, och vi har spånat..
Citera
Medlem
hammarby1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Hur funderar du?
Fan, cred!
Nej, jag menar att en GM utan motiv(random) fortfarande är en hypotes.
Det behöver inte vara G, men i Gbg är det hyfsat "Mr Smith"-namn.

Sorry om jag ofenda dig på ngt vis-
Citera
2010-01-05, 00:34
Medlem
GodCalledInSicks avatar
Vad gör vi nu?

Vad är mest relevant att egentligen ta tag i gällande jakten på en GM?

Vi är ju helt handikappade om man jämför med polisen. Men med 500 läsare i tråden (är väl ingen underskattning) måste något ljushuvud komma på något briljant.

BO lämnar festen som hade runt 10 deltagare.
BO lämnar festen utan att riktigt säga hej då eller så, lite obemärkt.
BO börjar gå hem och har sällskap (oplanerat för att några andra lämna samtidigt) en liten bit.
Sällskapet noterar, eller sällskapet + BO noterar en röd SAAB (modell okänd) parkerad på en av Bergsgårdsgärdets parkeringar. Inuti sitter två män med utländsk härkomst och stirrar märkligt ut.
Två andra personer står vid en bro (vilken?), varav en kan vara tjej/kvinna.
BO går största biten själv fram till BP.

Ibland får man backa bandet om man kört fast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in