2010-01-06, 11:33
Medlem
Zurfarn08s avatar
Efterlyst tog i höstas upp ett fall om en tjej som blev kraftigt misshandlad i ansiktet. Nån som minns mer om det och i vilken del av Sverige det hände?
Citera
2010-01-06, 11:37
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Övervåld kan tyda på ett enormt hat... ett enormt hat mot någon person kan bara byggas upp om man umgås med personen under en tid, och lär känna denna väl (t.ex. inom familj).

Jag försvarar inte teorin, men förstår "tänket".

Jag förstår också tänket, men man drar fel samband -- det är dit jag vill komma. För i det är då fortfarande inte själva släktbandet som är orsak till våldet, utan andra faktorer som kan finnas och byggas upp i en nära relation.

Och där är det sällsynt inom just släktspannet med så grovt våld, och vanligare när det gäller partner/ex partner.
Citera
2010-01-06, 11:39
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jo, men då har GM ett primärt syfte med attackera en person (rån, våldtäkt) och sen går situationen överstyr. Här känns det som att det primära syftet är våldet. Årstiden är fel för våldtäkt och ett rån känns mindre sannolikt.

Vi vet ju inget om det primära syftet.
Citera
2010-01-06, 11:40
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Efterlyst tog i höstas upp ett fall om en tjej som blev kraftigt misshandlad i ansiktet. Nån som minns mer om det och i vilken del av Sverige det hände?
Lena; Guldheden, Göteborg... Söken och I skolen finna...
Citera
2010-01-06, 11:42
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouAgain
somalisk 7 barnpappa i Hjällbo mördad för 2 år sedan?

källa på det?
Det var 2002... "Sveriges Adolf Hitler" var gärningsmannen... Läs i tråden.
Citera
2010-01-06, 11:43
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ja, och blir kränkt upprepade gånger av personen. Jag tror också att just tid är en viktig faktor för att ett stort hat ska kunna byggas upp.

Ja, fast då kan jag säga att tid är en faktor för att bygga upp hat -- det stämmer oftast.

Däremot finns det inget som säger att offret för hatet -- dvs objektet som kommer i vägen -- är samma objekt som byggt upp hatet. När utbrottet kommer och hatet får utlopp kan det riktas mot första bästa -- och då kan just det faktum att det är en okänd person göra att våldet blir värre, än om offret hade varit bekant med GM.
Citera
2010-01-06, 11:44
Medlem
KiselKuttes avatar
Inget nytt har kommit sedan presskonferensen i går. Allt annat är spekulationer och påståenden. Mannen som sågs stå och stirra under bron. Perfekt beskrivning på en GM. Likaså två män med utländsk utseende i en bil med belysning på som sitter och väntar på en pårkering. Ryssar, serber, somalier, kenyaner? Utländsk utseende passar in på ca. 90% av Hjällbos befolkning. Om de varit av svenskt/nordiskt utseende hade det varit lättare att placera de i Hjällbo.
Nancy hade inga tänder kvar, skriver någon nära till familjen. En tjej i hennes ålder borde ha 28 tänder (plus fyra visdomständer). Hur lyckades GM avlägsna 28 tänder på max 5-6 minuter? Sprängladdning?
Nej, innan spekulationerna blir alltför vilda ska jag nu samla mig och vänta lugnt innan utredningen eller någon här kommer med nyra resultat, informationer, genombrott som verkligen ger upphov att fallet går vidare mot sin lösning.
Senast redigerad av KiselKutte 2010-01-06 kl. 11:46.
Citera
2010-01-06, 11:45
Medlem
Sanna701s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gbgdanne
Tänkte precis samma sak..

Man kan ju ha förmycket Testo injicerat också
Citera
2010-01-06, 11:49
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Absolut... men du ville ha en förklaring hur SLÄKTBAND kan vara bakgrund till mordet (då du inte förstod det).

Nope... Det var ingen fråga av mig...
Citera
2010-01-06, 11:50
Medlem
Min sammanfattning

Har följt tråden från dag ett och läst precis allt. Det här är mina funderingar:

Kan det vara så att BO fick skjuts en bit från festen till parkeringen och att det är därför ingen har sett henne? Eller är det helt säkert att hon gick hem hela vägen?

Är själv tjej med blandad bakgrund och har funderat på vilka typer av människor man skulle "våga" säga 'Vem är du, vad vill du?' till. Man skulle definitivt säga det till personer som är yngre än en själv. Skulle man säga det till en man med nordiskt utseende 30+...ja kanske. Finns det någon kategori man inte skulle säga det till? Vet inte.

Tror inte på att mordet har begåtts av någon med hämndtankar eller någon från släkten. Känns mer och mer som en galning. Det är så mycket som tyder på det:

Skadorna
Att hon släpades en bit bort från vägen (tror inte BP klarade att ta sig dit själv)
Att mobilen slängdes bort
Att hon vågade säga 'vem är du, vad vill du'

Samtidigt är allt extremt oklart och det känns inte som att polisen är nära att hitta GM än.

Tycker det är extremt intressanta 'rykten' som vi fick ta del av inatt om att det är en rasist som är ute på kvällar/nätter och hoppar på folk med icke-svenskt utseende. Mordet på NT känns precis som ett sådant mord med tanke på allt hat som har riktats mot hennes huvud.
Citera
2010-01-06, 11:53
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Va?! Trodde du var en av de som följt tråden mest. Bara för att man är någorlunda integrerad så skulle inte någon - jag menar någon what so ever - inte uppfatta henne som en "invandrartjej". Har du inte sett någon bild på henne?

Absolut, jag har läst vartenda inlägg såhär långt och jag har nog sett dom flesta bilder som varit tillgängliga....
Kan nog lugnt påstå att hon med sitt mörkbruna hår skiljer sig rätt avsevärt från en tjej från Nigeria, Somalia eller Afghanistan.... sen var hon ju inte blond och båögd, men det är en helt annan sak...
Citera
2010-01-06, 11:53
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimmi81
Har följt tråden från dag ett och läst precis allt. Det här är mina funderingar:

Kan det vara så att BO fick skjuts en bit från festen till parkeringen och att det är därför ingen har sett henne? Eller är det helt säkert att hon gick hem hela vägen?

Är själv tjej med blandad bakgrund och har funderat på vilka typer av människor man skulle "våga" säga 'Vem är du, vad vill du?' till. Man skulle definitivt säga det till personer som är yngre än en själv. Skulle man säga det till en man med nordiskt utseende 30+...ja kanske. Finns det någon kategori man inte skulle säga det till? Vet inte.

Tror inte på att mordet har begåtts av någon med hämndtankar eller någon från släkten. Känns mer och mer som en galning. Det är så mycket som tyder på det:

Skadorna
Att hon släpades en bit bort från vägen (tror inte BP klarade att ta sig dit själv)
Att mobilen slängdes bort
Att hon vågade säga 'vem är du, vad vill du'

Samtidigt är allt extremt oklart och det känns inte som att polisen är nära att hitta GM än.

Tycker det är extremt intressanta 'rykten' som vi fick ta del av inatt om att det är en rasist som är ute på kvällar/nätter och hoppar på folk med icke-svenskt utseende. Mordet på NT känns precis som ett sådant mord med tanke på allt hat som har riktats mot hennes huvud.

Varför skulle man inte våga säga "vem är du, vad vill du"? Och vad skulle man säga istället då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in