2010-01-05, 14:47
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Oftare än du tror, kan jag säga.

Det är inte heller helt ovanligt att de först häktas, sen släpps, sen häktas igen när utredningen går framåt.

Även vid mord krävs i ett inledningsskede först att de är skäligen misstänkta, sen för vidare häktning att det finns sannolika skäl -- dvs viss bevisning som läggs fram emot dem vid häktningsförhandlingen. Det räcker inte med vad åklagaren tror eller vill.

Dessutom är dess killar inte misstänkta för mord.

Okej, vi kommer nog inte längre men kan i.a.f. enas om det sistnämnda.
Citera
2010-01-05, 14:48
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Va? Vem är det? Är det en tredje utöver de två anhållna 16-åringarna eller vad?

Kan ta ett annat jättekänt (om än lite udda) exempel - barnläkaren vid Astrid Lindgrens sjukhus. Till en början misstänkt för mord, släppt på fri fot. Idag är brottsrubriceringen dråp. Seriöst, det finns många exempel på mordmisstänkta som har släppts.
Citera
2010-01-05, 14:52
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Kan ta ett annat jättekänt (om än lite udda) exempel - barnläkaren vid Astrid Lindgrens sjukhus. Till en början misstänkt för mord, släppt på fri fot. Idag är brottsrubriceringen dråp. Seriöst, det finns många exempel på mordmisstänkta som har släppts.

Sorry missuppfattade ett konkret exempel som Troian gav med ytterligare en för mig okänd person i detta fall. Fick förklaringen sedan av honom, tack ändå.

Har inget att tillföra tråden så drar mig tillbaka och läser lite då och då.
Citera
2010-01-05, 14:54
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av da.abrahamson
Jag tror att det börjar bli dags för många på detta forum att inse vad falsk ryktesspridning kan leda till. Ponera att de här killarna är helt oskyldiga utöver att de inte har rapporterat att de har haft Nancys mobiltelefon. De kan ju faktiskt råka väldigt illa ut pga detta.
Trojan, du la ut namn och adress på dessa tonåringar igår.
Rz, du har med en dåres envishet hela tiden hävdat att de är skyldiga till mycket mer än vad de berättar.
Vad har ni, och alla andra som sprider rykten, för ansvar om någon skulle få för sig att hämnas på dessa ynglingar.

Du får nog skilja på Troian och Rz. Troian har aldrig påstått att dessa killar är skyldiga. Det har däremot Rz. Troian har som många andra här bara kartlagt vilka det är som är inne på förhör, inget annat.

Enligt mig har Troian inte på något vis bidragit till någon som helst hetsjakt. Vilket Rz klart och tydligt gjort. Rz har själv skrivit att han kommer att förhöra IG och AA personligen, med sina egna metoder för att få fram ett erkännande
Citera
2010-01-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist<br /> Enligt mig har Troian inte på något vis bidragit till någon som helst hetsjakt. Vilket Rz klart och tydligt gjort. [B
Rz har själv skrivit att han kommer att förhöra IG och AA personligen, med sina egna metoder för att få fram ett erkännande[/b]

han har även sagt att han skulle gett dem båda som nu är släppta ett nackskott så snabbt de berättat deras historia som enligt honom är värt döden
Citera
2010-01-05, 15:00
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av da.abrahamson
Jag tror att det börjar bli dags för många på detta forum att inse vad falsk ryktesspridning kan leda till. Ponera att de här killarna är helt oskyldiga utöver att de inte har rapporterat att de har haft Nancys mobiltelefon. De kan ju faktiskt råka väldigt illa ut pga detta.
Trojan, du la ut namn och adress på dessa tonåringar igår.
Rz, du har med en dåres envishet hela tiden hävdat att de är skyldiga till mycket mer än vad de berättar.
Vad har ni, och alla andra som sprider rykten, för ansvar om någon skulle få för sig att hämnas på dessa ynglingar.

Falsk ryktesspridning anser jag inte att jag gjort mig skyldig till. Däremot lade jag ut deras namn. Något som senare också skedde på bland annat Politiskt Inkorrekt-bloggen. Hade jag inte lagt ut det så hade det måhända dröjt någon timme innan det publicerats här, vilket inte hade påverkat nämnvärt.

Vidare hade mig veterligen tingsrätten alla möjligheter att sekretesskydda de anhållnas personuppgifter, något de valde att inte göra.
Citera
2010-01-05, 15:00
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GloomyLunatic
han har även sagt att han skulle gett dem båda som nu är släppta ett nackskott så snabbt de berättat deras historia som enligt honom är värt döden

Stämmer bra, därför tycker jag att det är ojuste att blanda in Troian i det här. Troian har inte dömt killarna på förhand vilket Rz gjort. Det är skilland på att kartlägga och spekulera, än som Rz peka ut IG och AA som GM eller att de på något sätt är inblandade.

Jag skrev om detta innan idag, inlägg #4217
Senast redigerad av Leif.Jennekvist 2010-01-05 kl. 15:02.
Citera
2010-01-05, 15:01
Medlem
Knapptryckarns avatar
Någon som har nån uppdatering från presskonferensen? Typ twitter-länk eller liknande med rapportering direkt på plats.
Citera
2010-01-05, 15:05
Medlem
KiselKuttes avatar
Expressen skriver

CITAT

Polisen har sett till att pojkarna har fått skydd, eller som polisen säger, vidtagit "speciella åtgärder".

Vi behöver alltså inte oroa oss för grabbarna.
Citera
2010-01-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hammarby1964
Hur skulle en resande galning hitta till BP, det verkar ju inte vara ngt drive-thru direkt.
Antagligen ngn anknytning till området, ev. boende. Men galen/påverkad av droger, kanske våldsamt förflutet(?)

(enbart en teori)
Tja, en knäppgök som skulle gesig ut på entripp för att slå ihjäl folk på måfå behöver väl direkt inte leta efter ett specifikt ställe.
Bara att köra till man ser ett lämpligt offer på en lämplig plats. Stanna bilen och sedan utföra sitt dåd för att sedan dra vidare. En fördel då att ha en GPS-navigator för att hitta från BP snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Det du nu skriver är också mycket intressant.

Hur lång tid tar det för polisen att kolla upp om något har raderats? Det går väl även att återskapa raderade sms isåfall? Precis som i Knutby? Är detta något som polisen redan bör ha fått svar på?
Att idag rädda data från minneskort är inte svårt.
Det finns ett stort antal program på marknaden. Googla lite på orden "memorycard" "recovery" "software". Det dräller av sådana program, mer eller mindre avancerade.

Jag har testet ett program på ett minneskort till en kamera. Det tog en stund. Men då datorn var klar hade det återskapats bilder som var över ett år gamla. Minneskortet hade aldrig skrivits fullt efter det att den bilden togs.
Det hade t.o.m. återskapats halva och till och med ännu mindre delar av bilder där en del skrivits över.

En inte allt för avancerad gissning är att polisens tekniker i Göteborg förfogar över dylik programvara. Att då återskapa bilder och data från ett minneskort går relativt snabbt.
Citera
2010-01-05, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Falsk ryktesspridning anser jag inte att jag gjort mig skyldig till. Däremot lade jag ut deras namn. Något som senare också skedde på bland annat Politiskt Inkorrekt-bloggen. Hade jag inte lagt ut det så hade det måhända dröjt någon timme innan det publicerats här, vilket inte hade påverkat nämnvärt.

Vidare hade mig veterligen tingsrätten alla möjligheter att sekretesskydda de anhållnas personuppgifter, något de valde att inte göra.

Men det måste väl ändå mana till eftertanke? - eftersom ALLA även känt till att dom INTE är skyldiga till något grövre brott. Det är hemskt lätt att sedan skylla på att "någon annan" kommer att publicera deras namn. Men låt dom göra det i så fall. Jag tycker man har ett STORT ansvar, när man vet att killarna inte är skyldiga till hennes död - och man ändå väljer att hänga ut killarna till, vad som bevisligen sägs att någon skall hämnas på dom.

Ett ord : Skamligt !
Citera
2010-01-05, 15:09
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday

Mmm, just ditt exempel är lite udda att jämföra med detta. Men du har bra koll.

Du har full PM-inkorg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in